صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 21 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه بدانند اگر کارخانه و تولید داخلی راه نیفتد، اشتغال ایجاد نمی‌شود و نتیجه‌ بیکاری، آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، فساد، مشکلات خانوادگی و نارضایتی از نظام و دولت است.(1396/1/21) www.basirat.ir
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سناریوی تکراری!

در طول چند سالی که کشور سوریه درگیر موضوع تروریسم شده، آمریکا و رژیم صهیونیستی با خلق پدیده داعش و حمایت از معارضان داخلی همه تلاش خود را برای براندازی نظام سوریه به کار بستند و در مقابل، محور مقاومت با حمایت‌های روسیه و پشتیبانی از دولت و ملت سوریه در برابر این توطئه ایستادگی کرد و حدود شش ماه پیش موفق شد تا داعش را شکست دهد.
طی این مدت، هر بار که نیروهای سوری و محور مقاومت به موفقیت‌هایی دست می‌یافتند، موضوعاتی مانند استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم از سوی رسانه‌های غربی مطرح می‌شد تا دستمایه‌ای برای تحت فشار قرار دادن سوریه و حامیان و متحدان منطقه‌ای آن شود و با فضاسازی و حتی اقدامات عملی مانع تداوم پیروزی‌‌ها شوند که در همین زمینه یکی از مقامات وزارت خارجه سوریه گفته بود: «هر بار که ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم پیشروی می‌کند، ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی به منظور طولانی شدن عمر تروریست‌ها مطرح می‌شود.»
آخرین مورد این شگرد به تازگی و پس از آزادسازی غوطه شرقی از دست تروریست‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و آمریکا و رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را به کار بستند تا موضوع حمله شیمیایی به منطقه دوما در غوطه شرقی را در صدر اخبار قرار دهند و متعاقب آن با اتهام‌زنی به سوریه و متحدان آن، از جمله روسیه جنگ لفظی بین دو کشور آمریکا و روسیه را تشدید کنند. نکته جالب توجه اینجاست که تاکنون استفاده از سلاح‌ شیمیایی در دوما تأیید نشده و کارشناسان و متخصصانی که برای بررسی و نمونه‌برداری و تحقیق به دوما رفته‌اند، هیچ نشانه و سندی که نشان دهد ماده حاوی گاز کلر در آنجا استفاده شده، پیدا نکرده‌اند.
واقعیت این است که اگرچه آمریکا طی چند سال اخیر با تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش مدعی مقابله با این گروه تروریستی بود؛ اما تحولات میدانی صحنه سوریه و بیش از آن عراق نشان داد نه تنها این ادعا صحت ندارد؛ بلکه درست در مقابل آن نقش حمایت‌گر و تقویت‌کننده تروریست‌ها را بر عهده دارد. البته در این میان از نقش رژیم صهیونیستی هم نباید غافل شد تا جایی که حتی عده‌ای معتقدند اگر حمله شیمیایی صورت گرفته باشد، عامل آن این رژیم کودک‌کش است که از دست زدن به هیچ جنایتی ابا ندارد.

▼ گزارش روز
التهاب ارزی، دعوای سیاسی

عصر دیروز در ادامه التهاب بازار ارز قیمت دلار وارد کانال شش هزار تومان شد تا شاهد رکوردشکنی قیمت ارز در بازار باشیم. اگرچه از یک‌سو وزیر اقتصاد التهابات در بازار ارز را غیر طبیعی خوانده و گفته هیچ اتفاقی رخ نداده است که بخواهد به نابه‌سامانی بازار ارز منجر شود و دولت به زودی آرامش را به بازار برخواهد گرداند و تعدادی از چهره‌های حامی دولت نیز از نقش دست‌های پشت پرده در سقوط ارزش پول ملی نوشتند و برخی از نهادها و آنچه دولت سایه نامیدند را مسبب ماجرا دانسته و به آنها حمله کردند و از سوی دیگر برخی از چهره‌های اقتصادی و منتقدان دولت افزایش نرخ ارز را ناشی از نحوه مدیریت بازار و سیاست‌های اقتصادی و قرار دادن همه تخم‌مرغ‌های دولت در سبد برجام دانستند؛ اما واقعیت این است که اوضاع سیاسی کشور و وضعیت اقتصادی حاکم به هیچ عنوان تاب و توان بحث و طرح مباحث حاشیه‌ای، عوام‌فریبانه و استفاده ابزاری از قیمت ارز برای نیل به اهداف سیاسی را ندارد. کشور در آستانه سررسید مهلت اظهار نظر مجدد ترامپ درباره برجام در اردیبهشت قرار دارد و بیشتر ناظران بین‌المللی و داخلی از خروج قطعی آمریکا از برجام و احتمالاً فروپاشی این توافق سخن می‌گویند، لذا در شرایطی که شاخص‌های اقتصادی خوب نیست و معضلاتی، چون رکود تورمی در اقتصاد کشور حاکم است، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید به جای طرح این مباحث و تقابل‌های سیاسی در مسیر هم‌افزایی گام بردارند و از تقابل‌های خسته‌کننده، بی‌نتیجه و تکراری سیاسی بپرهیزند. اکنون همه نیروهای کشور اعم از قوای سه‌گانه و نهادهای گوناگون البته با حمایت و همراهی مردم برای برون‌رفت از وضعیت بد اقتصادی باید آستین همت را بالا زده و برای ایجاد اقتصاد درون‌زا و خوداتکا در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، در راستای حمایت از سرمایه وطنی، پول ملی و کارگر ایرانی اقدامات جدی انجام داده و گام‌های بلندی را بردارند تا ان‌شاءالله بتوانیم بر معضلات و مشکلات اقتصادی نیز فائق آییم.

▼ خبر ویژه                 
دیدارهای نوروزی سران فتنه!

محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از سران فتنه سال88 از دیدار پدرش با اقوام خود در تعطیلات سال نو خبر داد و در این باره گفت: «ایام عید اجازه ملاقاتی به کل اقوام حاج آقا از جمله خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ داده شد. حتی به خانواده مادری من هم اجازه ملاقات با پدر داده شد و برخی از آنها چند روز پیش با پدر ملاقات کردند و گروهی دیگر نیز قرار است به زودی به دیدار حاج آقا بروند.» وی در ادامه گفت: «از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌ایم که جلسه شورای عالی امنیت ملی را به منظور رفع حصر برگزار کند. آقای روحانی همان طور که توانست برجام را با مدیریت و قاطعیت خود به سرانجام برساند، اگر در موضوع رفع حصر هم جدی باشد حتماً قادر به این کار خواهد بود.» گفتنی است این اظهارنظر در شرایطی صورت می‌گیرد که این روزها از یک سو با بدعهدی طرف‌های مذاکره‌کننده به ویژه آمریکا و احتمال خروج این کشور از توافق هسته‌ای، نحوه مدیریت خوب برجام محل تأمل است و از سوی دیگر مقایسه این دو موضوع، منطقی نیست؛ چرا که پرونده هسته‌ای از آن رو اهمیت داشت که موضوعی ملی به شمار می‌رفت، اما مسئله حصر یک موضوع شخصی و حاشیه‌ای است و طی چند سال گذشته مردم هم نشان دادند که مسئله اصلی و مهم آنها مباحثی، مانند اشتغال و اقتصاد است و برای این موضوع ارزش و اهمیتی قائل نبوده و نیستند.

▼ اخبار
1ـ تأثیر معکوس برجام بر جذب سرمایه
آمار بانک مرکزی از منفی شدن حساب سرمایه کشور پس از برجام خبر می‌دهد، به گونه‌ای که خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ منفی ۳۲ میلیارد دلار شده است. بر اساس این، پیش از اجرای برجام در دی ‌ماه سال ۱۳۹۴، خالص حساب سرمایه کشور مثبت شده بود، به گونه‌ای که تا پایان دی‌ ماه سال ۱۳۹۴ خالص حساب سرمایه به مثبت یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده بود؛ اما با اجرای برجام، خالص حساب سرمایه منفی شد و در پایان سال ۱۳۹۴ این شاخص به منفی ۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۵ که آثار اجرای برجام بیشتر نمایان شد، خالص حساب سرمایه از کشور به شدت منفی شد و به منفی ۱۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۶ نیز آنطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، تا پایان آذرماه خالص حساب سرمایه منفی ۱۴ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار شده است.

2ـ از خانواده شهدای مدافع حرم عذرخواهی کنید

سعید جلیلی در واکنش به نامه اخیر حامیان یکی از چهره‌های سیاسی که در آن رفتارهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه هم‌نوا با نتانیاهو و بن‌سلمان «سلطه‌جویی منطقه‌ای» توصیف شده، گفت: اگر نتانیاهو، ترامپ، ترزا می و بن‌سلمان ما را به سلطه‌جویی منطقه‌ای متهم می‌کنند، برای آن است که دفاع رهبری و مردم ما از مردم مظلوم فلسطین، دفاع از کشورهای منطقه در برابر اشغالگری آمریکا، مبارزه با پیاده‌نظام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی چون داعش را سلطه‌جویی منطقه‌ای می‌خوانند؛ اما کسانی که در داخل با اطلاع از اهداف نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را به سلطه‌جویی در منطقه متهم می‌کنند، آیا نباید از این تحلیل خود احساس شرم کنند؟ جلیلی در پایان تصریح کرد: کسانی که چنین جملاتی را بیان می‌کنند، باید در پیشگاه شهدا استغفار کرده و از خانواده محترم شهدای حرم عذرخواهی کنند.

3ـ برخی تلاش کردند مسئله فلسطین را دفن کنند!
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طی سخنانی در اردوگاه «العودة» در شرق شهر غزه با بیان اینکه راه‌پیمایی بازگشت، یک راه‌پیمایی صلح‌آمیز است، گفت: ملت فلسطین در نوار غزه به منظور استقلال ملی و مبارزه با تبعیض نژادی، در همه جبهه‌ها وارد نبرد شده است. وی افزود: غزه‌ای که آن را محاصره و مردم آن را گرسنه نگاه داشتند و علیه آن توطئه کردند تا در مقابل مقاومت بایستد و تسلیم شود، امروز با جوانان و پیران و کودکان خود در مقابل محاصره‌کنندگان و اشغالگران قیام کرده است. هنیه اظهار داشت: برخی تلاش کردند مسئله فلسطین را دفن کنند، اما راه‌پیمایی بازگشت، مسئله فلسطین را به وضعیت حقیقی آن برگرداند و این حقیقت را تبیین کرد که مردمی کوچانده شده و دولتی غیر قانونی در سرزمین آنها تأسیس شده است.

4ـ تشکر بن‌سلمان از قاتل مردم عراق و افغانستان

«محمد‌بن‌سلمان» ولی‎عهد سعودی در آستانه پانزدهمین سالروز اشغال عراق با جرج بوش پدر و پسر و خانواده آنها در ایالت تگزاس در یک میهمانی پرهزینه دیدار کرد و رسانه‌های سعودی نیز بلافاصله تصاویر آن را منتشر کردند. کاربران اینترنتی و فعالان شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار تصاویر این دیدار به این اتفاق به شدت واکنش نشان دادند و خشم و انزجار خود را اعلام کردند. «سعید مهران» یکی از کاربران عرب‌زبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «خونخواران و سفاکان، خون بیش از دو میلیون عراقی را با دستان آلوده‎شان ریختند و بن‌سلمان با آنها دیدار و خوش و بش می‌‏کند.» معترضان این دیدار را مصداق تشکر و قدردانی ولی‌عهد سعودی از خانواده‌ بوش بابت جنایت در خاورمیانه توصیف کردند.

▼ اخبار کوتاه
مجله «فوربس» در گزارشی تأثیر تحریم‌های تازه واشنگتن علیه شرکت‌های روسی را بررسی کرد و ضرر ناشی از آن بر ثروتمندان روس را 12 میلیارد دلار دانست. این نشریه سقوط ارزش سهام شرکت آلومینیوم‌سازی روسال‌ـ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه تولید آلومینیوم‌ـ را مهم‌ترین رویداد اقتصادی روسیه پس از تحریم‌ها عنوان کرد. گفتنی است، هفته پیش واشنگتن هفت تاجر روس، 14 شرکت متعلق به آنها و همچنین 17 مقام روسی را به فهرست تحریم‌های خود افزود.
امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: در روزهای گذشته، یاوه‌گویی‌هایی از برخی رسانه‌های دشمنان درباره پرواز هواپیماهایی در کشور شنیده شد که ارزش پاسخگویی نداشت؛ اما همین جا می‌گویم اگر کشوری حماقتی انجام دهد و هواپیمایش نزدیک شود، قطعاً اولین خط مقدم که پدافند هوایی است، پاسخ کوبنده می‌دهد. گفتنی است، به تازگی برخی از رسانه‌های خارجی شایعه‌ای مربوط به پرواز دو فروند هواپیمای اف35 رژیم صهیونیستی در آسمان ایران را مطرح کرده بودند.
به گفته معاون اول رئیس‌جمهور از روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۷، هیچ نرخ دلاری به جز ۴۲۰۰ تومان به رسمیت شناخته نمی‌شود و هر قیمت ارز غیر رسمی دیگری در بازار قاچاق تلقی خواهد شد، مثل قاچاق مواد مخدر که وقتی می‌گوییم قاچاق است، کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود. به این ترتیب اگر نرخ دیگری در بازار شکل بگیرد، دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی با آن برخورد خواهند کرد.
وزیر نفت گفت: در یک سال گذشته روزانه ۱۵ میلیون لیتر تولید بنزین افزایش یافته و در چهار ماه آینده نیز روزانه ۱۲ میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین اضافه می‌شود که در مجموع ۲۷ میلیون لیتر می‌شود، بر همین اساس از شش ماه دوم امسال دیگر واردات بنزین نخواهیم داشت.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در نشست کشورهای کمک‌کننده به یمن در ژنو گفت: یمن شاهد بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان است و بیش از 22 میلیون نفر در این کشور به دریافت کمک‌های فوری نیاز دارند؛ سه‌چهارم آوارگان در یمن نیز از کودکان هستند.
گمرک ایران از افزایش ۱۰۸ و نیم درصدی واردات گوشی تلفن همراه طی سال ۹۶ خبر داد و اعلام کرد: طی سال ۹۶ تعداد ۳ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۱۷ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۵۱۸ میلیون و ۲۶۵ هزار دلار به کشور وارد شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات