صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 7 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در مذاکرات و بعد از برجام، مشخص شد دشمنی عمیق آمریکا با اصل نظام اسلامی و ملت ایران به دلیل سربلندی این نظام در منطقه‌ حساس و توسعه‌ روحیه‌ مقاومت و مخالفت بی‌ملاحظه با ظلم‌های آمریکا و بلند کردن پرچم اسلام است.(97/3/2) www.basirat.ir

▼ حرف روز
آیا اروپا می‌تواند؟!
کسی منکر ضرورت طرح بحث درباره ابعاد و زوایای گوناگون تجربه تاریخی مهم خروج عهدشکنانه آمریکا از برجام از سوی جناح‌ها و رسانه‌ها با گرایش‌های سیاسی و جهات فکری گوناگون نیست؛ اما یک شرط فوق‌العاده مهم وجود دارد و آن، پرهیز از هرگونه نمایش دوگانگی و اختلاف در داخل از دلِ همین گفت‌وگوهای به ظاهر چالشی است که حتماً در طراحی دشمنان جایگاه ویژه‌ای دارد. چنانچه شاهد خط تحلیلی در رسانه‌های آنها با هدف ایجاد دوگانه «برجام دولت‌ـ برجام نظام» بودیم که با نهیب رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با مسئولان و کارگزاران خنثی شد.
ایران امروز با سرافرازی در قبال برجام در موضع مطالبه‌گری قرار دارد و ماهیت امپریالیستی آمریکا را سر دست گرفته و به جهان نشان داد که برجام به دلیل تمامیت‌خواهی و قلدری یک واحد سیاسی به هدف خود که گره‌گشایی از تحریم‌های ایران بود، نائل نشد. امروز ایران طلبکارانه توپ برجام را به زمین اروپایی‌ها شلیک کرده تا عیار آنها نیز در سنجش افکار عمومی داخل و خارج قرار گیرد؛ از این رو سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما پس از بیان اینکه اروپایی‌ها برای همکاری با ایران در برجام پساآمریکایی با دو چالش اصلی در حوزه سیاسی و مشکل فنی روبه‌رو هستند، دست روی تردید بزرگی گذاشت که این روزها سؤال مهم مردم و دلسوزان و به تعبیر برخی دلواپسان هسته‌ای نیز هست؛ «ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهد هستیم، اما اینکه توان آن را هم دارند، باید منتظر بمانیم و طی چند هفته آینده ببینیم.»
وی سپس از تنظیم بسته‌ پیشنهادی اروپایی‌ها سخن گفت که ایران آن را بررسی خواهد کرد. به طور مسلم تجارب و شروط تازه‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان درباره اروپا بر آن تأکید داشتند، باید مدنظر تیم مذاکره‌کننده قرار گیرد.
اگر این موضوع با دست فرمان مناسب در سیاست داخلی و رسانه‌ای هدایت و تبیین شود، می‌توان شاهد زایش «همبستگی فکری» و تقویت «انسجام ملی» در جامعه باشیم؛ در حالی که دشمنان می‌خواهند هم از اتحاد ملت در مقابل زورگویی‌های آمریکا و هم از شناختی که حاصل چند سال گفت‌وگوی مستقیم بوده و بزرگ‌ترین دستاورد و عبرت برجام برای نسل جدید و دیرباوران خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است، بکاهند.

▼ گزارش روز
افتضاح مدعیان حقوق بشر!
«جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، «جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا  از جمله نام‌هایی هستند که از گروهک منافقین رشوه گرفته‌اند تا از آنها برای ادامه فعالیت‌شان حمایت کنند! اما این همه ماجرا نیست، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و «رودی جولیانی» وکیل رئیس‌جمهور آمریکا و دیگران نیز برای حضور در نشست‌های گروهک منافقین و بر زبان آوردن رؤیای بی‌تعبیر منافقین مبنی بر «براندازی در ایران» که برای این گروهک «خوشایندتر از هر چیز» است، «پول خوبی» دریافت می‌کنند تا این افتضاح برای سران کاخ سفید و مقامات آمریکایی هویدا شود که با همه ادعاهای صلح و حقوق بشر با گروهک تروریستی همکاری دارند! اما موضوع سؤال‌برانگیز اینجاست که منافقین برای رشوه دادن به این چهره‌ها و فعالیت‌های دیگرشان از کجا پول می‌آورند؟ پرسشی که «مسعود خدابنده» عضو سابق منافقین و تیم امنیتی سرکرده این گروهک به آن پاسخ می‌دهد و افشا می‌کند که حمایت مالی گسترده‌ای از سوی ریاض از منافقین می‌شود. او می‌گوید: «من شخصاً برای مجاهدین [خلق] از عربستان سعودی به عراق پول آوردم... سه کامیون طلا بود... فکر می‌کنم هر کدام یک تن [طلا داشت].» اما اگر کمی از ماجرا فاصله بگیریم و با توجه به واقعیات آمریکا به آن نگاه کنیم، این مسئله هویدا می‌شود که آمریکایی‌ها حتی هم‌پیمانان و نیروهای خود را نیز بازی می‌دهند! چرا که در حقیقت مهم‌ترین نیرویی که به دنبال تغییر نظام اسلامی و دشمنی با ایران است، خود آمریکا است؛ ولی حالا برای تکرار همین آرزوی دست‌نیافتنی‌شان و برای ادامه سناریوهایی که خود طراح اصلی آن هستند، با ابزار منافقین تلاش می‌کنند بیشتر و بیشتر پادشاهان متمول و مرتجع منطقه را تلکه کرده و حساب شخصی و ملی خود را از دلارهای نفتی پر کنند.

▼ اخبار ویژه
هولوکاست علی مطهری!
این روزها اتفاقات عجیب و غریب کنگره حزب اعتماد ملی در حالی به سوژه‌ رسانه‌ای تبدیل شده است که اظهارات دور از انتظار علی مطهری علیه نظام اسلامی از اذهان و رسانه ها به دور مانده است! «رادیو فردا» ارگان سازمان سیا با انعکاس بخشی از سخنان وی چنین نوشته است: «علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس گفت ما اروپایی‌ها را تحقیر می‌کنیم که چرا درباره هولوکاست اجازه صحبت نمی‌دهند؛ ولی ما همان کاری را که اروپایی‌ها درباره هولوکاست کردند، درباره وقایع ۸۸ می‌کنیم. شاید کسی نظر دیگری داشته باشد و معتقد باشد نظام اشتباهی کرده است.» گفتنی است، هم‌سطح دانستن نظام اسلامی که ثمره خون هزاران شهید است، با رژیم‌های فاسد غربی نشانه نمک‌نشناسی و بی‌خردی بوده و مقایسه حوادث سال 88 با اقدامات صهیونیست‌ها در جنجال دروغین هولوکاست و به استهزا گرفتن اقدامات نظام از سوی یک نماینده مجلس جای تأمل و تأسف فراوان دارد!

آبستراکسیون در کمیسیون امنیت ملی!
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که خواست نامش فاش نشود، درباره جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (پالرمو) در کمیسیون امنیت ملی گفت: در جلسه کمیسیون جریانی خاص قصد تصویب این لایحه را داشتند؛ اما تعداد زیادی از اعضای کمیسیون معتقد بودند این لایحه به بررسی بیشتری در کمیسیون نیاز دارد؛ از این رو آبستراکسیون کرده و جلسه کمیسیون را ترک کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: به دلیل اینکه حدنصاب لازم برای رأی‌گیری در کمیسیون وجود نداشت، رأی‌گیری برای این لایحه به تأخیر افتاد.
       
▼ اخبار
1ـ باید پذیرفت که اروپا ناتوان است

روزنامه «شرق» در یادداشتی نوشت: «مدتی است که اروپا با صحبت از احیای قوانین مسدودکننده تحریم‌ها مربوط به دهه ۱۹۹۰ در تلاش برای ساخت دیواری به منظور محافظت از ارتباط کاری و مالی شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکاست؛ اما در حقیقت این قوانین که به ‌تازگی بر سر زبان‌ها و در تیتر رسانه‌ها می‌چرخند، کم‌رمق‌تر از آن به نظر می‌رسند که بتوانند برجام را از چنگال آمریکا، سالم به درآورند... با وجود تلاش دیپلماتیک و حقوقی اتحادیه اروپا برای به‌ حداقل‌رساندن آسیب تحریم‌ها و جریمه‌های آمریکا بر شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی به دلیل کار و سرمایه‌گذاری در ایران، میزان منافع و سرمایه‌های آن کشورها در خاک آمریکا و وابستگی تجاری آنها به آمریکا آنقدر بزرگ است که فضای زیادی برای امیدواری به توان اروپا برای ایستادگی در برابر تصمیم یک‌طرفه آمریکا به لغو برجام بر جای نمی‌گذارد. باید واقع‌بینانه پذیرفت که اتحادیه اروپا ابزار کافی برای محافظت از خود در برابر زورگویی آمریکا  ندارد.»

2ـ تمارض به ورشکستگی!
در سال‌های اخیر، به دلیل اوضاع بد بازار و رکود حاکم بر آن، بسیاری از شرکت‌ها و مراکز تولیدی ورشکسته و از گردونه اقتصاد ایران خارج شده‌اند. برخی شرکت‌ها نیز از وضعیت حاکم سوءاستفاده کرده و به صورت صوری اعلام ورشکستگی می‌کنند تا از بازپرداخت وام‌های کلان بانکی فرار کنند. این شرایط به نحوی است که طبق آمار ارائه شده از سوی عباس پوریانی، رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، ماهیانه 90 پرونده درخواست ورشکستگی به محاکم تهران ارجاع داده می‌شود و کسانی بیشتر درخواست ورشکستگی می‌کنند که وام‌های کلانی از بانک‌ها دریافت کرده‌اند! طبق آخرین آمار موجود، حدود 41/2 درصد از تسهیلات بانک‌ها قفل یا بلوکه شده‌اند که به طور قطع بخش اعظمی از آن مربوط به صاحبان شرکت‌هایی است که به صورت صوری ورشکسته اعلام شده‌اند.

3ـ آرزوی ترامپ و مشاورانش برآورده نخواهد شد
سوزان مالونی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در مؤسسه تحقیقاتی بروکینگز گفته است: راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران تنها یک ایراد دارد و آن، اینکه اصلاً راهبرد نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از تفکرات خیالی است که در پوشش ظریفی از حجاب تغییر نظام در ایران پیچیده شده است. وی همچنین تأکید کرده است، درخواست‌های مطرح‌ شده از سوی پمپئو در این سخنرانی، وجهه بی‌پرده از یکه‌تازی و حداکثرخواهی است که نه ‌تنها در برابر ایران جوابگو نیست؛ بلکه به طور غیر قابل ‌پیش‌بینی برای مجموعه‌ای از منافع و متحدان ایالات‌ متحده نیز نتیجه معکوس دارد. خروجی این رویه آن است که ترامپ به توافق بهتر و بزرگ‌تر خود نمی‌رسد و امید مشاورش برای تغییر رژیم در ایران‌ هم برآورده نخواهد شد و ایران زانو نخواهد زد.

4ـ کاهش قابل توجه تعداد کانال‌های فعال در تلگرام
عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: «تعداد کانال‌های فعال در تلگرام پیش از اعمال فیلترینگ ۵۳۰ هزار بوده، اما بر اساس آمار و ارقام پژوهشگاه «پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران» در این بازه دو ماهه به کمتر از ۲۷۷ هزار کانال رسیده است.» وی همچنین افزود: «تعداد مطالب تولید شده از ۱۰۰ هزار مطلب به کمتر از ۷۵ هزار مطلب تولیدی رسیده که همه این موارد نشان‌دهنده این است که انحصارشکنی اتفاق افتاده است.» گفتنی است، با وجود این موارد، نکته هشدارآمیز این است که کانال‌های تعطیل شده عموماً مربوط به نیروهای انقلابی بوده که از تلگرام خارج شده‌اند و در حال حاضر، با فیلتر ناقص تلگرام این پیام‌رسان محل جولان کانال‌های ضد دینی، ضد انقلابی و غیر اخلاقی شده است.

▼ اخبار کوتاه
دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد، بودجه سال مالی ۲۰۱۹ ترامپ، 9/5 تریلیون دلار به مجموع کسری بودجه آمریکا در یک دهه آینده می‌افزاید؛ این در حالی است که پیش از این کاخ سفید رقم 7/2 تریلیون دلار را پیش‌بینی کرده بود. بر پایه این گزارش پیش‌بینی می‌شود، بدهی آمریکا در سال جاری میلادی معادل ۷۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور باشد و این میزان تا سال ۲۰۲۸ میلادی کم و بیش به معادل ۸۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.
با نزدیک شدن به سالروز تحریم قطر از سوی چهار کشور عربی خاورمیانه به اتهام حمایت از تروریسم، این کشور واردات برخی کالاها از امارات، عربستان سعودی، مصر و بحرین را ممنوع اعلام کرد. همچنین وزارت اقتصاد و بازرگانی قطر بخشنامه‌ای را صادر کرد که در آن از تجار و مغازه‌ها خواسته شده است از تجارت کالاهایی که منشأ آنها در چهار کشور نامبرده است، خودداری کنند.
«غلامرضا ظریفیان» معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «آرمان» طی اظهاراتی تعجب‌برانگیز مدعی شد: «حتی اگر امروز تمام کشورهایی که در برجام هستند از آن خارج شوند، آنچه در برجام رخ داد و نتایجی که به همراه داشت، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در کنار دستاوردهای خوبی چون فتح خرمشهر است.»(!)
دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران طی گزارشی اعلام کرد: در دو ماهه نخست سال جاری صادرات انواع کالاها به جز پتروشیمی و میعانات گازی رشد قابل توجهی داشت؛ بر اساس این گزارش، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21/93 درصد افزایش داشت.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از شهروندان این کشور خواست پس‌انداز دلار و یورو خود را به لیر تبدیل کنند. این اقدام وی در راستای تقویت پول بیمار این کشور است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تقریباً ۲۰ درصد ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش مردمی انصارالله یمن با بیان اینکه توکل مردم یمن به خداوند، آثار خود را نشان داد و دشمن متحمل شکست شد و ملت ما در بسیاری از نبرد‌ها پیروز شد، هشدار داد که هر کس به خارج دل ببندد، به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات