صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 8 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر تهاجم وسیع و پرحجم ضد انقلاب به افکار عمومی، با روشنگری و مطالبه‌گری آرمان‌ها روبه‌رو نشود، قطعاً ویرانگر خواهد بود. لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم آرمان‌ها شود و در مقابل تخریب افکار عمومی سد ایجاد کند.(1397/3/7) www.basirat.ir

▼ حرف روز
صبر انقلابی در بستر نظام
همانند سال‌های گذشته، دیدار رمضانی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌ها در فضایی صمیمانه و پر شور و نشاط برگزار شد. در این دیدار نمایندگان تشکل‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و صنفی دانشجویان، دیدگاه‌ها و مطالبات خود را از قوای سه‌گانه و دستگاه‌های گوناگون بیان کردند و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با سعه صدر به مدت سه ساعت ضمن شنیدن نظرات مطرح شده، رهنمودهایی را خطاب به جوانان و دانشجویان داشتند و روحیه‌ جوانی، احساس هویت اثرگذار، انگیزه‌های ایمانی و آرمانی جریان‌های دانشجویی و مطالبه‌گری آرمان‌ها را مایه امید به آینده دانستند.
اما با نگاهی به فرازهای سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی، روشن می‌شود که محور اصلی این رهنمودها، توصیه به انقلابی‌گری بود. به تعبیری، اگر این تجمع و دیدار جوانان با مولای خود را به کلاس درسی تشبیه کنیم، می‌توان گفت استاد به دانشجویان درس انقلابی‌گری داد که حاوی چند نکته اساسی و مهم بود؛
1ـ یکی از محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب این بود که نظام بدون مشی انقلابی ارزشی ندارد و به آرمان‌ها نمی‌رسد. در حقیقت، همان روحیه انقلابی برخاسته از ایمان و باور قلبی است که جهت حرکت به سمت آرمان‌های والای انقلاب را مشخص می‌کند و اگر از این روحیه غفلت شود، به اهداف عالیه نظام اسلامی نخواهیم رسید.
2ـ نکته دیگر مورد تأکید ولی امر مسلمین این بود که انقلابی‌گری هم فقط در بستر نظام قابل انجام است. فاصله بین عمل انقلابی تا بهره‌برداری صرف از شعارهای انقلاب نشان‌دهنده این است که عده‌ای انقلابی‌نما تنها با حرف و شعار می‌خواهند از انقلاب دم بزنند، حتی به قیمت متعرض شدن به کلیت نظام اسلامی!
3ـ توصیه مهم رهبری به دانشجویان، عمل در سایه صبر بود. تجربه چهار دهه پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی نشان داده است که می‌توان با بصیرت و زمان‌شناسی، عمل انقلابی، حفظ و تقویت روحیه معنوی و جهادی، گره‌گشای مشکلات کشور و ملت بود.
در این میان، حفظ روحیه و باور انقلابی برای عبور از پیچ‌های تاریخی باید مورد توجه آحاد جامعه، به ویژه جوانان پرشور و با انگیزه باشد و در پرتو «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» و در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات کشور، حرکت پرافتخار به سمت آرمان‌ها با قدرت و شتاب بیشتر میسر خواهد شد. ان‌شاءالله.

▼ گزارش روز
تهدیدنمایی یک فرصت
«عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از قرائت سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی صبح سه‌شنبه 8 خرداد ماه(امروز) در مجلس خبر داد و گفت: نمایندگانی که قصد انصراف از سؤال از رئیس‌جمهور را دارند، تا آغاز جلسه علنی مجلس فرصت دارند امضای خود را پس بگیرند؛ چرا که از زمانی که سؤال از رئیس‌جمهور توسط رئیس مجلس قرائت می‌شود، کسی نمی‌تواند طبق آیین‌نامه امضای خود را پس بگیرد. وی همچنین با اشاره به آیین‌نامه سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس، گفت: سؤال از رئیس‌جمهور طبق آیین‌نامه ابتدا ‌به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود و اگر نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ‌های نمایندگان رئیس‌جمهور قانع نشوند، سؤال به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال می‌شود.» اینکه چه کسانی درخواست سؤال از رئیس‌جمهور را امضا ‌کردند؟ تا چه زمانی فرصت دارند امضای خود را پس بگیرند؟ موضوع سؤال از رئیس‌جمهور چیست؟ رئیس‌جمهور کی به مجلس خواهد رفت؟ و سؤالات و جزئیات فراوان دیگر اگرچه مهم هستند و باید افکار عمومی از آن مطلع باشند؛ اما آنچه فراتر از همه اینها وجود دارد، شکستن یک تابو است! از بین رفتن یک حساسیت بی‌مورد!
قرائت سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی فارغ از آنکه به حضور آقای روحانی در مجلس منجر شود یا خیر، این اتفاق مبارک را با خود به همراه خواهد داشت که تا حدود زیادی می‌تواند نگرانی بی‌مورد و اکراه بی‌جا برای پرسش از رئیس‌جمهور را از بین ببرد! همان‌طور که در دولت دهم اتفاق افتاد و می‌توان آن را یک گام مؤثر در احیای حق و تکلیف مجلس شورای اسلامی در نظارت و پاسخگو کردن قوه مجریه دانست! حقیقت این است که هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که سؤال از رئیس‌جمهور مترادف باشد با زیر سؤال رفتن‌شان یا جایگاه و حتی عملکرد دولت و شخص رئیس‌جمهور، بلکه فرصتی است برای نزدیک شدن بیشتر دولت و مجلس و افزایش همکاری و مفاهمه میان قوا که خروجی طبیعی آن پیشبرد برنامه‌های کشور و برطرف شدن خلأها و ضعف‌ها می‌شود. ان‌شاءالله

▼ اخبار ویژه
ادامه غیبت معنادار ولی‌عهد سعودی
منابع مخالفان سعودی اعلام کردند محمد‌بن‌سلمان از هنگام بروز حادثه «الخزامی» به دفتر کار خود در کاخ سلطنتی هم نرفته است. منابعی که در دربار آل‌سعود این خبر را نقل کرده‌اند، گفته‌اند دیداری که گفته می‌شود محمدبن‌سلمان با صالح الفوزان یکی از به اصطلاح علمای ارشد سعودی انجام داده، مربوط به پیش از حادثه الخزامی بوده است. آنها احتمال کشته شدن محمدبن‌سلمان را دور از انتظار ندانسته و می‌گویند رسانه رسمی سعودی در حالی خبری از نشست شورای اقتصادی سعودی به ریاست بن‌سلمان منتشر کرده‌اند که گویا هیچ فیلمی درباره دیدارها و نشست‌های بن‌سلمان وجود ندارد. گفتنی است، با گذشت حدود یک ماه از غیبت معنادار بن‌سلمان همچنان رژیم سعودی هیچ توضیحی در این باره نداده است.

بی‌تحرکی نگران‌کننده دولت
طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد دولت اصلاحات گفته است: در شرایط کنونی، پیش‌بینی درستی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی نمی‌توان داشت؛ چرا که همه‌چیز برای درک صحیح شاخص‌های اقتصادی به تصمیمی نیاز دارد که آقای روحانی در این حوزه اتخاذ خواهد کرد. وی همچنین افزود: دولت برنامه مشخصی اعلام نکرده است و هنوز هم مشخص نیست رئیس‌جمهور در حوزه سیاست و اقتصاد چگونه سیاست‌گذاری خواهد کرد؛ اما واقعیت آن است که اگر بی‌تحرکی که اکنون در دولت وجود دارد، به همین روال ادامه پیدا کند، شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی نخواهند داشت.
 
▼ اخبار
1ـ بازسازی لشکر شکست‌خورده فرهنگ و هنر طاغوت!
روزنامه جمهوری اسلامی از رسانه‌های حامی دولت درباره موضوعات مطرح شده در تشییع جنازه یک هنرپیشه نوشت: «وقتی یک بازیگر فاسد دوران طاغوت می‌میرد، همین که مانعی برای تشییع جنازه و برگزاری مراسم معمول برای او وجود ندارد، به معنای رعایت حقوق شهروندی است؛ اما اینکه عده‌ای برای مطرح کردن او به عنوان یک هنرمند تلاش کنند، ظلم به فرهنگ و هنر جامعه است. آن بازیگری که پای جنازه چنین فردی می‌گوید مگر او چه کرده بود؟ خوب می‌داند که او از طریق سینما برای فاسد کردن آحاد مردم و تخریب فرهنگ جامعه هرچه می‌توانست انجام داد. به همین دلیل، به او اجازه ورود به سینما در دوران بعد از انقلاب داده نشد و حالا همفکرانش به جای اینکه از مسئولان به خاطر آزاد گذاشتن‌شان برای تشییع و برگزاری مراسم تشکر کنند، نباید احساس طلبکاری نمایند و درصدد بازسازی لشکر شکست‌خورده فرهنگ و هنر طاغوت برآیند.»

2ـ بی‌نتیجه بودن برجام تقصیر منتقدان است!
عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن حمله به منتقدان برجام، با این جملات که «در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توانیم بگوییم که این افراد دلواپس تحلیل درستی از مسئله برجام نداشتند و نمی‌دانستند که ثمرات آن چیست، گرچه در خصوص مخالفت بعضی از دلواپسان در قضیه برجام تفسیر دیگری هم وجود دارد، این است که منافع‌شان به خطر افتاده، برای همین بود که تلاش می‌کردند برجامی در کار نباشد.» مدعی می‌شود مقصر ناکامی برجام منتقدان بوده‌اند. وی در این راستا می‌گوید: «توافق برجام برای مصالح ملی صورت گرفت و اثراتی هم داشت؛ اجماع جهانی را هم علیه ایران شکست، اما متأسفانه به دلیل پاره‌ای از ندانم‌کاری‌های دلواپسان داخلی و بدعهدی‌های خارجی برجام در طول این مدت آن‌طور که باید پیش نرفت و انتظارات را برآورده نکرد.»

3ـ اذعان به اختلاف در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان
محمدرضا تابش، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس درباره اینکه به تازگی برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی از فراکسیون و آقای عارف انتقاداتی دارند و معتقدند عملکرد ضعیف وی سبب شده است آرای اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مورد تهدید قرار گیرد، با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم عملکرد فراکسیون امید صد درصد خوب بوده، افزود: مجموعه اصلاح‌طلبی باید در جلسه‌ای حضور یابند تا ما عملکردها در فراکسیون امید را تشریح کرده و تنگناها را نیز بیان کنیم و آنها قضاوت‌ کنند. وی درباره اینکه گفته شده رئیس دولت اصلاحات یکسری افراد حقیقی را در شورای سیاست‌گذاری منصوب کرده‌، اما محمدرضا عارف آنها را برکنار کرده‌ است، گفت: شرایط انتخابات جدید اقتضا می‌کند که ایراداتی که خود اصلاح‌طلبان به شورای‌عالی سیاست‌گذاری داشتند، رفع شود و این موضوع قدری زمانبر است!

4ـ پشت پرده سقوط ارزش لیر ترکیه
«آیدی کوهین» پژوهشگر مطالعات راهبردی «بگین‌ـ سادات» مدعی شد، حمایت تاجران و سرمایه‌داران یهودی و صهیونیست از تل‌آویو، دلیل اصلی سقوط ارزش لیر، واحد پول ملی ترکیه است. کوهین در حساب رسمی خود در توئیتر خطاب به رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: «تنها 48 ساعت از اهانت به سفیر ما در فرودگاه استانبول نگذشته بود که لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ این کشور رسید، مگر شما اطلاع ندارید، نیمی از ثروت دنیا در دست قوم یهود قرار دارد که حامی اسرائیل هستند.» پس از کاهش بی‌سابقه ارزش لیر این کشور، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از مردم کشورش خواست، برای کمک به پول ملی، دارایی خود به ارزهای خارجی دلار و یورو را به لیر تبدیل کنند. گفتنی است، لیر واحد پول این کشور در شش ماه گذشته یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.

▼ اخبار کوتاه
همزمان با خط و نشان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صنعت نفت ایران و احتمال بازگشت تحریم‌ها، طرح جدید افزایش ظرفیت تولید نفت ایران با محوریت میادین نفتی غرب کارون کلید خورد. با افزایش ظرفیت تولید نفت در غرب کارون و ادامه تهدیدهای نفتی آمریکا، صنعت نفت ایران یک برگ برنده جدید برای مقابله با تحریم‌های خصمانه آمریکایی‌ها رو کرده و با تولید یکی از سنگین‌ترین نفت خام‌های جهان، سبد نفت خام تولیدی و صادراتی خود را در آستانه بازگشت تحریم‌ها متنوع‌تر کرد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه خبرسازی‌ها درباره مذاکره غیر مستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در اردن را تکذیب کرد و گفت: در بحبوحه خیانت برخی کشورهای عربی به آرمان فلسطین این خبرسازی‌ها برای انحراف افکار عمومی است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران قطعاً و اساساً رژیم جعلی، تروریستی و غاصب صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و هدف چنین دروغ‌پراکنی‌هایی کاملاً واضح و آشکار است.
رژیم سعودی دستور کاهش سطح روابط اقتصادی با برخی شرکت‌های آلمانی فعال در این کشور را صادر کرده است. دستوری که به نظر می‌رسد در راستای تحقق نقشه‌های ترامپ علیه «برجام و حمایت‌های اروپا» از آن صادر شده است. اشپیگل در این باره گزارش داده است، شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله زیمنس، بایر و بورینگر که در سال‌های اخیر با وزارت بهداشت عربستان همکاری می‌کردند، تحریم شده‌اند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با سفیر سوئیس گفت: ترامپ خیال کرده است اگر ایران را تحریم کنند، کشور ما سقوط می‌کند. ما با عقلانیت و ابزارهایی که داریم، اقتصاد خود را مدیریت خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ایران به اندازه 22 کشور اروپایی سرزمین دارد، خطاب به سفیر سوئیس افزود: بعضی از استان‌های ما به اندازه کشورهای شماست.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با این ادعا که اتحادیه اروپا در حال بررسی مشوق‌های اقتصادی برای ایران به منظور حفظ برجام است، گفت: اتحادیه اروپا در قبال ایران، نگرانی‌های مشترکی با آمریکا دارد.
مدیرعامل پیام‌رسان سروش در پاسخ به شبهات مطرح شده درباره جعلی بودن کاربران این پیام‌رسان در حساب توئیتر خود نوشت: تمامی کاربران سروش واقعی هستند و وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ وجه ممکن نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات