صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۳۶

از مبارزه بانکی تا هراس صهیونیست‌ها

1ـ مذاکرات آمریکا و اروپا درباره برجام ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مقامات آمریکایی و اروپایی که به تازگی برای بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران و تغییرات مد نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این توافق، در واشنگتن گفت‌وگو کرده‌اند، پیشرفت‌هایی داشته‌اند؛ اما نتوانسته‌اند بر سر همه موضوعات به توافق برسند. بر اساس این گزارش، رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران، دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، (۲۲ اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند. در همین زمینه قرار است «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به واشنگتن سفر کنند. این سفر احتمالاً آخرین شانس آنها برای دستیابی به توافق با آمریکا برای «اصلاح» موضوعاتی است که ترامپ آنها را «نواقص» توافق هسته‌ای با ایران خوانده است.

2ـ ایرانی‌ها به تهدید خود عمل می‌کنند
به نوشته «جروزالم‌پست»، «دنی یاتوم» رئیس پیشین موساد طی مصاحبه‌ای رادیویی به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اشاره کرده و آن را «اقدامی نمادین که هیچ اهمیت راهبردی نداشت»، خوانده است. وی افزوده: «ما در مسیر برخورد با ایرانی‌ها هستیم و امیدوارم که این مسیر چنان تشدید نشود که به رویارویی مستقیم بینجامد. آنها ما را به حمله به اهداف ایرانی و کشتن نیروهای‌شان متهم کرده‌اند.» یاتوم ضمن بیان اینکه «ما باید تهدیدهای ایرانی‌ها علیه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را خیلی جدی بگیریم»، ادامه داد: «سابقه آشنایی‌ام با ایرانی‌ها و تجربیات گذشته به من می‌گوید، وقتی آنها تهدیدی را مطرح کنند، آن را عملی خواهند کرد. ما تردید نداریم که حزب‌الله در راستای اراده ایران، حرکت می‌کند.» رئیس پیشین موساد گفت: «ما گمان می‌کردیم، روابط بین نتانیاهو و پوتین موفقیت‌آمیز بوده و توانسته است شکاف‌ها را کاهش دهد؛ اما در اشتباه بودیم.»

3ـ تجویز الگوبرداری از یک طرح شکست‌خورده!
«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «ایران» در اظهاراتی تأمل‌برانگیز گفته است: «مسائل منطقه نیز همچون مسئله هسته‌ای نیازمند معاملات سیاسی، مذاکرات دیپلماتیک و تجدید نظر در تعاریف حوزه نفوذ است. اگر مراجع قدرتمند در ایران این امر را به وزارت امور خارجه واگذار کنند، دستگاه دیپلماسی ما این قابلیت را دارد که از طریق دیپلماتیک از چالش‌های فرسایشی و جنگ جلوگیری کند.» توصیه به الگوبرداری از برجام در مسائل منطقه‌ای از سوی روزنامه وابسته به دولت در حالی صورت می‌پذیرد که خسارت محض برجام در مقابل دیدگان همه قرار دارد و همچنان این سؤال به قوت خود باقی است که چرا در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها لغو نشده و غرب به تعهدات خود در هیچ زمینه‌ای پایبند نبوده است؟!

4ـ تحریم سوئیفت از طریق غول تکنولوژی روسیه
شرکت‌های بزرگ روسیه اعلام کردند برای امن‌تر کردن نقل و انتقالات پولی خود از این به بعد از سیستم روسی مشابه سیستم خدمات انتقال پول بین بانکی سوئیفت «SPFS» استفاده خواهند کرد. مدیران شرکت «رزتک» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال روسیه در صنعت تکنولوژی است، بیان کرده‌اند: زیرساخت‌های دیجیتال این سیستم داخلی، خطر مداخله خارجی در آن، احتمال حمله هکرها و همچنین وابستگی به خدمات بانکی خارجی را کاهش می‌دهد. گفتنی است، ماه گذشته میلادی شرکت «رزنفت» روسیه که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی در جهان است، اعلام کرد که با کمک «گازپروم بانک» (سومین بانک بزرگ تأمین مالی روسیه) سیستم داخلی SPFS را آزموده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات