صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۳۶

اخبار ویژه روزنامه‌ها 22 خرداد

روزنامه کیهان **

کاهش دستوری نرخ تورم مانند دستکاری نتیجه آزمایش پزشکی است

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه محاسبه برخی اقلام برای کاهش نرخ تورم، اقدام پسندیده‌ای نیست، می‌گوید باید بین نرخ تورم اعلامی و تورمی که مردم حس می‌‌کنند تعادل وجود داشته باشد.

به گزارش الف، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ ماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 96 معادل 9/1 درصد اعلام کرد و این عدد نسبت به فرودین ماه 1/6 درصد افزایش یافته است و نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9/7 درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ اما این عدد درحالی اعلام شده که در چند ماه گذشته شاهد نوسانات نرخ ارز بودیم و دلار 3500 تومان امروز 4200 تومان است. همچنین در حالی که دولت نرخ تورم تک رقمی را برای خود دستاورد عنوان می‌کند و برنامه‌ای از برنامه‌هایش کنترل قیمت‌ها است، اما قیمت گوشت، لبنیات، روغن، مرغ، چای و تخم‌مرغ، سردمدار گرانی در دو ماه گذشته رشد داشته است. قیمت مسکن نیز براساس گزارش بانک مرکزی 34 درصد و اجاره‌بها هم بیش از 11 درصد (البته هنوز وارد فصل اجاره نشدیم) افزایش داشته اما نرخ تورم حدود 9 درصد است و مردم این نرخ را حس نمی‌کنند و شائبه‌هایی درباره آمار تورم وجود دارد.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران،‌ در گفت‌وگو با الف در مورد اینکه چرا مردم نرخ تورم اعلامی را حس نمی‌کنند، گفت: وقتی قیمت کالاها به تناسب نرخ تورم تغییر نکند، واقعیت‌ها پنهان می‌شود یعنی نرخ تورم که میانگین رشد قیمت‌ها است و افزایش قیمت برخی کالاها را پنهان می‌کند.

وی در مورد اینکه بانک مرکزی ممکن است برای اینکه نرخ رشد تورم پایین بیاید کالایی را که افزایش قیمت نداشته محاسبه کنم و یا سهم این کالاها را در سبد نرخ تورم تغییر دهد، تاکید کرد: می‌تواند این اتفاق رخ دهد که قاعدتا اقدام پسندیده‌ای نیست مثل این است که فرد بیمار بخواهد دکتر را فریب دهد و یا عمدا آزمایش‌های پزشکی را تغییر دهد.

به گزارش الف؛ لازم است معیار محاسبه نرخ تورم باید تغییر کند و اقلام اصلی در محاسبه نرخ تورم مدنظر قرار گیرند؛ اما مثل اینکه برخی اقلام در سبد نرخ تورم نقشی دارند که این نقش با هدف خنثی کردن موارد اصلی در نظر گرفته می‌شود.

زمانی که نرخ تورم اقلام اساسی و اصلی مردم افزایش می‌یابد، اقلامی که قیمت آن‌ها ثابت بوده در فهرست محاسبه نرخ تورم قرار می‌گیرد تا بتواند از تورم کل بکاهد. نرخ تورم مسکن و موادغذایی میانگین بالای 40 تا 50 درصد قیمت مسکن در برخی مناطق تهران تا 70 درصد هم افزایش یافته و این رشد قیمت بر نرخ اجاره نیز تاثیر مستقیم دارد، در این صورت دولت اقلام دیگری را برای نرخ تورم در فهرست قرار می‌دهد که شاید خیلی مورد احتیاج خانوار نیست، اما محاسبه می‌شود.

آقای دولت تدبیر دقیقا کجایی؟!

آشفتگی بازار سکه و طلا در میان بی‌اعتنایی و سوءمدیریت دولت، صدای اعتراض رسانه‌های حامی دولت را درآورده است.

سایت انتخاب در مطلبی با عنوان «سکه دومیلیون و پانصد هزار تومان شد؛ آقای دولت دقیقا کجایی؟!» نوشت: در نیمه دی ماه سال 96، وقتی قیمت سکه با شکستن رکوردهای پیشین، به یک میلیون و 500 هزار تومان رسید، کسی تصور نمی‌کرد عبور قیمت از مرز دو میلیون و 400 هزار تومان هم دولت را به یک اقدام اساسی وادار نکند.

به گزارش «انتخاب»، انتقادات از دولت دوم روحانی در حوزه اقتصادی به شدت بالا گرفته است. هم آمار و هم جیب مردم تصدیق می‌کند که دولت اول او در اقتصاد، نمره قبولی گرفته بود؛ کارنامه دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی جایی برای دفاع باقی نگذاشته است. کافی است نگاهی به وضعیت کالاهای اساسی و مولفه‌هایی که تاثیر عمیقی بر وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها می‌گذارند بیندازیم.

هر دلار، که در سال 92، حدود 3200 تومان بود به 3740 تومان در سال 95 یعنی اواخر دولت یازدهم رسید، اما در طول سال 96 و ابتدای 97 با انفجار ناگهانی به صورت غیررسمی از مرز 7 هزار تومان نیز عبور کرد.

قیمت سکه که در سال 92 در آغاز دولت یازدهم 1/1 میلیون تومان بود و تا سال 95 نیز با رشدی اندک به 1/2 میلیون تومان رسیده بود تا ابتدای سال 97 با رشدی حیرت‌انگیز و باورنکردنی از مرز 2/5 میلیون تومان نیز عبور کرده است.

بازار خودروهای خارجی نیز از کنترل خارج شده و پس از یک جهش ناگهانی از اوایل سال 96، حتی افزایش 200 درصدی قیمت را هم تجربه کرده است.

قیمت کالاهای اساسی هم در همین یک سالی که از عمر دولت دوازدهم گذشته، تعریفی ندارد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در یکسال منتهی به اردیبهشت ماه 97، تخم‌مرغ 51 درصد، گروه لبنیات 8/5 درصد، برنج 2/7 درصد، میوه‌های تازه یک درصد، سبزی‌های تازه 3/4 درصد، گوشت قرمز 23/3 درصد، چای 20/7 درصد و روغن 1/9 درصد رشد کرده‌اند.

پر بیراه نیست اگر بگوییم دولت در کمتر از یک سال، بسیاری از دستاوردهای 4 ساله اول خود را بر باد داد. اسحاق جهانگیری اخیرا در 19 اردیبهشت ماه 97، گفته بود: امروز هیچ‌کدام از شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور نگران‌کننده نیست. این سخن، اما برای خانواده‌ها، قابل قبول نیست. چرا که درست در دورانی بیان شده که نابسامانی ارزی در کشور بیداد می‌کرد و با وجود تصمیم دولت برای دلار 4200 تومانی، تاثیر روانی اتفاقات بر حوزه‌های دیگر اقتصادی، باعث شده تا همچنان تلاطم در بازار موج بزند.

در این بین، سکه را شاید بتوان نماد بی‌تدبیری دولت در حوزه اقتصادی دانست. با هر محاسبه و برآوردی نمی‌توان پذیرفت که قیمت 1/2 میلیون تومانی سکه در سال 95 چگونه در یک سال و اندی به 2/5 میلیون تومان برسد.

نکته قابل تامل اینکه، خود بانک مرکزی پس از آغاز طرح پیش‌فروش سکه، قیمت پیش‌فروش را بالا برد؛ به بیان ساده‌تر، دولت خود این پیام را به بازار منتقل کرد که قیمت سکه را بالاتر از قیمت فعلی پیش بینی می‌کند. اثرات روانی این اتفاق بی‌تردید بر گرانی سکه نیز اثر گذاشت.

وقتی طیف راه بینداز و جا بینداز مخالف پوپولیسم می‌شود!

روزنامه‌های زنجیره‌ای، اعتراض نمایندگان منتقد به تصویب ملحقات FATF را نمایش پوپولیستی به جای گفت‌وگو و عقلانیت معرفی کردند.

روزنامه «ایران» تیتر «جنجال‌ طومارها در پارلمان»، «شرق» تیتر «دیپلماسی پشت سد طومار»، «آرمان» تیتر «تشنج هدایت‌شده در بهارستان: مجلس جای این کارها نیست» و «اعتماد» تیتر «طوماربازی» را برای گزارش خبر مجلس انتخاب کردند.

همچنین روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «نمایش‌های پوپولیستی به جای گفت‌وگو» و به قلم یکی از عناصر افراطی مرتبط با محافل ضدانقلاب و فتنه‌گر نوشت: کسی که موضع‌اش منطبق با منطق باشد با آرامش و استدلال سخن می‌گوید. کمااینکه در قرآن کریم مسلمانان به «قول لین» توصیه شده‌اند و به اینکه حرف دیگران را گوش بدهند و از میان اقوال مختلف بهترین‌شان را برگزینند. بر این اساس کسانی که به جای گفتمان به سمت نمایش‌های پوپولیستی و عوام‌گرایانه گرایش دارند لاجرم این قضاوت را پدید می‌آورند که حرف محکمه‌پسندی برای گفتن ندارند و طبیعتا موضع‌شان فاقد اعتبار تلقی می‌شود.

در پاسخ به این استدلال که مشابه آن از سوی برخی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس نیز مطرح می‌شود، باید عملکرد همین طیف در ماجرای تصویب برجام را یادآور شد؛ آنجاکه برخلاف 40 روز بررسی دقیق کمیسیون ویژه برجام با حضور صاحب‌نظران و اعلام هشدارهای مستند درباره خلل و فرج و منافذ برجام که لزوم تجدیدنظر در متن را می‌طلبید، طیف شیدای برجام، بدون مجال دادن به گفت‌وگو و نقد و نظر در صحن علنی مجلس، توافقی را که تعهدات 15 ساله و یکطرفه برای کشور درست می‌کرد به تصویب رساند. نتیجه نیز همین شده که دولت ظرف 2 ماه همه امتیازات نقد را واگذار کرد و حالا نزدیک 3 سال است که دنبال وعده‌های نسیه می‌دود.

با وجود این واقعیت باید پرسید چه کسانی رفتار پوپولیستی و ضدعقلانی و ضد‌گفت‌وگو و نقادی دارند؟ و در چنین وضعیتی آیا نمایندگان معترض حق ندارند طومار اعتراض‌های انبوه مردم و کارشناسان را لااقل به صحن علنی بیاورند؟!

قرارداد بوئینگ هم مانند برجام یکطرفه بود!

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد قرارداد بوئینگ مانند برجام، یک قرارداد یک‌طرفه بوده است.

محمدرضا رضایی‌کوچی درباره لغو قرارداد بوئینگ به خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا گفت: این قرارداد هم به مانند برجام یکطرفه بوده و طرف مقابل تعهدی دربرابر ایران نداشت.

رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: درجریان جزییات قرارداد با بوئینگ قرار نداشتیم اما گزارشات به صورت رسمی به ما ارایه می‌شد. در گزارش دوستان در وزارت راه و شهرسازی آمده بود که قرارداد بوئینگ به گونه‌ای تنظیم شده که تعهدهایی برای طرف مقابل ایجاد شده که هواپیماهای مورد قرارداد را تحویل بدهد. مهم‌تر اینکه متعهد هستند خدمات پس از فروش ارایه و قطعات موردنیاز را دراختیار ایران قرار دهند اما به تازگی براساس اطلاعاتی که خود مسئولان دراختیارمان قرار داده‌اند متاسفانه بعد از شرایط جدید و خروج آمریکا از برجام، مشخص شده در این قراردادها این «تعهدات» دیده نشده است.

رضایی کوچی با بیان این‌که در قرارداد با شرکت بوئینگ و ایرباس، چشم‌اندازی برای خدمات پس از فروش و تامین قطعه دیده نشده بود، گفت: حتی برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش هواپیماهای ای.تی.آر دوباره نیاز به اخذ مجوز اوفک دارد که درواقع به این معنا که در شرایط جدید امکان تامین قطعات هواپیماهای جدید وجود ندارد و باید برای تامین قطعات تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دراین قرارداد پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است و به همین دلیل است که قرارداد به صورت یکطرفه فسخ می‌شود بدون اینکه هیچ تعهدی درقبال ما داشته باشند.

ناکارآمدی دولت ریشه در دوگانگی آن دارد

یک فعال اقتصادی حامی دولت می‌گوید دوگانگی در کابینه، ضدکارآمدی است.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو‌ با آرمان می‌گوید: اقتصاد بسیاری از بخش‌های کشور در حال حاضر وضعیتی سینوسی دارد. نرخ ارز و مسکن و برخی از حوزه‌های دیگر به میزان نامشخصی افزایش و کاهش می‌یابند. قیمت مسکن ثابت می‌شود بعد از مدتی تغییر می‌کند. قیمت ارز پس از یک ثبات تقریبا طولانی، در سال 96 تغییر ناگهانی کرد و پس از آن نتوانست ثابت بماند و در بازه‌های زمانی کوتاه، بالا و پایین می‌رفت.

در این وضعیت دولت اقداماتی در جهت ثبات قیمت ارز و دیگر حوزه‌ها انجام داد ولی متاسفانه هر بار وضعیتی به وجود می‌آمد که مانع ثابت ماندن این مولفه‌ها می‌شد. ثباتی که دولت توانسته بود در دوره قبلی خود ایجاد کند، اکنون وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیتی که کشور در آن قرار دارد نمی‌توان بطور مشخص گفت مقصر این معضلات وزیران هستند یا خیر. نمی‌توان گفت آیا سیاست‌های وزرا موجب بروز معضلات اقتصادی شده است یا نه. ولی می‌توان گفت عدم تصمیم‌گیری و کم‌کاری برخی وزارتخانه‌ها تبعاتی داشت. وی درباره نارسایی‌های دولت معتقد است: دولت از دو جانب دچار مشکل است. یکی فقدان بستر مناسب برای تصمیم‌‌گیری‌های کارشناسانه و دیگری ناکارآمدی در نظام تصمیم‌گیری است. درخصوص مشکل تصمیم‌گیری می‌توان گفت متاسفانه مسئولان اجرایی کشور آنقدر گرفتار معضلات شده‌اند و خود را درگیر جلسات می‌کنند که فرصتی برای بررسی و تجزیه و تحلیل بسیاری از مسائل باقی نمی‌ماند.

حسینی درباره ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری دولت می‌گوید: به هر حال در هر وزارتخانه‌‌ای باید یک بدنه کارشناسی دایر باشد که تصمیم‌سازی کرده و سناریوی راه‌حل‌های کارشناسی را به وزرا ارائه کند. مدیران اجرایی رده دوم کشور بی‌انگیزه‌ هستند و علاقه‌ای به پیشبرد منافع ملی نشان نمی‌دهند. جدیت در کار از مشخصه‌های لازمی است که متاسفانه در این مدیران دیده نمی‌شود. نتیجه‌ای که از این مسئله گرفته می‌شود شاید این باشد که علاقه به کشور و منافع ملی، تحت‌الشعاع منافع‌اشخاص قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد در کشور به تیم‌های کارشناسی قوی در کنار دولت یا خارج از آن نیاز است. دولت باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و به منتقدان هم اجازه انتقاد داده شود و جمع‌بندی‌های جلسات هم براساس اصول کارشناسی باشد نه براساس تصمیمات بی‌پایه.

برخی از وزرا در شرایط فعلی ممکن است کارایی ممکن را نداشته باشند لذا اگر به دنبال تعویض تاکتیک و تغییر راه‌های مختلف برای عبور از معضلات و نیل به وعده‌های دولت، نتیجه خوبی حاصل نشد و باوجود تغییرات انجام شده معضلات همچنان پابرجا باقی ماندند، تغییر وزیر شاید نتیجه‌بخش باشد. به هر حال وقتی تغییرات در سطوح پایین‌تر از وزیر جواب نداد و بسیاری از راه‌های جدید امتحان شد در صورت بی‌نتیجه بودن باید وزیر را برکنار و گزینه بهتری را منصوب کرد. به نظر می‌آید تغییر و تحول در دولت در شرایط کنونی نتیجه‌بخش باشد. بالاخره برخی از وزرا ممکن است با وجود توانایی بالا وسابقه خوب در وزارت و خوشنامی عملا در دو سال گذشته وقت زیادی را تلف کرده و نتوانسته باشند بازدهی قابل قبولی داشته، امور را آن‌طور که باید به پیش ببرند.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: نقص بسیار مهمی که در دولت وجود دارد این است که دولت یکدست نیست و به اعتقاد من مهم‌ترین ایراد‌ کابینه همین عدم یکدستی در بین وزرا و به تبع آن مدیران پایین‌تر است. بخشی از دولت به یک طرف گرایش دارد و بخش دیگری به طرف دیگر. این دوگانگی برای دولت به مثابه سم مهلک عمل خواهد کرد. دولت به هر طریقی که می‌تواند باید این دوگانگی را برطرف کند. وجود دوگانگی در دولت موجب کاهش کارایی آن شده است.

با تکرار «گرانی، حباب است» تورم فزاینده مهار نمی‌شود

مقامات دولتی مسئول به جای تدبیر نسبت به گرانی، صرفاً می‌گویند گرانی موجود در بازار مسکن و سکه و... حباب است.

روزنامه‌های آرمان و شرق مانند برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و دولتی دیگر، از قول برخی مقامات دولتی نوشته‌اند تورم موجود حبابی است. آرمان از قول معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه نوشت: تورم بخش مسکن 12 درصد، نه 34 درصد و این تورم حبابی است و مردم برای خرید مسکن دست نگه دارند.

شرق نیز در گزارش مشابهی می‌نویسد گران شدن مسکن و صعود آن تا 2/4 میلیون تومان حباب است و واقعیت ندارد.

صرف نظر از این حرف درست که بخشی از تورم پدید آمده به حباب و تورم انتظاری است، باید پرسید که آیا مدیران دولتی ذی‌ربط مسئولیتی جز واگویی و تکرار اینکه گرانی حباب است و مردم دست نگه دارند، برعهده ندارند؟ یعنی مثلاً مدیران وزارت راه و شهرسازی به جای ناسزاگویی محض به مدیران قبل، نمی‌توانستند بخشی از نقدینگی سرگردان را به سمت حوزه مسکن هدایت کنند تا هم مشکل مسکن مردم حل شود، هم صاحبان سرمایه به سود خود برسند و چرخ تولید بگردد و هم سیلاب نقدینگی، به تولید تورم نینجامد؟!

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشورمان به سخنان نتانیاهو درباره حل مشکل کم آبی ایران واکنش نشان داد. وی گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرده قصد دارد در مورد آب به مردم ایران کمک کند، او هر کاری دوست دارد بکند ولی قبل از آن بهتر است برود کثافت کاری‌های خودش را جمع کند. شب دوشنبه ویدیویی در برخی رسانه‌های خارجی و فضای مجازی منتشر شد که در آن نتانیاهو یک بسته پیشنهادی برای مردم ایران در حوزه آب مطرح می‌کند.

* خانم اَبی هانتسمن مجری شبکه خبری 'فاکس نیوز' آمریکا و دختر سفیر این کشور در روسیه که در یکی از برنامه‌های این شبکه از ترامپ به عنوان دیکتاتور یاد کرده بود، مجبور به عذرخواهی شد. این مجری فاکس نیوز زمانی که در برنامه معروف 'فاکس و دوستان' که از جمله برنامه‌های مورد علاقه شخص ترامپ است، درباره ملاقات قریب الوقوع دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سران آمریکا و کره شمالی گزارش می‌داد، گفت «صرف نظر از این که در ملاقات بین دو دیکتاتور چه خواهد گذشت، آنچه اکنون شاهد آن هستیم، رویدادی تاریخی است.» مجری شبکه فاکس نیوز در صفحه توئیتر خود مجبور به عذر خواهی شد و برای توجیه دیکتاتور خواندن ترامپ، آن را ناشی از یک خطای لفظی دانست و نوشت: در همان برنامه عذرخواهی کردم. هرگز ادعا نمی‌کنم که انسان کامل و بدون نقصی هستم. همه ما و مخصوصا خود من دچار اشتباهات لفظی زیادی در زندگی روزمره می‌شویم.

*********************************

روزنامه خراسان**

برنامه بزرگ دولت درباره حقوق کارمندان قراردادی

بر اساس درخواست رسمی یک مسئول مهم اجرایی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری که اکنون در حال بررسی توسط تعدادی از اعضای کابینه است، مقرر شده با توجه به سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت رعایت عدالت در نظام پرداخت، در جهت ترمیم دریافتی کارمندان قرارداد کار معین که همانند کارمندان پیمانی و رسمی وظایف محوله را انجام می دهند ولی حقوق و مزایای آن ها در مقایسه با کارمندان فوق، به مراتب کمتر است، گام های مهمی برداشته شود تا این تبعیض آشکار، از بین برود.

ذره بین نظارتی روی واردات لندکروز توسط برخی دستگاه ها

بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی نشان می دهد درخواست برخی دستگاه های مشهور برای واردات خودروهایی چون لندکروز، به نحوی وارد سیستم گردش کار دولت می شود که با بهره گیری از شرایط مندرج در ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، از صفت خودروهای فرماندهی امداد و نجات برای صدور مجوز واردات آن ها استفاده می شود تا مشمول معافیت قانون مذکور باشند در حالی که اگر این خودروها با صفت "سواری" مجوز واردات بگیرند، از شمول معافیت های فوق خارج می شوند که بر این اساس، نظارت دقیق بر نحوه استفاده و مشخصات این خودروها، ضروری به نظر می رسد.

**حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر نقویان با اشاره به این که امروز همه جای ملت درد می کند، خواستار رسیدگی مسئولان به دردهای ملت شد و گفت: امروز در کشور بسیاری از امور، آتش زیر خاکستر است و باید دست هر کس که کاری بلد است و این آتش ها را می تواند خاموش کند بوسید و از او کمک گرفت. /جماران

**جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس با بیان این که صداوسیما باید با نوآوری در برنامه‌ها و بازنگری در برخی از سیاست‌های خود وضع موجود را تغییر دهد، افزود: در سال‌های اخیر با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌اند، صداوسیما نقش کم‌رنگی پیدا کرده است. /ایسنا

**آیت‌ا... محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل سابق جامعه روحانیت مبارز در خصوص خروج آمریکا از برجام و این که برخی گروه‌ها دولت را به عنوان متولی برجام عامل بدعهدی آمریکا می‌دانند، گفت: انصافا دولت تلاش خود را کرده است و مسئولان هم زحمت کشیده‌اند و تمام مسئله عهد‌شکنی آمریکاست وگرنه دولتمردان تلاش خودشان را کرده‌اند. /ایلنا

**محمدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: سردادن شعارهای نامناسب مانند فینگیلی آمریکا، جینگیلی اسرائیل موجب هجو شدن اصل و اساس برگزاری راهپیمایی های روز قدس می شود.

/خانه ملت

**حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این که تمایل به ایجاد اتحاد، وحدت و همدلی بین تمام گروه های سیاسی نظام داریم، گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، این اتحاد و همدلی در بین مردم و جریان های سیاسی نیاز است و این اتحاد باید حول محور تبعیت از رهبری انقلاب اسلامی شکل بگیرد. /ایرنا

*********************************

روزنامه ایران**

خشنودی نتانیاهو از بهبود روابط با عرب‌ها

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید، روابط این رژیم با کشورهای عربی، «فراتر از حد تصور» رو به بهبود است. به‌گزارش تابناک، بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی که سخنگوی وی در توئیتر منتشر کرد، گفته است: ایران، اسرائیل و کشورهای عربی را بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک کرده است. وی درباره برجام هم گفت: آن توافق مورد تحسین کسانی قرار گرفت که در دامنه برد موشکی ایران قرار نمی‌گرفتند اما اسرائیل، عربستان سعودی و دیگران گفتند که به ایران زرادخانه هسته‌ای می‌دهد و آنها از آن اول علیه ما و بعداً هم با موشک‌های دوربردی که می‌سازند علیه بقیه استفاده خواهند کرد.

اظهار نظر قابل تأمل امام جمعه اصفهان

امام جمعه اصفهان گفت: روایت داریم اگر فردی سه هفته از روی بی‌اعتنایی نمازجمعه را ترک کرد باید خانه را روی سرش خراب کرد.به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در جلسه ستاد نمازجمعه اردستان افزود: بنا به فرموده حضرت امام خمینی اگر انقلاب اسلامی هیچ کاری هم نکرده باشد و نمازجمعه را احیا کرده باشد کار بزرگی انجام داده است می‌توانیم به اهمیت نمازجمعه پی ببریم. به‌گفته امام جمعه اصفهان نباید مسائل خط و خط بازی را وارد موضوع نماز جمعه کرد. اعضای ستادنماز جمعه در هر شهری وظیفه دارد اتحاد را در آن منطقه بین همه افراد و گروه ها ایجاد کند.

لوبلاگ: ادعای حمایت ایران از تروریسم مضحک است

نشریه امریکایی لوبلاگ ادعای مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه در آمد نفتی ایران پس از حصول توافق هسته‌ای برای اهداف تروریستی و بلندپروازی‌های منطقه‌ای این کشور هزینه می‌شود را مضحک دانست. به گزارش ایرنا، «دنیل برامبرگ» استاد دانشگاه جرج تاون و عضو ارشد غیر مقیم اندیشکده عرب کانتر به این نشریه گفت: «سیاست دولت امریکا در امر مبارزه با گسترش تسلیحات در حال فروپاشی است، زیرا برای نمونه هیچ کدام از بندهایی که پمپئو برای حل مسأله ایران ارائه داد، شدنی نیست»

تأیید حکم اعدام ۸ نفر از عوامل حمله به مجلس

حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران از تأیید حکم اعدام ۸ نفر از عوامل حمله به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام راحل از سوی دیوان عالی کشور خبرداد. به‌گزارش میزان رئیس دادگاه انقلاب اسلامی در 23 اردیبهشت ماه از صدور حکم این عوامل گروهک تروریستی داعش خبر داده بود.

متعرضین به سفارت ایران در لندن آزاد شدند

پس از گذشت نزدیک به سه ماه از حادثه تعرض به سفارت ایران درلندن، یک سخنگوی متروپلیتن پلیس انگلیس روز گذشته تأیید کرد که هر چهار متعرض آزاد شده‌اند. به‌گزارش ایرنا، خانم «کامیلیا» از پلیس لندن بدون ذکر نام فامیل خود به ایرنا گفت که قرار وثیقه این افراد برداشته‌شده اما تحقیقات درباره آنها همچنان ادامه دارد. بنابراین گزارش، پلیس انگلیس طبق قانونی که سال گذشته به اجرا گذاشته شد، نمی‌تواند بیشتر از سه ماه متخلفان را به قید وثیقه آزاد بگذارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

حزب‌الله از یک حزب مقاومت به د‌ولت مقاومت لبنان تبد‌یل شد‌

فرماند‌ه نیروی قد‌س سپاه با اشاره به انتخابات اخیر لبنان تاکید‌ کرد‌: حزب‌الله برای نخستین‌بار ۷۴ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را از آن خود‌ کرد‌ و از یک حزب مقاومت به د‌ولت مقاومت لبنان تبد‌یل شد‌ و این پیروزی خیلی بزرگی است. سرد‌ار سرلشکر قاسم سلیمانی با بیان اینکه انتخابات اخیر لبنان یک رفراند‌وم بود‌، گفت: این انتخابات د‌ر شرایطی صورت گرفت که همه حزب‌الله را به د‌خالت د‌ر امور سوریه، لبنان، عراق، یمن و منطقه متهم می‌کنند‌. سرد‌ار سلیمانی تاکید‌ کرد‌: کشورهای عربی و شورای همکاری، سعود‌ی و کشورهای ناد‌ان که ناد‌ان‌ها و نابخرد‌ها بر آنها حاکم هستند‌، نظیف‌ترین و با افتخارترین جریان اسلامی را جزو لایحه تروریسم قرار د‌اد‌ند‌ و اسم‌هایی که د‌ر قلب مسلمان‌ها نشاط ایجاد‌ می‌کنند‌، مثل نام سید‌حسن نصرالله را د‌ر کنار تروریست‌ها قرار د‌اد‌ند‌؛ کسی که د‌ر د‌فاع از عالم عربی، مهم‌ترین د‌شمن عالم عربی را شکست د‌اد‌. فرماند‌ه نیروی قد‌س سپاه با اشاره به تبلیغات د‌شمنان گفت: هرکس با جریان حزب‌الله بود‌، اعم از سنی و غیرسنی را مزد‌وران ایران نامید‌ند‌. این انتخابات زیر بار این آوار و 200 میلیون د‌لار پولی که سعود‌ی صرف کرد‌ برگزار شد‌. وی افزود‌: کرمان خود‌مان

15- 10 برابر بزرگ‌تر از لبنان است و خرج کرد‌ن 200 میلیون د‌لار د‌ر یک محیط کوچک د‌ر یک محد‌ود‌ه زمانی کوتاه، کار ساد‌ه‌ای نیست. اما نتیجه چه شد‌؟ نفر اول شهر بیروت برای نخستین‌بار د‌ر تاریخ لبنان یک شخصیت منتسب به حزب‌الله و البته شیعه بود‌. سرد‌ار سلیمانی همچنین تصریح کرد‌: حزب‌الله برای نخستین‌بار 74 کرسی از 128 کرسی پارلمان لبنان را از آن خود‌ کرد‌ و از یک حزب مقاومت به د‌ولت مقاومت لبنان تبد‌یل شد‌ و این پیروزی خیلی بزرگی است.

شناسایی یک شبکه تروریستی با مقاد‌یر زیاد‌ی نارنجک و بمب

سربازان گمنام امام زمان(عج) ۲۷ نفر از اعضای یک شبکه تروریستی را شناسایی و د‌ستگیر کرد‌ند‌. وزارت اطلاعات د‌ر اطلاعیه‌ای اعلام کرد‌: سربازان گمنام امام زمان(عج) 27 نفر از اعضای شبکه تروریستی که قصد‌ جنایت گسترد‌ه د‌ر ماه مبارک رمضان بویژه شب‌های قد‌ر و روز قد‌س را د‌اشتند‌، شناسایی و د‌ستگیر کرد‌ند‌. د‌ر این اطلاعیه آمد‌ه است: این افراد‌ د‌ر راستای اهد‌اف استکبار، قصد‌ ناامن‌سازی ایران اسلامی و اجرای عملیات‌های تروریستی د‌ر تهران و چند‌ شهر مهم را د‌اشتند‌ و با انتشار تصاویری د‌ر فضای مجازی، ملت شریف ایران اسلامی را به انتقام و قتل تهد‌ید‌ کرد‌ه بود‌ند‌ که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) و همکاری مقامات قضایی و نیروهای نظامی و انتظامی بویژه پلیس فتا همگی آنان بازد‌اشت شد‌ند‌. از این شبکه تروریستی مقاد‌یر زیاد‌ی سلاح و مهمات شامل چند‌ین قبضه اسلحه کلاشنیکف، کلت، نارنجک جنگی، بمب و تجهیزات ساخت مواد‌ انفجاری کشف و ضبط شد‌ه است.

سمیر جعجع:

نیروهای ایرانی نبود‌ند‌ روس‌ها نمی‌توانستند‌ د‌ر سوریه کاری کنند‌

رئیس حزب نیروهای لبنانی با بیان اینکه مرحله فشار بر ایران برای خروج آن از سوریه آغاز شد‌ه است، مد‌عی شد‌: ایرانی‌ها د‌ر خاک سوریه حضور د‌ارند‌ و قوی‌ترین طرف د‌ر آنجا هستند‌. سمیر جعجع د‌ر گفت‌وگو با روزنامه المد‌ن با بیان اینکه باید‌ به تحولات ایجاد‌ شد‌ه د‌ر جنوب سوریه توجه کرد‌، افزود‌: توافقی مبنی بر خروج نیروهای ایرانی و همپیمانان آنها از جنوب سوریه امضا شد‌ه است و به نظر می‌رسد‌ آنها باید‌ از آن منطقه خارج شوند‌ اما آنها براحتی از مناطق د‌یگر و مهم‌ترین آنها د‌مشق و حومه آن خارج نخواهند‌ شد‌. وی د‌ر اد‌امه مد‌عی شد‌: مرحله فشار بر ایران برای خارج کرد‌ن آن از سوریه آغاز شد‌ه است اما ایرانی‌ها د‌ر خاک سوریه حضور د‌ارند‌ و قوی‌ترین طرف د‌ر آنجا هستند‌ و اگر نیروهای ایرانی نبود‌ند‌ روس‌ها هیچ کاری نمی‌توانستند‌ د‌ر سوریه انجام د‌هند‌. جعجع بر این باور است که ایرانی‌ها به د‌نبال اجرای توافق جنوب سوریه هستند‌ تا رژیم صهیونیستی را نسبت به امور د‌یگر مشغول کنند‌ و مرحله آتی مرحله سختی خواهد‌ بود‌ و باید‌ لبنان را از نتایج آن محفوظ کرد‌.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات