صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 6 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک تجربه‌ در قضایای برجام، این است که گره زدن حل مسائل کشور به برجام و امثال برجام یا به مسائل خارجی، یک خطای بزرگی است. ما نبایستی مسائل کشور را، مسائل اقتصادی کشور و مسائل گوناگون کشور را گره بزنیم به امری که در بیرون کشور تدبیر می‌شود.(97/3/2) www.basirat.ir

▼ حرف روز
بازی در نقشه دشمن
برنامه آمریکا برای ایران چیست؟ این پرسشی است که در طول چهار دهه گذشته به شکل‌های گوناگونی از سوی مسئولان، رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی مطرح شده است؛ اما اگر مجموعه عوامل تهدید نظامی، تحریم اقتصادی و براندازی فرهنگی و اجتماعی را سه برنامه متفاوت در نظر بگیریم، به دهه 60 بازگشته‌ایم؛ یعنی آمریکا صرفاً با یک برنامه می‌خواهد با ایران مقابله کند؛ اما اگر سه برنامه فوق را در یک مسیر و با عنوان جنگ هوشمند در نظر بگیریم، این نتیجه حاصل می‌شود که آمریکا درصدد است با بهره‌گیری حداقلی از هر یک از موارد فوق به نتیجه براندازی برسد؛ این موضوع هم مربوط به دهه 80 است. ولی اکنون برنامه چیست؟
اکنون برنامه صرفاً بر پایه‌های روانی و جنگ رسانه‌ای استوار است. در این برنامه که پلن‌های «A» و «B» دارد، دشمن از دو تغییر محاسبه در مردم و مسئولان برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. در پلن A دشمن که مسئولان در تیررس و شکار جنگ اطلاعاتی قرار دارند، مسئولان عواقب انتخاباتی مذاکرات را مهم‌تر از امنیت ملی می‌دانند یا در مذاکرات خود چگونگی تأثیرگذاری بر افکار عمومی را وارد می‌کنند؛ همچنین از نیروهای کارآمد نظام و برنامه‌های نظام برای پیشبرد امور به دلیل ملاحظات جناحی استفاده نمی‌کنند، اما در نقشهB  مسئولانی که به نتیجه رسیده‌اند که باید به هر طریقی جسم مذاکرات را حفظ کنند، تلاش‌هایی را برای متقاعد کردن مردم به اینکه حفظ توافق برابر با تضمین امنیت است، انجام می‌دهند و خودشان ابزار جنگ روانی دشمن می‌شوند. در چنین شرایطی به جای اینکه مردم به منزله اهرم فشار در مذاکرات مورد استفاده قرار بگیرند تا بتوانند از طرف خارجی امتیاز بگیرند، به عاملی تبدیل می‌شوند که طرف خارجی آنها را روی میز مذاکره می‌آورد و از آنها برای تأمین منافع خود استفاده می‌کند.
اکنون در شرایطی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شده است، انتظار این بود که دولت با توجه به انتظارات مردم مسیر دیگری را برای ادامه برجام انتخاب می‌کرد؛ اما هنگامی که می‌بیند مردم در قالب این بازی منفعل شده‌اند، ادامه بازی را حتی با نتیجه صفر پیگیری می‌کند و شعار بردـ برد و خوش‌بینی به مذاکرات را ادامه می‌دهد!

▼ گزارش روز
روند معکوس
در حالی که ادامه دادن برجام هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشروط به تحقق شروط شش‌گانه رهبر معظم انقلاب است، جریان‌های خاص داخلی به جای آنکه تلاش کنند مطالبه‌گری از اروپا را افزایش داده و فشار بیشتری بر سه کشور اروپایی حاضر در توافق بیاورند، پای اعطای امتیازها و فرصت‌هایی بیشتر به اروپایی‌ها را پیش می‌کشند که پیش از این آرزو و رؤیای آنها برای داشتن چنین اهرم‌هایی به منظور افزایش فشار بر تهران بود؛ یکی از این مباحث طرح دوباره افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران است؛ چنانچه «داوود هرمیداس باوند» در روزنامه «شرق» می‌نویسد: «بدون شک تاکتیک استفاده از ظرفیت اروپا می‌تواند شوک ناشی از عملکرد آمریکا را تا حدی کاهش دهد. پیشنهاد نگارنده از گذشته تا امروز ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران بوده است که می‌تواند منجر به بازشدن فضایی جدید در روابط شود... نباید فقط با بدبینی نسبت به عملکرد اتحادیه اروپا نگریست.» این در حالی است که «ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) در این باره می‌گوید: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هرچند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ایران را از سر بگیریم. پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود... اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد؛ ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم»؛ موضوعی که می‌تواند این نگرانی را تقویت کند که مسئله ادامه برجام بدون آمریکا به جای آنکه منافع کشورمان را تأمین کند، با روندی معکوس به افزایش بهره‌مندی اروپا منجر شود!

▼ خبر ویژه
شیخ فتنه‌گر عامل درگیری در حزب اعتماد ملی!
ابقای مهدی کروبی از سران فتنه و همچنین اعضای فعلی هیئت‌رئیسه حزب اعتماد ملی در رأس حزب، مناقشه‌برانگیز شد. بنا به گزارش‌های رسیده، در جریان برگزاری کنگره حزب اعتماد ملی گروهی از اعضای این حزب با انتخاب مجدد اعضای شورای مرکزی حزب مخالف بودند که چون با سازماندهی از پیش طراحی شده انتخابات مواجه شده، با آن به مخالفت برخاستند و جلسه به تشنج کشیده شد. جریان این درگیری وقتی به بیرون سرایت کرد، افرادی همچون حق‌شناس و حجت نظری در یک فرافکنی عجیب آن را به گروه‌های فشار و اراذل و اوباش مرتبط کردند که این مسئله به سوژه رادیو فردا، ارگان سازمان سیا علیه نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ اما در این میان افراد دیگری از اعضای این حزب، نظیر رحمت‌الله بیگدلی که فیلم درگیری وی با اعضای دیگر این حزب و مصاحبه‌اش پس از کنگره منتشر شده، موارد دیگری را برای این تشنج بیان می‌کنند. بیگدلی دلیل این درگیری‌ها را رعایت نشدن اساسنامه این حزب در جلسه کنگره اعلام کرده است. وی همچنین اظهار داشته است، «ورود افراد غیر عضو حزب به جلسه» و «انتخابی نبودن هیئت‌رئیسه کنگره» دلیل اعتراض تعدادی از اعضای حزب اعتماد ملی بوده است. بنابراین خوب است این افراد سیاسی‌کار، به جای فرافکنی به این بزرگی توضیح بدهند با چه انگیزه‌ای هنوز از یک فتنه‌گر معلوم‌الحال برای تصدی ریاست حزب طرفداری می‌کنند و این عناد با نظام اسلامی و مردم را قرار است کی به پایان برسانند و ننگ دروغ تقلب را چگونه قرار است از پیشانی سیاه این حزب پاک کنند؟!

▼ اخبار
1ـ تسلیم ترامپ در برابر فشارهای پکن

یک منبع آمریکایی مرتبط با کنگره این کشور از تصمیم دولت آمریکا برای اعمال جریمه 1/3 میلیارد دلاری علیه شرکت خودرویی ZTE چین خبر داد. دولت آمریکا پیشتر تأمین قطعات مورد نیاز ZTE  از سوی شرکت‌های آمریکایی را به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممنوع اعلام کرده بود و بنابه اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نه تنها ZTE باید این جریمه را بپردازد و هیئت‌مدیره خود را عوض کند؛ بلکه باید یک گروه از مأموران آمریکایی برای بازرسی دائم در این شرکت حضور داشته باشند؛ ولی در تصمیم جدید فقط جریمه نقدی مورد توافق قرار گرفته است. این اقدام دولت آمریکا از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا آنها معتقدند ترامپ در حال تسلیم شدن در برابر فشارهای پکن است و این در حالی است که سازمان‌های امنیتی آمریکا اعلام کرده‌اند این اقدام می‌تواند برای امنیت ملی آمریکا مخاطره‌آمیز باشد.

2ـ تحریف آشکار از واقعیات فتنه 88
‏محمد عطریانفر، معاون سیاسی سابق وزارت کشور از اعضای شورای مرکزی کارگزاران طی گفت‌وگویی مدعی شد: «در حوادث سال ۸۸، جریان دوم خرداد یا جریان اصلاح‌طلب تحت اتهام قرار گرفت. اتهام واقعاً واهی بود. هیچ کدام از نیروهای دوم خردادی قصد براندازی نداشتند؛ ولی یک عقب‌نشینی منطقی به نفع نظام کردند و گفتند اگرچه ما برانداز نبودیم، اما از اینکه جامعه دچار یک تنش و خشونت شده، عقب‌نشینی می‌کنیم.» گفتنی است، اظهارات این چهره اصلاح‌طلب که جزء بازداشت‌شدگان فتنه نیز هست، تحریفی آشکار از حوادث آن سال است؛ چنانکه جریان اصلاحات پس از شکست در انتخابات به فتنه‌گری خود تا 9 دی ماه و روزی که مردم به صحنه آمدند و بساط فتنه را جمع کردند، ادامه داد و حتی همزمان با انقلاب‌های منطقه قصد شبیه‌سازی آن را در کشور داشت که به حصر سران فتنه منجر شد.

3ـ زخمی شدن محمدبن‌سلمان صحت دارد
محمدبن‌نایف، ولی‌عهد سابق عربستان در پیامی توئیتری اعلام کرد: تصاویری که از محمدبن‌سلمان (ولی‌عهد عربستان سعودی) منتشر شده، قدیمی است و اطلاعاتی که درباره زخمی شدن وی در حادثه منطقه الخزامی منتشر شده، صحت دارد. گفتنی است، تصاویری که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) منتشر کرد، ریاست محمد‌بن‌سلمان را در نشست شورای امور اقتصادی و توسعه این کشور نشان می‌دهد. انتشار این تصاویر در حالی صورت گرفته است که پس از حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاهی سعودی در ریاض، هنوز فیلم یا تصاویری که سلامتی محمدبن‌سلمان را از سوی رسانه‌های مستقل ثابت کند، منتشر نشده است و شماری از گزارش‌ها حاکی از آن است که غیبت ولی‌عهد سعودی به سبب زخمی شدن او در حادثه تیراندازی اخیر در ریاض است.

4ـ ایجاد ائتلاف علیه ایران ممکن نیست
«تامس کانتریمن» دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: آرزوی «پمپئو» برای ایجاد ائتلاف بین‌‏المللی علیه ایران تحقق‌ناپذیر است؛ چرا که ایجاد دوباره ائتلافی که بتواند صادرات نفت ایران را کاسته و تحریم‌ها را برقرار کند، ساده نخواهد بود.‏ وی تأکید کرد: حرف‌های وزیر خارجه ثابت کرد کاخ سفید راهبرد مشخصی در برابر ایران ندارد.‏ این دیپلمات پیشین آمریکایی همچنین درباره امکان مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا گفت: من قبول دارم که ایالات متحده برجام را نقض کرد و بر این اساس حق ایران است که به دولت آمریکا مشکوک و ‏بی‌اعتماد باشد، برای من هم مشخص نیست که دولت ترامپ تا چه اندازه برای گفت‌وگو با ایران صادق است.

▼ اخبار کوتاه
توفیق الحمیری، عضو کمیته انقلابی انصارالله در واکنش به حرف‌های «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن مبنی بر اینکه انصارالله یمن نامه‌ای به فرستاده سازمان ملل ارسال کرده و آمادگی خود را برای زمین گذاشتن سلاح و نشستن پای میز مذاکره اعلام کرده است، گفت: «ما روزانه موشک می‌سازیم و آن را به سوی دشمنان یمن شلیک می‌کنیم و این‌گونه سلاح خود را تحویل می‌دهیم.»
جلیل رحیمی، عضو فراکسیون امید با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم در سال سوم، گفت: هنوز در فراکسیون امید به‌ طور رسمی برای گزینه‌ یا گزینه‌های ریاست مجلس صحبتی نشده، اما جلسات مستمر در این زمینه تا یک روز پیش از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ادامه دارد. وی افزود: تقریباً اعضای فراکسیون امید بر ریاست آقای عارف اتفاق‌ نظر دارند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره»گفت: برای توسعه توان دفاعی متعارف‌مان از کسی اجازه نمی‌گیریم. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن مستشاران نظامی ایران دچار خطای راهبردی شد، افزود: حضور ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه و صرفاً برای مبارزه با تروریسم بوده است.
فریده زبیدی، مدیرکل مرکز جرایم سازمان‌یافته گمرک با اشاره به تعداد پرونده‌های قاچاق در سال 96، اظهار داشت: در سال گذشته، 2 هزار و 297 پرونده از سوی گمرک ایران برای قاچاق مکشوفه، تشکیل شد که ارزش این حجم از پرونده‌ها بالغ بر 200 میلیارد تومان است.
جمال عبدی، دبیر شورای ملی ایرانیان آمریکا گفت: بانک آمریکا BOA به صورت تبعیض‌آمیزی به بهانه تحریم‌ها حساب مشتریان ایرانی خود را بسته یا مسدود می‌کند. وی تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران توجیهی برای اقدامات تبعیض‌آمیز بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی نیست.
«فرشاد مؤمنی» از اقتصاددانان و فعالان سیاسی اصلاحات با انتقاد از عملکرد دولت، نوشت: حسن روحانی تنها در یک بازه زمانی محدود می‌توانست مشکلات اقتصادی کشور را به سیاست‌گذاری‌های گذشته ارتباط بدهد. امروز دولت حسن روحانی باید در زمینه عملکرد خود پاسخگو باشد.
«جان مک‌کین» سناتور ارشد آمریکا در اعترافی دیرهنگام درباره تجاوز نظامی کشورش به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی اذعان کرد: جنگ عراق اشتباه بود؛ من خودم را در این اشتباه مقصر می‌دانم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات