بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۳۷

پیامدهای خروج ترامپ از برجام برای آمریکا و رژیم صهیونیستی

هر اندازه زمان می گذرد، بر ضریب آسیب پذیری صهیونیست ها و ایالات متحده در منطقه و نظام بین الملل افزوده می شود. در چنین شرایطی خروج آمریکا از برجام، این روند را به صورت تصاعدی تسریع کرده است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حنیف غفاری
آنچه امروز در نظام بین الملل می گذرد، از ابعاد و جوانب مختلفی قابل تأمل است. خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و زمین گیر شدن رژیم اشغالگر قدس در سوریه و جولان حکایت از تحولات تازه ای دارد که مسلما استمرار آن به سود واشنگتن و تل آویو نخواهد بود.
ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی طی هفته های اخیر، به صورت ناخواسته به عوامل تسریع کننده ای برای نابودی خود تبدیل شده اند. بدیهی است که با استمرار این روند، نه تنها بر ضریب آسیب پذیری منطقه ای و بین المللی واشنگتن و تل آویو افزوده می شود، بلکه متعاقبا شاهد افزایش قدرت مانور ایران و جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا خواهیم بود. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است نسبت به آنها اشاره کنیم:

1- خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، مولد بحران های داخلی و بین المللی متعددی برای رئیس جمهور این کشور و همراهانش خواهد بود. خروج واشنگتن از برجام در حالی صورت گرفت که مطابق آخرین و رسمی ترین نظرسنجی ها، 66 درصد از شهروندان آمریکایی مخالف خروج این کشور از برجام و در مقابل، حدود یک چهارم آن ها مدافع این تصمیم بودند. با این حال ترامپ تحت تاثیر افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو  تصمیم به خروج از توافق هسته ای با ایران گرفت. بدیهی است که آثار و تبعات این موضوع در حوزه داخلی آمریکا به زودی گریبانگیر حزب جمهوریخواه و شخص ترامپ خواهد شد. مقامات کاخ سفید قبل از خروج از برجام نیز نسبت به نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره ( نوامبر سال 2018) ابراز نگرانی کرده بودند. این نگرانی طی روزهای اخیر تشدید شده است. نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب دموکرات آمریکا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) دارد. دونالد ترامپ به مقامات آمریکایی هشدار داده است که پیروزی دموکرات های در انتخابات کنگره و تسلط آنها بر هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا منجر به استیضاح وی خواهد شد. ترامپ از طرفداران خود خواسته است تا با حضور در انتخابات میاندوره ای، مانع از شکست جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا شوند. با این حال، بسیاری از دموکرات ها و مخالفان ترامپ (که حتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 شرکت نکرده بودند) در حال حاضر عزم و اراده بیشتری برای حضور در انتخابات میاندوره ای کنگره دارند.

پیامدهای خروج ترامپ از برجام برای دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی


2- تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای، نه تنها با استقبال جامعه جهانی مواجه نشد، بلکه شاهد محکومیت گسترده واشنگتن در این خصوص هستیم. حتی تروئیکای اروپایی به عنوان اصلی ترین شریکای ایالات متحده آمریکا این اقدام را محکوم کرده و مدعی شده اند که از چنین اقدامی تبعیت نخواهند کرد. در این میان، تنها رژیم اشغالگر قدس و  برخی کشورهای مرتجع عربی (بحرین، عربستان و امارات) از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام استقبال کرده اند. انزوای بین المللی ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به بیشترین میزان طی سال های گذشته رسیده است. بدیهی است که این روند همچنان استمرار خواهد داشت. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هم اکنون متهم به نقض یک توافقنامه بین المللی، بی اعتنایی نسبت به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و نادیده انگاشتن اعتبار و نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی است. اینها اتهاماتی است که ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو پاسخی در قبال آنها ندارند. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حال حاضر با عواقب و تبعات داخلی و بین المللی خروج از توافق هسته ای دست و پنجه نرم می کند. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین المللی بر این باورند که حتی این موضوع، بر روند مذاکرات هسته ای و موشکی ایالات متحده و کره شمالی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

3- در آن سوی میدان، بنیامین نتانیاهو نقش موثری در تحریک ترامپ برای خروج فوری از توافق هسته ای داشته است. شکست سنگین جریان 14 مارس (جریان وابسته به واشنگتن، تل آویو و آل سعود) در انتخابات سراسری لبنان این روند را تقویت کرد، تا آنجا که ترامپ برای کاهش فشارهای روانی ناشی از شکست در انتخابات سراسری لبنان، ناچار شد 4 روز زودتر از موعد مقرر (22 اردیبهشت ماه) خروج رسمی واشنگتن از برجام را اعلام کند. واقعیت امر این است که یکی از اهداف مشترک واشنگتن و رژیم صهیونیستی از اعلام خروج از توافق هسته ای، زدودن تمرکز افکار عمومی دنیا نسبت به تحولاتی است که در منطقه غرب آسیا رخ می دهد. همان گونه که اشاره شد، تل آویو و واشنگتن به همراه ریاض، سرمایه گذاری زیادی بر روی شکست جریان مقاومت در انتخابات لبنان صورت داده بودند. با این حال حزب الله و متحدانش توانستند اکثریت کرسی های پارلمان را در دست گرفته و به قدرتمندترین بازیگران عرصه سیاسی لبنان تبدیل شوند. پاسخ کوبنده ای که اخیرا به حملات رژیم صهیونیستی در منطقه جولان داده شد نیز نتانیاهو و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس، را به شدت آشفته ساخته است.
نخست وزیر و دیگر اعضای کابینه رژیم صهیونیستی در حال حاضر قدرت تحلیل حداقلی شرایط جاری در سوریه، لبنان و منطقه غرب آسیا را از دست داده اند. حملات مکرر نتانیاهو به خاک سوریه، به مثابه خودکشی و انتحار سیاسی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس محسوب می شود. بدیهی است که استمرار این روند نه تنها منجر به هلاکت سیاسی (خروج از قدرت) نتانیاهو خواهد شد، بلکه دیگر سران رژیم صهیونیستی را نیز با معضلات مزمن و جبران ناپذیری مواجه خواهد ساخت. از سوی دیگر، ادامه راهپیمایی های بازگشت از سوی فلسطینیان نیز رژیم صهیونیستی را بیش از هر زمان دیگری در بن بست قرار داده است. در چنین شرایطی صهیونیست ها خود را در هر سه جبهه سوریه، لبنان و فلسطین ناتوان و شکست خورده دیده و در مقابل محاصره ای همه جانبه از سوی بازیگران جبهه مقاومت قرار گرفته اند.
در نهایت اینکه خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران و حملات نتانیاهو به سوریه، نه تنها کمکی به خروج ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از بن بست موجود نخواهد کرد، بلکه این دو را با شکست و تباهی مواجه خواهد ساخت. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران مسائل داخلی و بین المللی آمریکا و غرب به واشنگتن و تل آویو در خصوص اتخاذ تصمیمات رادیکال و غیر منطقی(مانند خروج از برجام) هشدار داده اند.
هر اندازه زمان می گذرد، بر ضریب آسیب پذیری صهیونیست ها و ایالات متحده در منطقه و نظام بین الملل افزوده می شود. در چنین شرایطی خروج آمریکا از برجام، این روند را به صورت تصاعدی تسریع کرده است؛ موضوعی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و همراهان و متحدان آنها بسیار دیر متوجه آن خواهند شد!/

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
یادگارمومنی
France
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
باسلام٬خروج آمریکاازبرجام فقط معادله جهان راپیچیده ترمی کند٬ترامپ باین کاردرانتخابات کنگره شکست می خوردوباپیروزی دمکراتهادرکنگره زمینه ی استیضاح ترامپ مهیامی شودحتی ممکن است به برکناری وی منجرشوذ.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات