اقتصادی >>  اقتصادی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۰۱
گزارش میدانی «بصیرت» از بازار ارز

نگاهی به تحولات بازار ارز

قیمت دلار و یورو طی تنها 72 ساعت با 30 درصد رشد مواجه شده است. دلار که در عصر روز شنبه 18 فرودین ماه 5000 تومان و یورو باقیمت 5900 معامله می‌شد در انتهای ساعات معاملاتی سه‌شنبه 21 فروردین به ترتیب 6000 و 7000 تومان فروخته شد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ صادق محمدی
بنا بر گزارش میدانی خبرنگار «بصیرت» صرافی‌های میدان فردوسی و سبزه‌میدان طی روزهای اخیر از فروش ارز امتناع می‌کردند و متقاضیان ارز مجبور به خرید از دلالان بودند.
طی گفت‌وگویی که با یکی از دلالان مستقر در میدان فردوسی داشتیم متوجه شدیم که ارز از آذرماه سال گذشته در بازار کمیاب شده و همین موضوع باعث روند افزایشی قیمت آن بوده است. 
این دلال دراین‌باره گفت: همواره در موقعیت‌های حساس مانند سفر اربعین، پایان سال میلادی و یا پیش از عید شاهد تزریق ارز به بازار بودیم که باعث کنترل قیمت‌ها می‌شد اما امسال و پارسال این اتفاق رخ نداد و یا شاید شواهدی از این اتفاق وجود نداشت.
وی درباره اینکه آیا روند افزایش قیمت دلار ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟ گفت: تا زمانی که صرافی‌ها ارز نفروشند یا به تعداد محدودی بفروشند حتماً ارز گران‌تر می‌شود.
دلال دیگری که ثانیه به ثانیه با موبایل قیمت ارز را می‌پرسید درباره دلیل نوسان‌های اخیر گفت: وقتی مردم می‌بینند ارز در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت چنین سودی دارد مشخص است چنین بازاری را از دست نمی‌دهند. وی ادامه داد: وقتی نه طلا و نه مسکن چنین سودی را نمی‌دهند چرا مردم روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند؟
 
دستور جهانگیری برای ارزانی دلار
شب گذشته معاون اول رئیس‌جمهور به‌طور قاطع اعلام کرد که قیمت دلار باید در تمامی بازارها اعم از دولتی و غیردولتی و همراه مسافر 4200 تومان باشد.
وی فروش دلار را باقیمتی بالاتر از 4200 تومان مصداق بارز قاچاق برشمرد و تصریح کرد: «کسانی که دلار را باقیمتی بیشتر از این بفروش برسانند مانند قاچاقچی با آن‌ها برخورد خواهد شد.»
مشاهدات میدانی اما حاکی از آن است که دلار با این قیمت تا پایان روز معاملاتی سه‌شنبه عرضه نشده است.

شرایط عجیب خرید ارز دولتی همراه مسافر
باوجوداینکه از سال 92 به‌کلی موضوع ارز همراه مسافر منتفی شده بود با شروع نوسان و جهش ارزی اخیر، بانک مرکزی برای مدیریت بازار دست به احیاء دوباره این کار زد. 
پیش‌ازاین مسافران قبل از پرواز هزینه ارز موردنیاز خود را در شعب بانکی پرداخت و پس از گیت فرودگاه ارز موردنظر را دریافت می‌کردند اما هم‌اکنون گرفتن ارز مسافرتی دشوارتر از سابق شده است.
مسافرینی که قصد دریافت ارز مسافرتی دارند باید از ساعت‌های ابتدایی صبح در صف‌های طولانی بایستند، رأس ساعت 8 از این متقاضیان توسط مسئولان صرافی نام‌نویسی صورت می‌گیرد و آن‌ها باید تا عصر منتظر رسیدن ارزهایشان باشند. به‌صورت متداول بعد از ساعت 15 ارز توسط صرافی‌های معتبر عرضه می‌شود.
مدارک سفر از اصلی‌ترین لازمه‌های دریافت ارز مسافرتی است که عبارت‌اند از: پاسپورت و ویزا، بلیت تائید شده، گواهی پرداخت عوارض خروج از کشور.

دستگیری دلار بازها
طی روزهای اخیر شاهد حضور مأموران انتظامی به‌صورت محسوس و غیر محسوس در مراکز اصلی تجمع فروشندگان ارز بودیم. 
طبق مشاهدات خبرنگار «بصیرت» نیروهای ویژه پلیس به‌صورت گسترده در معابر حضور دارند و مانع از تجمع بیش از چندین نفر در برابر صرافی‌ها می‌شوند. بخش دیگری از نیروهای انتظامی با حضور در صرافی‌های معتبر اقدام به بررسی صحت مدارک ارائه‌شده توسط مسافران می‌کنند.
مشاهدات عینی حاکی از آن است که این حضور نیروهای انتظامی در ساعاتی از روز حالت عملیاتی هم داشته و به دستگیری بیش از 10 نفر از دلالان مشهور میدان فردوسی انجامیده است.
یکی از دلالان ادعا می‌کند طی ماه‌های اخیر بالغ‌بر 100 دلال دستگیرشده‌اند که اکثر آن‌ها پس از مدتی دوباره آزادشده‌اند. آنچه مشخص است فضای بازار ارز امنیتی شده و نیروی انتظامی وظیفه کشف عوامل پنهان افزایش قیمت ارز را بر عهده دارد.

از دستورات معاون اول رئیس‌جمهور تا کدورت سخنگوی دولت  
پس از نوسان بی‌سابقه بازار ارز اکثر مسئولان کشور اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت مواضعی در برابر این رویداد گرفتند.

وزیر اقتصاد: ناجا و نهادهای امنیتی پاسخگو باشند
مسعود کرباسیان که در بهمن‌ماه به خریداران ارز گفته بود به‌طور حتم ضرر می‌کنید و قیمت کاهش پیدا می‌کند، پس از جهش‌های جدید ارزی توپ را در زمین نهادهای امنیتی انداخت و دراین‌باره گفت: «باید بخش‌هایی مثل تیپ ناجا و امنیتی جوابگو باشند چون هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده که با این التهاب چندروزه روبرو هستیم. باید از این لحاظ ریشه‌یابی کنیم.»

سخنگوی دولت: انتقاد را به خودمان وارد می‌دانیم
محمدباقر نوبخت هم از کسانی بود که در سال 96 افزایش قیمت ارز را حبابی خوانده بود و حتی قول دلار زیر 4000 تومانی داده بود، وی در واکنش به جهش ارزی اخیر اظهار داشت: «وضعیت فعلی پول ما درزمینهٔ ارز به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست قطعاً این انتقاد به ما وارد است و باید همکاران ما در ارتباط این بازار تلاش بیشتری کنند.»
وی در آخرین اظهارنظر خود دراین‌باره از رسانه‌‎ها خواسته است تا مردم را از خرید ارز پشیمان کنند!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: امیدی به دولت امید نیست
همچنین سید جواد حسینی کیا دراین‌باره گفت: «بی‌تدبیری دولت بود که نتوانست نرخ دلار را ثابت نگه دارد، شوکی که از افزایش نرخ دلار به بازار وارد آمد، موجب گرانی اجناس شد.»
وی افزود: «به این دولت نمی‌توان خیلی امید داشت، چراکه برخی‌ها بی‌میل به افزایش نرخ ارز نیستند، در برخی از اظهارنظرها چنین پالس‌هایی دریافت می‌شود، برخی‌ها منافعشان در این است که دولت نگاه نظارتی بر بازار ارز نداشته باشد که افزایش قیمت دلار تا 7 هزار تومان آن‌چنان هم دور از ذهن نیست.»

رئیس‌کل بانک مرکزی: یورو جایگزین دلار می‌شود
ولی‌الله سیف دراین‌باره گفت: عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده در تلاطم نرخ ارز مؤثر است. 
وی ادامه داد: حجم بالای نقدینگی یکی از عوامل نگرانی است که تا این لحظه اثر آن بر بازار کنترل‌شده و در خصوص نرخ ارز نیز عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده مؤثر است. دشمنان از خارج از مرزها و به شکل‌های مختلف بر این موضوع دامن می‌زنند و در تلاش‌اند تا شرایط را برای ملت سخت‌تر کنند.
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: ما یورو را جایگزین دلار می‌کنیم چون دلار نقشی در تجارت خارجی ما ندارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات