صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 3 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بنده به مسائل معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم، خیلی دغدغه‌مندم نسبت به مسئله‌ معیشت مردم امّا هرچه فکر می‌کنم، هرچه با کارشناس‌ها و آدم‌های وارد و مطّلع مشورت می‌کنم، می‌بینم جز این راهی وجود ندارد که ما قاطعاً تکیه کنیم به مسائل داخلی.(1395/5/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 حرف روز

عیار سخن!

تجلیل دیروز فرمانده معظم کل قوا از مواضع انقلابی و وحدت‌آفرین امیر سرلشکر موسوی، فرمانده بسیجی کل ارتش، افتخارآمیز برای وی و الهام‌بخش برای کلیه مدیران و مسئولان لشکری و کشوری در راستای مدیریت انقلابی، حفظ روحیه جهادی و عمل بسیجی به منزله مؤلفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی در برابر دشمنان انقلاب در جبهه‌ها و سطوح گوناگون است. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این چنین با گزینش دقیق کلمات محبت‌آمیز این سرباز ولایت را تکریم کردند: «آقای سرلشکر موسوی در عین دلبستگی سازمانی و پایبندی عاطفی به ارتش که حفظ و تأکید بر آن لازم است، سخنان بسیار خوبی در خصوص اتحاد نیروهای مسلح بیان کردند که این سخنان نشان‌دهنده عقل مدیریتی و صفای باطنی است و ارتش را در چشم مردم بیش از پیش ارزشمند می‌کند.»
«رویکرد تحولی و انقلابی و هم‌افزایی با سایر نیروهای مسلح» مورد انتظار رهبری در حکم انتصاب وی به فرماندهی کل ارتش در 30 مرداد 1396 بود. از این رو، این نوازش حکیمانه به دلیل اطاعت فوری از حکم امام‌المسلمین در عملیاتی‌سازی و تحقق زودهنگام فرامین و تدابیر فرماندهی کل در شرایط حساس کنونی دارای وزن و ثقل معنوی همسنگ با مسئولیت وی است. رویکردی که تصنعی و نمایشی نبود و خودش را به مثابه یک باور قلبی در فرازهایی از گفته‌های فرمانده کل ارتش در همایش تجلیل از مدافعان حرم نشان داد؛ جملاتی که با تحلیل منطقی از نوع و تنوع مأموریتی و قانونی سپاه به بسیاری از شبهات و ناروایی‌ها درباره این نهاد انقلابی پاسخ داد و برخلاف مواضع اخیر برخی مقامات اجرایی و سیاسی که با اظهاراتی تلویحی درصدد احیای دوگانه‌سازی بین ارتش‌ـ سپاه دهه شصت هستند، آن را بازی همیشگی دشمنان انقلاب دانست و تأکید کرد: «قضاوت‌های ناصحیح درباره سپاه تازگی ندارد... سپاه، یک ارتش دیگر نیست، بلکه همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و وظیفه پاسداری از انقلاب را دارد. سپاه بنا به وظیفه‌اش باید در مقابل تهدیدات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... ایستادگی کند. اینکه کسی بگوید سپاه چرا وارد این عرصه‌ها می‌شود، یا متوجه نمی‌شود یا نمی‌خواهد متوجه شود...» این چنین بود که امیر موسوی با عیار سخن خود، تصویری از اتحاد ارتش و سپاه به عنوان مشت واحد در برابر دشمن را ترسیم کرد و شایسته دریافت مدال «عقل مدیریتی و صفای باطن» از رهبری شد. درود بر امیر بسیجی!

▼ گزارش روز
در انتظار تغییر رویکرد

حسن روحانی، رئیس دولت اعتدال در روزهای اخیر سخنان جنجالی فراوانی را بر زبان آورده که واکنش‌های متفاوتی را نیز برانگیخته است، از اظهاراتش در مراسم روز ارتش (29 فروردین) که واکنش سردار موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت تا سخنانش درباره دستگاه‌های نظارتی و منتقدان که حتی سبب اعتراض رسانه‌های اصلاح‌طلب هم شد و البته اشتباه عجیب او درباره میزان اشتغال در فضای مجازی که اطلاعیه دولت و همچنین مصاحبه وزیر ارتباطات را در پی داشت و آذری‌جهرمی با غلط خواندن آمار رئیس‌جمهور، اعلام چنین آماری را خطای لسانی دانست که ناشی از خستگی رئیس‌جمهور در سخنرانی صبح روز شنبه بوده است! اما در میان همه این حاشیه‌ها، نباید از یک جمله اساسی و کلیدی حسن روحانی غافل شد، آقای روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما مسئولیت داریم کشور را اداره کنیم، اظهار داشت: «مدیران دولتی نباید نصیحت‌ کنند و منبر بروند... مدیر اجرایی کشور، باید برنامه‌ریزی داشته باشد... .»
این جملات رئیس‌جمهور نه تنها حکایت از زمان‌سنجی درست وی داشت، چرا که بیان این جملات در شرایط فعلی بسیار درست و لازم به نظر می‌رسد، بلکه آقای روحانی برای طرح این مطالب مکان و جمع درستی را نیز انتخاب کرد. جلسه نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که خود رئیس‌جمهور نیز طبعاً یکی از آنان محسوب می‌شود، دقیقاً همان جمعی است که باید به آنها درباره رها کردن سخنرانی و خطابه و به جای آن تلاش برای حل مشکلات با برنامه‌ریزی و آمدن پای کار کشور تذکر جدی داد. مسئله‌ای که امروز یکی از آسیب‌های جدی دستگاه اجرایی کشور و مسئولان ارشد به شمار می‌آید و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد بودیم که مسئولان اجرایی بیش از آنکه به دنبال حل واقعی مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصاد باشند، تلاش کردند گفتار درمانی کنند که امیدواریم با توجه به اظهارات اخیر رئیس دولت شاهد تغییر رویکرد در دستگاه اجرایی باشیم.  

▼ خبر ویژه
برخی چهره‌های دربار سعودی در حمله ریاض دست دارند

«مجتهد» فعال و افشاگر سعودی در واکنش به حمله به کاخ پادشاه سعودی در ریاض گفت: حمله اخیر به وسیله یک خودروی مجهز به توپ مسلسل انجام شده و حدود یک ساعت کامل طول کشیده که برخی چهره‌های خاندان آل‌سعود در آن دست دارند. وی تأکید کرد: پاسخ به این حمله به صورت تصادفی صورت گرفته و هنوز درباره هویت افراد مهاجم و هدف از این اقدام یا شمار زخمی‌ها گزارشی در دست نیست و ماجرای پهپاد که از سوی رسانه‌های دولتی عربستان منتشر شده، ساختگی است. مجتهد در ادامه توئیتی از توئیتر صوت العرب را نیز نقل کرده و گفته است، در دوایر داخلی آل‌سعود این روایت نیز منتشر شده که هدف از این حمله محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان بوده است و هفت نفر از دو طرف کشته و باقی مهاجمان ناپدید شده‌اند و برخی چهره‌های خانواده حاکم عربستان در پشت پرده این حمله قرار دارند. مجتهد همچنین وعده داده است به زودی اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد کرد، این در حالی است که پیشتر «غانم الدوسری» طنزپرداز و یکی از مخالفان خاندان آل‌سعود در توئیتر خود نوشته بود، محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان تلاش می‌کند با مطرح کردن ماجرای پهپاد این حس را در رسانه‌های غربی ایجاد کند که تیراندازی‌های صورت گرفته برای مقابله با یک هواپیما بوده است و محمدبن‌سلمان در داخل عربستان از محبوبیت برخوردار است و کسی قصد کودتا علیه او را ندارد.
 
▼ اخبار
1ـ روایت یک روزنامه اصلاح‌طلب از اختلاف اصلاح‌طلبان در شورا
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «محرمانه‌های کناره‌گیری شهردار» نوشت: «با گذشت حدود ۱۰ روز از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، دیگر وجود اختلاف دو حزب «اتحاد ملت» و «کارگزاران سازندگی»ـ دو فراکسیون اصلی شورای شهر تهران‌ـ بر کسی پوشیده نمانده است. این اختلاف ابتدا در استعفای نجفی خود را نشان داد. کارگزاران از استعفا استقبال می‌کرد و اتحاد ابراز نگرانی. موضوع استعفا در دل خود آبستن چالش دیگری بود؛ مسئله انتخاب «شهردار بعدی» و این دقیقاً اختلاف دوم این دو حزب اصلاح‌طلب است. اختلاف در سطح عمومی و در لابه‌لای موضع‌گیری‌ها و مصاحبه‌ها ظهور و بروز یافت؛ وضعیتی که بزرگان اصلاح‌طلب را نگران می‌کرد. عبدالله‌نوری پا پیش گذاشت و میانجیِ گفت‌وگوی سران این دو حزب شد تا مانع از تنشی شود که اجتناب‌پذیر بود. گویا جلسه خوب پیش رفت. اما چند روز بعد، گزارشی در روزنامه سازندگی‌ـ ارگان رسمی حزب کارگزاران‌ـ این نشست را خبری و طرف مقابل را به «نقض عهد» متهم کرد.»

2ـ لحن و کلام رئیس‌جمهور شایسته نبود

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «سخنان سینوسی روحانی» با انتقاد از رئیس‌جمهور، سخنرانی‌های پس از انتخابات وی را متناقض و متضاد خواند و با اشاره به اظهارات اخیر روحانی درباره دستگاه‌های نظارتی کشور، نوشت: اخیراً شاهد ادبیات و لحنی نامتعارف از سوی رئیس‌جمهوری درباره دستگاه نظارتی و منتقدان بودیم، در حالی که حق نظارت، انتقاد و اطلاع، شعار اصلی دولت بوده است، در این سخنرانی تأکید شد که نهادهای نظارتی در امور اجرایی دخالت نکنند. فارغ از محتوای سخنان رئیس‌جمهوری، ادبیات و لحنی که از سوی ایشان مورد استفاده قرار گرفت نیز به هیچ عنوان شایسته نبود؛ این ادبیات نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری هنوز جایگاه نهادهای نظارتی را در ذهن نپذیرفته و این در حالی است که به هر حال نهاد نظارتی وظیفه دارد از مسئولان اجرایی سؤال کند... مسئولان اجرایی موظف به پاسخگویی منطقی به نهادهای نظارتی هستند.

3ـ اقدام مجلس سنای آمریکا علیه حزب‌الله لبنان

برخی سناتورهای آمریکا در اقدامی هدفمند و ضد محور مقاومت، با ارائه پیش‌نویس طرحی خواستار تصویب قانون برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان شدند. روزنامه «الاخبار» لبنان با پرداختن به این اقدام سناتورهای آمریکایی، آن را پروژه حزب‌الله‌هراسی در کنگره آمریکا دانست و نوشت: این پیش‌نویس با عنوان «قانون خلع سلاح حزب‌الله» از سوی «تام سیوزی» سناتور دموکرات و «آدام کینزینگر» سناتور جمهوریخواه مطرح شده است. این روزنامه هدف اصلی آمریکا از طرح پیش‌نویس این قانون را حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت عنوان و اضافه کرد: تل‌آویو متحد حیاتی واشنگتن است؛ به همین دلیل برخی سناتورهای آمریکا از دستگاه اطلاعات داخلی این کشور خواسته‌اند تا تحقیقاتی را برای تخمین زدن توانمندی‌های حزب‌الله از جمله توانمندی‌های نظامی و دفاعی آن و منابع تأمین‌کننده مالی‌ـ تسلیحاتی حزب‌الله انجام دهد.

4ـ افزایش فشار بر ایران همراه با حفظ برجام

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر به واشنگتن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز»، گفت: هیچ طرح دومی برای برجام ندارد و معتقد است تا زمانی که راهکار جایگزین بهتری وجود نداشته باشد، ایالات متحده باید به این توافق پایبند بماند. وی با ابراز نگرانی از قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ «من از وضعیتی که در ارتباط با ایران وجود دارد، راضی نیستم. من می‌خواهم علیه برنامه موشک‌های بالستیک آنها مبارزه کرده و نفوذ آنها در آن منطقه را مهار کنم. بنابراین، حرف من این است که تا زمانی که گزینه بهتری در مسئله هسته‌ای ندارید، برجام را ترک نکنید و بیایید آن را با مهار منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک تکمیل کنیم.»

▼ اخبار کوتاه

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با نشریه «نیویورکر» با بیان اینکه در ایران بی‌اعتمادی به آمریکا بیشتر شده، گفت: «ایالات متحده نه تنها سهم خودش از برجام را اجرا نکرده، بلکه مطالبات بیشتری را هم مطرح کرده است. این، فرستادن پیام بسیار خطرناکی به مردم ایران و مردم جهان است مبنی بر اینکه شما هیچ وقت نباید با ایالات متحده توافق کنید؛ چون سرانجام، اصل ایالات متحده این است که چیزهایی که از آن من است که از آن من است، اما چیزهایی که از آن شما هستند، قابل مذاکره‌اند.»
«القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی درباره‌ اجلاس سران اتحادیه‌ عرب نوشت: «نشست سران عرب با بی‌اعتنایی کامل و بی‌توجهی مردم و ناظران سیاسی در کشورهای عربی رو‌به‌رو شد.» روزنامه مصری «الاهرام» نیز در مطلبی با به سخره گرفتن نشست سران عرب، نوشت: «اگر امروز از یک شهروند عربی سؤال کنند انتظار شما از این نشست چه بود، یا پوزخند تلخی می‌زند و هیچ نمی‌گوید، یا به شدت عصبانی می‌شود و ناسزا می‌گوید.»
منابع مطلع صهیونیستی فاش کردند روسیه اعلام کرده است پس از مداخله آمریکا در سوریه و بمباران اخیر این کشور از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه، اکنون به کمک به سوری‌ها برای دفاع از خود به بهترین نحو متعهد است و هیچ عاملی مانع فروش سامانه دفاع موشکی «اس‌ـ300» به سوریه نمی‌شود. گفتنی است، تل‌آویو هفته گذشته به روسیه اعلام کرد، فروش اس‌ـ300 به سوریه عبور از خط قرمز است.
با توجه به اسامی منتشر شده درباره نامزدهای شهرداری تهران، مشخص شد اعضای اصلاح‌طلب شورای پنجم صلاحیت هیچ یک از زنان با سابقه این جریان را برای اداره شهر تهران تأیید نکرده‌اند. گفتنی است، اصلاح‌طلبان در انتخابات با  طرح موضوع تبعیض جنسیتی و به‌کارگیری زنان در مدیریت شهری تلاش کردند سبد رأی زنان را به خود اختصاص دهند.
سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در همایش «الوفاء للعهد» در ضاحیه بیروت گفت: اسرائیل در تجاوز به پایگاه هوایی تی‌ـ 4 سوریه عمداً به دنبال هدف قرار دادن سپاه پاسداران بود. ایرانی‌ها خودشان درباره‌ پاسخ‌شان به این اقدام تصمیم خواهند گرفت؛ اما من به اسرائیلی‌ها می‌گویم که مرتکب یک حماقت بزرگ شدند.
روزنامه «دیلی‌میل» فاش کرد: اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دستور حمله به سیستم‌های کامپیوتری تأسیسات هسته‌ای ایران را به طور محرمانه صادر کرده بود که عملیات آن در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، با همکاری رژیم صهیونیستی آغاز شده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات