صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 27 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): توحید لازمه‌اش این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بایستد. ایستادن ما کنار گروه‌های مقاومت در غرب آسیا و حضور ما در سوریه مقابل تروریست‌هایی که مورد حمایت آمریکا هستند برای همین است. اینکه گفته می‌شود جمهوری اسلامی توسعه‌طلبی می‌کند، حرف مهمل و بی‌معنا و دروغی است.(97/1/25)

▼ حرف روز
تلگرام و ضرورت عقلی دفع خطر!

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی فعال در فضای مجازی مدتی است که جایگاه خود را در کشورمان باز کرده و هرروز بر تعداد کاربران آنها افزوده می‌شود. این پدیده ارتباطی نیز مانند هر پدیده‌ای معایب و مزایایی دارد و به عبارت دیگر واجد فرصت‌ها و تهدیدهایی توامان است که همه افراد و دولت‌ها تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد با کاهش تهدیدات، از فرصت‌هایی مانند سرعت و سهولت حاصل از این شبکه‌ها در ایجاد تعامل و ارتباطات فردی و اجتماعی و کسب‌وکار اقتصادی استفاده شود.
اما از نظرها پنهان نیست که امروزه این شبکه‌ها به دلیل حجم عظیم اطلاعات به دست آمده از مردم به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی نه تنها مطمح طمع و نظر دشمن در راستای تسهیل سلطه بر ماست، بلکه مراکز جاسوسی با پوشش شرکت‌های خصوصی خود درصدد طراحی و ارائه این قیبل پیام‌رسان‌ها برای کسب اطلاعات و اختلال در ساحت امنیت، اقتصاد و فرهنگ و اخلاق کشورهای هدف هستند.
شاهد مثال آن تلگرام، از پرکاربردترین شبکه‌های پیام‌رسان خارجی در ایران است که در برهه‌های حساس کشور از جمله انتخابات به شدت تأثیرگذار بوده و در موضوع‌های گوناگون چالش‌سازی، مانند اغتشاشات در جامعه، تسهیل ارتباطات گروه‌های تروریستی در ناامن‌سازی و اختلال در اقتصاد کشور از طریق طراحی پول اینترنتی گرام و بیت‌کوین منجر به خروج حدود 50 میلیارد دلار از کشورمان شد و مورد سوء‌استفاده دشمنان قرار گرفت. از این رو، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه خبر داد. به گفته علاءالدین بروجردی در 11 فروردین، نقش تلگرام در بحران‌های سال گذشته مخرب بود است؛ لذا بر اساساً تصمیمی که اتخاذ شده، تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.
تا زمانی که ما در داخل به فکر طراحی سرویس‌دهنده‌های مرکزی امن و زیرساخت‌های مطمئن ملی به مثابه کالای تماماً ایرانی در حوزه گسترده ارتباطات الکترونیکی نباشیم، باید بدانیم «فضای مجازی در کنترل دشمن» است و آنها از این طریق شناختی عمیق نسبت به جامعه پیدا می‌کنند که شاید خودمان از آنها بی‌اطلاع باشیم.

▼ گزارش روز
خودزنی رژیم صهیونیستی

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در یک گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می، همتای انگلیسی خود، گفته است: «سیاست مرتبط با تسلیحات شیمیایی که در خصوص دولت بشار اسد در سوریه اتخاذ شد، باید به منظور جلوگیری از دستیابی دولت‌های حامی تروریسم به قدرت هسته‌ای نیز به‌کار گرفته شود.» وی در توضیح این جملات و برای شفاف شدن منظورش از دولت‌های حامی تروریسم اضافه می‌کند: «مهم‌ترین عنصر تضعیف خاورمیانه، ایران است و بشار اسد باید بداند وقتی به ایران و نمایندگان آن اجازه می‌دهد حضوری نظامی در سوریه داشته باشند، سوریه و استقرار منطقه را با خطر مواجه می‌کند.» این جملات نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در حالی که حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه بدون هیچ دستاورد ملموسی به نقطه پایان آن رسیده است و فارغ از آنکه تا چه حد بیاساس است، نشان‌دهنده سردرگمی و به‌هم‌ریختگی در ائتلاف سعودی، غربی و صهیونیستی در منطقه و آشفتگی این ائتلاف از شکست‌های متعدد است، که البته با نگاهی به اوضاع منطقه بی‌تردید به آنها حق خواهید داد تا این حد مستأصل باشند و اظهاراتی چنین ـ که در صورت عملیاتی شدن آن به پایان رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد ـ را بر زبان بیاورند؛ چرا که موج جدیدی از مبارزات علیه اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی آغاز شده است و تظاهرات حق بازگشت بر ارکان قدرت رژیم صهیونیستی لرزه انداخته است، جریان‌های سیاسی و جنبش‌های اسلامی و مقاومت اکنون بیش از پیش متحد شده‌اند و با دیگر نیروهای مقاومت در منطقه و به ویژه با جمهوری اسلامی ایران روابط خود را بازسازی کرده‌اند تا عملاً توطئه تفرقه میان جریان مقاومت با شکست مواجه شود، گروه‌های تروریستی‌ـ تکفیری در منطقه شکست خورده‌اند و در آستانه تسلیم کامل در برابر نیروهای مقاومت هستند، دولت قانونی اسد برخلاف خواست این جبهه همچنان در قدرت است، نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها از انتخابات آینده عراق حکایت از پیروزی جریان‌های حامی مقاومت دارد، توطئه روبه‌روی هم قرار دادن نخست‌وزیر این کشور با حزب‌الله به منظور فروپاشی دولت در لبنان با شکست مواجه شده، روسیه به منزله یک قدرت جهانی و دارای حق وتو در کنار محور مقاومت قرار گرفته و حربه استفاده از سازمان ملل برای تحمیل خواسته‌های جبهه غربی، عربی و صهیونیستی به منطقه را از بین برده است. موارد مذکور تنها بخشی از تغییر بزرگ در غرب آسیا است؛‌ لذا طبیعی است شاهد خودزنی‌های این‌چنین سران رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش باشیم.

▼ خبر ویژه
آقای روحانی در رفع حصر جدی نیست!

محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از سران فتنه درباره شرایط حصر پدرش از رفت‌وآمدهای مرتب و دیدارهای متوالی خانواده و آشنایان با مهدی کروبی خبر می‌دهد و تأکید می‌کند، در چند ماه گذشته این‌گونه شده که ما هر زمان تمایل داشته باشیم، می‌توانیم به دیدار حاج آقا برویم. وی با طرح این موضوع که خواستار حل مسئله حصر هستیم، با مثبت ارزیابی کردن مواضع رئیس قوای مقننه و قضائیه از دولت گلایه می‌کند و می‌گوید: «ما هنوز اطلاع دقیقی از برنامه دولت برای رفع حصر نداریم، اگرچه آقای نوبخت بارها عنوان کرده است که دولت به صورت جدی دنبال حل موضوع است، ولی دقیقاً هیچ کس نمی‌داند دولت تا به حال چه قدم مثبتی برداشته است. مشخص است آقای روحانی در کار خود جدی نیست. به هر حال، آقای روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند و اگر اراده‌ای بود می‌توانستند گام‌های مهمی در این زمینه بردارند.»

▼ اخبار
1ـ مذاکرات آمریکا و اروپا درباره برجام ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مقامات آمریکایی و اروپایی که به تازگی برای بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران و تغییرات مد نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این توافق، در واشنگتن گفت‌وگو کرده‌اند، پیشرفت‌هایی داشته‌اند؛ اما نتوانسته‌اند بر سر همه موضوعات به توافق برسند. بر اساس این گزارش، رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران، دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، (۲۲ اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند. در همین زمینه قرار است «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به واشنگتن سفر کنند. این سفر احتمالاً آخرین شانس آنها برای دستیابی به توافق با آمریکا برای «اصلاح» موضوعاتی است که ترامپ آنها را «نواقص» توافق هسته‌ای با ایران خوانده است.

2ـ ایرانی‌ها به تهدید خود عمل می‌کنند
به نوشته «جروزالم‌پست»، «دنی یاتوم» رئیس پیشین موساد طی مصاحبه‌ای رادیویی به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اشاره کرده و آن را «اقدامی نمادین که هیچ اهمیت راهبردی نداشت»، خوانده است. وی افزوده: «ما در مسیر برخورد با ایرانی‌ها هستیم و امیدوارم که این مسیر چنان تشدید نشود که به رویارویی مستقیم بینجامد. آنها ما را به حمله به اهداف ایرانی و کشتن نیروهای‌شان متهم کرده‌اند.» یاتوم ضمن بیان اینکه «ما باید تهدیدهای ایرانی‌ها علیه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را خیلی جدی بگیریم»، ادامه داد: «سابقه آشنایی‌ام با ایرانی‌ها و تجربیات گذشته به من می‌گوید، وقتی آنها تهدیدی را مطرح کنند، آن را عملی خواهند کرد. ما تردید نداریم که حزب‌الله در راستای اراده ایران، حرکت می‌کند.» رئیس پیشین موساد گفت: «ما گمان می‌کردیم، روابط بین نتانیاهو و پوتین موفقیت‌آمیز بوده و توانسته است شکاف‌ها را کاهش دهد؛ اما در اشتباه بودیم.»

3ـ تجویز الگوبرداری از یک طرح شکست‌خورده!
«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «ایران» در اظهاراتی تأمل‌برانگیز گفته است: «مسائل منطقه نیز همچون مسئله هسته‌ای نیازمند معاملات سیاسی، مذاکرات دیپلماتیک و تجدید نظر در تعاریف حوزه نفوذ است. اگر مراجع قدرتمند در ایران این امر را به وزارت امور خارجه واگذار کنند، دستگاه دیپلماسی ما این قابلیت را دارد که از طریق دیپلماتیک از چالش‌های فرسایشی و جنگ جلوگیری کند.» توصیه به الگوبرداری از برجام در مسائل منطقه‌ای از سوی روزنامه وابسته به دولت در حالی صورت می‌پذیرد که خسارت محض برجام در مقابل دیدگان همه قرار دارد و همچنان این سؤال به قوت خود باقی است که چرا در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها لغو نشده و غرب به تعهدات خود در هیچ زمینه‌ای پایبند نبوده است؟!

4ـ تحریم سوئیفت از طریق غول تکنولوژی روسیه
شرکت‌های بزرگ روسیه اعلام کردند برای امن‌تر کردن نقل و انتقالات پولی خود از این به بعد از سیستم روسی مشابه سیستم خدمات انتقال پول بین بانکی سوئیفت «SPFS» استفاده خواهند کرد. مدیران شرکت «رزتک» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال روسیه در صنعت تکنولوژی است، بیان کرده‌اند: زیرساخت‌های دیجیتال این سیستم داخلی، خطر مداخله خارجی در آن، احتمال حمله هکرها و همچنین وابستگی به خدمات بانکی خارجی را کاهش می‌دهد. گفتنی است، ماه گذشته میلادی شرکت «رزنفت» روسیه که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی در جهان است، اعلام کرد که با کمک «گازپروم بانک» (سومین بانک بزرگ تأمین مالی روسیه) سیستم داخلی SPFS را آزموده است.

▼ اخبار کوتاه
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه تجربه مناطق‌ آزاد فعلی ناموفق بوده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مناطق‌ آزاد فعلی خسارات زیادی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته است، افزایش آنها منطقی نیست؛ چرا که حرص و ولع افزایش این مناطق مشکلی از اقتصاد کشور را حل نمی‌کند. نقوی‌حسینی افزود: پیش از تصویب افزایش هشت منطقه جدید ابتدا باید در نحوه فعالیت این مناطق با هدف محقق شدن اهداف پیش‌بینی‌شده بازنگری صورت گیرد؛ چراکه مدیریت فعلی نتوانسته است این کار را انجام دهد.
حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا، مشاور امور روحانیت رئیس دولت نهم با اشاره به بیانیه 43 عضو کابینه دولت نهم و دهم درباره رفتارهای اخیر محمود احمدی‌نژاد، گفت: محتوای بیانیه 43 عضو کابینه دولت نهم و دهم مورد تأیید و قابل دفاع است و بنده از دوستانی که این بیانیه را تنظیم و امضا کرده‌اند، تشکر می‌کنم. سقای‌ بی‌ریا تأکید کرد: امیدواریم که آقای احمدی‌نژاد به توصیه‌های دوستان توجه کرده و مسیر کنونی را اصلاح کند.
شبکه سعودی «العربیه» در صفحه خود در فضای مجازی درباره اینکه «آیا اهداف غرب در سوریه با حمله موشکی به آن محقق شده است یا خیر؟»، یک نظرسنجی برگزار کرد. بر اساس این نظرسنجی، تنها ۱۸ درصد از شرکت‌کنندگان به این پرسش پاسخ مثبت داده‎ و ۸۲ درصد دیگر با انتخاب گزینه «لا» به آن پاسخ منفی داده‎اند.
در مراسم اختتامیه «هفته هنر انقلاب» که به همت حوزه هنری برگزار می‌شود، معرفی و تقدیر از چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 1396 انجام گرفت و نشان هنر انقلاب به «حمید حسام» رسید. وی نویسنده کتاب‌های تحسین‌شده «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» است.
کارشناسان استراتژیک جی‌پی مورگان چیس، بزرگ‌ترین بانک آمریکا از نظر دارایی پیش‌بینی کردند که در صورت اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید با تکرار اتهامات همیشگی، ایران را به «رفتار‌های تهاجمی» در سوریه متهم کرد و مقابله با آن را یکی از اهداف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه غرب آسیا و حمله موشکی اخیر عنوان کرد.
63 نفر از نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور ضرورت عزل رئیس بانک مرکزی و عوامل دخیل در گرانی ارز و متوقف کردن چرخه زندگی مردم و ضربه به نظام اقتصادی کشور را یادآور شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات