صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۸۷

از تسلیم ترامپ تا تحریف آشکار

1ـ تسلیم ترامپ در برابر فشارهای پکن
یک منبع آمریکایی مرتبط با کنگره این کشور از تصمیم دولت آمریکا برای اعمال جریمه 1/3 میلیارد دلاری علیه شرکت خودرویی ZTE چین خبر داد. دولت آمریکا پیشتر تأمین قطعات مورد نیاز ZTE  از سوی شرکت‌های آمریکایی را به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممنوع اعلام کرده بود و بنابه اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نه تنها ZTE باید این جریمه را بپردازد و هیئت‌مدیره خود را عوض کند؛ بلکه باید یک گروه از مأموران آمریکایی برای بازرسی دائم در این شرکت حضور داشته باشند؛ ولی در تصمیم جدید فقط جریمه نقدی مورد توافق قرار گرفته است. این اقدام دولت آمریکا از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا آنها معتقدند ترامپ در حال تسلیم شدن در برابر فشارهای پکن است و این در حالی است که سازمان‌های امنیتی آمریکا اعلام کرده‌اند این اقدام می‌تواند برای امنیت ملی آمریکا مخاطره‌آمیز باشد.

2ـ تحریف آشکار از واقعیات فتنه 88
‏محمد عطریانفر، معاون سیاسی سابق وزارت کشور از اعضای شورای مرکزی کارگزاران طی گفت‌وگویی مدعی شد: «در حوادث سال ۸۸، جریان دوم خرداد یا جریان اصلاح‌طلب تحت اتهام قرار گرفت. اتهام واقعاً واهی بود. هیچ کدام از نیروهای دوم خردادی قصد براندازی نداشتند؛ ولی یک عقب‌نشینی منطقی به نفع نظام کردند و گفتند اگرچه ما برانداز نبودیم، اما از اینکه جامعه دچار یک تنش و خشونت شده، عقب‌نشینی می‌کنیم.» گفتنی است، اظهارات این چهره اصلاح‌طلب که جزء بازداشت‌شدگان فتنه نیز هست، تحریفی آشکار از حوادث آن سال است؛ چنانکه جریان اصلاحات پس از شکست در انتخابات به فتنه‌گری خود تا 9 دی ماه و روزی که مردم به صحنه آمدند و بساط فتنه را جمع کردند، ادامه داد و حتی همزمان با انقلاب‌های منطقه قصد شبیه‌سازی آن را در کشور داشت که به حصر سران فتنه منجر شد.

3ـ زخمی شدن محمدبن‌سلمان صحت دارد
محمدبن‌نایف، ولی‌عهد سابق عربستان در پیامی توئیتری اعلام کرد: تصاویری که از محمدبن‌سلمان (ولی‌عهد عربستان سعودی) منتشر شده، قدیمی است و اطلاعاتی که درباره زخمی شدن وی در حادثه منطقه الخزامی منتشر شده، صحت دارد. گفتنی است، تصاویری که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) منتشر کرد، ریاست محمد‌بن‌سلمان را در نشست شورای امور اقتصادی و توسعه این کشور نشان می‌دهد. انتشار این تصاویر در حالی صورت گرفته است که پس از حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاهی سعودی در ریاض، هنوز فیلم یا تصاویری که سلامتی محمدبن‌سلمان را از سوی رسانه‌های مستقل ثابت کند، منتشر نشده است و شماری از گزارش‌ها حاکی از آن است که غیبت ولی‌عهد سعودی به سبب زخمی شدن او در حادثه تیراندازی اخیر در ریاض است.

4ـ ایجاد ائتلاف علیه ایران ممکن نیست
«تامس کانتریمن» دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: آرزوی «پمپئو» برای ایجاد ائتلاف بین‌‏المللی علیه ایران تحقق‌ناپذیر است؛ چرا که ایجاد دوباره ائتلافی که بتواند صادرات نفت ایران را کاسته و تحریم‌ها را برقرار کند، ساده نخواهد بود.‏ وی تأکید کرد: حرف‌های وزیر خارجه ثابت کرد کاخ سفید راهبرد مشخصی در برابر ایران ندارد.‏ این دیپلمات پیشین آمریکایی همچنین درباره امکان مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا گفت: من قبول دارم که ایالات متحده برجام را نقض کرد و بر این اساس حق ایران است که به دولت آمریکا مشکوک و ‏بی‌اعتماد باشد، برای من هم مشخص نیست که دولت ترامپ تا چه اندازه برای گفت‌وگو با ایران صادق است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات