صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 28 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملّت ما بحمدالله ایستاده است؛ ملّت ایران، با تجربه‌ چهل ‌ساله‌ خود، در مقاومت و ایستادگی پایدار است. ما این را امتحان کرده‌ایم: در مقابل دشمن، «عقب‌نشینی» مشوّق دشمن است.(1397/1/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ pdf


▼ حرف روز
گامی برای تقویت سرمایه اجتماعی

حدود دو سال پیش بود که موضوع حقوق‌های نجومی بر سر زبان‌ها افتاد و واکنش‌های متفاوتی را در سطح جامعه از افکار عمومی تا رسانه‌ها و سیاسیون در پی داشت. نام تعدادی از نجومی‌بگیران که در کنار حقوق و مزایای کلان، مبالغ بالایی را به عنوان حق اوقات فراغت، هزینه سفر و... از دولت دریافت می‌کردند، عنوان شد و عموم مردم را که سطح زندگی عادی داشتند و بخش‌هایی را که دچار مشکلات شدید اقتصادی بودند، ناراحت و گله‌مند کرد.   
پس از آن بود که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال 95 با اشاره به اینکه این طور نباشد که ما سر و صدا کنیم و بعد قضایا را به کلی تمام کنیم و به دست فراموشی بسپاریم، تعبیرات مهمی را درباره این حقوق‌ها و برداشت‌ها بیان کردند که سه بخش داشت: 1ـ این حقوق‌ها، برداشت‌های غیر منصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است. 2ـ این برداشت‌ها نامشروع، گناه و خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است و 3ـ دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند، مجازات بشوند. اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است، باید اینها را از این کار‌ها برکنار بکنند. در واقع ایشان به طور صریح خواستار سه نوع برخورد بودند؛ عزل و برکنار کردن، برگرداندن مبالغ به بیت‌المال و مجازات افراد دخیل.
متعاقب آن حرکت‌هایی در سطح مسئولان شروع شد که مجلس، دولت و دستگاه قضا هر یک در اصلاح چنین رویه‌ای و برخورد با عاملان آن و برگرداندن پول‌ها به بیت‌المال ایفای نقش کنند که دولتی‌ها از قاعده‌مند شدن حقوق مدیران و مسئولان قضایی از بازگشت بخشی از برداشت‌های نامشروع به خزانه سخن گفتند و نمایندگان ملت هم در قانون برنامه ششم توسعه مقرر کردند تا سامانه‌ای به منظور ثبت و شفاف‌سازی حقوق و دستمزد وزرا، معاونان وزرا و مدیران دولت راه‌اندازی شود که از ابتدای اجرای قانون در سال96 باید عملیاتی می‌شد، اما متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته و همین موضوع سبب شده است تا به تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور را درباره علل عدم این شفاف‌سازی در دستور کار قرار دهند.
این گام و هر گام دیگری برای ملزم کردن دولت به شفاف‌سازی در موضوع حقوق‌ مدیران، از یک سو به رفع تبعیض و بی‌عدالتی کمک می‌کند و از سوی دیگر اعتماد عمومی نسبت به دولت و کارگزاران نظام را به منزله سرمایه اجتماعی تبدیل‌ناپذیر تقویت خواهد کرد.

▼ گزارش روز                       
زنگ خطر جدی!

«قبیله‌گرایی» یکی از موانع و مصیبت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اول فروردین ماه امسال در سخنرانی خود به آن اشاره کرده و این مسئله را از عوامل عدم توفیق و پیشرفت کشور دانستند؛ موضوعی که شاید مصداق‌های بسیاری درباره آن در ذهن همه ما باشد و به یاد بیاوریم چطور چهره‌های سیاسی و برخی از مسئولان با رفتارهایی از این دست موجب هدر رفت سرمایه‌های مادی و معنوی کشور شدند؛ اما با وجود هشدار رهبر معظم انقلاب و مطالبه مردم برای از میان رفتن چنین روحیه و منشی در کشور، یک روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را به اعتراض درباره سخنان یک وزیر دولت که به استقبال از منتقدان رفته بود، اختصاص داد و القابی عجیب برای این فرد به کار برد که جای تأمل دارد. روزنامه پر حاشیه «قانون» که اخباری درباره فساد اقتصادی یکی از مدیران آن هم وجود دارد، با انتخاب تیتر «استمداد از دولت سایه!» و در واکنش به انتشار خبری مبنی بر استقبال یکی از وزیران دولت از انتقادات و پیشنهادات دولت سایه (مجموعه‌ای از کارشناسان که به پیشنهاد سعید جلیلی گرد هم آمده‌اند و به صراحت نیز اعلام کرده‌اند فارغ از بحث‌های سیاسی و انتخاباتی به دنبال کمک به پیشرفت کشور هستند؛ چرا که عملکرد دولت‌ها در نهایت به معنای عملکرد نظام است و آینده کشور را می‌سازد) می‌نویسد؛ «دوگانه‌سوزهاي سياسي كه براي ابقا در عالم قدرت از هر اقدامي كوتاهي نمي‌كنند در كشور كم نداريم و اين اتفاق اگر ادامه داشته باشد، در آينده‌اي نه چندان دور سبب ترك خوردن اعتماد مردم مي‌شود.»
تیتری با کلمات درشت در صفحه اول یک روزنامه، استفاده از تعبیر توهین‌آمیز «دوگانه‌سوزهاي سياسي» و واکنش این‌چنین نسبت به هم‌افزایی نیروها را نمی‌توان نشانه خوبی دانست؛ چرا که تا پیش از این اگرچه قبیله‌گرایی و جناح‌گرایی در کشور وجود داشت و  برخی از مدیران و رسانه‌ها بیش از منافع ملی به دنبال منافع حزبی و جناحی خود بودند؛ اما  بیانی چنین روشن و عریان و تبلیغ و تشدید این موضوع و حتی بازخواست مدیرانی که نگاه قبیله‌ای ندارند، موضوعی فراتر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته و می‌تواند زنگ خطری جدی برای منافع ملی و آینده مدیریت در کشور باشد.

▼ خبر ویژه        
اختلاف اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب شهردار

پس از استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران و موافقت اعضای شورای شهر با آن، رقابت و اختلاف بر سر انتخاب شهردار تهران در میان جریان‌های گوناگون اصلاح‌طلب افزایش یافته است. در حالی که جریان نزدیک به رئیس دولت اصلاحات مخالف انتخاب اعضای شورا و به طور خاص محسن هاشمی برای شهرداری تهران هستند و بر پایبندی به میثاق‌نامه انتخاباتی تأکید دارندـ که اجازه خروج از شورا را به اعضای شورای شهر نمی‌دهد‌ـ جریان کارگزاران با این موضوع مخالف است و درصدد نشاندن محسن هاشمی بر کرسی ریاست شهرداری تهران است. چنانچه کرباسچی در این باره و در واکنش به مصاحبه محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که تأکید کرده بود اعضای شورای شهر باید مطابق میثاق‌نامه عمل کنند و نقض آن موجب هرج و مرج می‌شود، اظهار داشت: «اگر اعضاي شوراي شهر يک روز ميثاق‌نامه امضا کنند، اختيار دارند يک روز هم آن را اصلاح کنند. نفس ميثاق‌نامه مبناي قانوني ندارد. مثلاً آقايي بخواهد وزير شود، نمي‌شود جلوي وزير ‌شدنش را گرفت. شما ميثاق‌نامه را مثل قانون وحي‌ منزل گرفته‌ايد. کجا هرج‌ومرج مي‌شود؟! اينکه يکي از خود شورا بتواند شهردار شود و بتواند شهر را اداره کند و مورد توافق همه ارگان‌ها و نهادها و دولت باشد و به مردم شهر خدمت کند، آيا اين يعني هرج‌ومرج مي‌شود؟»

▼ اخبار
1ـ حتی یک میلیمتر هم نباید عقب بنشینیم!
«سعید لیلاز» فعال اقتصادی اصلاح‌طلبان و از اعضای حزب کارگزاران به تازگی در مصاحبه‌ای متفاوت از آنچه پیشتر از او و همفکرانش شنیده بودیم، با اشاره به بحران نرخ ارز اذعان کرده است: «من معتقدم اتفاقی که از اواخر دی ماه ۱۳۹۶ به این طرف در بازار ارز افتاده، ادامه همان توطئه ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ است. باید توجه کرد آشفتگی بازار ارز یک موضوع سیاسی داخلی و بین‌المللی است. جنبه بین‌المللی آن این است که دولت دونالد ترامپ دارد حلقه محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی را تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌کند و همه گله من از نظام جمهوری اسلامی این است که شواهد نشان می‌دهد نظام در مقابله با آمریکا نه جدی است و نه صادق. اگر جمهوری اسلامی در مقابله با آمریکا جدی و صادق باشد، این بار باید بتوانیم پوزه آمریکا را به خاک بمالیم. من با یک میلیمتر عقب‌نشینی جمهوری اسلامی در برابر باج‌خواهی دولت جدید آمریکا موافق نیستم. باید به شدت با باج‌خواهی دولت جدید آمریکا برخورد شود.»

2ـ وارونه‌انگاری از دلایل بی‌نتیجه ماندن برجام

«بهزاد نبوی» فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ بدون اشاره به نقض عهدهای آشکار غربی‌ها در برجام با وارونه‌انگاری، دلایل بی‌نتیجه بودن برجام را به فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان ربط می‌دهد و می‌گوید: «خوشبختانه بلافاصله پس از امضای برجام، ده‌ها هیئت بزرگ اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و... وارد کشور شدند و به دنبال سرمایه‌گذاری بودند که متأسفانه، در اثر اتخاذ سیاست‌های ماجراجویانه که طبعاً ریسک سرمایه‌گذاری را در کشور بالا برد، آن استقبال اولیه از بین رفت و تقریباً تمام سرمایه‌گذاران کشورمان را ترک کردند... اگر امروز هم بتوانیم ریسک سرمایه‌گذاری را با توقف سیاست‌های ماجراجویانه و تشنج‌آفرین در کشور کاهش دهیم، مطمئناً ترامپ و امثال او نمی‌توانند جلوی سرمایه‌گذاران بایستند.» سخنانی که نتیجه منطقی آن حرکت به سوی برجام منطقه‌ای و موشکی خواهد بود.

3ـ جریمه‌ شرکت چینی متهم به نقض تحریم‌های ایران

وزارت بازرگانی آمریکا با متهم کردن شرکت چینی «زد.تی.ای» به نقض قوانین تحریم‌ها، فروش قطعات از سوی شرکت‌های آمریکایی به این شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی را برای مدت هفت سال ممنوع اعلام کرده است. «زد.تی.ای» سال گذشته به اتهام معامله با ایران و نقض قوانین تحریم‌های بین‌المللی در دادگاه‌های آمریکایی مجرم شناخته شده و به پرداخت میلیون‌ها دلار جریمه محکوم شده بود. این شرکت با تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا توافق کرد در صورتی که مقامات آمریکایی نقض قوانین تحریم‌ها را پیگیری نکنند، ۸۹۲ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. به گفته مقامات آمریکایی، مقرر شده بود که شرکت مذکور چهار نفر از کارمندان ارشدش را اخراج کند و برای 35 نفر دیگر تنبیه‌های انضباطی در نظر بگیرد؛ اما این شرکت فقط به اخراج چهار نفر بسنده کرده است.

4ـ باید از دست ایران و اسد خلاص شویم!

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه و عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در مصاحبه با «فاکس نیوز» با انتقاد از محدود بودن حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه، اظهار داشت: «اگر شما اسد باشید و بشنوید که رئیس‌جمهور (آمریکا) بگوید «تو حیوان هستی» و من کاری می‌کنم که هزینه سنگینی بپردازید؛ اما شاهد یک حمله نظامی باشید که به هیچ وجه زندگی شما را عوض نمی‌کند، در نتیجه صبح روز بعد از خواب بیدار شده و به سر کار برمی‌گردید. اگر شما روسیه و ایران باشید و ببینید که پنتاگون خطرپذیر نیست و تا سر حد مرگ از مقابله با آنها نگرانی دارد، اینطور فکر می‌کنید که پنتاگون بدون هرگونه جنگی، خواهان تقدیم سوریه به ما (ایران و روسیه) است.» وی همچنین در ادامه خواستار ترور رئیس‌جمهور سوریه شد.

▼ اخبار کوتاه
بامداد امروز (سه‌شنبه) چند موشک وارد حریم هوایی استان حمص در سوریه شدند که سامانه‌های پدافندی برای مقابله با آنها فعال شده و آنها را رهگیری کردند. رسانه «الاعلام الحربی» گزارش داد، این موشک‌ها به سمت فرودگاه «الشعیرات» در ریف حمص شلیک شده بودند که سامانه پدافند هوایی آنها را رهگیری کرد. برخی رسانه‌ها نیز به نقل از منابع میدانی، احتمال دادند که این موشک‌ها را جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سمت پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کرده باشند.
«راب جویس» هماهنگ‌کننده امنیت مجازی رئیس‌جمهور آمریکا و عضو ارشد امنیت ملی این کشور به زودی کاخ سفید را ترک کرده و به سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) بازمی‌گردد. برخی در کاخ سفید می‌گویند جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در تلاش است تا ساختار شورای امنیت ملی آمریکا را به کلی تغییر داده و با برکنار کردن افراد انتخاب شده از سوی مک‌مستر، همتای پیشین خود (که عموماً میانه‌روتر بودند) تیم تندرو و افراطی خود را روی کار بیاورد.
سیدابوطالب نجفی، مدير عامل شرکت خدمات انفورماتيک گفت: در سال 1396 بيش از 27 ميليارد تراکنش در سامانه شتاب صورت گرفت که نشان‌دهنده رشد 30 درصدی عملکرد اين سامانه نسبت به سال گذشته است. وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته به طور میانگین روزانه 75 میلیون تراکنش در سامانه شتاب صورت گرفته، گفت: تنها در روز 28 اسفند 1396 رکورد 162 میلیون تراکنش در این سامانه به ثبت رسید.
روزنامه «سازندگی» خبری را با عنوان «اولین نشست سران اصلاحات و اعتدال در غیاب آیت‌الله هاشمی» منتشر کرد و نوشت: حسن روحانی، سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری در سکوت خبری اولین جلسه خود را برگزار کردند تا درباره آینده وضعیت کشور و مشکلات دولت و جامعه صحبت کنند.
دیمیتری سابلین، هماهنگ‌کننده روابط دومای روسیه با پارلمان سوریه اعلام کرد: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با تعدادی از نمایندگان پارلمان روسیه گفت که نیرو‌های پدافند هوایی سوریه با موشک‌های دهه هفتاد قرن گذشته حمله نیرو‌های ائتلاف (آمریکا‌ـ انگلیس‌ـ فرانسه) را دفع کرده‌اند!
سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه شهروندان حق دارند از هر پیام‌رسانی استفاده کنند، به شرط اینکه تابع قوانین کشور باشد، گفت: فعلاً تصمیمی درباره انسداد تلگرام اتخاذ نشده، اما هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات