صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۹۸

از تأثیر معکوس تا تشکر از قاتل

1ـ تأثیر معکوس برجام بر جذب سرمایه
آمار بانک مرکزی از منفی شدن حساب سرمایه کشور پس از برجام خبر می‌دهد، به گونه‌ای که خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ منفی ۳۲ میلیارد دلار شده است. بر اساس این، پیش از اجرای برجام در دی ‌ماه سال ۱۳۹۴، خالص حساب سرمایه کشور مثبت شده بود، به گونه‌ای که تا پایان دی‌ ماه سال ۱۳۹۴ خالص حساب سرمایه به مثبت یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده بود؛ اما با اجرای برجام، خالص حساب سرمایه منفی شد و در پایان سال ۱۳۹۴ این شاخص به منفی ۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۵ که آثار اجرای برجام بیشتر نمایان شد، خالص حساب سرمایه از کشور به شدت منفی شد و به منفی ۱۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۶ نیز آنطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، تا پایان آذرماه خالص حساب سرمایه منفی ۱۴ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار شده است.

2ـ از خانواده شهدای مدافع حرم عذرخواهی کنید

سعید جلیلی در واکنش به نامه اخیر حامیان یکی از چهره‌های سیاسی که در آن رفتارهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه هم‌نوا با نتانیاهو و بن‌سلمان «سلطه‌جویی منطقه‌ای» توصیف شده، گفت: اگر نتانیاهو، ترامپ، ترزا می و بن‌سلمان ما را به سلطه‌جویی منطقه‌ای متهم می‌کنند، برای آن است که دفاع رهبری و مردم ما از مردم مظلوم فلسطین، دفاع از کشورهای منطقه در برابر اشغالگری آمریکا، مبارزه با پیاده‌نظام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی چون داعش را سلطه‌جویی منطقه‌ای می‌خوانند؛ اما کسانی که در داخل با اطلاع از اهداف نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را به سلطه‌جویی در منطقه متهم می‌کنند، آیا نباید از این تحلیل خود احساس شرم کنند؟ جلیلی در پایان تصریح کرد: کسانی که چنین جملاتی را بیان می‌کنند، باید در پیشگاه شهدا استغفار کرده و از خانواده محترم شهدای حرم عذرخواهی کنند.

3ـ برخی تلاش کردند مسئله فلسطین را دفن کنند!
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طی سخنانی در اردوگاه «العودة» در شرق شهر غزه با بیان اینکه راه‌پیمایی بازگشت، یک راه‌پیمایی صلح‌آمیز است، گفت: ملت فلسطین در نوار غزه به منظور استقلال ملی و مبارزه با تبعیض نژادی، در همه جبهه‌ها وارد نبرد شده است. وی افزود: غزه‌ای که آن را محاصره و مردم آن را گرسنه نگاه داشتند و علیه آن توطئه کردند تا در مقابل مقاومت بایستد و تسلیم شود، امروز با جوانان و پیران و کودکان خود در مقابل محاصره‌کنندگان و اشغالگران قیام کرده است. هنیه اظهار داشت: برخی تلاش کردند مسئله فلسطین را دفن کنند، اما راه‌پیمایی بازگشت، مسئله فلسطین را به وضعیت حقیقی آن برگرداند و این حقیقت را تبیین کرد که مردمی کوچانده شده و دولتی غیر قانونی در سرزمین آنها تأسیس شده است.

4ـ تشکر بن‌سلمان از قاتل مردم عراق و افغانستان

«محمد‌بن‌سلمان» ولی‎عهد سعودی در آستانه پانزدهمین سالروز اشغال عراق با جرج بوش پدر و پسر و خانواده آنها در ایالت تگزاس در یک میهمانی پرهزینه دیدار کرد و رسانه‌های سعودی نیز بلافاصله تصاویر آن را منتشر کردند. کاربران اینترنتی و فعالان شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار تصاویر این دیدار به این اتفاق به شدت واکنش نشان دادند و خشم و انزجار خود را اعلام کردند. «سعید مهران» یکی از کاربران عرب‌زبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «خونخواران و سفاکان، خون بیش از دو میلیون عراقی را با دستان آلوده‎شان ریختند و بن‌سلمان با آنها دیدار و خوش و بش می‌‏کند.» معترضان این دیدار را مصداق تشکر و قدردانی ولی‌عهد سعودی از خانواده‌ بوش بابت جنایت در خاورمیانه توصیف کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات