تهران بزرگ >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۴۸

چرا امریکا از برجام خارج شد؟

در واقع خروج آمریکا از برجام و بی خاصیت نمودن آن با هدف ائتلاف سازی مجدد جامعه بین المللی بر علیه برنامه های موشکی ایران صورت می گیرد تا این کشور بتواند ج. ا. ایران را وادار به باز کردن مشت نظامی خود کند.
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
خروج آمریکا از برجام در حالی اتفاق افتاد که این کشور هیچ وقت به صورت عملی وارد برجام نشده بود و فقط حضور اسمی در توافقنامه هسته ای داشت. مطابق گزارش های دوره ای آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران از زمان اجرای برجام به تمامی تعهدات خود عمل نموده است. این در حالی است که در مقابل، طرف های غربی برجام، بخصوص آمریکا به تعهدات خود طبق توافق نامه هسته ای نه تنها عمل ننموده اند، بلکه با اعمال تحریم های مختلف همواره ناقض برجام نیز بوده اند. حال این سوال مطرح است که چرا آمریکا از توافقنامه هسته ای موسوم به برجام خارج شد، در حالی که این توافقنامه در طول مدت اجرای خود، تبدیل به تعهد تقریباً یک طرفه از جانب ایران شده بود؟
پاسخ به سوال مذکور را باید در سند امنیت ملی آمریکا که اخیراً منتشر شد جستجو کرد. مطرح کردن نفوذ ایران در منطقه جنوب غرب آسیا و قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در بخشی از این سند به عنوان تهدید علیه منافع منطقه ای امریکا و شرکای او، نشان از برنامه ریزی آتی امریکا در جهت زمین گیر کردن جمهوری اسلامی ایران در این دو حوزه دارد. در واقع متن سند مذکور و همچنین رفتار و گفتارهای مسئولین آمریکایی نشان دهنده این است که آنها به دنبال موضوعاتی فراتر از موضوع هسته ای هستند تا بتوانند به تصور خود در آینده رفتار و ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند.
با بازرسی های صورت گرفته از مراکز هسته ای که همچنان نیز ادامه دارد، به خوبی برای مراکز اطلاعاتی و نظامی غرب روشن گردیده که ایران هیچ گاه بمب هسته ای نداشته و برنامه ای برای دستیابی به آن ندارد. بنابراین این کشور قدرت بازدارنده هسته ای البته به زعم خود آنها ندارد و خطری از این جانب غرب و همپیمانان آنها در منطقه را تهدید نمی کند. حال به نظر می رسد به دست آوردن چنین اطلاعاتی باعث گردیده که آنها دیگر نیازی به برجام نداشته باشند و به دنبال سناریوهای دیگر در مهار و تغییر ماهیت جمهوری اسلامی ایران باشند.
مطرح کردن بحث موشکی ایران، تمرکز بر روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی توانمند و حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و تحریم مالی و تسلیحاتی این سازمان، نشان می دهد که کشورهای غربی سعی در بی خاصیت و بی بنیه نمودن جمهوری اسلامی ایران در موضوعات امنیتی و نظامی دارند.
در واقع خروج آمریکا از برجام و بی خاصیت نمودن آن با هدف ائتلاف سازی مجدد جامعه بین المللی بر علیه برنامه های موشکی ایران صورت می گیرد تا این کشور بتواند ج. ا. ایران را وادار به باز کردن مشت نظامی خود کند به طوری که اطلاعات مربوط به توان نظامی ایران را به دست بیاورد تا با اطلاعات تکمیلی که بدست می آورد کار جمهوری اسلامی را اصطلاحاً یکسره کند. به همین دلیل گفته می شود که اعتماد به امریکا و شرکای اروپایی او تکرار همان اشتباهی است که در امضای توافقنامه با آمریکا شد، زیرا اروپایی ها نشان دادند، منافع اقتصادی و سیاسی آن ها با امریکا گره خورده و همواره در موضوعات بین المللی و منطقه ای دنباله روی سیاست های آمریکا بوده و هستند و هر جا لازم باشد به نفع منافع آمریکا از مواضع و قول و قرارهای قبلی عدول خواهند کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات