صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۹۴

از معامله قرن تا هشدار به آمریکا

1ـ سنگ‌اندازی در مقابل شهردار شدن محسن هاشمی!
خبرهای رسیده از نقش رئیس دولت اصلاحات در انتخاب شهردار تهران و مخالفت با حضور محسن هاشمی در این سمت حکایت دارد. با وجود آنکه پس از کنار رفتن نجفی از شهرداری تهران، آن هم پس از یک دوره ناموفق، دوباره موضوع شهردار شدن محسن هاشمی سر زبان‌ها افتاده بود؛ اما خاتمی محکم‌تر و شفاف‌تر از گذشته مخالفتش را بیان کرد. البته این بار خاتمی تنها نبود و حزب اتحاد نیز که باقی مانده مجاهدین و مشارکتی‌ها‌ـ دشمنان قسم‌خورده هاشمی‌رفسنجانی در دوران اصلاحات‌ـ است، کنار رئیس دولت اصلاحات در کنار گذاشتن محسن هاشمی ایستادند. مخالفت خاتمی آنقدر صریح و با فشار بود که محسن هاشمی 9 اردیبهشت به طور رسمی اعلام کرد که دیگر امیدی به شهردار شدنش ندارد! مخالفت خاتمی و اصلاح‌طلبان در میزان سهم نزدیکان خاتمی در پست‌های شهرداری و مهم‌تر از آن انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ریشه دارد. محسن هاشمی البته یک ایراد بزرگ نیز به اعتقاد خاتمی دارد و آن، اینکه همانند پدرش نمی‌خواهد عضو تشکیلاتی اصلاحات باشد و صرفاً می‌خواهد یک شریک مستقل باشد.

2ـ هشدار کره شمالی به آمریکا برای لغو مذاکرات دو کره

در پی انتشار خبر رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، پیونگ یانگ درباره سرنوشت مذاکرات کره شمالی با آمریکا هشدار داد. بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، پیونگ یانگ مذاکره خود با سئول را به دلیل رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی لغو کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد، آمریکا باید درباره سرنوشت نشست برنامه‌ریزی شده فکر کند. رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی اقدام تحریک‌آمیز است، این در حالی است که روند بهبودی روابط بین دو کره آغاز شده است. رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کره جنوبی در تاریخ 28 آوریل در کره جنوبی با یکدیگر دیدار و توافق‌نامه ‌آتش‌بس امضا کردند. رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا قرار است در 11 می به مدت دو هفته برگزار شود که گفته می‌شود در آن 100 جنگنده از دو کشور شرکت می‌کنند.

3ـ حمایت سران عرب از معامله قرن!

بن جاسم، نخست‌وزیر سابق قطر در واکنش به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی در صفحه توئیتر خود نوشت: «این همان معامله قرن است که قدم به قدم با حمایت و تأیید کشورهای بزرگ عربی اجرا می‌شود؛ اما شما را به خدا بگویید بهای آن چیست؟» بن‌جاسم افزود: «موضع من درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز روشن است و آن حفظ حقوق فلسطینیان است.» وی همچنین نوشت: «متأسفانه ما وارد تونل تاریکی در جهان عرب شده‌ایم، نه تنها در این قضیه که البته از اهمیت زیادی نیز برخوردار است؛ بلکه در تمامی قضایای عربی و بین‌المللی.» گفتنی است، «معامله قرن» طرح پیشنهادی دولت «دونالد ترامپ» برای حل منازعه فلسطینی‌ـ صهیونیستی است که بر اجبار فلسطینیان به منظور ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت کشورهای عربی برای مقابله با مخالفان سیاست‌های واشنگتن و تل‌آویو تأکید دارد.

4ـ مذاکرات بر اساس بی‌اعتمادی خواهد بود

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: امیدواریم اروپایی‌ها خروج آمریکا از برجام را جبران کنند، در غیر این صورت این آمادگی واقعی و حقیقی وجود خواهد داشت که به شرایطی به مراتب بالاتر از سطح پیش از برجام باز می‌گردیم. البته امیدواریم هیچ گاه به این وضعیت نرسیم و مسائل به گونه‌ای پیش برود که شرایط برگشت‌پذیری در امر فنی ضرورتی نداشته باشد، اما آمادگی آن را داریم. وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات را بر اساس اعتماد پیش نمی‌بریم و این‌گونه نیست که با خوش‌بینی مذاکره کنیم، تصریح کرد: اساس بر بی‌اعتمادی خواهد بود تا چنانچه رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند، تضمین‌های لازم گرفته شود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات