صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 9 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نظام در یک کارزار عظیمی قرار دارد؛ اصل مسئله این است. نظام بدون مشی انقلابی ارزشی ندارد. انقلابی‌گری هم فقط در بستر نظام قابل انجام است؛ اینجور نباشد که کسی نظام را نفی کند که ما انقلابی هستیم.(1397/3/7) *** فرارسیدن سالروز ولادت امام حسن‌مجتبی(ع) مبارک باد *** www.basirat.ir

▼ حرف روز
مطالبه‌ اجراي حدود الهي
جرم يا بزه‌هاي اجتماعي معضلاتي هستند که انتشار اخبار وقوع آن مي‌تواند واکنش‌هاي اجتماعي را به همراه داشته باشد. انتشار خبر جنايت اندوه‌بار در يکي از دبيرستان‌هاي غرب تهران به شدت وجدان عمومي را جريحه‌دار کرده است. اين مسئله تا آنجا اهميت يافته که رهبر معظم انقلاب اسلامي بلافاصله به رئیس قوه قضائيه دستور دادند تا پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهي درباره متهمان اجرا شود! انتشار خبر اين جنايت بيش از هر چيز از آن رو دردناک است که در محيطي چون مدرسه و آموزش و پرورش اتفاق افتاده که بايد مأمنی براي کودکان و نوجوانان و بستر تربيت آنان باشد!
بی‌شک، رسيدگي به اين جريان بايد در اسرع وقت و با قاطعيت تمام انجام گيرد تا از تکرار آن جلوگيري شود؛ اما در کنار اين مهم، بايد به موارد زير نيز توجه کرد:
1ـ دقت نظر در گزينش و استخدام افرادي که قرار است در محيط‌هاي آموزشي اعم از آموزش و پرورش، باشگاه‌های ورزشي و... نقش مربي کودکان و نوجوانان را بر عهده گيرند، اصل اساسي است که بايد با نگاه حداکثري دنبال شود! متأسفانه، در طول سال‌هاي اخير نظارت کاملي بر اين مسئله وجود نداشته است.
2ـ صدور مجوز فعاليت براي مراکزي که به نحوي محل رفت‌وآمد کودکان و نوجوانان هستند، ملاحظه ديگري است که بايد براي آن قوانين دقیق‌تری تدوين شود. ضمن آنکه نظارت بر اجراي قوانين در اين زمينه نيز بايد با حساسيت بيشتري اعمال شود.
به راستی فردي بيمار و فاسد که تا اين اندازه از صلاحيت‌هاي اوليه انساني فاصله دارد، چگونه توانسته در کادر آموزشي يک مدرسه وارد شود؟! هرچند گفته شده است متهم کارمند رسمي آموزش و پرورش نبوده، بلکه نيروي آزادي بوده که در مدرسه در سمت معاون انضباطي فعاليت داشته و آموزشگاه مربوطه نيز از مدارس غير دولتي بوده است؛ اما اين مسئله از خطاهاي گزينشي و نظارتي نمي‌کاهد! چرا که اين مراکز نيز خارج از مديريت مجموعه آموزش و پرورش نيستند!
3ـ تصويب قانوني همه‌جانبه براي «حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان» نيز ضرورت ديگري است که از وظايف مجلس شوراي اسلامي به شمار می‌آید که سال‌هاست مغفول مانده است! تصويب اين قانون مي‌تواند از يک سو نقش بازدارندگي در شکل‌گيري اين جرایم ايفا کند و از سوي ديگر حمايت معنوي لازم از آسيب‌ديدگان چنين حوادث تلخي را به همراه داشته باشد.

▼ گزارش روز
سفارش سؤال‌برانگیز!
«در دو دهه گذشته همسویی تاکتیکی ایران و ایالات متحده آمریکا سه خطر بزرگ صدام حسین، طالبان و داعش (در عراق) را از منطقه بیرون برده است.  همراهی انکارناپذیر باراک اوباما در حل‌وفصل بحران هسته‌ای، فرصت‌های غیر قابل انکاری را برای ایران در منطقه فراهم کرد. روشن است که در همه موارد فوق منطق این همراهی تاکتیکی، منافع و اهداف غیر همسوی هر یک از این دو بود و ایران با هوشمندی آن دوره‌ها را مدیریت کرد و برگ‌های برنده بزرگی را در منطقه به دست آورد. پیگیری همان همسویی این بار با اروپا برای گذر از تونل وحشت ترامپ ضروری است.» شاید شما هم چون نگارنده پس از خواندن این جملات، برای شناختن نویسنده یا گوینده آن به دنبال نام اندیشکده‌ای آمریکایی، نام رسانه‌هایی چون رویترز، سی‌ان‌ان و... باشید؛ اما برخلاف انتظار ما، این جملات را نه فرید زکریا نوشته است، نه چامسکی و دیگران بر زبان آورده‌اند، نه در میان یادداشت‌های بی‌بی‌سی و رویترز و... این مطلب را پیدا خواهید کرد. واو به واو این جملات، بخش‌هایی از مطلب رسانه‌ای است که همین جا، در پایتخت جمهوری اسلامی ایران به چاپ می‌رسد! و به همین سادگی واقعیات بدیهی وارونه جلوه داده می‌شود! در همین نمونه متأخر(داعش) که روزنامه «آرمان» به آن اشاره دارد و بر اساس آن نسخه همراهی با غرب را برای کشور می‌پیچد، مگر جز این بود که آمریکایی‌ها هر کاری، از ارسال تسلیحات تا فراری دادن سرکردگان گروهک تروریستی داعش انجام دادند تا مانع پیروزی نیروهای مقاومت بر آن شوند؟! مگر جز این است که اساساً داعش بازوی آمریکا در منطقه برای جنگ نیابتی به منظور درگیر کردن نیروی مقاومت به مبارزه با داعش و در سایه آن افزایش امنیت رژیم صهیونیستی بود؟! اما سؤال اینجاست که با وجود روشن بودن این موضوعات، چرا همچنان شاهد این خلاف‌گویی‌ها و سفارش به همکاری با غرب هستیم؟! آیا پای مسائل یا منافعی دیگر در میان است؟!

▼ خبر ویژه                       
متنی که در جای دیگر تهیه شد!
محمدرضا محمدی، عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی با بیان جزئیاتی از نحوه تدوین متن سخنرانی خانم مهرابی، نماینده نشریات دانشجویی در مقابل رهبر معظم انقلاب گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد در دقیقه نود متن برآمده از جلسات نمایندگان دانشجویی از سوی افراد غیر دانشجو تغییر پیدا کرده است. این فعال دانشجویی تأکید کرد: متنی که قرائت شد، بیشتر شبیه قطعنامه پایانی کنگره احزابی مانند «اتحاد ملت» یا بیانیه «بنیاد باران» بود و هیچ نسبتی با یک متن دانشجویی دغدغه‌محور نداشت. وی با اشاره به روند تهیه این متن خاطرنشان کرد: از زمانی که قرار شد نماینده‌ای از نشریات دانشجویی در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی داشته باشد، قرائت این متن به خانم مهرابی واگذار و قرار شد متن با مشورت تمام اعضا نوشته شود. در همین راستا، جلساتی برگزار و محور‌هایی پیشنهاد شد که عموماً در فضای دانشجویی و به طور خاص در حوزه مطالبات نشریات دانشجویی بود. محمدی گفت: صبح دوشنبه پس از اینکه خانم مهرابی جلسه هماهنگی را تشکیل نداد، تماسی با ایشان داشتم و گفتند برای تهیه و تنظیم نهایی متن نزد معاونت فرهنگی وزارت علوم خواهند رفت و خیالم راحت باشد. عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی با بیان اینکه بنده مخالف قرائت متن انتقادی نیستم حتی گرایش سیاسی خانم مهرابی را هم می‌دانم و به ایشان حق می‌دهم که در پارادایم فکری خود صحبت کند، تأکید کرد: مخالفت بنده با این است که چرا این متن باید در جای دیگری تهیه شود؟ به طوری که خواننده از فرط بی‌خبری برای قرائت آن تپق بزند!

▼ اخبار
1ـ استدلال‌های بی‌اساس مقامات دولتی!
روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» نوشت: «برخی مسئولان دولت روحانی و حامیان دولت نیز در این چند هفته گذشته به شدت بر این گزاره پافشاری کرده‌اند که اروپا به علت منافع تجاری که از برجام به دست آورده، تمایلی به شکست این توافق ندارد و مانع آمریکا خواهد شد. حتی برخی مسئولان دولتی می‌گویند برجام، موجب اختلاف میان اروپا و آمریکا شده و اروپایی‌ها در دعوای خودساخته آمریکا با ایران بر سر برجام، سرانجام به سمت ایران چرخش خواهند کرد؛ زیرا نمی‌خواهند سود تجارت با ایران را از دست بدهند.» این روزنامه در ادامه با مقایسه حجم تبادلات اروپا با آمریکا و اروپا با ایران می‌نویسد: «آمارها و شاخص‌ها بیانگر وابستگی متقابل شدید میان اقتصاد اروپا و آمریکا است. بنابراین استدلال‌های مقامات دولت روحانی و حامیان آنها درباره اینکه اروپایی‌ها منافع برجام را بر منافع تجارت با آمریکا ترجیح خواهند داد، بی‌اساس است و همچون اتکاهای تیم مذاکره‌کننده ایران به وعده‌های مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای است.»

2ـ مسئله‌ای که از ده‌ها برجام خطرناک‌تر است!
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه در گردهمایی حوزه و انقلاب اسلامی با اشاره به شکست‌های مکرر دشمن در طول 40 سال گذشته، در تعریف جدیدترین سناریو و توطئه دشمن در مقابل نظام اسلامی گفت: حدود 160 مؤسسه علمی درباره ایران تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و نتیجه مشترک همه این تحقیقات این بود که جمهوری اسلامی را جز از راه تعامل نمی‌توان از بین برد. وی تأکید کرد: امروز برخی مسئولان در زمین دشمن بازی می‌‌کنند و این مسئله‌ای است که از ده‌ها برجام خطرناک‌تر است. حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی در ادامه با تبیین اقداماتی که موجب ناکام ماندن دشمنان می‌شود، خاطرنشان کرد: تقویت و تحکیم شاخصه‌های ماندگاری انقلاب، تشکیل جبهه متحد، مرزبندی با دشمنان، تقویت و تحکیم روحیه انقلابی، ‌حرکت مجاهدانه به سمت سبک زندگی اسلامی و... موجب شکست دشمن خواهد شد.»

3ـ احتمال کشیده شدن جنگ اقتصادی آمریکا و چین به دادگاه!‌
ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، چین را تا کنون بارها نسبت به سرقت ایده‌های آمریکایی متهم کرده و پس از آن تعرفه‌ای جدید به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بر روی واردات کالاهای چینی اعمال کرده است که این موضوع سبب شد در اوایل سال جاری چین و آمریکا هر دو در مرجع حل اختلاف سازمان تجارت جهانی علیه یکدیگر اقامه دعوا کنند. چین در جلسه این نهاد تمامی اتهامات آمریکا در این زمینه را بی‌اساس خواند. گفتنی است، بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی، در صورتی که اختلافات ظرف ۶۰ روز به طور مسالمت‌آمیز حل و فصل نشود، شاکیان می‌توانند از یک هیئت متشکل از متخصصان موضوع مورد اختلاف آغاز روند حقوقی قضاوت بر روی پرونده را درخواست کنند. تا کنون آمریکا روند قضایی پرونده مزبور را آغاز نکرده، اما چین ممکن است در جلسه ماه آینده سازمان تجارت جهانی نسبت به طرح پرونده حقوقی اقدام کند.

4ـ آمریکا به آنچه می‌خواهد نمی‌رسد
«رند پال» نماینده جمهوری‌خواهان کنتاکی در سنای آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه کشورش را به دلیل اتخاذ رویکردی پر از تناقض در قبال ایران و چشم بستن بر جنایت‌های متحدان آمریکا در غرب آسیا، به باد انتقاد گرفت. وی سخنانش را با ترسیم نقشه پیش‌روی کشورش پس از خروج از برجام آغاز کرد و در تحلیل احتمالات موجود گفت: اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به احتمال قوی، به دلیل یکجانبه بودن با شکست مواجه می‌شود. پال در توضیح علت شکست این اقدام یکجانبه گفت: «اکنون به نظر می‌رسد اروپا، چین و روسیه تجارت با ایران را ادامه خواهند داد اما حتی اگر اروپایی‌ها هم با آمریکا همراه شوند، ایران وقتی دروازه‌های اقتصاد چین و روسیه را به سمت خود باز ببیند، سانتریفیوژهایش را دوباره روشن می‌کند و ما به آنچه می‌خواهیم نخواهیم رسید.»

▼ اخبار کوتاه
«احمد حکیمی‌پور»، فعال اصلاح‌طلب با انتقاد از محمدرضا عارف و اصلاح‌طلبان در مجلس، گفته است: «من فکر می‌کنم این در تاریخ مجلس ایران بی‌سابقه است کسی که رأی اول تهران را آورده رئیس مجلس، نایب‌رئیس و حتی رئیس کمیسیون هم نشده است. این ضعف بزرگی است که نمی‌دانم دوستان چطور آن را توجیه می‌کنند. بالاخره این افراد به نمایندگی از جریانی مسائل را در مجلس دنبال می‌کنند.»
غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: آیت‌الله موحدی‌کرمانی که پیشتر برای ریاست شورای مرکزی انتخاب شده بودند، آیت‌الله مجتهد شبستری را برای نایب‌رئیسی شورا برگزیدند و اعضا نیز ایشان را با اتفاق آرا انتخاب کردند. به گفته وی، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی به عنوان دبیر شورای مرکزی و حجت‌الاسلام پورمحمدی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران نیز انتخاب شدند.
علی‌اصغر رمزی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از صفر شدن واردات سیگار در دو ماه نخست امسال خبر داد و گفت: حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در دو ماهه سال ۱۳۹۶ به میزان ۲۲۸۸ تن بود. این در حالی است که حجم واردات این تنباکو در دو ماه ابتدای سال جاری به ۷۴۹ تن رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۶۷ درصدی است.
«ولفگانگ اشلوسل»، صدراعظم اسبق اتریش گفته است، اروپا، روسیه و چین باید در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایستادگی کرده و با به چالش کشیدن این تصمیم در سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی از قوانین و هنجارهای بین‌المللی محافظت کنند.
شبکه «اسکای‌نیوز» از سرگیری حملات موشکی از غزه به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف غزه خبر داد و نوشت: منابع فلسطینی از اصابت چندین گلوله خمپاره به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اشکول، صوفا، عسقلان، النقب، ناحول عوز و علومیم خبر داده‌اند.
رضا باقری‌اصل، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران از تحقق 95/38 درصدی دولت الکترونیک در ایران خبر داد و گفت: با تحقق ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک در سه سال آینده حدود ۸۰ درصد خدمات دولت به مردم به صورت کاملاً الکترونیکی ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر کسی که ایرانی هست، بازیگر و هنرمند فرقی نمی‌کند می‌تواند به داخل کشور بیاید؛ اما اگر احیاناً مرتکب جرمی شده و جرمش قابل گذشت نباشد و شاکی خصوصی داشته باشد، باید پاسخگو باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات