تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۹۲
وحشت صهیونیست ها از گسترش تظاهرات فلسطینیان

از جمعه خشم تا جمعه بازگشت

مصادف شدن جمعه های خشم با «روز زمین» به عنوان نماد مقاومت فلسطین باعث شد تا تظاهرات فلسطینیان جان تازه ای بگیرد و موج جدید تظاهرات تحت عنوان جمعه بازگشت دنبال گردد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/محمدرضا بلوردی
در پی اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، موج اعتراضی گسترده ای در سراسر فلسطین شکل گرفت که تحت عنوان جمعه خشم هفته به هفته ادامه یافت. مصادف شدن این جمعه های خشم با «روز زمین» به عنوان نماد مقاومت فلسطین باعث شد تا تظاهرات فلسطینیان جان تازه ای بگیرد  و موج جدید تظاهرات تحت عنوان جمعه بازگشت دنبال گردد.
در همین جهت جمعه گذشته برای دومین هفته پیاپی مناطق مرزی نوار غزه با سرزمین های اشغالی شاهد تظاهرات گسترده فلسطینیانی بود که ابزار جدیدی برای رساندن پیام خود به صهیونیست ها به کارگرفته بودند؛ جوانان مقاومت فلسطین در تظاهرات موسوم به «جمعه کائوچو» با آتش زدن گسترده لاستیک خودروها  باعث شدند تا شهرک های صهیونیست نشین نزدیک به مرز غزه را دودی سیاه دربرگیرد و نظامیان صهیونیست با چالش جدیدی مواجه گردد. برخورد خشن و وحشیانه صهوینست ها با تظاهرات اولین جمعه بازگشت (که باعث شهادت نزدیک به 20 نفر و زخمی شدن عده زیادی شد) مانع از این نشد که فلسطینیان حرکت خود به سمت مناطق مرزی و رویارو شدن با نظامیان صهیونیست را ادامه ندهند.

از جمعه خشم تا جمعه بازگشت

جوانان فلسطینی با ادامه تظاهرات و آماده سازی تجهیزات برای برگزاری آن بر تجدید پیمان خود با آرمان فلسطین تاکید کرده و بار دیگر نشان دادند که به مقاومت خود در مقابل اشغالگران ادامه خواهند داد، از همین رو از صبح روز جمعه راهپیمایی های مردمی گسترده ای را تحت عنوان جمعه کائوچو راه اندازی کرده و از این طریق روز زمین و بازگشت به سرزمین مادری خود را زنده نگه داشتند. هزاران فلسطینی ساکن غزه خود را به مراسمی که در مناطق مرزی برگزار شده بود رساندند و در مقابل در کرانه باختری هم راهپیمای های مردمی گسترده ای در الخلیل، بیره و رام الله برگزار  شد.

وحشت صهیونیست ها
در مقابل این حضور گسترده فلسطینیان، رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در مناطق مرزی به حال آماده باش کامل درآورد و همچنون هفته گذشته تک تیراندازان خود را نیز به کار گرفته بود؛ امری که نشان دهنده وحشت و ترس صهیونیست ها از شدت گرفتن تظاهرات بود. صهیونیست ها با استفاده از گلوله های جنگی، ماشین های آب پاش، بالگردهای نظامی و شلیک گاز اشک آور تلاش کردند مانع از حرکت فلسطینیان  به سمت مناطق مرزی شوند. این درحالی است که منابع پزشکی از استفاده اشغالگران از گلوله های ممنوعه خبر دادند که در نتیجه آن زخمی های فلسطینی با شرایط وخیمی روبرو می شوند. در نتیجه این اقدامات وحشیانه صهیونیست بود که تظاهرات دومین جمعه بازگشت به شهادت 10 نفر و زخمی شدن 1354 نفر منجر شد که تعدادی از این زخمی ها وضعیت خطرناکی را پشت سر می گذارند.

 تحرکات نافرجام بین المللی
پس از برخوردهای وحشیایه صهیونیست ها با تظاهرکنندگان، کویت به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در تلاشی دوباره برآن بود تا با تصویب قعطنامه ای مانع از اقدامات نظامیان اسرائیلی علیه تظاهرکنندگان فلسطینی شود؛ این کشور خواستار انجام یک تحقیق بین المللی مستقل در خصوص اقدامات اخیر صهیونیست ها علیه فلسطینیان شد، اما همانند هفته گذشته این ایالات متحده امریکا همپیمان اصلی صهیونیست ها بود که وارد عمل شده و مانع از این شد در شورای امنیت تصمیمی علیه اسرائیل گرفته شود. در مقابل سازمان ملل طبق معمول و ضمن ابراز نگرانی از تحولات در غزه، تنها از اسرائیل درخواست کرد که در استفاده از زور علیه تظاهرکنندگان در تظاهرات بازگشت زیاده روی نکند!

ریشه یابی تحولات
اما به راستی از چه روست که تحولات در سرزمین های اشغالی به سمت تقابل بیش از پیش فلسطینیان با صهیونیست ها درحرکت است؟ آیا فلسطینیان راه دیگری هم برای تحقق مطالبات به حق خود در مقابل رژیم صهیونیستی دارند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت در شرایطی که کشورهایی همچون مصر، اردن، امارات متحده عربی، بحرین و مشخصا عربستان سعودی در مسیر عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی حرکت می کنند، ولیعهد تازه به دوران رسیده و ماجراجوی سعودی ها نشان داده است که دشمنی آشکاری با مقاومت فلسطینیان در غزه داشته و جنبش حماس را وابسته به اخوان المسلمینی می داند که از نگاه سعودی ها گروهی تروریستی به حساب می آید. بن سلمان در رقابتی که با جمهوری اسلامی ایران دارد، آشکارا به سمت دشمنی با ایران و مقاومت فلسطین رفته و دوستی اش با صهیونیست ها را پنهان نمی کند. وی در جریان سفر سه هفته ای که به ایالات متحده امریکا داشت در آخرین موضع گیری که در این زمینه داشت در گفتگو با مجله امریکایی «آتلانتیک» از حق اسرائیلی ها در داشتن یک کشور مستقل سخن گفت و این که کشورش مشکلی با این موضوع ندارد.
این در حالی است که در داخل غزه هم جنبش حماس که از سوی کشورهای وابسته عربی و رژیم صهیونیستی در محاصره است، تنها ابزار خود برای اعمال فشار بر صهیونیست ها (تونل های تهاجمی) را از دست داده است و آنچه که اهالی غزه را بیش از پیش تحت فشار قرار داده تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است که کمک های مالی کشورش به تشکیلات خودگردان فلسطین را کاهش داده است و قدس را هم به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخته است. درچنین فضایی این سوال مطرح می شود که آیا فلسطینیان چیزی برای از دست دادن دارند و آیا راه دیگری جز مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برای آنها باقی مانده است؟

وضعیت بغرنج اهالی غزه
مسائل و مشکلات داخلی گروه های فلسطینی و ناتوانی آنها در تحقق آشتی ملی و پایان دادن به اختلافات داخلی که تنها مشکلات و سختی های مردم غزه را بیشتر کرده،  از دیگر عواملی است که فلسطینیان را بیشتر در تنگنا قرار داده است؛ درواقع پس از آنکه امریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و در مقابل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، هم مدعی قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن شد – هرچند که او پیشتر هم فاقد هرگونه قدرت سیاسی بود و تنها آنچه را که از سوی حامیانش به او دیکته می شد اجرا می کرد - اکنون این جنبش حماس است که با تقویت موج اعتراضی فلسطینیان به دنبال جلب نظر افکار عمومی در مقابل رقیب سیاسی خود (تشکیلات خودگردان و جنبش فتح) می باشد.

از جمعه خشم تا جمعه بازگشت

بهره برداری های سیاسی نتانیاهو
در حالی که بنیامین نتانیاهو در سیاست هایی که در قبال فلسطینیان در پیش گرفته است از سوی همپیمان خود در امریکا به صورت کامل مورد حمایت قرار می گیرد، در داخل اسرائیل وی به واسطه پرونده های فساد متعددی که خود و خانواده اش با آن دست و پنچه نرم می کنند، با شرایط سختی روبرو است. از همین رو سرکوب اعتراضات فلسطینیان و مشخصا مردم غزه، تنها راه گریزی است که از نتانیاهو از طریق آن تلاش می کند خود را به عنوان سیاستمداری جلوه دهد که در شرایط سخت در دفاع از کشور خود در مقابل دشمنان کوتاهی نمی کند؛ چه این دشمن حزب الله لبنان باشد، چه جمهوری اسلامی ایران و چه ملت فلسطین.
در واقع نتانیاهو به دنبال رساندن این پیام به ساکنان سرزمین های اشغالی است که اگر او به واسطه اتهام هایی که با آن مواجه است تحت پیگرد قضایی قرار گیرد و یا حتی از قدرت کنار گذاشته شود، آنها مرتکب خطایی بزرگ شده اند؛ چرا که او خود را تنها سیاستمداری می داند که می تواند در شرایط پرتنش کنونی منطقه خاورمیانه، کشتی صهیونیست ها را به ساحل آرامش برساند و مانع از گسترش موج اعتراضات کنونی فلسطینیان و کشیده شدن آن به داخل اراضی 1948 شود.

چشم انداز اعتراضات
با توجه به این که حمایت از موج اعتراضات و تظاهرات اخیر در نوار غزه از سوی مردم در کرانه باختری با موانع زیادی مواجه است و اقدامات امنیتی صهیونیست ها بسیار گسترده و شدید است، رژیم صهیونیستی امیدوار است که این راهپیمایی ها و تظاهرات برای مدتی طولانی ادامه پیدا نکند و این رژیم بتواند در کمتر از یک ماه آن را جمع کند، اما انتظار می رود که روند تظاهرات حداقل در کوتاه مدت ادامه داشته باشد. در این صورت تداوم تظاهرات و برخوردهای خشن صهیونیست ها باعث می شود تا مسئله فلسطین همچنان زنده بماند. با این حال نمی توان انتظار داشت که اوضاع مردم در غزه تغییری یاد و با توجه به وضعیت حاکم در منطقه پیرامونی غزه  محاصره و محدودیت های اعمالی علیه این منطقه ادامه پیدا خواهد کرد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات