صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد.(93/1/1) ***میلاد با سعادت حضرت عباس‌بن‌علی(علیه‌السلام) و روز جانباز مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
اقدامی الگووار

هماهنگی مثال‌زدنی دستگاه‌های گوناگون حاکمیتی و مسئولان در خروج از تلگرام و روی آوردن به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و در همین راستا، فراهم شدن انگیزه لازم برای کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی و موفقیت نسبی در این زمینه، نشان می‌دهد برای حل و عبور از مسائلی که به ظاهر معضل‌گونه بوده، اجماع و وحدت‌نظر مسئولان و علنی نشدن اختلاف‌‌نظرها و سلیقه‌های آنان در سطح جامعه، مهم‌ترین و نخستین گام است. در واقع، زمانی که مسئولان در میان خود به هم‌نوایی، هم‌صدایی، هماهنگی و اجماع برسند، امکان همراهی جامعه و بدنه‌ اجتماعی با آنها برای عبور از چالش‌ها و مسائل گوناگون آسان‌تر میسر می‌شود. بر این اساس است که گفته می‌شود، اجماع و انسجام نخبگانی در هر کشوری، انسجام اجتماعی را به دنبال می‌آورد و این خود زمینه‌ لازم را برای تمرکز انرژی و ظرفیت‌ها به منظور حل و رفع چالش‌ها و مسائل مهیا می‌کند.
افزون بر این، موفقیت جوانان این مرزوبوم در راه‌اندازی پیام‌رسان‌های بومی از یک سو و اعتماد به استعدادهای آنان با روی آوردن به این پیام‌رسان‌ها نشان می‌دهد، کشور از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی برخوردار است که شرط شکوفایی آنها، اعتماد و حمایت از آنها است. به عبارت دیگر، اعتماد به استعدادها و خلاقیت‌های جوانان در زمینه‌ پیام‌رسان‌های داخلی باید نمونه و مثالی از اعتماد به این جوانان در دیگر حوزه‌ها باشد.
همچنین انتظار می‌رود این‌گونه اجماع و انسجامی در میان مسئولان در حوزه‌های مهم دیگری که نداشتن اجماع و انعکاس صداهای متعدد در آنها آسیب‌زا است، باید مدنظر قرار گیرد. به ویژه این اجماع و هماهنگی در تلاش برای رسیدگی به مسائل و چالش‌های روزمره زندگی مردم، از قبیل مسائل معیشتی و آسیب‌های اجتماعی، برخورد با مفسدان، جاسوسان، شبکه‌های مافیایی و... به منظور حل مشکلات، امید و اعتمادآفرینی در فضای اجتماعی ضروری است. به طور مشخص باید گفت، در حوزه‌ اقتصادی انتظار از مسئولان آن است که در اتخاذ راهبردها و برنامه‌های اقتصادی براساس اسناد بالادستی و ملاحظه‌ شرایط موجود کشور و تجربیات گذشته، اجماع‌نظر جدی و اساسی بر سر به‌کارگیری ظرفیت‌های درونی کشور شکل بگیرد.

▼ گزارش روز
 بازی کثیف در فضای مجازی

بازی‌ای که از پروفایل چند سلبریتی مشهور شروع می‌شود و کاربران گم‌نام و کانال‌های دروغ‌پرداز به آن دامن می‌زنند، بازی کثیف و البته تکراری که این بار با مطرح کردن موضوع اعدام یک مجرم شکل گرفت که به سرقت مسلحانه از یک طلافروشی دست زده بود. بهمن ورمزیار، جوانی 27 ساله که چهار سال پیش به همراه سه نفر دیگر به سرقت مسلحانه از یک طلافروشی اقدام کرده بود، ‌هنگامی که همدستان او بلافاصله با تلاش پلیس دستگیر شده بودند، تسلیم و طلاهای به سرقت رفته را بازگرداند تا پس از بررسی پرونده به دلیل «محاربه از طریق اقدام به سرقت مسلحانه و استعمال مواد مخدر» به اعدام محکوم شده و قرار بود روز سه‌شنبه 27 فروردین 97 به دار مجازات آویخته شود؛ اما در فاصله کوتاهی به اجرای حکم مانده، تصاویری احساسی از مادر متهم مبنی بر درخواست عفو برای وی منتشر شد و این مسئله با همراهی یک سلبریتی در صفحه شخصی و پس از آن با وارد شدن دیگر سلبریتی‌ها و صفحه‌های گم‌نام و کانال‌های دروغ‌پرداز به موضوع اول فضای مجازی تبدیل شد و با داغ شدن این موضوع در فضای مجازی به ناگاه تصاویر دیگری از مادر وی منتشر شد که اعلام کرده بود با عفو «بهمن ورمزیار» موافقت شده است و به همین دلیل از رهبر معظم انقلاب و رئیس دستگاه قضا تشکر کرد! موضوعی که اگرچه بلافاصله از سوی کامران حمزه، دادستان همدان تکذیب و اعلام شد تنها به دلایل قضایی کمی دیرتر این حکم اجرا خواهد شد؛ اما با توجه به موجی که به مدد سلبریتی‌ها و صفحه‌های پر تعداد دیگر ایجاد شده بود، شنیده نشد! یا به عبارت بهتر مانع از شنیده شدن آن شدند تا پس از اجرای حکم در سحرگاه 28 فروردین ماه، پرده دوم بازی شروع شود که عبارت بود از هجمه به رهبر معظم انقلاب و دستگاه قضا به علت عدم بخشش این سارق مسلح !!!. ‌به عبارتی دیگر، به سادگی هرچه تمام‌تر جای درست و غلط جابه‌جا شد و در اتفاقی شگفت به دستگاه قضایی برای برخورد با فردی که با اقدام مسلحانه دست به سرقت زده بود، حمله شد و این‌گونه وانمود شد که گویا در حق بهمن ورمزیار ظلم شده است! اگرچه این ماجرا با همه آسیب‌هایش گذشت، اما سؤال اینجاست تا چه زمانی با نواقصی چون عدم اطلاع‌رسانی دقیق و سریع جریان رسانه و فضای مجازی، نظارت نداشتن بر فضای مجازی و بی‌اطلاعی و موج‌سواری‌های چهره‌های شناخته شده باید شاهد تکرار چنین آسیب‌ها و بازی‌های کثیف باشیم؟

▼ خبر ویژه
مواضع مذبذبانه یک مسئول سابق!

یکی از فعالان فضای مجازی نوشت، احمدی‌نژاد در نوشته‌ای در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به وضعیت منطقه نوشته است، «در درگیری‌های منطقه هر اتفاقی بیفتد طرف پیروز، فقط و فقط مستکبران، صهیونیست‌ها، دولت‌های استعماری و فرا منطقه‌ای هستند.»(!) دقت کردید؟ او اینقدر نمک‌نشناسانه و بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به شهدای مدافع حرم، پیروز تحولات منطقه را مستکبران و صهیونیست‌ها می‌داند! اما همین آقای احمدی‌نژاد چند ماه قبل، پس از پیروزی تاریخی جبهه مقاومت در سوریه و عراق بر داعش در آبان 96، همرنگ جماعت شد و طی پیام تبریکی به حاج‌قاسم سلیمانی نوشت: «پیروزی بزرگ بر جریان خشن و تکفیری مورد حمایت نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل که در سایه فداکاری خیل عظیمی از انسان‌های مؤمن به دست آمد را به رهبری انقلاب، ملت‌های آزاده عراق و سوریه و ایران و تمامی مردم منطقه، جبهه مقاومت، خانواده معظم شهیدان و به جنابعالی که نقش مهمی در این رویداد تاریخی داشتید، صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.»

▼ اخبار
1ـ سردار سلامی: دست‌ها روی ماشه است و موشک‌ها آماده‌اند
جانشین فرمانده کل سپاه در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران با یادآوری اینکه آمریکا در سوریه با شکست مواجه شده است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در سوریه دیگر هیچ استراتژی و راهبرد سیاسی ندارند، وقتی عملیات می‌کنند چون به یک راهبرد و استراتژی مرتبط نیست، عملیات خنده‌داری مانند عملیات چند روز گذشته انجام می‌دهند. سردار حسین سلامی در ادامه خطاب به دشمنان ایران گفت: دست‌ها روی ماشه است و موشک‌ها آماده‌اند، هر لحظه دشمن بخواهد بر این سرزمین اراده شومی کند، آنها شلیک می‌شوند. وی همچنین خطاب به صهیونیست‌ها گفت: شما نه عمق دارید و نه عقبه. شما در هر نقطه‌ای از سرزمین اشغالی‌ از شمال و غرب در تقاطع آتش قرار گرفته‌اید و این پدیده جدیدی است. شما راهی برای فرار هم ندارید،‌ در دهان اژدها زندگی می‌کنید و بدانید جبهه مقاومت بسیار قدرتمندتر از گذشته است. جانشین فرمانده کل سپاه بر همین اساس خاطرنشان کرد: گوش کنید، هر جنگی اتفاق بیفتد، مطمئن باشید محو شما را به ‌همراه خواهد داشت، کوچک‌ترین هدف موجودیت شما است،‌ شما نمی‌توانید تحمل کنید، وقتی شهروندان و نظامیان‌تان فرار می‌کنند و شما جایی جز افتادن به دریا را نخواهید داشت. به پایگاه‌های هوایی‌تان اعتماد نکنید، آنها در دسترس هستند و زود از کار خواهد افتاد، به آمریکا و انگلیس هم دل نبندید، وقتی می‌رسند که شما نیستید.

2ـ ترامپ به احتمال زیاد از برجام خارج می‌شود
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است، به احتمال زیاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود. «جان بولتون» به سران فرانسه و آلمان اعلام کرده است، انتظار نداشته باشند با سفر به واشنگتن بتوانند ترامپ را از لغو توافق هسته‌ای با ایران منصرف کنند. بولتون با حمایت از موضع ترامپ در این باره گفته است: «اگر من بودم،‌ سه ماه قبل از آن (برجام) خارج می‌شدم.» گفتنی است این نوع مواجهه دولت آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون حدود ده بار در گزارش‌های جداگانه خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» را تأیید کرده است.

3ـ لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات نیروگاه هسته‌ای چک به ایران
حزب کمونیست جمهوری چک توانست طرح لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات نیروگاهی هسته‌ای به ایران را در پارلمان این کشور به تصویب برساند. 18 سال است که صادرات تجهیزات نیروگاه هسته‌ای به ایران در جمهوری چک ممنوع بوده و حزب کمونیست این کشور از سال 2009 در تلاش است این ممنوعیت را لغو کند. ارائه یک طرح دقیق از سوی شرکت ZVVZ میلسکو به پارلمان این کشور درباره مشکلات همکاری با ایران سبب شد تا پارلمان این کشور ممنوعیت صادرات تجهیزات به ایران را لغو کند گفتنی است این شرکت اهل جمهوری چک در مناقصه قرارداد فروش تجهیزات تهویه هوا به نیروگاه بوشهر ایران برنده شده است.

4ـ پس فرستادن هدیه کشوری که برده آمریکاست
به گزارش شبکه المیادین، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به مشارکت فرانسه در حمله هوایی علیه کشورش، نشان «لژیون دونور» فرانسه را پس داده است. منبع مذکور گفته است: «دور از شأن رئیس‌جمهور بشار اسد است که نشان رژیمی را استفاده کند که برده ایالات متحده آمریکا است.» وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرده است رئیس‌جمهوری سوریه این نشان را که «ژاک شیراک»، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه به او هدیه داده بود، پس داده است. کاخ الیزه چندی پیش اعلام کرده بود، فرانسه قصد دارد روند لازم برای پس گرفتن نشان لژیون دونور از بشار اسد را از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آغاز کند.

▼ اخبار کوتاه
طی مراسمی با حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان 2000 فقره از اسناد املاک علوی به مردم خواف در استان خراسان رضوی اهدا شد. اراضی علوی املاکی است که سند مالکیت آنها به نام رضاخان بوده و سپس به محمدرضا واگذار و در نهایت به بنیاد پهلوی منتقل شده است. این املاک پس از انقلاب اسلامی ایران، در اختیار بنیاد علوی قرار گرفته است که این املاک بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و با هدف حمایت از خانواده‌های محروم و نیازمند به مردم اهدا می‌شود.
سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه بیش از 160 نفر از نمایندگان مجلس به روحانی خبر داد و گفت: نمایندگان در این نامه از رئیس‌جمهور خواستار تغییر ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی از این سمت شدند؛ زیرا در چند سال گذشته که سیف سکاندار بانک مرکزی است، شاهد وضعیت بی‌ثباتی در اداره بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری هستیم.
«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: روسیه به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند گروه تروریستی جیش‌الاسلام اقدام به تولید سلاح‌های شیمیایی در سوریه کرده است. بر اساس این، مشخص شده گروه‌های مسلح در سوریه مقادیر زیادی ماده «هگزامین» که از آن برای تولید تسلیحات شیمیایی استفاده می‌شود، در اختیار داشته‌اند.
«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن مدعی شد، ایران با قاچاق تسلیحات، از قبیل موشک و پهپاد به یمن تروریسم در این کشور را تغذیه می‌کند. این اتهام‌های بی‌اساس عربستان سعودی در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های ائتلاف این کشور در مقابله با نیرو‌های انصارالله یمن مطرح می‌شود.
هیئت وزیران کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف کرد از ارز یورو برای گزارش‌گری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود استفاده کنند. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی موظف شد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به‌ صورت مستمر اعلام و مدیریت کند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با انتقاد از حمله اخیر به این کشور، اعلام کرد: حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه حمله به مذاکرات ژنو بوده است.
طبق آمار تجارت خارجی کشورمان در سال 96، بالغ بر 148 هزار و 546 تن موز به ارزش 481 میلیارد و 888 میلیون و 340 هزار تومان به کشور وارد شده است که معادل آن 192 میلیون و 951 هزار و 466 دلار می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات