صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 8 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با کمال وقاحت می‌گوید اگر ما نباشیم بعضی از کشورهای عربی یک هفته هم نمی‌توانند خودشان را حفظ کنند، این تذلیل ملت‌های مسلمان است، این به خاطر عدم تمسک به قرآن است، ما این شفا و درمان را از دست دادیم.(1397/2/6) ***ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز      
فراموشیِ میدان رقابت

آنگونه که در سخنان روز گذشته‌ خطیب نماز جمعه‌ تهران خطاب به دستگاه‌های دولتی درباره‌ تلاش برای افزایش حقوق‌ها هشدار داده شد و پیش از این نیز در خبرها آمده بود، تلاش و رقابت برای افزایش حقوق و مزایا در کشور و در میان دستگاه‌های گوناگون، آسیبی است که نظام اداری و اجرایی کشور به آن گرفتار شده است. هرچند اگر کشور در شرایط رونق اقتصادی قرار داشته باشد و اوضاع عمومی و معیشتی مردم نیز مطلوب باشد، افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز باید بیش از حالت کنونی باشد، اما تلاش برای افزایش حقوق و مزایا که در واقع، به معنای تلاش برای افزایش سهم خود از سفره‌ انقلاب و منابع کشور، آن هم در شرایطی که با مشکلات عدیده‌ اقتصادی مواجه هستیم و مردم به طور روزمره با مسائلی،‌ از جمله تورم، بیکاری، فقر و... مواجه هستند، اقدامی نابجا است.
در وضعیت موجود به طور طبیعی باید در میان دستگاه‌های دولتی، اعم از قوه مجریه و... رقابت برای خدمت‌گزاری و گره‌گشایی از مشکلات و چالش‌های روزمره‌ زندگی مردم شکل بگیرد و نه رقابت برای اخذ حقوق بیشتر. پیامد این قضیه نزد افکار عمومی و مردمی که با چالش‌ها و مسائل گوناگونی در زندگی روزمره‌ خود مواجه هستند و نجیبانه در برابر کمبودها و تنگ‌دستی‌ها دم برنمی‌آورند، این است که گویا مسئولان خود را از ما جدا می‌دانند و اوضاع و احوال ما را درک نمی‌کنند. به عبارت دیگر، در این وضعیت، مردم این سؤال‌ها را مطرح می‌کنند که چرا در حالی که مسائل و مشکلات متعددی در زمینه‌های متفاوت وجود دارد، مسئولان درباره‌ آنها نامه‌نگاری و رایزنی نمی‌کنند، اما برای سهم‌خواهی بیشتر خودشان از بیت‌المال، نامه‌نگاری می‌کنند؟ به راستی مسئولانی که دغدغه‌ افزایش حقوق چند میلیونی خود را دارند، چگونه می‌توانند مشکلات و مصائب قشرهای ضعیف و مستضعف کشور و افراد بیکار و کارگرانی را که برای چند ماه متوالی حقوقی دریافت نمی‌کنند، درک کنند؟ و... .
نکته‌ مهم در این زمینه عبارت است از اینکه شأن اصلی مسئولان مختلف نظام، خدمت‌گزاری به مردم است و برای اینکه آنها بتوانند در این زمینه توفیق پیدا کنند، باید به اصول سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی و از جمله مهم‌ترین آنها، قناعت، ساده‌زیستی و فراتر نرفتن و بلکه پایین‌تر بودن از مردم به لحاظ تمکن مادی و التذاذات دنیوی، توجه داشته و آنها را در عمل و رفتار خود مراعات کنند.

▼ گزارش روز
انگشت اتهام به سمت کیست؟

مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در آخرین ساعات پیش از ترک ایالات آمریکا در دانشگاه «جرج واشنگتن» در دیدار با دانشجویان اعلام کرد، «می‌گویند رئیس‌جمهور ترامپ قابل پیش‌بینی نیست، اما من برعکس فکر می‌کنم، او خیلی قابل پیش‌بینی است. به تعهدات انتخاباتی او نگاه کنید. او همین دو روز قبل در دفتر کارش تکرار کرد که (برجام) بدترین توافق بود، یک کابوس است و فاجعه‌بار بود... و حالا می‌خواهد از این توافق خلاص شود» تا آخرین تیر جریان حامی برجام برای حفظ آن با اهرم فشار اروپا به آمریکا نیز به هدف نخورد، اما نکته عجیب و تأسف‌برانگیز در این میان این است که جریان مذکور در این شرایط نیز به جای بازخواست طرف مقابل باز هم انگشت اتهام را به سمت داخل کشور گرفته است و حتی این بار پا را از دلواپسان و منتقدان هم فراتر گذاشته و مدیران دولتی را هم متهم می‌کنند؛ روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «سقوط اروپا در آغوش ترامپ» از ندادن امتیازهای بیشتر به اروپا انتقاد می‌کند و می‌نویسد؛ «مأموریت امانوئل مکرون، قانع کردن ترامپ برای ماندن در برجام بود و قرار بود در دیدار با ترامپ، تمام سناریوهای خروج احتمالی آمریکا از برجام را برای او حلاجی کند،(اما) باید این دیدگاه را هم در نظر گرفت که ترامپ توانسته ‌باشد برنامه‌های خود را برای رئیس‌جمهور فرانسه حلاجی کند... چرا که ما به اندازه کافی برای استفاده از اروپایی‌ها و تثبیت موضع خود از طریق این اهرم تلاش نکرده‌ایم.» اما سؤال اینجاست که با توجه به در هم‌پیچیدگی منافع آمریکا و اروپا عملاً چنین چیزی ممکن بود یا تنها به از دست رفتن بیشتر منافع کشورمان منجر می‌شد؟ البته این رسانه‌ها به همین هم اکتفا نکرده و خواستار تأمین امنیت رژیم صهیونیستی نیز می‌شوند، چنانکه روزنامه «شرق» می‌نویسد؛ «بزرگ‌ترین نگرانی آنان در مذاکرات برجام نفس فعالیت هسته‌ای ایران نبود. دلیل اصلی نگرانی آنان مواضعی بود که اسرائیل اتخاذ می‌کرد و برنامه هسته‌ای ایران را دستیابی به ابزاری برای رسیدن به هدف محو خود معرفی و به آن استناد می‌کرد. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران بارها اعلام کرده‌اند ایران در حمله به هیچ کشوری پیش‌قدم نخواهد شد، اما گویی طرف‌های مقابل این پیام را کافی نمی‌دانند. به عبارت دیگر از دیدگاه ایران اجرای تعهدات برجام برای رفع تحریم‌ها کافی است، اما به نظر آنها هدف اصلی برجام، یعنی امنیت اسرائیل تأمین نشده است.»

▼ اخبار ویژه                                
اعتراف و سکوت!

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه‌ «جوان» نوشت: «برخی از بزرگان اصلاحات به رهبری نامه نوشتند که ما می‌دانیم [در انتخابات۸۸] تقلب نشده است، رهبری از آنها خواست که دو کار انجام دهند؛ یکی اینکه وقتی می‌گویید تقلبی نشده، همین که به من نوشته‌اید را به مردم بگویید و دومین خواسته این بود که شعارهای ساختارشکنی که در خیابان‌های تهران داده شده را بیایید و بگویید که اینها از ما نیستند» گفتنی است سران اصلاحات در حالی که بارها در محافل خصوصی به صحت انتخابات سال 88 اعتراف کردند، اما هرگز حاضر نشدند آشکارا و به صراحت این موضوع را اعلام کنند.

انتخاب نجفی از اول اشتباه بود

یکی از بزرگان اصلاحات به تازگی گفته که سپردن شهرداری به نجفی از اول اشتباه بود و او مرد این کار نبود. کاش الهه کولایی را شهردار می‌کردیم. وی تصریح می‌کند: کولایی خیلی محکم‌تر از نجفی است و اگر شهردار شده بود چهار سال با قدرت در این پست باقی می‌ماند! همینطور که با قدرت در مدیریت گروه منطقه‌ای دانشگاه تهران مانده و حتی پس از رأی نیاوردن در انتخابات گروه ایستاد و مدیریت گروه را به جناح رقیب واگذار نکرد(!)

▼ اخبار
1ـ واکنش چین به اتهام جدید آمریکا علیه ایران
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با تأکید بر این موضوع که برجام باید به منزله یک توافق بین‌المللی حفظ شود، در واکنش به اتهام و تهدید شرکت هوآوی چین از سوی آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، گفت: پکن مخالف این است که کشوری از قوانین داخلی خود برای کنترل دیگر کشورها استفاده کند. گفتنی است، وزارت دادگستری ایالات متحده به تازگی پژوهش‌هایی را روی شرکت هواوی و در ارتباط با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرده است. به اعتقاد کارشناسان، این پژوهش‌ها می‌تواند وضعیت کسب‌وکار این غول فناوری چین را با مشکلات بیشتری مواجه کند. سال گذشته نیز شرکت مخابراتی ZTE چین که نزدیک‌ترین رقیب هواوی به شمار می‌رود، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پرداخت 892 میلیون دلار جریمه محکوم شد و از هفته گذشته نیز تمامی شرکت‌های آمریکایی از فروش کالا به ZTE منع شده‌اند.

2ـ ترامپ می‌داند که بن‌سلمان ناچار است!

پایگاه «العهد» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر و این بار در مقابل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آنچه را که از کشورهای خلیج‌فارس می‌خواهد، تکرار کرد و گفت: ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم و هیچ چیزی به دست نیاوردیم. کشورهای ثروتمندی در آنجا هستند که شما به خوبی آنها را می‌شناسید و هزینه آن را پرداخت خواهند کرد، لذا مجبورشان می‌کنیم نظامیان خود را به سوریه اعزام کنند و ما نظامیان خود را به خانه برمی‌گردانیم. این پایگاه در ادامه نوشت: ترامپ به خوبی به شرایط بن‌سلمان واقف است و کاملاً می‌داند که چگونه او همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد وی قرار داده است؛ به همین دلیل به صورت عمدی از تحقیر او ابایی ندارد و بارها برابر دوربین‌ها و رسانه‌ها از واژه «دوشیدن» بن‌سلمان و عربستان سعودی استفاده کرده است.

3ـ شاهد زدوبندهای پشت پرده در شورای شهر هستیم
«احمد حکیمی‌پور» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با تأکید بر اینکه اوضاع در شورای پنجم از شورای اول هم بدتر است و با اشاره به اینکه رفتارهای شورا بوی محفل‌گرایی و زدوبندهای پشت پرده می‌دهد، گفت: «من فکر می‌کنم زمان آن رسیده که بزرگان اصلاحات مخصوصاً رئیس دولت اصلاحات که مورد وثوق تمام اشخاص و جریانات اصلاح‌طلب است و به نوعی عمدتاً کارنامه شورای شهر نیز به پای وی نوشته می‌شود، به این مسئله ورود کنند. این نوع عملکرد شورای شهر نمونه‌ای از رفتارهای محفلی بود. از این رو باید تدبیری صورت گیرد که جریان اصلاحات دوباره صدمه نخورد... اتفاقی که در شورا شاهد آن هستیم، تبانی و تصمیم‌گیری از قبل است و جلسه علنی و بحث‌هایی که در این باره صورت می‌گیرد، نوعی نمایش دموکراسی است.»

4ـ بحران آب امسال گریبان کدام استان‌ها را می‌گیرد؟

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، به دلیل کاهش نزولات جوی، در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که پیش‌بینی می‌شود استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با بحران شدیدتری مواجه باشند. براساس آمارهای وزارت نیرو، ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند، در فلات مرکزی با جمعیتی معادل 16/6 میلیون نفر است. همچنین آمارها نشان می‌دهد، کاهش بارندگی‌ها موجب شده است شاهد ۱۵۱ میلیارد مترمکعب کاهش روان ‌آب در کشور باشیم که طی ۵۰ سال گذشته این ارقام بی‌سابقه بوده است.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، خشونت جنسی در این کشور به شدت افزایش یافته است و جامعه انگلیس اکنون در وضعیت بحران خشونت جنسی به سر می‌برد. بر اساس داده‌های موجود، از ابتدای سال 2016 تا پایان آن بیش از 202 هزار و 666 تعرض جنسی در انگلیس رخ داده است؛ به عبارت دیگر در هر هفته حدود چهار هزار نفر مورد تعرض جنسی قرار گرفته‎اند.
پس از گذشت شش ماه از تعلیق پروازهای هوایی بین تهران و اربیل، بار دیگر پروازهای بین تهران و اربیل برقرار شد و مسافران می‌توانند هر هفته دو بار از تهران به اقلیم کردستان عراق سفر کنند. گفتنی است،‌ در پی برگزاری یک‌جانبه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که از سوی دادگاه عالی فدرال عراق ابطال شد، دولت عراق همه پروازهای بین‌المللی را به مقصد کردستان عراق ممنوع اعلام کرد.
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه مقاومت که یک رؤیا بود، امروز به قدرتی واقعی بدل شده است که دشمن از آن حساب می‌برد، گفت: مقاومت لبنان امروز، هم صاحب قدرت بوده و هم دارای موشک است و این توانایی‌ را دارد که هر هدفی را در اسرائیل بزند. دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: مقاومت ما قابل فروش یا چانه‌زنی نیست و به معنای زندگی ماست.
منابع آگاه خبر دادند،‌ به تازگی اعضای یک شبکه نفوذی وابسته به انگلیس دستگیر شده‌اند که گفته می‌شود با برخی از عناصر اصلی جریان فتنه و انحراف در ارتباط بوده‌اند. وی تأکید کرده است: عباس عدالت یکی از اعضای این شبکه نفوذی است که خبر دستگیری وی را رسانه دولتی انگلیس منتشر کرده است.
محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم از انقلاب و اسلام ناراضی نیستند، گفت: مشکل ما پول، بحران آب و ریزگردها نیست؛ بلکه بزرگ‌ترین مشکل ما که کشورمان را به این عرصه رسانده، بحران مدیریتی و عدم پاسخ‌گویی نسبت به تعهدات و وظیفه است.
به گفته رئیس کمیسیون تعاونی‌های مرزنشین اتاق تعاون ایران، طی پنج سال گذشته تعداد تعاونی‌های فعال در این مناطق از 530 تعاونی به ۱۰۰ تعاونی کاهش یافته است که این کار سبب از دست رفتن ۲۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم شده است.
یک مقام اروپایی که نامش اعلام نشده، گفته است در صورت خروج واشنگتن از برجام، بدون توافق اتحادیه اروپا با خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های اروپایی با ایران تعامل نخواهند کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات