صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۸۴

از نگرانی آل‌سعود تا شروط برای بن‌سلمان

1ـ نگرانی آل‌سعود از قدرت موشکی یمن
یک منبع مسئول در اتحادیه عرب اعلام کرد: اجلاس آتی سران عرب که قرار بود ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) به میزبانی عربستان سعودی و در شهر ریاض برگزار شود، به شهر الدمام منتقل شده است. وی که نخواست نامش فاش شود، به دلایل تغییر در مکان برگزاری این نشست اشاره نکرد، ولی رسانه‌ها می‌گویند دلیل این اقدام عربستان سعودی ترس از موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود. قرار است همه تدارکات لازم برای اجلاس مذکور در پایتخت عربستان انجام شود؛ ولی در مرکز فرهنگی «الملک عبدالعزیز» واقع در شهر الدمام انجام می‌شود. گفتنی است، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های یمنی روز ۱۹ دسامبر سال میلادی گذشته (۲۸ دی ماه) یک فروند موشک از نوع برکان اچ ۲، به سمت قصر الیمامه واقع در شهر ریاض شلیک کرد که سامانه موشکی عربستان آن را رهگیری و منهدم کرده بود. قصر الیمامه که دفتر پادشاه سعودی در آن قرار دارد، در تاریخ مذکور میزبان شورای وزیران و ولی‌عهد عربستان بود.

2ـ پرونده نازنین زاغری به مسائل مالی ربطی ندارد

در پی انتشار ادعایی از سوی «ریچارد راتکلیف» همسر نازنین زاغری، تبعه ایرانی‌ـ انگلیسی مبنی بر اینکه مقامات قضایی ایران به وی گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: خانم زاغری به عنوان شهروند ایرانی، از نظر دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف مجرم شناخته شده و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه شده و دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. وی افزود: هر آنچه درباره نوع اتهامات خانم زاغری و ارتباط دادن آن به برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلستان مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی است که صحت ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هیچ ارتباطی بین محکومیت وی با روابط دوجانبه تهران و لندن وجود ندارد و این موضوع به مسائل و اختلافات مالی نیز که در برخی حوزه‌ها بین ایران و انگلستان وجود دارد، ارتباط پیدا نمی‌کند.

3ـ شادمانی روزنامه اصلاح‌طلب از افزایش نرخ دلار!

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در گزارشی با ابراز خرسندی از روند صعودی نرخ دلار نوشت: «بازار ارز در تهران روز گذشته همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و وارد فاز جدیدی از قیمت شد... ولی باید پذیرفت که قیمت دلار در حال حاضر دارد سیر طبیعی خود را سپری می‌کند، این یعنی حباب قیمتی در کار نیست که مردم منتظر ترکیدن آن باشند. قیمت کنونی بازار ارز قیمتی تعادلی است و رویه‌ای است که دولت باید سال‌های پیش به سمت آن می‌رفت. شناور کردن قیمت‌ها و خروج از مکانیسم سرکوب قیمتی از جمله عملکردهایی است که مدت‌ها پیش باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت. البته در این میان نباید از نظر دور داشت که با بالا رفتن قیمت دلار می‌توان منتظر تورم‌های آتی بود.»

4ـ شروط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بن‌سلمان

«مجتهد» کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده است ولی‌عهد سعودی تا سه ماه آینده به جای پدرش حاکم عربستان می‌شود. وی افشا کرده که محمد‌بن‌سلمان برای این اقدام با جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ هماهنگ است و نظر مثبت آمریکا را در این باره گرفته است. گفتنی است، «خالدبن‌فرحان آل‌سعود» شاهزاده سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود، آمریکا و اسرائیل شرط‌هایی را برای محمدبن‌سلمان اعلام کرده‌اند که باید پیش از اعلام پادشاهی خود آنها را بپذیرد؛ از جمله آن شرط‌ها، تضمین امنیت کشتیرانی رژیم صهیونیستی از طریق تنگه تیران و عادی‌سازی روابط با این رژیم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات