تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۸۷
ماجرای تیراندازی در اطراف کاخ پادشاه سعودی و پیام های آن

توجیه کودکانه!

مگر اطراف قصر پادشاهی عربستان تا این اندازه فاقد پوشش امنیتی است که افرادی بخواهند در نزدیکی آن بازی کنند و بعد با صدور یک اعلامیه از آن ها خواسته شود اسباب بازی های خود را کمی آن طرف تر به بازی درآوردند؟!
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/محمدرضا بلوردی
از زمانی که سلمان بن عبد العزیز در عربستان سعودی به قدرت رسیده است، سیاست های او در عرصه داخلی به گونه ای بوده که نشان می دهد تمام تلاش او بر این است تا روش معمول در انتقال قدرت را دور زده و قدرت را به خانواده خود محدود کند؛ به گونه ای که پس از او فرزندش محمد بر تخت سلطنت تکیه زند. از سوی دیگر اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی هم  در ماه های اخیر به نحوی بوده است که باعث تشدید تنش ها و اختلافات در بین جناح های قدرت در عربستان شده است و در چنین شرایطی ضمن این که مخالفان جناح حاکم از هر تلاشی علیه بن سلمان و پدرش فروگذار نخواهند کرد، ترس و وحشت سلمان و فرزندش نیز هر روز آشکارتر می گردد.

توجیه کودکانه!

دو شب قبل خبرهایی از وقوع تیراندازی شدید در نزدیکی قصر پادشاهی در محله «الخزامی» منتشر شد که منبع آن مشخص نشده است؛ وجود همین ابهام در عاملان تیراندازی باعث شد تلاش برای انجام یک کودتا قابل تصور باشد. شدت تیراندازی‌ها به قدری بود که ساکنین نزدیک محل را هراسان کرد. ضمن این که اعلام شد در پی این تیراندازی ها ملک سلمان تحت پشتیبانی نیروهای امریکایی به یک پایگاه نظامی در ریاض منتقل شده است تا در آنجا از او به شکل ویژه ای حمایت شود.
با انتشار این خبرها که حاکی از بحران امنیتی در بیخ گوش سلمان و بن سلمان بود، دستگاه های امنیتی و رسانه ای آل سعود بلافاصله سناریوی مضحکی را ترتیب دادند و با انتشار اخبار گسترده و سریع، دلیل تیراندازی ها در نزدیکی قصر پادشاهی را نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به آنجا اعلام کردند. در همین حال، فعالان رسانه ای سعودی روایت رسمی از قضیه تیراندازی در داخل کاخ شاه و ولیعهد سعودی را که مدعی هستند حادثه شنبه شب تیراندازی به سمت یک پهپاد بوده است، زیر سوال بردند. این فعالان اعلام کردند که تصاویر منتشرشده هیچ گونه تیراندازی هوایی و به سمت پهپاد را نشان نمی دهد بلکه درگیری ها بر روی زمین جریان داشته و تیراندازی به سمت هوا وجود نداشته است.
از سوی دیگر مجتهد، فعال افشاگر سعودی درباره حادثه تیراندازی در محله الخزامی گفت: اطلاعات به دست آمده نشان دهنده تیراندازی در محله الخزامی و حمله با خودروهایی است که تیربار حمل می‌کردند، اما هنوز جزئیاتی درباره هویت مهاجمانی که در تیراندازی دست داشتند و هدف حمله و تعداد قربانیان منتشر نشده است. به گفته او داستان پهپاد برای آرام کردن اوضاع درست شده است. وی به نقل از برخی منابع نوشت: تعداد کشته شدگان از دو طرف به هفت تن رسیده و بقیه مهاجمان ناپدید شده‌اند. افشاگر سعودی به نقل از یک طرف رسمی نیز گفت: هدف حمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بوده و عامل حمله یکی از جناح خاندان آل سعود است و احتمالا پهپاد به عنوان بخشی از عملیات برای کمک به مهاجمان بوده اما تیراندازی ربطی به این مساله ندارد و تبادل آتش میان دو طرف یک ساعت کامل ادامه داشت.
هرچند احتمال کودتا در عربستان هنوز از اخبار موثقی برخوردار نیست، ام با توجه به وجود نارضایتی ها و اختلافات در داخل جناح های قدرت در داخل عربستان سعودی، این احتمال قابل توجهیه است،با این حال این اتفاق بی سابقه نارضایتی عمیق مخالفان از پادشاهی بن سلمان تحت سایه پسرش را بازگو می کند.
در واقع اغراض سیاسی خاص بن سلمان که در پوشش اقدامات اصلاحی در عربستان دنبال می شود، در کنار بازداشت و اخراج تعدادی از شاهزاده های سعودی توسط ولیعهد، باعث شده است تا در داخل و خارج عربستان بر مخالفان آنها افزوده شود. ضمن اینکه سیاست های این کشور در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بی توجهی آن به آرمان فلسطینیان هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین تیراندازی شب گذشته ریاض نشان می دهد که برخلاف ادعای مقامات سعودی، امنیت در سراسر این کشور حاکم نیست و حتی سران این کشور هم می توانند در معرض خطر سرنگونی باشند.
نکته دیگر این که به دنبال این اتفاق، وزارت کشور عربستان محدودیت ها و دستورات جدیدی را برای افرادی که می خواهند از این پهبادهای اسباب بازی استفاده کنند، صادر کرد. این اعلامیه نیز به اندازه کافی نخ نماست. مگر اطراف قصر پادشاهی عربستان تا این اندازه فاقد پوشش امنیتی است که افرادی بخواهند در نزدیکی آن بازی کنند و بعد با صدور یک اعلامیه از آن ها خواسته شود اسباب بازی های خود را کمی آن طرف تر به بازی درآوردند؟! این اعلامیه بیشتر شبیه طنز است.
در مجموع وقوع تیراندازی مشکوک در اطراف قصر پادشاه سعودی این امکان را فراهم می کند تا در آینده و تحت عنوان حفظ امنیت دربار سعودی هر گونه اقدامی برای اعمال محدودیت های بیشتر علیه مردم عربستان صورت گیرد، اما به موازات افزایش این گونه اقدامات امنیتی، طبیعتا مخالفان نیز از راه های خشونت بار دیگری بهره خواهند گرفت که پهبادهای اسباب بازی نخواهند توانست آن ها را توجیه کنند./

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات