صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۴۷

از اقدام نمادین تا روابط پایدار

1ـ تلاش برای بستن دهان منتقدان
«حسین مرعشی» عضو کارگزاران در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفت: «اروپا بیش از ایران تلاش می‌کند تا برجام حفظ شود. اروپا از سندی دفاع می‌کند که در فرآیند گفت‌وگوی بین‌المللی به وجود آمده است. حالا اگر عده‌ای این شرایط را درک نکنند، یا باید در درک‌شان تردید کرد یا باید بگوییم آنقدر درون‌شان بغض، حسد، بخل و کینه حکمفرماست که نمی‌توانند این فضا را ببینند.» مرعشی در ادامه افزود: «اصلاً وقت دغدغه و کشمکش‌های داخلی نیست؛ وقت هو کردن وزیر خارجه نیست. با اطمینان عرض می‌کنم امروز از آن روزی که امام خطاب به عده‌ای از منتقدان فرمودند: «شما دل مسئولان را شکستید.» حساس‌تر است. هیچ کس نباید دل آقای ظریف را بشکند.» گفتنی است، حمله مجدد به منتقدان و حسود و بخیل خواندن آنان در حالی صورت می‌گیرد که جریان نزدیک به دولت تلاش می‌کند تحت عناوینی، چون حفظ اتحاد و انسجام در شرایط فعلی، جلوی هر گونه انتقاد به نحوه انعقاد برجام و رویکرد دولت را که به این نتیجه رسیده است، بگیرند!

2ـ اقدامات اروپا فقط شکل نمادین دارند!
«واشنگتن ‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکا گزارش داده است نمایندگان کنگره در حال بررسی یک سند سیاست‌گذاری هستند که در آن سازوکارهای برخورد با کشورهای اروپایی، در صورت تضعیف نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشریح شده است. این سند را که «ریچارد گلدبرگ»، از مشاوران ارشد در مؤسسه جنگ نرم آمریکایی، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نوشته است، خواستار قطع دسترسی «بانک توسعه اروپا» به نظام مالی آمریکا در صورت نقض تحریم‌های آمریکا شده است. این رسانه آمریکایی در ادامه تأکید می‌کند، نگارش این سند در حالی صورت می‌گیرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پذیرفته است که باید به شرکت‌های اروپایی اجازه داد خودشان تصمیم بگیرند و اتحادیه اروپا به آنها دستور نخواهد داد که چه کار کنند، که این اظهارات مکرون نشان می‌دهد قوانین بازدارنده اروپا تنها اقداماتی نمادین هستند.

3ـ تحول بزرگ در روابط صهیونیست‌ها با سعودی‌ها!
مرکز مطالعات راهبردی بگین رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه «بار ایلان» در پژوهشی اذعان کرد: موشک‌های بالستیکی که حوثی‌ها شلیک می‌کنند، از نظر اصابت دقیق به هدف و توسعه فناوری آن بسیار خطرناک هستند. در پژوهش این مرکز صهیونیستی آمده است: اسرائیل می‌تواند در بازار سلاح سعودی حضور داشته باشد و نقش بزرگی در تجهیز ریاض به سامانه تسلیحاتی برای مقابله با چالش‌های امنیتی که با آن روبه‌روست، ایفا کند. در این پژوهش که «دلینا نووشال»، پژوهشگر صهیونیست آماده کرده است، به تمایل سعودی‌ها برای تجهیز خود به سامانه دفاع موشکی ساخت صهیونیست‌ها به ویژه گنبد آهنین و سامانه ترووی اشاره شده و این تمایل را تحولی بزرگ در روابط میان تل‌آویو و ریاض توصیف کرده است.

4ـ روابط ما با ایران محکم و پایدار است
مسئول دفتر سیاسی مقتدی صدر با اعلام اینکه هیچ رابطه پنهانی میان عربستان و مقتدی صدر وجود ندارد، تأکید کرد: همه روابط صدر با عربستان به سفرهای اعلام شده محدود بوده است. وی همچنین هشدار داد: ثامر السبهان، وزیر سعودی شتاب‌زده عمل می‌کند و نمی‌داند که هر گونه دخالت در امور داخلی عراق توهین‌آمیز خواهد بود. ضیاء الاسدی با تأکید بر اینکه میان ما و ایران روابط پایداری حاکم است، افزود: حضور آمریکا در عراق مردود و خارج از عرف دیپلماتیک است و مقتدی صدر اجازه نخواهد داد عراق به عرصه‌ای برای حمله به همسایگان تبدیل شود، جریان صدر و شرکایش به خواسته‌های آمریکا تن نخواهند داد. ما زیر بار خواسته خارجی اعم از آمریکایی یا غیر نمی‌رویم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات