صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 15 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): با تعصب دنبال کالای ایرانی بگردید ما باید نسبت به مصرف جنس داخلی و اقتصاد ملی‌مان تعصب داشته باشیم؛ مصرف جنس خارجی یکی از عیوب مهم ماست. همان مقداری که جوان‌های ما نسبت به فوتبال تعصب دارند! اگر همین اندازه تعصب نسبت به اقتصاد ملی و تولید داخلی داشته باشیم، بسیاری از کارهای ما اصلاح خواهد شد.(1397/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
حمايت مردمي از کالاي ايراني

انتخاب راهبرد «حمايت از کالاي ايراني» به عنوان شعار سال 1397 را بايد فال نيکي براي تحول در اقتصاد مقاومتي دانست که با تدبير رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي طرح‌ريزي شده است. در اين ميدان بازيگران گوناگونی بايد نقش‌آفريني کنند تا فرآيند درون‌زايي اقتصاد و تقويت اقتصاد داخلي و توليد کالاي ايراني به ثمر بنشيند که در اين ميان مردم نقشي کليدي و تأثيرگذار را بر عهده دارند. نقش مردم در اين فرآيند را بايد در دو عرصه مورد توجه قرار داد.
1ـ عرصه توليد اقتصادي، عرصه‌اي که بدون نقش‌آفريني مردم ره به جايي نخواهد برد! ساليان سال نظام‌هاي کمونيستي با نفي جايگاه مردم در چرخه توليد اقتصادي تلاش کردند با دولتي کردن صنعت و اقتصاد، الگوي توسعه مدنظر خود را دنبال کنند که در نهايت کار به شکست و بن‌بست الگوي اقتصاد دولتي انجاميد. این در حالي است که در قانون اساسي جمهوري اسلامي بخش خصوصي و تعاوني در کنار بخش دولتي به رسميت شناخته شده و بر ضرورت مردمي کردن اقتصاد تأکيد شده است. اين سرمايه و توان ملي اگر هدفمند و با محاسبات دقيق اقتصادي و برنامه‌ريزي مشخص و با اولويت‌بخشي به منافع ملي بر منافع فردي در خدمت تقويت سياست درون‌زايي اقتصاد قرار گيرد و حاصل آن توليد کالاي ايراني با کيفيت و مقرون به صرفه باشد، به نحوي که قابليت رقابت با کالاي مشابه خارجي را داشته باشد، گام بزرگ و مؤثري در مسير خودکفايي ملي برداشته شده است.
2ـ از منظري ديگر، مردم به منزله مصرف‌کننده کالا، نقشي اساسي در اعتباربخشي به جايگاه کالاي ايراني در بازار خريد دارند. فرآيند توليد و توزيع کالا هر چه باشد، سرانجام اين مصرف‌کننده است که با انتخاب خويش در خريد محصولات، يک برند را اعتبار بخشيده و تقويت مي‌کند و برند ديگر را از عرصه رقابت کنار مي‌زند. اين مسئله نيز مقوله‌اي ذهني است که به نگرش و ذائقه افراد بر مي‌گردد و بايد در عرصه فرهنگ مورد مطالعه قرار گيرد.
بي‌اعتمادي افراطي نسبت به کالاي ايراني که گاه در ادبيات عمومي جامعه ديده مي‌شود، معضلي فرهنگي نيز به حساب مي‌آيد که بايد در فرآيند فرهنگ‌سازي مرتفع شود. از این رو ابتدا بايد ذهنيت‌ها را تغيير داد و سپس انتظار داشت حمايت عملي از توليد کالاي ايراني صورت گيرد. در اين ميدان تک‌تک افراد جامعه بايد خود پيشگام شوند. به واقع تا مردم نخواهند، حمايت از کالاي ايراني محقق نخواهد شد!

▼ گزارش روز
سؤال اساسی

«ترامپ با ایران در ابعاد گوناگون وارد درگیری و چالش شده است: تهدید به خروج از برجام در ۲۲ اردیبهشت ماه جاری که خود متضمن آثار متعدد و ناگوار منطقه‌ای و جهانی می‌تواند باشد، مقابله با برنامه موشکی ایران، مقابله با نقش و نفوذ ایران در خاورمیانه و در نهایت تلاش برای سرنگونی حکومت تهران. آمریکا با هماهنگی طرفداران منطقه‌ای خود، موج جدید حملات تبلیغاتی و دیپلماتیک متعددی را علیه ایران سامان داده است که این حملات اکنون از قبل فراتر رفته است. مجموعه تحولاتی که در سیاست خارجی چند وقت اخیر به وقوع پیوسته، نشان از وجود برنامه‌ای بزرگ‌تر علیه ایران دارد... متأسفانه در داخل عده‌ای بدون درک شرایط، با حذف راه و روش دیپلماسی، ایران را به سمت وخیم‌تر شدن شرایط پیش می‌برند. در مجموع با جبهه‌بندی و فشارهای گوناگون از جانب آمریکا، اروپا، اسرائیل و عربستان سعودی به همراه سایر کشورهای عربی همسو با ریاض اگر از شش ماه تا چند سال آینده، حمله نظامی علیه ایران صورت گیرد، افکار عمومی جهانی با آن غریبه نخواهد بود.»؛ این عبارات علی خرم که در ستون سرمقاله اولین شماره سال 97 روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» به چاپ رسیده، نشان از رویکرد تکراری و آزموده شده جریان اصلاح‌طلب برای برخورد با موضوعات پیش روی کشور در حوزه سیاست خارجی دارد. همان گونه که در روزها و ماه‌ها و سال‌های پیش از توافق هسته‌ای مدام با بحران‌نمایی از فضای بین‌المللی و وضعیت کشور و اصرار بر صرف نظر از توانایی‌های کشور برای دستیابی به امتیازات که خود نامش را توافق برای تحقق منافع کشور گذاشته بودند، به فضاسازی گسترده دست زدند و در روزهای انعقاد برجام آن همه تیترهای درشت زدند و وعده‌های بزرگ دادند که اکنون مشخص شده است در خوشبینانه‌ترین حالت از ساده‌اندیشی این رسانه‌ها حکایت داشت، امروز نیز در مواجهه با لفاظی‌های غرب از جمله رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا همان روش را در پیش گرفتند، روشی که اکنون این سؤال اساسی را به وجود می‌آورد که با تجربه برجام چه مبنا و مبانی عقلی وجود دارد که دوباره در این مسیر گام برداریم و بتوانیم منافع کشور را محقق کنیم؟

▼ خبر ویژه     
جزئیات تازه از آنچه به حریری در عربستان گذشت

نشریه «نیویورکر» به قلم دکستر فلکنز به نقل از دو افسر پیشین آمریکایی که همچنان در منطقه به عنوان مستشار یا در نقش‌های دیگر مشغول هستند، در مقاله‌ای با عنوان «تلاش امیر عربستانی برای ساخت مجدد خاورمیانه» نوشت: «به محض اینکه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان وارد ریاض شد، به دست عربستانی‌ها بازداشت شد. وی بر روی صندلی گذاشته شد و چندین بار عربستانی‌ها به وی سیلی زدند. فلکنز که این مسئله را در قالب مقاله‌ای طولانی در این رسانه آمریکایی مطرح کرده و به تشریح سیاست‌های محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان و جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهور آمریکا و تحولات منطقه پرداخته است. فلکنز همچنین گفته است حریری در فیلم ویدئویی که در آن استعفای خود را در ریاض از شبکه رسمی عربستان «العربیه» اعلام کرد، خسته به نظر می‌رسید که این مسئله به گفته‌ها مبنی بر اینکه وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دامن می‌زند. وی در این مقاله گفته است: حریری زمانی که برای دیدار با بن سلمان فراخوانده شد، پیش‌بینی می‌کرد که به گرمی از سوی خاندان حاکم در عربستان مورد استقبال قرار گیرد و مشکلات حل شود.
 
▼ اخبار
1ـ شرط رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در سوریه!
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش درباره احتمال خروج قریب‌الوقوع آمریکا از سوریه، گفت: «عربستان سعودی به ماندن ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آنها گفته‌ام که خب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش را] بپردازید. ما کارهای زیادی در این کشور انجام می‌دهیم و دلایل زیادی هم برای این کار داریم، اما این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.» گفتنی است، در حالی که فرماندهان نظامی آمریکا به تازگی از حضور بلندمدت یا حتی افزایش شمار نظامیان این کشور در سوریه صحبت کرده‌اند، ترامپ از هفته گذشته آشکارا از احتمال خروج سریع آمریکا از سوریه به دلیل هزینه‌های بالای نظامی ادامه حضور در خاورمیانه صحبت کرده است. این اظهارات موجب شده است رسانه‌ها و سیاستمداران نزدیک به تل‌آویو و ریاض از پیامدهای خروج آمریکا از سوریه اظهار نگرانی کنند.

2ـ اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به معیشتی بودن مطالبات مردم

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «برای ۹۷ چه باید کرد» نوشت: «تمرکز مسئولان در سال جدید باید بر مطالبات مردمی باشد. موضوع مطالبات مردم امروز بر همگان، به ویژه دلسوزان نظام بیش از پیش روشن شده است و توجه به این موضوع اراده‌ای همگانی را طلب می‌کند. مطالبات مردم بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ اما بخش معیشتی آن بیش از پیش پررنگ شده است... همان طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم، مطالبات معیشتی و اقتصادی است». گفتنی است، اذعان این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که برخی مسئولان دولتی منکر نارضایتی‌های اقتصادی می‌شوند، چنانکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی همشهری در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود: «اینکه عده‌ای بیایند و جیغ و داد گرانی سر دهند، نه درست است و نه منصفانه.»

3ـ چین مبارزه تجاری را با آمریکا ادامه می‌دهد

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اگر آمریکا به مبارزه تجاری اصرار دارد، چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می‌ماند و کنار نمی‌کشد. وی افزود: در مذاکرات با چین همواره باز است؛ اما مشورت و مذاکره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد. چین جنگ تجاری برپا نمی‌کند و نمی‌خواهد به جنگ تجاری نیز بپردازد؛ اما ما از نبرد تجاری هراسی نداریم. اگر کسی به جنگ با ما اصرار دارد و حتی وارد حریم خانه شود، ما قاطعانه تا پایان باقی می‌مانیم و مبارزه خواهیم کرد. گفتنی است، جنگ تجاری زمانی آغاز شد که آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.

4ـ اعتراض به اعزام وابسته نظامی هلند به تهران!

یک سیاستمدار ارشد هلندی در موضع‌گیری‌ همسو با رژیم صهیونیستی از اعزام وابسته نظامی کشورش به ایران انتقاد کرد. به نوشته وبگاه «جوئیش نیوز»، «جول وردویند» با انتقاد از اعزام وابسته نظامی به ایران مدعی شد، ایران به دنبال نابودی رژیم صهیونیستی است و هلند نباید با این کشور همکاری نظامی داشته باشد. وی افزود: «ایران می‌خواهد اسرائیل را از روی زمین محو کند. گمان می‌کنم که نیازی به همکاری نظامی با ایران نداریم.» رسانه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی به بهانه تصمیم دولت هلند برای اعزام وابسته نظامی به تهران، «سیگیرید کاگ» وزیر خارجه این کشور را که ادعا شده است پیش از این در زمینه حقوق فلسطینی‌ها فعال بوده، تحت فشار قرار داده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت: زمینه‌سازی برای حمایت از کالای ایرانی موجب کاهش تورم، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی و افزایش عدالت اجتماعی در سطح جامعه خواهد شد و نیروهای مسلح با تمام توان و بهره‌گیری از روحیه جهادی، اهتمام لازم را به منظور حمایت از تولیدات داخلی به عمل خواهند آورد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست طی مدت یک سال بین 100 شرکت برتر حمل‌ونقل کانتینری معرفی شده از سوی آلفالاینر، از رتبه 21 با دو پله صعود جایگاه 19 را به خود اختصاص دهد. ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری گروه کشتیرانی ایران با 46 فروند شناور کانتینری به ظرفیت 96 هزار و 383 TEU در حال فعالیت است و قرار است چهار فروند شناور با ظرفیت 58 هزار TEU به این ناوگان اضافه شود.
«فایننشال تایمز» با گذشت چند هفته از التیماتوم دولت روسیه به تلگرام برای تحویل دادن سیستم رمزنگاری پیام‌های این نرم‌افزار برای دومین بار درخواست دولت روسیه را رد کرد. بنا به اعلام روسکومنادزور،‌ سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه، تلگرام دو هفته وقت داشت تا سیستم رمزنگاری پیام‌های خود را به سازمان اطلاعات این کشور بدهد و در غیر این صورت در معرض فیلتر شدن قرار می‌گیرد.
یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه در میدان ایران می‌تواند به بیش از 50 میلیارد دلار برسد. پیش از این، از سال 2016 گازپروم، روس نفت، لوک اویل، گازپروم نفت، زاروبژنفت و تات نفت یادداشت تفاهم‌هایی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند.
حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: برخی نمایندگان که در ابتدا طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» را امضا نکردند، پس‌ از اینکه از سمت افکار عمومی و حوزه انتخابیه خود تحت‌ فشار قرار گرفتند، این طرح را امضا کردند؛ اما گفتند به آن رأی نخواهیم داد.
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از نحوه مواجهه اصولگرایان با رئیس دولت‌های نهم و دهم، تأکید کرد: احمدی‌نژاد از نجابت رهبری و مصلحت‌اندیشی دستگاه قضایی سوءاستفاده می‌کند.
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: با توجه به اینکه حاکمان کشورهای عربی روابط راهبردی خود با رژیم صهیونیستی را در خطر می‌بینند، فلسطینی‌ها را رها کرده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات