صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 2 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانت‌دار کشور و مردم باشد، باید صلاحیت داشته باشد، لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاهها نیز موظف به عمل براساس نظر وزارت اطلاعات هستند.(97/1/29) ***میلاد با سعادت امام زین‌العابدین(علیه‌السلام) مبارک باد***

▼ حرف روز
سپاه در مسیر پر افتخار

تأسیس نهاد مقدس سپاه به دستور امام خمینی(ره) در دوم اردیبهشت ۵۸ یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که هر چه زمان می‌گذرد اثرات نگاه راهبردی امام(ره) برای ملت و انقلاب اسلامی ایران و همچنین ملت‌های مسلمان در ابعاد گوناگون آشکارتر می‌شود. امروز سپاه بر اساس «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»، در برابر کفّار سرسخت و شدید و در برخورد با دوستان خدا مهربان است.
سپاه پاسداران به تبعیت از امام(ره)، هدف خود را نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا می‌داند و بر اساس این با نصب‌العین قرار دادن تدابیر، رهنمودها و فرامین فرمانده معظم کل قوا به تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی و مقابله با عوامل ناامن‌کننده محیطی و فرامحیطی می‌پردازد. چنین نیروی قدرتمندی که به تعداد روزهای سال و به تعداد ساعت‌های آن در حال کسب پیروزی در جبهه‌های گوناگون داخلی و خارجی است، توانسته است بارها دشمنان را به اعتراف وادارد که سپاه عرصه را در منطقه و ایران برای آنها تنگ و محدود کرده است؛ به گونه‌ای که یکی از اندیشکده‌های نظامی آمریکایی با حسرت از شکست‌های‌شان در مقابل سپاه می‌گوید: «قاسم سلیمانی ما کیست؟»
اکنون که پیروزی‌های فرزندان انقلاب در کشورهای سوریه، عراق، یمن و لبنان روزبه‌روز گسترش می‌یابد، دشمنی‌ها علیه سرمایه‌های معنوی انقلاب، مانند سپاه و بسیج بیشتر می‌شود؛ اما سپاه هم لحظه‌ای در اهداف خود تردید راه نداده است، بلکه مصمم‌تر از گذشته به جهاد خود ادامه می‌دهد.
سخنانی که این روزها در یک خط موازی از واشنگتن، تل‌آویو و ریاض علیه اقدامات انقلابی سپاه گفته می‌شود، ناشی از شکست‌های سنگین آنان از فرزندان امام خامنه‌ای در جبهه‌های گوناگون است و سپاه در مقابل این دشمنان که نقاط ضعف خود را در مقابل جوانان انقلابی این‌گونه عاجزانه فریاد می‌زنند، به خود می‌بالد که توانسته است راه پر افتخار شهدای خود را از جبهه‌های شلمچه تا خان طومان به گونه‌ای با افتخار بپیماید که خیل‌های عظیمی از جوانان با نامه‌نگاری و درخواست مکرر از فرمانده معظم کل قوا خواهان پیوستن به این نیروی انقلابی باشند تا در سخت‌ترین موقعیت‌های آن انجام وظیفه کنند.

▼ گزارش روز
قضاوت‌های ناصحیح!

«یکی از توفیقات و افتخارات این سرباز این است که سال‌هاست که خداوند توفیق داده که عضویت بسیج را دارم و همیشه گفته‌ام اگر لباس ارتش را کنار بگذارم می‌روم و در پایگاه بسیج محله خود خدمت می‌کنم... هرجا که کار گره خورده است، بسیج قد علم کرده و آن گره را باز کرده است و طبیعی است که دشمنان علیه آن موضع بگیرند... قضاوت‌های ناصحیح درباره سپاه تازگی ندارد، از روز نخست ایجاد سپاه، شاهد سخنان خصمانه درباره آن بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود... سپاه، یک ارتش دیگر نیست، بلکه همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و وظیفه پاسداری از انقلاب را دارد. سپاه بنا به وظیفه‌اش باید در مقابل تهدیدات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... ایستادگی کند. اینکه کسی بگوید سپاه چرا وارد این عرصه‌ها می‌شود، یا متوجه نمی‌شود یا نمی‌خواهد متوجه شود... ارتش دست از دست سپاه بیرون نخواهد آورد تا نظام استکباری فرو ریزد و رژیم صهیونیستی از بین برود.» این جملات فرازهایی از گفته‌های سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی است که در همایش تجلیل از مدافعان حرم که به مناسبت میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار برگزار شد، بیان کرد؛ جملاتی که به هیچ توضیح اضافی نیاز ندارند و پاسخی روشن به اظهارات ناصوابی هستند که به تازگی برخی افراد مطرح کرده‌اند؛ اظهاراتی که اگرچه به ظاهر در تمجید و تأیید ارتش بود، اما متأسفانه بیش از آنکه تأمین‌کننده این منظور باشد، تلاشی به نظر می‌رسید برای تخریب و کنایه‌های به دور از واقعیت و انصاف به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی! تلاش‌هایی که بارها و بارها مشابه آن را از سوی دشمنان و جریان‌های خاص شاهد بودیم، اما متأسفانه اکنون از زبان کسانی شنیده می‌شود که وظیفه‌شان حمایت و تقویت نیروهای انقلاب و کشور است! موضوعی که این پرسش را مطرح می‌کند که چرا باید چنین سخنانی مطرح بشود؟ چه نفع و سودی در بیان این عبارات وجود دارد؟ مگر تضعیف سپاه و نیروهای انقلاب چه عایدی برای گویندگان جملات علیه این بازوان پرتوان انقلاب اسلامی دارد که حاضرند با صراحت و جسارت از پشت تریبون‌های رسمی آنها را بر زبان جاری کنند؟!

▼ خبر ویژه
پهپاد اسباب‌بازی یا کودتای نظامی!

دیشب منابع محلی عربستانی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی قصر سلطنتی محله «الخزامی» ریاض که متعلق به «محمدبن‌سلمان» است، خبر دادند و تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. فعالان مجازی آن را کودتایی علیه آل‌سعود دانستند و اعلام کردند ولی‌عهد سعودی به دست نیروهای آمریکایی به پناهگاهی در یک پایگاه نظامی منتقل شده است. در این بین، بازار شایعاتی چون زخمی شدن ملک‌سلمان، شاه سعودی و انتقال او به بیمارستان، کشته شدن شش نفر در تیراندازی‌ها از جمله پنج تبعه خارجی (دو آمریکایی، دو انگلیسی و یک استرالیایی) و حتی انتقال ولی‌عهد سعودی به فلسطین اشغالی داغ بود؛ اما ساعاتی بعد، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از رئیس‌پلیس دلیل تیراندازی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی بن‌سلمان اعلام کرد. البته منابع سعودی برای حفظ آبرو پس از تیراندازی شدید، مدعی شدند روی این پهپاد، یک دوربین جاسوسی نصب بوده است. نکته قابل توجه نگرانی شدید سعودی‌ها و خاندان آل‌سلمان از احتمال وقوع کودتا است. گویی که آنها آماده هستند هر لحظه عده‌ای برای سرنگون کردن ملک‌سلمان و ولی‌عهد او اقدام نظامی انجام دهند.

▼ اخبار
1ـ در موضوع برجام اروپا طرف آمریکا خواهد ایستاد
روزنامه «ایران» در سرمقاله خود نوشت: «انتظار می‌رود به ‌دلیل حجم گسترده مبادلات اقتصادی اروپا با آمریکا، در صورت خروج این کشور از برجام و اجرای تحریم‌های ثانویه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای طرف ایران، از ادامه همکاری اقتصادی با ایران خودداری کنند.» گفتنی است، راهبرد دولت ترامپ در ادامه سیاست‌های دولت اوباما، دست بالا گرفتن در قبال ایران برای اعمال سختگیری، آغاز مجدد مذاکره برای امتیازگیری و باج‌گیری، فزون‌طلبی و تحمیل برجام جدید (موشکی، منطقه‌ای و...) است. در این ارتباط، تمدید تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌ها و بالا نگه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام پایبند نبودن ایران به برجام از ارکان این راهبرد است. در این راستا، اروپا در نقش پلیس خوب و آمریکا در نقش پلیس بد در پی امتیازگیری مجدد و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان هستند.

2ـ نتیجه آخرین تجویز تاج‌زاده و دوستانش!
«مصطفی تاج‌زاده» در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «در سیاست خارجی باید به دولت کمک کرد در منطقه و به خصوص در سوریه و یمن بازی «بردـ برد» را دنبال کند. دولت آقای روحانی باید تا آنجا که امکان دارد از میزان تخاصمات بکاهد و سایه شوم جنگ را از منطقه دور کند. هرچه در خاورمیانه آرامش بیشتر برقرار شود و از تنش و جنگ فاصله بگیرد، علاوه بر جنبه‌های انسانی، در وضعیت اقتصادی ایران تأثیر مثبت خواهد گذاشت.» گفتنی است، آخرین باری که جریان سیاسی اصلاحات و دوستان آقای تاج‌زاده راهبرد «بردـبربرد» را تجویز کردند، در فرآیند مذاکرات هسته‌ای بود که به توافق هسته‌ای منتهی شد؛ توافقی که نتیجه آن اکنون در برابر دیدگان ملت ایران قرار دارد و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی داخلی و خارجی پیش‌بینی می‌کنند در 22 اردیبهشت ماه دونالد ترامپ از آن خارج شود و عملاً این توافق از هم فرو بپاشد.

3ـ انتقادات معاون اول از رئیس‌جمهور سابق
معاون اول رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید اظهار داشت: مردم همواره در مقاطع بحرانی به کمک نظام آمدند و این نظام همواره بر دوش مردم بوده است. اسحاق جهانگیری افزود: کسی که هشت سال رئیس‌جمهور این کشور بوده، اینقدر جسور شده که می‌گوید سیل می‌آید و زیر پای شما خالی می‌شود و انقلابی بزرگ‌تر در حال اجرا است. وی افزود: شما نظام را تهدید می‌کنید، به خودتان بیایید و حد خودتان را بدانید. ما پای نظام و رهبری ایستاده‌ایم. با وجود همه انتقادات با هم تا پای جان پای نظام ایستاده‌ایم. جهانگیری ادامه داد: اگر بخواهید به نظام نزدیک شوید، با سیل توده مردم مواجه می‌شوید که تحمل نمی‌کنند کسی که سال‌ها در رأس کشور بوده، مطالبه‌گر شده و اخطار بدهد، امیدوارم به خودتان بیایید. اگر مسائلی با افراد دارید، آنها را حل کنید.

4ـ باز شدن پای صهیونیست‌ها در مراسم حج!
پایگاه خبری «العهد الجدید» اعلام کرد: عربستان برای جمع‌آوری همه اطلاعات مهم زائران بیت‌الله‌الحرام همکاری خود را با یک شرکت اسرائیلی آغاز کرده که این همکاری در نوع خود بی‌سابقه است. این قرارداد همکاری که بین شرکت بین‌المللی «تسهیل» عربستان و شرکت بین‌المللی vfs رژیم صهیونیستی امضا شده است. در شرایطی است که «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان مالک شرکت تسهیل است. بر اساس قرارداد منعقده، شرکت صهیونیستی vfs تمام اطلاعات مهم زائران را پیش از ورود آنان به حرم امن الهی و انجام مناسک حج جمع‌آوری می‌کند. روزنامه «الشرق» قطر نیز در این زمینه نوشت: عربستان از مناسک حج به منزله یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند، چرا که در مراسم مخالفان سیاست‌های ریاض نیز حضور دارند.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه «تلگرام» امنیت اقتصادی کشور را به مخاطره انداخته، گفت: در آینده مردم از ما سؤال می‌کنند که یک پیام‌رسان در کشور کار می‌کرد، شما کجا بودید و چرا با آن مقابله نکردید؛ ما از طریق آن مبادله ارزی مجازی انجام داده‌ و امروز متضرر شده‌ایم، البته مردم این سؤال را درباره مؤسسات اعتباری غیرمجاز نیز از ما پرسیده‌اند و می‌گویند که شما به عنوان مجلس و بانک مرکزی، وقتی یک مؤسسه‌ای تابلو نصب کرده بود، کجا بودید و چرا جلوی آن را نگرفتید؟!
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، درباره ویدئوی منتشره شده از برخورد مأمور نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران گفت: مقاومت این دختر همراه با توهین و هجوم در مقابل فرمان پلیس و عکس‌العمل پلیس در مقابل این مقاومت که البته توأم با تندی و توهین بوده، از نکات قابل توجه است و در واقع هر دو طرف خطا داشته‌اند. وی افزود: به نظر من، پلیس باید مراقب باشد در این‌گونه دام‌هایی که برای او پهن می‌کنند، گرفتار نشود.
حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران در عراق و سوریه گفت:‌ در حال حاضر، میزان صادرات ایران به عراق 6/4 میلیارد دلار است که این رقم در سال 85 به میزان 790 میلیون دلار (کمتر از یک میلیارد دلار) بوده است. وی با اشاره به صادرات انرژی به عراق گفت:‌ با تکمیل ظرفیت صادراتی گاز نفتخانه به بغداد و خط صادراتی گاز به بصره، صادرات‌مان به 50 میلیون متر مکعب، به ارزش 3 میلیارد دلار خواهد رسید.
خبرگزاری «بلومبرگ» گزارش داد، «عاموس یدلین» رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی موسوم به «امان» که مدیر مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی نیز هست و روابط بسیار قوی و نزدیکی با فرماندهان ارتش و سرویس‌های امنیتی این رژیم دارد، با ابراز نگرانی از اینکه قرار است سامانه‌های ضد موشکی روسیه به زودی به سوریه تحویل داده شود، گفت: اگر روسیه بخواهد این کار را انجام دهد، اسرائیل آن را بمباران خواهد کرد!
پس از اجرای طرح رجیستری برای مقابله با قاچاق، درآمد دولت از محل واردات گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های 95 و 96 به ترتیب 90 میلیارد تومان و 245 میلیارد تومان ثبت شده است که این آمار اثبات می‌کند طرح رجیستری نمونه موفقی برای مبارزه با کالای قاچاق بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات