صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 22 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینکه می‌گویند مقابله با جمهوری اسلامی به خاطر مسئله حقوق بشر و سلاح هسته‌ای است دروغ است، واقعیت این است که مخالفت آنها برای اصل انقلاب و اصل تشکیل حکومت اسلامی است.(91/5/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
عبرت برجامی

هرچند آمریکا پیش از خروج از برجام، به طرق گوناگون، روح و جسم آن را لگدمال کرده بود و در عمل، پیش از خروج نیز تعهدی به اجرای برجام نداشت؛ اما اعلام رسمی خروج این کشور از برجام به معنای پایان حیات برجام تلقی می‌شود. بنابراین، در این وضعیت اعتماد به کشورهای اروپایی برای ادامه‌ برجام، سرابی بیش نیست؛ زیرا کشورهایی که در روزگار حیات برجام با حضور آمریکا، از ترس این کشور، تعهد چندانی به اجرای برجام نداشتند، اکنون و با خروج آمریکا از برجام، به مراتب بیشتر از گذشته نسبت به اجرا نکردن برجام مصمم‌ هستند. افزون بر این، تحریم‌های مالی، بانکی و تحریم نفت، مهم‌ترین تحریم‌های ضد ایرانی هستند که آمریکا در قالب تحریم‌های ثانویه علیه کشورمان اعمال کرده است و با برگشت تحریم‌های آمریکا، این تحریم‌ها مجدد علیه کشورمان اعمال خواهد شد؛ یعنی مهم‌ترین هدف کشورمان از برجام که رفع تحریم‌های مذکور بود، با پایبندی آمریکا به برجام محقق می‌شد و حال بودن یا نبودن اتحادیه‌ اروپا تأثیری بر این تحریم‌ها ندارد. بنابراین، اکنون در شرایطی که برجام و امیدها و توقعات شکل‌گرفته پیرامون آن به خط پایان خود رسیده است، مسئولان و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور باید نهایت دقت و حساسیت را در روی آوردن به استعدادها و ظرفیت‌های درونی برای مقابله با شرایط تحریمی پیش‌رو به کار بندند. در واقع، با بازگشت تحریم‌های فلج‌کننده و ضد ایرانی آمریکا، نباید تصور کرد که دست ما برای مقابله و خنثی‌سازی این تحریم‌ها یا کاهش اثرات آنها بر حیات اقتصادی کشور بسته است. واقعیت آن است که کشور از ظرفیت‌های بالقوه‌ فراوانی، چون خیل جوانان متخصص و متعهد به سرنوشت کشور، مزیت نسبی در تولید برخی کالاها و محصولات، تنوع اقلیمی و آب‌وهوایی، موقعیت کریدوری و راهبردی در تولید و انتقال انرژی، همسایگی با حدود 15 کشور با جمعیتی نزدیک به 600 میلیون نفر، داشتن توانایی‌های راهبردی مانند دانش‌های راهبردی و... برخوردار است و در وضعیت کنونی که با وحشی‌گری‌های آمریکا، برجام نقش بر آب شده است، باید با قطع امید از بیرون، اعتماد به این ظرفیت‌ها و شکوفایی آنها، برای حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش کرد. به عبارت دیگر، تجربه‌ پنج سال گذشته‌ کشور نشان داد، نگاه به بیرون سراب بوده و حلّال مشکلات کشور نیست و باید در این نوع نگاه، به طور اساسی تجدیدنظر کرد.

▼ گزارش روز
 مطابق انتظار

«مسعود علی‌محمدی»، «مجید شهریاری»، «داریوش رضایی‌نژاد» و «مصطفی احمدی‌روشن» دانشمندان هسته‌ای ایرانی‌ هستند که در خیابان‌های تهران، پایتخت جمهوری اسلامی با توطئه دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی(موساد) به شهادت رسیدند. سران رژیم صهیونیستی به تکرار ایران را به حمله نظامی و بمباران شهرها و مراکز هسته‌ای و... تهدید کرده‌اند، در همین ماه گذشته نیز مدعی شدند یک پایگاه نظامی در سوریه که متعلق به ایران بوده است را بمباران کرده‌اند. مقامات صهیونیستی مدام تکرار می‌کنند که ما با رژیم سعودی یک دشمن مشترک به نام ایران داریم که باید با تمام توان مقابل آن بایستیم، سفرهای پر تعداد نتانیاهو و دیگر صاحب‌منصبان صهیونیست به کشورهای گوناگون برای لابی علیه جمهوری اسلامی ایران تنها به سال‌های اخیر و ماجرای برجام محدود نمی‌شود؛ بلکه آنها همواره در تلاش بوده‌اند فشارهای بین‌المللی بر کشورمان را افزایش دهند. این اقدامات، تنها بخشی از تلاش‌های آشکار رژیم اشغالگر قدس علیه ماست؛ اما با وجود همه اینها و پس از تبادل آتش میان سوریه و رژیم صهیونیستی که آغازگر آن هم صهیونیست‌ها بودند، فردی که مدعی استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی بودن است، در جملاتی بهت‌آور و البته مضحک می‌نویسد: «اگرخدای ناکرده جنگی میان ما و اسرائیل اتفاق بیفتد، به نسل‌های فردا می‌خواهیم بگوییم که با کشوری که ۲۰۰۰ کیلومتر با خاک ما فاصله داشت و نه هرگز تهدیدی علیه ما کرده بود و یا دعوای دیگری علیه‌مان داشت، جنگ‌مان با آن بر سر چه بود؟ آن همه تلفات انسانی و میلیاردها دلار هزینه نظامی برای چه بود؟» شاید در نگاه اول این حجم از دروغگویی و کج‌فهمی و وارونه‌انگاری عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که از «صادق زیباکلام»، چهره اصلاح‌طلبی که مدعی دفاع از دموکراسی است، اما شیفته دیکتاتور اول پهلوی است و او را معمار ایران نوین می‌داند و می‌گوید ما مدیون «چکمه‌های رضاخان هستیم»، از کسی که  اسناد متعدد و تردیدناپذیر درباره نقش انگلیس در کودتا و تأسیس رژیم پهلوی را منکر می‌شود، انتظار دیگری هم نمی‌رود!

▼ اخبار ویژه
 آمریکا به دنبال بازگرداندن ایران به میز مذاکره!

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت از سفر منطقه‌ای به شرق آسیا، در تلاش است مذاکراتی را با کشورهای اروپایی، عربی و آسیایی به منظور فشار آوردن به ایران انجام دهد. رسانه‌های غربی نوشتند: پمپئو با کشورهای مذکور مذاکراتی را آغاز خواهد کرد تا برای بازگرداندن ایران به میز گفت‌وگو برای توافقی جدید که شامل موضوعات هسته‌ای و برنامه موشکی می‌شود، به تهران فشار بیاورند؛ اما سؤال اینجاست که آیا ایران بازگشت به میز مذاکره بر سر موضوعات گوناگون را آن هم پس از مشاهده خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که سه سال پیش امضا شده بود، می‌پذیرد یا خیر؟ واشنگتن امیدوار است بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه آمریکایی علیه ایران و ممانعت از تجارت اروپایی‌ها با ایران، بتواند تهران را بار دیگر به میز مذاکره بیاورد. در این باره یک مقام وزارت خارجه آمریکا خبر داد، هم‌اکنون مذاکرات با دولت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن، عراق و رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

آیت‌الله وحید خراسانی خطاب به وزیر کشور که به دیدار وی رفته بود، اظهار داشت: سلام من را به روحانی برسانید و بگویید فکری به حال جوان‌های بیکار کنید. این جوان‌ها برای گذراندن زندگی خود به اشتغال نیاز دارند و اگر شغل و کار نباشد، زندگی مردم نمی‌گذرد. وی افزود: کار دشواری در پیش دارید و باید به حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) متوسل شوید و با قرائت هر روزه‌ قرآن و هدیه به آن حضرت مدد بگیرید.

▼ اخبار
1ـ به دنبال تحمیل FATF  با بهانه‌های ساختگی!

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «ضرورت‌های پذیرشFATF » نوشت: «در ابعاد اقتصادی اگر بخواهیم به عنوان یک کنشگر فعال و بازی‌ساز در عرصه نظام بین‌الملل حضور داشته باشیم، باید الزامات و قواعد این نظام را نیز بپذیریم؛ چرا که ما عملاً نمی‌توانیم جدای از دیگر بازیگران و عناصر مؤثر در این حوزه فعالیت چندانی داشته باشیم... حتی اگر ما به بهانه سخت شدن راه حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش با شروط FATF مخالفت کنیم، باز هم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. پس زدن شروط FATF و انزوای اقتصاد ما در نهایت فشارهایی چند برابر فشارهای موجود به اقشار گوناگون وارد خواهد کرد که بعید به نظر می‌رسد جامعه ما تاب تحمل آن را داشته باشد. اولین نتیجه چنین فشارهایی بروز مجدد آشوب‌های عمومی در سطوح وسیع خواهد بود[!] بنابراین به هیچ عنوان عاقلانه نیست که نتایج تأثیر این قبیل عوامل را از معادلات خود برای پذیرش شروط FATF کنار بگذاریم.»

2ـ مشتریان نفتی ایران در اروپا به خرید ادامه می‌دهند
شرکت‌های نفتی اروپایی حتی با وجود تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید، همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند. ایران حدود چهار درصد نفت جهان را تولید و حدود 450 هزار بشکه در روز نفت خام به اروپا صادر می‌کند. «مارتا لیورنته» سخنگوی شرکت نفتی اسپانیایی «سپسا» که یکی از مشتریان نفت ایران در اروپاست، گفت: فعالیت‌های تجاری ما به طور معمول انجام می‌شود. شرکت «انی» ایتالیا که دیگر خریدار نفتی اروپایی ایران است، اعلام کرد به خرید ماهیانه دو میلیون بشکه‌ای خود از ایران ادامه می‌دهد. گفتنی است، کارشناسان هشدار دادند، اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌تواند قیمت بنزین در آمریکا را به سه دلار در هر گالن افزایش دهد که بالاترین میزان طی چهار سال گذشته محسوب می‌شود. افزون بر این، خروج آمریکا از برجام سبب شده است مردم انگلیس شاهد افزایش قیمت سوخت در این کشور باشند.

3ـ اخراج به دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام؟!
«تِرو واریوراناتا» رئیس بخش بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی ناگهانی، از سمت خود استعفا داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز» استعفای وی بدون ارائه هیچ دلیلی و آن هم در زمان حساس پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتفاق افتاد. واریوراناتا رئیس بخشی از آژانس است که در گزارش‌های فصلی، پایبندی ایران به معاهده منع اشاعه و عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام را بارها تأیید کرده است. سخنگوی آژانس اتمی با اعلام این خبر، گفت: «ماسیمو آپارو» سرپرست فعلی دفتر راستی‌آزمایی ایران، به عنوان سرپرست موقت این بخش انتخاب شده است. گفتنی است، برخی منابع خبری و تحلیلگران بر این باور هستند که تأیید پایبندی ایران به برجام و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران موجب شده است وی را مجبور به استعفا کنند.

4ـ اروپا نمی‌تواند مستقل عمل کند
«علی تاجرنیا» از چهره‌های اصلاح‌طلب و حامیان برجام در یادداشتی نوشت: «یکی از اصلی‌ترین طرف‌های معاهده برجام آمریکا بوده است. اروپایی‌ها در این مدت نشان داده‌اند در صورت همراهی نکردن آمریکا حاضر به اتخاذ یک موضع مستقل نیستند و در عمل نشان دادند که با آمریکایی‌ها همراهند. بحث خروج از برجام باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.» تاجرنیا در ادامه تأکید کرد: «حقیقت این است که نباید موضوع برجام را آنقدر حیثیتی کنیم که نتوانیم نسبت به آن تصمیم عاقلانه‌ای مبتنی بر منافع ملی بگیریم.» این اظهارات واقع‌گرایانه در حالی مطرح می‌شود که دولت و بیشتر چهره‌های جریان اصلاحات تلاش خود را برای القای این مسئله که می‌توان بدون آمریکا و همکاری با اروپا برجام را ادامه داد، آغاز کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه

به گزارش واشنگتن‌‌پست، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس در مجموع 39 میلیارد دلار قرارداد با طرف ایرانی دارند که در نتیجه خروج ترامپ از برجام و عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای با خطر جدی مواجه است. در سال 2016 ایرباس قراردادی را با ایران‌ایر برای فروش 100 فروند هواپیما به مبلغ 19 میلیارد دلار منعقد کرد، همچنین شرکت بوئینگ قرارداد 20 میلیارد دلاری برای فروش 110 فروند هواپیما با ایران بست؛ اما استیون مونشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجوزهای ایرباس و بوئینگ لغو خواهد شد.
«ریچارد گرنل»، از اظهارات خود درباره درخواست از شرکت‌های آلمانی برای قطع روابط تجاری با ایران دفاع کرد. به نوشته «فایننشال‌تایمز»، او در توئیتی از شرکت‌های آلمانی خواسته بود «فوری» عملیات‌های تجاری خود در ایران را کاهش دهند. سفیر آمریکا در آلمان این توئیت را اندکی پس از آن منتشر کرد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌کند.
محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتقاد از عملکرد هم‌طیفانش پس از پیروزی در انتخابات گفت: در مقطع فعلی نگرانیم. اعضای شوراهای شهر و روستا به ویژه در کلان‌شهرها توجه کنند که رمز پیروزی ما وحدت بود. نباید اعضای شوراها به دنبال سهم‌خواهی باشند؛ چرا که سهم‌خواهی تجربه ضربه به گفتمان اصلاحات را تکرار می‌کند.
وزیر اقتصاد ترکیه درباره خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: «این فرصتی برای ترکیه تلقی می‌شود. ما بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل به تجارت با ایران ادامه خواهیم داد.» وی در ادامه تصریح کرد: «ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند. اگر ترکیه رشد کند، ایران نیز رشد خواهد کرد. همچنین در صورت رشد ایران، ترکیه نیز رشد خواهد کرد.»
محمد عطریانفر از فعالان اصلاح‌طلب درباره انتخاب شهردار تهران گفت: بعضی از بازی‌ها در شورا شبیه لگو بازی بچه‌هاست. من هیچ دفاعی از محسن هاشمی نمی‌کنم و گزینه اول من برای شهرداری تهران نبودند، اما آقایان شعری سرودند که در آن مانده‌اند، منظورم همان است که می‌گویند ما پیمان بسته‌ایم که کسی از شورا نرود!
مدیرعامل پیام‌رسان سروش، با اشاره به اینکه سروش در حال حاضر بیش از 10 میلیون کاربر دارد و حدود 7/5 میلیون کاربر آن فعال هستند، بیان کرد: طی شبانه‌روز بیش از دو‌ونیم میلیون نفر از خدمات سروش استفاده می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات