سیاسی >>  سیاسی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۲۰

ضلع چهارم حمایت از کالای ایرانی

اگر میبینیم دو کشور ویران بعد از جنگ جهانی دوم یعنی آلمان و ژاپن اینگونه به قدرتهای اقتصادی تبدیل شده اند به خاطر هماهنگی این سه ضلع و بالاتر ازآن تعصب به جنس ژاپنی و آلمانی بوده است. وضعیت امروز ما بسیار بهتر از کشورهای فوق است ویرانی این کشورها در آن روز چیز شبیه حلب امروز در سوریه بود اما با این حال این کشورها ساخته شدند.چرا؟چون کالا را به عنوان بخشی از هویت و قدرت خود دانسته و از هر فرصتی برای ترویج و فروش آن استفاده کردند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/فرهاد مهدوی

یک استاد دانشگاه نیهون ژاپن که چندی قبل برای مشاوره در امور پیشرفت کشورمان به مجامع صنعتی و علمی دعوت شده بود در مورد شیفتگی مسوولان کشورمان به ژاپن و ادامه مسیر این کشور گفت:
نظر من این است که شما نیاز ندارید که خودتان را با مدل ژاپن تطبیق دهید. شما کشور ثروتمندی هستید و منابع فراوانی دارید. در مقایسه با ژاپن ایران همه چیز از مواد غذایی تا نفت را دارد اما ژاپن اینها را نداشت.
مقام معظم رهبری در سخنان روز اول فروردین ۹۶ به سه ضلع حمایت از کالای ایرانی پرداختند:
 اول:دولت ؛وظیفه دولت این است که ضمن مقابله با قاچاق کالا و واردات بی رویه کالاهای خارجی از تولید ملی حمایت کند و حتی زمینه صادرات آن را فراهم نماید.
 دوم؛تولید کنندگان؛این قشر نیز نقش پر رنگی در ایجاد ذائقه برای کشش مردم به سمت خرید کالای ایرانی دارند اگر آنها فکر میکنند،بدون افزایش کیفیت مصرف کنندگان را به صورت تعبدی پای ثابت خرید کالای خود نگه دارند در اشتباهند.زیرا آنها باید باید با افزایش کیفیت و رقابت پذیری محصولات ،مصرف کنندگان را به عنوان بزرگترین تبلیغ خود تبدیل کنند و در همه موارد به دنبال حمایت های دولتی نباشند زیرا سابقه تولید کنندگان موفق نیزنشان داده است که آنها در شرایط واردات بی رویه کالا هنوز کالای آنها خریدار خود را در بازار داخلی و خارجی را دارا است.
سوم: مصرف کنندگان؛مصرف کننده طالب کیفیت است،اگر کالایی کیفیت داشته باشد برای رسیدن به آن هزار دلیل می تراشد واگر از کیفیت آن ناراضی باشد، یک دلیل کافی است که آن را تهیه نکند.در شرایط فعلی مصرف کننده ها بیش از آن که خودشان انتخاب و خرید کنند شرکت های تبلیغاتی برای آنها  کالا سفارش میدهند . پس مصرف کننده به دو نکته توجه دارد اول اینکه چرا این کالا خوب است و دوم اینکه دیگران در مورد آن چه میگویند.مصرف کننده مقصر نیست  چون او منتظر دولت قوی و تولید کننده فوق العاده است.اگر آن دو ضلع خوب کار کنند ضلع سوم خود بخود به اسارت آنها در می آید.
 البته ضلع ماورایی چهارم که یک حالت روانی و درونی دارد را نباید فراموش کرد،تعصب به کالا در کارخانه،سیستم دولتی و مصرف کننده اثر گذار است. تعصب به کالا در سیستم دولتی،شرکت تولیدی و مصرف کننده باید وجود داشته باشد.
اگر میبینیم دو کشور ویران بعد از جنگ  جهانی دوم یعنی آلمان و ژاپن اینگونه به قدرتهای اقتصادی تبدیل شده اند به خاطر هماهنگی این سه ضلع و بالاتر ازآن تعصب به جنس ژاپنی و آلمانی بوده است. وضعیت امروز ما بسیار بهتر از کشورهای فوق است ویرانی این کشورها  در آن روز چیز شبیه حلب امروز در سوریه بود اما با این حال این کشورها ساخته شدند.چرا؟چون کالا را به عنوان بخشی از هویت و قدرت خود دانسته و از هر فرصتی برای ترویج و فروش آن استفاده کردند.البته وضع کشور ما هم بد نیست؛
در جدیدترین نظرسنجی در مورد کالای ایرانی توسط ایسپا صورت گرفته است حاکی از آن است که هر جایی کیفیت و نظارت کالا خوب بوده است شاهد استقبال مردم بوده ایم . ایسپا در مهرماه ۹۶ اقدام به اجرای یک نظرسنجی در خصوص اقتصاد مقاومتی در سطح شهر تهران کرده است. طبق یافته‌های نظرسنجی در خصوص میزان مصرف تولیدات ملی، بیشترین استقبال از مصرف کالای داخلی با 91 درصد به مواد غذایی اختصاص داشته است و کمترین میزان با 31.5 درصد مربوط به لوازم برقی و خانگی بوده است. در مصرف مواد بهداشتی ۷۶ درصد ،خودرو ۷۲ درصد،لوازم تحریر ۷۴ درصد،کیف و کفش ۷۲ در صد،پوشاک ۶۴ درصد.
با این حال تولید میزان رغبت به کالای آمریکایی در خود آمریکا مثل خودرو خیلی پایین تر از ایران است.
اکنون که کشورهایی مانند آمریکا در سطوح عالی بدنبال ترغیب مردم کشورشان به خرید کالای تولید ملی خودشان هستند شایسته است مسوولان اجرایی نیز اقدامی را انجام دهند. شایان ذکر است که ترامپ قبل از انتخابات و اکنون با راه اندازی کمپین های "آمریکایی بخر_آمریکایی استخدام کن"به دنبال حمایت از کالای آمریکایی در بین مردم آمریکا است و اکنون همین شعار را با جدیت بیشتر دنبال می کند.حال اگر مسوولین دولتی ما و شرکتها تلاش مضاعف در حمایت از تولید ملی داشته باشند وضعیت مصرف کالای ایرانی نه تنها در داخل بهبود می یابد بلکه در خارج هم فرصت هایی مهیا می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات