تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۰۲
«بصیرت» مسیر پیشرفت کشورهای توسعه یافته را بررسی می‌کند

حمایت از کالای تولید داخل در کشورهای توسعه یافته

اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای تولید داخل راهکاری است که طی سا‌ل‌های اخیر به صورت متداوم توسط رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی تجویز شده است. اما برخی از کارشناسان این مشی اقتصادی را قدیمی و یا غیر اصولی می‌دانند، بررسی‌ها حاکی از آن است آمریکا، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی از همین روش برای توسعه اقتصادی خود استفاده کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ محسن پورعرب
اقتصاد مقاومتی از سال ۸۹ مطرح شد و سیاست‌های کلی آن در سال ۹۲ به دولت ابلاغ شد. همچنین سال 95 رهبر انقلاب با انتخاب شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» دریچه جدیدی را برای برون رفت کشور از سراشیبی اقتصادی باز کردند.
در حقیقت رهبری با نگاه به نتایج این شعار در کشورهای موفق و توسعه یافته آسان‌ترین و سریع‌ترین راه را به دولت مردان و ارکان اقتصادی کشور نشان دادند.
راهی که پیش از این نیز وجود داشت اما باور نکردن توانایی داخل و دل بستن به مذاکرات برای جذب سرمایه گذاری خارجی باعث شده بود که این مسیر دیده نشود.
حالا پس از گذشت دو سال از این شعار به سختی می‌توان گفت که توصیه‌های رهبر انقلاب برای نجات اقتصاد کشور به ثمر نشسته است. نزدیک‌ترین دلیل نتیجه‌گیری را می‌توان در همین سه ماهه گذشته و نوسانات بازار ارز و طلا مشاهده کرد.
جایی که دولت نشان داد به دلیل سوء مدیریت نتوانسته بازار دلار را مدیریت کند و به همین دلیل بازارهای وابسته به دلار دچار نوسانات و آشفتگی شدند. قفل شدن بازار خرید و فروش خودرو، افزایش قیمت خودروهای وارداتی، لوازم خانگی وارداتی و دیگر کالاهای مشابه در حالی در این سه ماهه گذشته اتفاق افتاد که اگر تولیدات داخلی باکیفیت در دسترس مردم بود بازار اینقدر آشفته نمی‌شد.
به همین بهانه در این گزارش تصمیم داریم تجربه عمل به اقتصاد مقاومتی در کشورهای توسعه یافته را مرور کنیم تا با توجه به شعار سال 97 که حمایت از کالای ایرانی است، امیدوار باشیم دولت عزم خودش را برای تحقق این شعار در سال جاری جزم کند تا نمودارهای اقتصادی روند صعودی به خود بگیرند.
لازم به ذکر است اقتصاد مقاومتی که در جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، مبتنی است بر طراحی و اجرای نظام اقتصادی که اهداف اقتصادی را با وجود انواع تهدیدات، موانع و دشواری‌ها محقق کند. در این نظام اقتصادی اهداف عبارت خواهند بود از: رفاه عمومی، استقلال اقتصادی و پیشرفت اقتصادی که همان اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی است.

آمریکا با اجرای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد برتر دنیا شد
آمریکا، کشوری است که هم اکنون با تولیدی معادل یک چهارم کل تولید جهان، رتبه اول اقتصاد جهانی را در اختیار دارد.
این کشور برای تقویت تولید ملی خود طی چند ده سال گذشته تمام اقدامات لازم را انجام داده است. به عنوان مثال این کشور در دو دوره پیش از جنگ جهانی اول و بین جنگ جهانی اول و دوم تا حد زیادی به صورت برنامه‌ریزی شده به انزوا رفت تا قدرت اقتصاد ملی خود را با اتکا به منابع داخلی تولید افزایش دهد.
همین به اصطلاح انزوا که با هدف تقویت تولید ملی و خودداری از واردات کالاهای خارجی صورت می‌گرفت، بازار مصرف مناسبی را برای تقویت تولیدات آمریکایی فراهم کرد.
بازار مصرف بزرگ و مناسب داخلی به همراه سایر اقدامات این کشور در راستای تقویت تولید ملی، زمینه پیشرفت و قدرت اقتصادی این کشور را فراهم آورد.

تعصب در مصرف کالای داخلی در فرانسه
فرانسه در دوره پس از جنگ دوم جهانی، به منظور بازسازی اقتصادی و صنعتی خود، واردات کالاهای خارجی را به شدت محدود کرد.
فرانسوی‌ها برای حمایت از تولید داخلی و اشتغال کشور خود حتی کالاهای فرانسوی را با قیمت بالاتر خریداری می‌کردند اما اجازه واردات را به گمرک‌های خود نمی‌دادند.
براساس گزارشی که نشریه بلومبرگ در سال 2011 منتشر کرده است، 50 درصد مردم فرانسه حاضرند برای خرید کالاهای ساخته شده فرانسه، پول بیشتری هم بپردازند. طبق این گزارش مردم فرانسه برای حمایت از تولید ملی و هم وطنان تولیدکننده‌شان حاضرند 5 تا 10 درصد قیمت بالاتری را بپردازند.
این در حالی است که قیمت نهایی کالاهای تولید شده در فرانسه، بین 15 تا 25 درصد، گران تر از کالاهای مشابه تولید شده در کشوری مثل چین است.

صادرات کالای با کیفیت
کشورهای شرق آسیا نیز با اجرای برخی از اقدامات مهم اقتصاد مقاومتی از جمله در تقویت تولید ملی به توفیقات زیادی دست یافته‌اند. تاکید بر تولید ملی و برون‌گرایی(صادرات) در کره جنوبی در دهه‌های رشد اقتصادی این کشور به حدی بود که در فرهنگ عمومی این کشور طی دوره ذکر شده مصرف کالای خارجی به عنوان اقدامی زشت مورد ملامت قرار می‌گرفت.
همچنین ژاپنی‌ها در مقاطعی کالاهای با کیفیت خود را صادر می‌کردند تا در اقتصاد جهانی سری میان سرها در بیاورند و مردمش به مصرف کالاهای کم کیفیت‌تر رضایت می‌دادند.
با توجه به اهمیت کم و کیف تولید ملی به عنوان مهم ترین رکن در افزایش قدرت اقتصادی، در اقتصاد مقاومتی عنصر تولید ملی به عنوان یک رکن اساسی در مرکز همه برنامه ها قرار می گیرد و همه راهبردها، سیاست ها، برنامه ها و طرح ها در تناسب با آن طراحی می شوند. 
یکی از کشورهایی که به این رکن اساسی یعنی تقویت تولید ملی به هر نحو ممکن در تاریخ پیشرفت اقتصادی خود توجه جدی کرده، آلمان است.

حمایت از کالای داخلی در آلمان
در جریان بحران مالی 2008 غرب که آمریکا و اروپای غربی با مشکلات اقتصادی جدی رو به رو شدند، شرکت‌های آلمانی به دنبال رکود بیکار شده بودند، به جای اخراج کارکنان و کارگران خود، آنها را به دوره‌های آموزشی اعزام کردند و در واقع به جای کار و تولید، به ازای آموزش و ارتقای مهارت به کارکنان خود حقوق پرداخت کردند.
کشور آلمان با حدود 3900 میلیارد دلار تولید ملی، در جایگاه چهارم اقتصاد جهان قرار دارد. این کشور بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد در اروپا و منطقه یورو محسوب می‌شود و توانسته در پیشرفت اقتصادی گوی سبقت را از رقبای خود در اروپا برباید. اما بی‌شک سیاست‌های کلان اقتصادی این کشور از سویی و فرهنگ عمومی و حرفه‌ای مردم این کشور از سوی دیگر نقش مهمی در تقویت تولید ملی در این کشور داشته است.
به عنوان مثال طی سال‌های بحران اقتصادی غرب (سال های 2008 تا 2010) مشاهده می‌شود مردم آلمان از مصرف کالاهای خارجی که گاهی دارای اختلاف قیمت و کیفیت فاحش نیز هستند به قصد کمک به تولیدکننده هموطن خود خودداری می‌کنند.

در پایان گفتنی است که طبق اظهار نظر کارشناسان اقتصادی اگر اقتصاد مقاومتی در ایران اجرایی شود، پیشرفت‌هایی حتی بیشتر از آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته حاصل خواهد شد.
به این دلیل که این سیاست‌ها عدالت‌محور است؛ اما کشورهای سرمایه‌داری این بخش را نادیده می‌گیرند. برای رسیدن به این هدف، همراهی همه بخش‌های کشور نیاز است و نکته مهمتر اینکه باید در رده مدیریتی از افرادی بهره گرفته شود که اقتصاد مقاومتی را تمام و کمال قبول دارند و آن را در سمت و مسئولیتی که دارند به کار می‌گیرند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
آگاه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
متن خوبی بود و با اجازه تون در کلاس درس ازش استفاده کردم
ولی نکته ای که بدون آن این مطلب شما ناقص است و نیاوردید این است که
این انحصار مصرف کالای داخلی و کاهش واردات خود به شدت فساد انگیز است
مخصوصا در ایران که روابط بر ضوابط می چربد
این مسئله اول در کشورهایی که نام بردید مخصوصا المان و ژاپن حل شد
بعد به این اقدامات دست زدند
کاش اشاره می کردید
حمایت از کالای ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
www.nmik.ir
سایتی برای حمایت از صنایع دستی ایران
سایتی برای حمایت از صنعت ایران
تبلیغات رایگان برای تمام تولیدکنندگان کشور عزیزمان
از کوچکترن تولیدات شما در منزل تا تولید در کارخانه
نمیک از تمام نهاد ها ، شرکتها ، اتحادیه ها ، کارخانه ، خبرگزاریها و تمامی مردم کشوربرای این کار ملی دعوت به همکاری می نمایید
من الله توفیق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات