تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۴۳
انفجار تروريستي در عروسي كردها 150 كشته و زخمي برجاي گذاشت

انتحار داعش عليه گردش تركيه

(روزنامه جوان - 1395/06/01 - شماره 4891 - صفحه 15)

در اثر انفجار تروريستي در شهر غازي‌آنتپ تركيه در نزديكي مرز سوريه ۵۰ تن كشته و 100 تن ديگر زخمي شدند. رئيس‌جمهور تركيه گفته كه به احتمال زياد عامل انتحاري از اعضاي داعش بوده است. اين حمله تروريستي پس از تغيير موضع آنكارا و افزايش همكاري با مقامات روسيه و ايران براي حل بحران سوريه انجام شده است.

به گزارش جوان، شنبه شب يك انفجار تروريستي در نزديكي مراسم عروسي در شهر غازي‌آنتپ در جنوب تركيه انجام شد كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند. مقام‌هاي دولتي تركيه مي‌گويند، عامل اين انفجار تروريستي يك بمب‌گذار انتحاري بوده است ولي هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را بر عهده نگرفته است. مقام‌هاي امنيتي اعلام كردند كه در اين انفجار ۵۰ تن كشته و حدود ۱۰۰ تن ديگر نيز زخمي شدند. رسانه‌هاي تركيه به نقل از دادستاني كل اعلام كردند برخي مسئولان كه با پليس به محل تحقيقات رفته‌اند بقاياي جليقه انفجاري اين عمليات انتحاري را پيدا كردند. به گفته مقامات آنكارا عامل انتحاري نوجواني 12 تا 14 ساله بوده است كه در بيرون مراسم عروسي خود را منفجر كرد. استان «غازي آنتپ» در جنوب تركيه با استان حلب در سوريه هم مرز است؛ جايي كه درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي مقاومت و گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت امريكا در هفته‌هاي اخير ادامه دارد.

داعش مسئول اصلي انفجار

در ماه‌هاي گذشته تركيه هدف حملات متعدد تروريستي بوده است. آنكارا عموما گروه «پ‌.ك.ك» و داعش را به عنوان مسئول اين حملات معرفي كرده است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه ديروز احتمال داد كه داعش پشت اين انفجار باشد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، اردوغان يك‌شنبه در سخناني تاكيد كرد: «تركيه و ملت ما بار ديگر پيام يكساني را به عاملان اين حمله دارند؛ اينكه موفق نخواهيد شد». او افزود: «تركيه هرگز تن به تشنج‌هايي از اين دست نخواهد داد، بلكه اين تجاوزات و حملات وحدت و همبستگي و برادري را در تركيه توجيه‌پذير مي‌كند». اردوغان در يكسال گذشته همواره گروه تروريستي پ ك ك را مسئول اصلي انفجارهاي تركيه معرفي مي‌كرد اما اين بار در اولين واكنش داعش را مسئول انفجار اعلام كرده است. هرچند بر اساس گزارش رسانه‌هاي تركيه بسياري از حملات در اين كشور توسط داعش انجام شده اما اين گروه تاكنون مسئوليت هيچ يك از حملات را بر عهده نگرفته است.

به گزارش الجزيره، حزب دموكراتيك خلق حامي كردها نيز ضمن محكوم كردن اين انفجار گفت: «اكثر كساني كه در اين انفجار كشته شدند، كرد بودند». مهمت طغرل، نماينده غازي آنتپ در پارلمان تركيه به خبرگزاري رويترز، گفت كه اين مراسم عروسي متعلق به كردها بوده است. اين حمله ساعاتي پس از سخنان ييلديريم، نخست وزير تركيه انجام شد كه گفته بود تركيه به منظور جلوگيري از افزايش خطرها در سوريه در شش ماه آينده در سوريه فعال‌تر خواهد شد. نعمان كورتولموش، معاون نخست وزير تركيه هم روز شنبه به سياست‌هاي اشتباه آنكارا در مقابل بحران سوريه اعتراف كرد. اين اظهارات درحالي است كه تا چندي پيش آنكارا به بركناري سريع اسد از قدرت اصرار مي‌كرد و آن را تنها راه حل بحران سوريه مطرح مي‌كرد. به گزارش «سايت ميدل ايست آي» مهمت شمشك معاون نخست وزير تركيه با محكوم كردن اين انفجار تروريستي گفت: «اين انفجار حمله وحشيانه به يك مراسم عروسي بود و هدف از تروريسم ترساندن مردم بود اما ما هرگز آن را نمي‌پذيريم».

اين بزرگ‌ترين حمله تروريستي پس از كودتاي نافرجام تركيه در 15جولاي است. تركيه از حاميان اصلي تكفيري‌ها است كه در پنج سال گذشته مرزهاي خود را براي اعزام تروريست‌ها به سوريه بازگذاشته است ولي در يك ماه گذشته در سياست‌هاي خود در قبال بحران سوريه تغيير موضع داده و گفت‌وگوها با مقامات ايراني و روسي را براي حل بحران سوريه افزايش داده است. حتي پس از سفر اردوغان به مسكو و ديدار با پوتين، رئيس‌جمهور روسيه مقامات آنكارا از احتمال بستن مرزهاي خود با سوريه خبر دادند. با بستن مرزهاي تركيه شاهراه كمك‌رساني به تروريست‌ها قطع مي‌شود كه آنها را در تنگنا قرار مي‌دهد. برخي ناظران بر اين باورند كه چرخش تركيه به سمت روسيه و ايران سبب مي‌شود تروريست‌هاي داعش حملات خود در داخل تركيه را تشديد كنند.

دو ماه پيش اردوغان در اظهاراتي گفته بود كه حملات تركيه به داعش در سوريه تشديد خواهد شد و چند روز بعد عناصر تروريستي اين گروه به فرودگاه آتاتورك استانبول حمله و دهها تن را كشته و زخمي كردند.

محكوميت‌هاي انفجار

انفجار تروريستي غازي آنتپ محكوميت جهاني را در پي داشت. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ضمن محكوم كردن اين اقدام تروريستي گفت: «انجام اين نوع اقدامات تروريستي در يك محفل عروسي و كشتار مردم بي‌دفاع و غيرنظامي بار ديگر به وضوح اهداف شوم و پليد ضدبشري تروريسم تكفيري را به نمايش گذاشته و گوياي آن است كه اين پديده خطرناك و شوم چگونه در رسيدن به اهداف غيرانساني جامعه جهاني را تهديد مي‌كند». فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه نيز انفجار تركيه را به ملت و دولت تركيه تسليت گفت و اين انفجار را محكوم كرد. سفير امريكا در تركيه نيز اين حمله تروريستي را به عنوان يك «حمله وحشيانه» محكوم كرد و گفت: «ما در كنار تركيه كه همپيمان ما است ايستاده‌ايم و متعهد مي‌شويم به همكاري نزديك با يكديگر براي شكست دادن تهديد مشترك تروريسم ادامه دهيم».

پاپ فرانسيس، رهبر مسيحيان كاتوليك جهان نيز در مراسم هفتگي در واتيكان به ياد قربانيان اين حمله تروريستي يك دقيقه سكوت و براي اين قربانيان دعا كرد. وزارت خارجه قطر، امارات و عربستان هم بر همبستگي با تركيه و حمايت از آن در مبارزه با تروريسم تاكيد كردند.

ييلدريم: روسيه هم مي‌تواند از اينجرليك استفاده كند

نخست‌وزير تركيه گفت تركيه پايگاه هوايي اينجرليك را روي كشورهايي كه به مقابله با داعش مي‌پردازند، باز كرده و اگر روسيه نيز بخواهد مي‌تواند در صورت نياز از آن در عمليات ضد داعش بهره ببرد. به گزارش راشاتودي، ييلدريم روز يك‌شنبه گفت: ‌«گزارش‌هاي اخير درباره اجاره اين پايگاه به نيروي هوايي روسيه نادرست است. البته من شك دارم كه روسيه لازم داشته باشد از اين پايگاه هوايي استفاده كند چون نيروي هوايي روسيه دو پايگاه محلي دارد كه از آنها دست به عمليات ضد داعش در سوريه مي‌زند. اين دو پايگاه 100 تا 150 كيلومتر به اهداف نزديك‌تر هستند». نخست وزير تركيه همچنين گفت: «هنوز درخواستي از سوي دولت مسكو مبني بر استفاده از پايگاه هوايي اينجرليك براي انجام عمليات ضد داعش در سوريه دريافت نشده است.»

http://www.Javann.ir/806146

ش.د9504603

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات