صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۲۹

از زدوبند اصلاح‌طلبان تا ناچاری بن‌سلمان

1ـ واکنش چین به اتهام جدید آمریکا علیه ایران
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با تأکید بر این موضوع که برجام باید به منزله یک توافق بین‌المللی حفظ شود، در واکنش به اتهام و تهدید شرکت هوآوی چین از سوی آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، گفت: پکن مخالف این است که کشوری از قوانین داخلی خود برای کنترل دیگر کشورها استفاده کند. گفتنی است، وزارت دادگستری ایالات متحده به تازگی پژوهش‌هایی را روی شرکت هواوی و در ارتباط با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرده است. به اعتقاد کارشناسان، این پژوهش‌ها می‌تواند وضعیت کسب‌وکار این غول فناوری چین را با مشکلات بیشتری مواجه کند. سال گذشته نیز شرکت مخابراتی ZTE چین که نزدیک‌ترین رقیب هواوی به شمار می‌رود، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پرداخت 892 میلیون دلار جریمه محکوم شد و از هفته گذشته نیز تمامی شرکت‌های آمریکایی از فروش کالا به ZTE منع شده‌اند.

2ـ ترامپ می‌داند که بن‌سلمان ناچار است!

پایگاه «العهد» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر و این بار در مقابل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آنچه را که از کشورهای خلیج‌فارس می‌خواهد، تکرار کرد و گفت: ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم و هیچ چیزی به دست نیاوردیم. کشورهای ثروتمندی در آنجا هستند که شما به خوبی آنها را می‌شناسید و هزینه آن را پرداخت خواهند کرد، لذا مجبورشان می‌کنیم نظامیان خود را به سوریه اعزام کنند و ما نظامیان خود را به خانه برمی‌گردانیم. این پایگاه در ادامه نوشت: ترامپ به خوبی به شرایط بن‌سلمان واقف است و کاملاً می‌داند که چگونه او همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد وی قرار داده است؛ به همین دلیل به صورت عمدی از تحقیر او ابایی ندارد و بارها برابر دوربین‌ها و رسانه‌ها از واژه «دوشیدن» بن‌سلمان و عربستان سعودی استفاده کرده است.

3ـ شاهد زدوبندهای پشت پرده در شورای شهر هستیم
«احمد حکیمی‌پور» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با تأکید بر اینکه اوضاع در شورای پنجم از شورای اول هم بدتر است و با اشاره به اینکه رفتارهای شورا بوی محفل‌گرایی و زدوبندهای پشت پرده می‌دهد، گفت: «من فکر می‌کنم زمان آن رسیده که بزرگان اصلاحات مخصوصاً رئیس دولت اصلاحات که مورد وثوق تمام اشخاص و جریانات اصلاح‌طلب است و به نوعی عمدتاً کارنامه شورای شهر نیز به پای وی نوشته می‌شود، به این مسئله ورود کنند. این نوع عملکرد شورای شهر نمونه‌ای از رفتارهای محفلی بود. از این رو باید تدبیری صورت گیرد که جریان اصلاحات دوباره صدمه نخورد... اتفاقی که در شورا شاهد آن هستیم، تبانی و تصمیم‌گیری از قبل است و جلسه علنی و بحث‌هایی که در این باره صورت می‌گیرد، نوعی نمایش دموکراسی است.»

4ـ بحران آب امسال گریبان کدام استان‌ها را می‌گیرد؟

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، به دلیل کاهش نزولات جوی، در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که پیش‌بینی می‌شود استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با بحران شدیدتری مواجه باشند. براساس آمارهای وزارت نیرو، ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند، در فلات مرکزی با جمعیتی معادل 16/6 میلیون نفر است. همچنین آمارها نشان می‌دهد، کاهش بارندگی‌ها موجب شده است شاهد ۱۵۱ میلیارد مترمکعب کاهش روان ‌آب در کشور باشیم که طی ۵۰ سال گذشته این ارقام بی‌سابقه بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات