صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۶۴

از مناقشه تا ادامه تحریم‌ها

1ـ نتیجه عقلانیت مورد نظر برخی جریان‌ها
روزنامه «آرمان» در مطلبی نوشت: «ما باید عقلانیت بیشتری را در سیاست خارجی‌مان حاکم کنیم و نباید وارد فضای انتحاری شویم که ممکن است برای‌مان طراحی شود. ما باید وارد یک سری مذاکرات جدی امنیتی با اتحادیه اروپایی شویم که در آنجا دغدغه‌های متقابل خودمان را مطرح کنیم. اروپایی‌ها باید بفهمند که اگر ایران و موشک‌های ایران و توان عمق استراتژیک ایران و جنگیدن ایران با تروریست‌ها نبود، تهدید عملی داعش حتماً به مرزهای اروپا می‌رسید...؛ شکل‌دهی یک راهبرد و مذاکرات جدی امنیتی با اتحادیه اروپایی برای اینکه بهانه‌زدایی شود از اینکه ایران را تهدید اروپا نشان دهند. ایرانی‌ها از سال ۲۰۰۱ میلادی که برنامه موشکی شهاب ۴ خود را به حالت تعلیق درآوردند، نشان دادند که برای امنیت جامعه جهانی و به ‌خصوص امنیت اروپا احترام قائل هستند.» گفتنی است، آخرین باری که عقلانیت مد نظر جریان اصلاحات و رسانه‌های آن به حوزه سیاست خارجی آمد، نتیجه آن برجام شد که اکنون پیش روی ماست.

2ـ ادامه تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، آمریکا 38 فرد و نهاد روسیه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. پیش از این رسانه‌های آمریکایی از احتمال تحریم رهبران تجاری و مقامات سیاسی روسیه از سوی واشنگتن خبر داده بودند. در فهرست جدید آمریکا نام افرادی همچون سلیمان کریم‌اف از مشاوران نزدیک پوتین، کوریل شامالوف داماد پوتین و سرگئی فورسنکو دیده می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین چند شرکت روسی را تحریم کرده است. بنابر گزارش‌ها، نام اولگ دریپاسکا، میلیاردر روسی که با پائول مانفورت از مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ مرتبط بود نیز در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود. گفتنی است، تنش در روابط میان آمریکا و روسیه پس از مسئله سرگئی اسکریپال، جاسوس روس که در انگلیس هدف حمله با گاز سمی قرار گرفته، تشدید شده است. این در حالی است که مسکو هرگونه دست داشتن در موضوع اسکریپال را قویاً رد کرده است.

3ـ مشاور رئیس‌جمهور: گران شدن دلار کار خوبی بود

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور با حمایت تمام قد از گران شدن قیمت دلار،‌ تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز را کاری عبث دانست. وی گفت: اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود. چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند. وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، دلار هم بالا می‌رود. نمی‌شود تقاضای عمومی قیمت‌ها بالا برود، اما دلار بالا نرود؛ چرا که این موجب شکست اقتصاد می‌شود. ترکان تصریح کرد:‌ دولت خلاف جریان حرکت اقتصاد حرکت می‌کرد. وقتی تورم وجود دارد سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود؛ یعنی کالای ایرانی سال به سال به اندازه تورم افزایش قیمت پیدا می‌کند و وقتی که دلار ثابت باشد، کالاهای وارداتی هم دارای قیمت ثابت هستند.

4ـ مناقشه عربستان و فرانسه بر سر رابطه با ایران

خبرگزاری «رویترز» جزئیات جدیدی از مناقشه میان «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «محمدبن‌سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی بر سر ایران، در سفر ماه نوامبر مکرون به ریاض را افشا کرده است. رویترز می‌نویسد، چندین دیپلمات غربی و عربی دیدار مکرون و بن سلمان در ماه نوامبر را پرتنش توصیف کرده‌اند. به گفته آنها، محمد‌بن‌سلمان در آن دیدار مکرون را تهدید کرد در صورتی که فرانسه تغییری در تمایلش برای تجارت با ایران ندهد، ریاض روابطش با این کشور را قطع خواهد کرد. در این دیدار مکرون، موقعیت فرانسه در جهان به منزله یک قدرت هسته‌ای و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را به بن سلمان یادآوری کرد و گفت که فرانسه آزاد است هر کاری که مایل است انجام بدهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات