صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 19 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به حول و قوه‌ الهی، مبارزه‌ حق با باطل، طاغوت‌ها، فرعون‌ها و با فرعون استکبار تا سرنگونی استکبار ادامه پیدا خواهد کرد.(90/8/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 خروج از هیچ

به‌هم‌ریختگی‌ای که در چهره ترامپ در زمان اعلام خروج کشورش از برجام دیده می‌شد، شاید از دروغ‌پردازی‌ها، آشفتگی مفاهیم و مواضع القایی تناقض‌آمیز از نظر سیاست و حقوق بین‌المللی که تمام حیثیت فرهنگ و تمدن غرب به شمار می‌آید، نشئت می‌گیرد که ترامپ بر آن چوب حراج زد. «حمایت ایران از تروریسم»، «عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران»، «قرار گرفتن در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای»، «آغاز مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه»، «معیوب بودن برجام از اساس» و... واژگانی غیرحقوقی، غیر مرتبط به بحث برجام و دیکته شده از سوی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه بود که ضرباًزورا کنار هم قرار گرفتند تا ترامپ چهار روز زودتر از موعد خود گفته، به این نتیجه‌گیری غیرمنطقی‌تر برسد که چون «توافق هسته‌ای نمی‌تواند مانع از دستیابی ایران به خطرناک‌ترین سلاح‌ها شود»، آمریکا از برجام خارج و با فرمانی اجرایی برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، در واقع چرخه همه این فعالیت‌ها را به نقطه صفر باز می‌گرداند. ترامپ در کسوت مؤلف کتاب «هنر معامله»، روح سوداگری خود را بلافاصله در انتها با این ادبیات آمریکایی یادآور می‌شود که برای مذاکره مجدد یک توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران «آماده، مایل و توانا» است. این در حالی است که با در نظر گرفتن بازرسی‌های فراوان و اعلام 10 مرتبه گزارش وفادارای و عمل کامل ایران به تعهدات خود، دروغگویی، عهدشکنی آشکار و قلدرمآبی با حقوق بین‌الملل آمریکا به همگان نشان داده شد. به ویژه کسانی که در ایران با نگاه معتمدانه به مذاکره با آمریکا هیچ منطقی جز گفته خود را برنمی‌تابیدند. اقدام ترامپ در امضای خروج آمریکا از برجام گفته امام خمینی(ره) درباره آغاز جنگ از سوی صدام را به ذهن تداعی می‌کند که «دیوانه‌ای سنگی انداخته و رفته» و ان‌شاءالله این بار افتادن طشت «بی‌اعتباری تعهدات آمریکایی» با صدای بلند به دیرباوران و خوش‌بینان به عمو سام خواهد فهماند که هویت و ماهیت استکباری آمریکا یعنی چه؟!
اما جمهوری اسلامی ایران نباید متوقف شود. نیاز امروز تقویت وحدت و انسجام ملی است که در اثر این تجربه تازه که مختصاتی دیگر دارد، به دست آمده است، یعنی همان جمله معروف امام(ره) که هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید. مواضع اولیه مسئولان کشور در آزمودن اروپا و پنج کشور باقیمانده در برجام مناسب بود. اقدام آنها نشان خواهد داد برجام منهای آمریکا چه فرجامی خواهد داشت؟

▼ گزارش روز
 تجربه تکراری!

«من هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ با آمریکا خوش‌بین نیستم. نه از باب یک توهّم، بلکه از باب تجربه، تجربه کردیم»، «ما در هیچ مسئله‌ای نمی‌توانیم [با آمریکا] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم. انسان گاهی با دشمن هم حرف می‌زند، امّا دشمنی که به حرف خودش پایبند باشد و انسان بتواند اعتماد کند که او به هر دلیلی زیر قول خود و زیر تعهّدات خود نخواهد زد. با این دشمن می‌شود حرف هم زد، بله؛ امّا وقتی ثابت شد که دشمن، دشمن نابکار است، دشمنی است که در عمل، از نقض عهد هیچ ابایی ندارد و نقض عهد می‌کند، بعد هم وقتی می‌گوییم آقا چرا [نقض عهد] کردی، باز لبخند می‌زند، اینکه بنده سال‌ها است دائم تکرار می‌کنم که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم علّتش این است»، «شما را از راه صحیح خودت منحرف می‌کند، امتیاز را از شما می‌گیرد ـ وقتی مذاکره کردید یعنی یک امتیازی بدهید، یک امتیاز بگیرید دیگر؛ معنای مذاکره این است دیگر؛ مذاکره، نشستن و گعده کردن و حرف زدن و گفت و شنود و خنده و شوخی که نیست، مذاکره یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیرـ و آنچه را باید بدهی از شما می‌گیرد، [امّا] آنچه را باید بدهد، به شما نمی‌دهد»، «ما امروز راه را برای مذاکره با آمریکایی‌ها و وسوسه‌های آنها در بخش‌های مختلف باز کنیم، نه فقط زمینه‌ساز نفوذ آشکار و پنهان آنها شده‌ایم؛ بلکه پیشرفت مورد نظر کشور هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و عقب‌ماندگی قطعی خواهد بود. مكرّر گفتیم كه مسئله‌ هسته‌ای بهانه است برای دشمنی»، «مسئله هسته‌ای هم اگر یك روزی‌ـ حتّی به فرض محال‌ـ بر طبق نظر آمریكا حل بشود، باز یك مسئله دیگری دنبال آن می‌آید؛ مسئله ما با آمریکا، مسئله استکبار آمریکایى است؛ مستکبرند، متکبّرند، زورگویند، زیاده‌طلبند»، «این خطا است اگر خیال كنیم كه دعوای آمریكا با ما سرِ قضیّه‌ هسته‌ای است؛ نه، قضیّه هسته‌ای بهانه است؛ قبل از اینكه مسئله هسته‌ای مطرح باشد، همین دشمنی‌ها، همین مخالفت‌ها از اوّل انقلاب بود.» افزودن حتی کلمه‌ای بر سخنان رهبر معظم انقلاب در اوضاع کنونی اضافی است و این عبارات همه ماجرای برجام و پایان‌یافتن آن در شب گذشته را روایت می‌کند و تنها یک سؤال باقی می‌ماند و آن اینکه شب گذشته آقای روحانی در مقام مسئول اصلی مذاکرات هسته‌ای در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت که اکنون ملت ایران یک تجربه تاریخی به دست آورده است، حال باید پرسید چرا باید تجربه گذشته را با وجود همه هشدارها و با تحمیل هزینه‌های گزاف به کشور دوباره تجربه کنیم؟

▼ خبر ویژه
نگرانی اصلاح‌طلبان از هویت رأی مردم!

داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران درباره اختلافاتی که در چند روز گذشته بین اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار تهران به وجود آمده است، گفت: درباره تقاضا برای انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران و مخالفت آقای عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با این انتخاب، باید بگویم آقای هاشمی می‌توانست یکی از گزینه‌های خوب برای تصدی شهرداری تهران باشد و اعضای شورای شهر نیز تردیدی در توانمندی وی نداشتند؛ اما نگرانی برخی از اعضای شورای شهر این بود که هویت رأی مردم به اصلاح‌طلبان محفوظ بماند! وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا آقای عارف دخالتی در انتخاب شهردار دارند یا خیر، گفت: خیر. آقای عارف هم یکی از گزینه‌ها برای تصدی شهرداری بود، اما به این دلیل با مسئله مذکور مخالفت شد که اعضای شورا معتقد بودند وی نباید از مجلس خارج شود؛ لذا اجماعی در این باره صورت گرفته است و وی نیز به این نظر تمکین کرد.

▼ اخبار
1ـ برای خطرناک‌ترین سناریوهای تهدید آماده‌ایم

سردار حسین سلامی با بیان اینکه جنگ تحمیلی طولانی‌ترین و نابرابرترین جنگ قرن بیستم و دفاع مقدس آیینه تمام‌نمای یک جنگ جهانی بود، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال تسلیم کردن ملت ایران و بازگشت به حیات سیاسی ایران بودند و رژیم بعث به دنبال تجزیه ایران بود؛ اما آنچه اتفاق افتاد یک شگفتی و معجزه بود. شاید دشمنان ما به دنبال تحمیل این تفکر و نظریه بودند که انقلاب و استقلال ملت‌ها ممکن نیست. وی در ادامه تأکید کرد: جنگ تمام شد، اما تهاجم دشمن تمام نشد و یک تهاجم همه‌جانبه در ابعاد اقتصادی و سیاسی ادامه پیدا کرد، ولی مشخص شد ایران شکست‌ناپذیر است و می‌تواند به تنهایی از ملت خود دفاع کند. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز ایران دست برتر را در معادلات دارد و دشمنان ما از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های دست‌نشانده آنها در منطقه بدانند که ملت ایران خود را برای خطرناک‌ترین سناریوهای تهدید آماده کرده است.

2ـ کلینتون هم به قدرت می‌رسید، فرقی نداشت
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصلاح‌طلب گفته است: خروج آمریکا از برجام ارتباط زیادی با روان‌شناسی شخصیت ترامپ ندارد. دلیل اصلی این مسئله این است که ساختارهای سیاسی و تصمیم‌گیری در ایالات متحده آمریکا مبتنی بر فرد نیست؛ بلکه سیستم سیاسی باید به این نتیجه برسد که آیا باقی ماندن در برجام به سود آمریکا خواهد بود یا خیر. وی در این باره تأکید کرده است، به نظر من اگر خانم کلینتون نیز در آمریکا به قدرت می‌رسید، سرنوشت برجام مانند امروز بود. وی همچنین معتقد است، دولت آقای روحانی پیش‌بینی‌های لازم برای چالش‌های احتمالی در مسیر برجام را نداشته است. این تحلیلگر سیاسی درباره برجام بدون آمریکا و میزان جدی بودن اختلاف میان آمریکا و اروپا نیز خاطر نشان کرده است، شکاف‌های موجود بین برخی از کشورهای اروپایی با آمریکا بیشتر شکل رسانه‌ای دارد و در واقعیت هیچ شکافی وجود ندارد.

3ـ ادعاهای ضد ایرانی وزیر خارجه سعودی
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در صفحه توئیتر خود مدعی شده است: تجاوز حوثی‌ها(انصارالله) که ایران آن را برنامه‌ریزی می‌کند و جامعه بین‌المللی به شدت آن را محکوم می‌کند، نشان‌دهنده تروریسم بودن آنهاست و این امر بر ثبات و پیشرفت ما تأثیر نخواهد گذاشت. وی در پایان جمله تروریسم ایرانی‌ـ حوثی را هشتگ کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تأکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشور یمن ندارد و برای ایجاد راه‌حل سیاسی و پایان دادن به بحران یمن تلاش‌های فراوانی کرده است. گفتنی است، بارها یونیسف و دیگر کنوانسیون‌ها و سمن‌های بین‌المللی حامی حقوق کودکان و حقوق بشر درباره حملات مکرر به یمن و محاصره‌ این کشور از سوی ائتلاف سعودی هشدار داده و خواستار پایان جنایات رژیم سعودی علیه مردم مظلوم یمن شده‌اند.

4ـ چهار سالی که هدر رفت
محمد سلامتی از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: این نقد وارد است که دولت روی برجام حساب فوق‌العاده‌ای باز کرد. وی تصریح کرد: متأسفانه، دولت این نگاه را نداشت و همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت که کار نادرستی بود. ما باید به سمت استفاده بهینه از امکانات داخلی حرکت می‌کردیم. دولت متأسفانه چشمش فقط به سمت سرمایه‌گذاری خارجی بود و به نظرم چهار سالی که دولت منتظر ورود سرمایه‌های خارجی بود، به هدر رفت. ‌وی درباره طرح موضوع همه‌پرسی از سوی رئیس‌جمهور نیز گفت: طرح چنین مباحثی خود حاشیه‌سازی است که در نهایت گریبان‌گیر دولت می‌شود. ما نباید حاشیه‌سازی کنیم. آقای رئیس‌جمهور بی‌جهت حاشیه‌سازی می‌کند. همه‌پرسی برای چیست؟ اصلاً نیازی به همه‌پرسی نیست. دولت باید در پی حل مسائل مبرم جامعه باشد.

▼ اخبار کوتاه
پس از اعلام خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از چهره‌های تندروی جمهوریخواه گفت: خزانه‌داری آمریکا فرآیند ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران را آغاز کرده و پس از آن، تحریم‌ها از سر گرفته خواهند شد. وی افزود: تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران به کره شمالی این علامت را خواهد داد که آمریکا توافقات نامناسب را قبول نخواهد کرد.
«داریوژ فیل» مدیر بازاریابی و فروش شرکت لهستانی پولنا اعلام کرد: اولویت این شرکت ادامه حضور در ایران و همکاری با شرکای ایرانی خود است. وی تأکید کرد: حتی در صورت تغییر شرایط سیاسی، شرکت پولنا برای ادامه فعالیت در ایران مصمم است. این شرکت در زمینه ساخت شیرآلات صنعت نفت فعالیت می‌کند و محصولات آن را در پروژه‌هایی، همچون پتروشیمی تبریز و پتروشیمی مارون به کار گرفته‌اند.
پس از اینکه ترامپ اعلام کرد از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود و با این حرکت قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری ترامپ برای فروش هواپیمای تجاری به ایران را به خطر انداخت، بوئینگ در بیانیه رسمی خود اعلام کرد: به دنبال سخنان امروز رئیس‌جمهور، ما برای گام‌های بعدی با دولت آمریکا مشورت خواهیم کرد. گفتنی است، پس از سخنان ترامپ، ارزش سهام بوئینگ 0/6 درصد افت کرد.
آمار گمرک از تجارت خارجی در ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۴۲ تن کمربند از چرم طبیعی از کشور‌های گوناگون وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم کمربند به کشور، ۶۴۶ هزار و ۷۶۴ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۱۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۹۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا که در نوامبر گذشته نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، هشدار داد: تلاش چین برای کسب اقتدار سیاسی و نفوذ در کشورهای خارجی یک «نبرد جهانی جدید» است. وی همچنین افزود: مداخله چین در سیاست داخلی در استرالیا و نیوزیلند و نیز ایالات متحده آمریکا مشهود است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه پس از فیلتر تلگرام از ۴۵ میلیون کاربر یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند، تأکید کرد: در این مدت تولید محتوا در تلگرام ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان بازدید از این پیام‌رسان ۵۰ درصد کاهش یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات