بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۳۸

هدف آمریکا ایجاد اغتشاشات در ایران است

تغییراتی که مد نظر ترامپ است صحیح بوده اما وی در آن زیاده روی به خرج داده است. رژیم ایران به احتمال زیاد تن به پذیرش تمام آنها نخواهد داد. این بدان معناست که ما دوباره به گذشته برمی گردیم و تنها سناریوی قابل قبول می تواند شامل دو حالت باشد.یا اینکه آمریکا سیاست هایش را در قبال ایران تغییر دهد و یا اینکه رژیم ایران فرو بپاشد .من امیدوارم حالت دوم رخ دهد اما بعید بدانم و باید گفت که حالت اولی محتمل تر است.
پایگاه بصیرت / ترجمه / مهدی بختیاری
بنیاد هریتج ,اندیشکده محافظه کار آمریکایی مستقر در واشنگتن دی سی است. این بنیاد نقشی پیشرو و اثر گذاری قابل توجه ای در سیاستگذاری آمریکا داشته و یکی از مهم ترین سازمان های تحقیقاتی محافظه کار در ایالات متحده قلمداد می شود.
آقای تد بروموند پژوهشگر ارشد این اندیشکده در حوزه امور ایالات متحده و اروپا و نقش راهبردی این کشور در جهان در تحلیلی به سیاست ترامپ در قبال ایران پرداخته که بسا قابل تامل است.
این تحلیلگر ارشد در ابتدا معتقد است که سیاستی که ترامپ در قبال ایران پیش رو گرفته کاملا صحیح بوده اما از نظر وی آقای ترامپ بیش از اندازه دچار زیاده خواهی گردیده زیرا اعمال و یا انتظار تغییرات مد نظر وی و دولتش در ایران دور از انتظار است.
وی بر این باور است که دولت ترامپ میبایست در بلند مدت انتظار تحقق سیاست هایش در ایران را داشته باشد و بهترین رویکرد ممکن روی آوردن به استراتژی اعمال هزینه است.
این استراتژی بنابر تحلیل آقای تد بروموند باعث می شود که طرف مخالف آمریکا با صرف مبالغ هنگفتی در ابعاد مختلف در نهایت از درون متزلزل گردد و با فروپاشی اقتصاد خود زمینه از بین بردن خود را فراهم سازد دقیقا همانند کاری که آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی تحت هدایت گورباچوف انجام داد.
نیت آقای وزیر امور خارجه و ترامپ هدف قرار دادن اقتصاد ایران بوده تا در نهایت منجر به اغتشاشات گسترده توسط مردم گردد.
این تحلیلگر ارشد در ادامه به سه نکته کلیدی اشاره دارد که به گونه ای حاوی هشداری جدی به رئیس جمهور سرخوش ایالات متحده است.
1: من با سیاست اعمال هزینه و فشار اقتصادی بر ایران موافق هستم اما بایست جوانب احتیاط رعایت شود زیرا این سیاست سریعا به بار نخواهد نشست.
2:تغییراتی که مد نظر ترامپ است صحیح بوده اما وی در آن زیاده روی به خرج داده است. رژیم ایران به احتمال زیاد تن به پذیرش تمام آنها نخواهد داد. این بدان معناست که ما دوباره به گذشته برمی گردیم و تنها سناریوی قابل قبول می تواند شامل دو حالت باشد.یا اینکه آمریکا سیاست هایش را در قبال ایران تغییر دهد و یا اینکه رژیم ایران فرو بپاشد .من امیدوارم حالت دوم رخ دهد اما بعید بدانم و باید گفت که حالت اولی محتمل تر است.
3: این بازی ترامپ بسیار خطرناک بوده زیرا باید احتمال شکست وی را در نظر گرفت در این صورت وجهه آمریکا به شدت در دنیا خدشه دار می شود.
در نهایت دولت ترامپ در اعمال اهداف و سیاست های خود در قبال ایران بسیار مصمم و جدی به نظر می رسد.اما باید گفت که این کار به هیچ وجه آسان نیست زیرا احتمال شکست خوردن ترامپ وجود دارد.تلاش برای طراحی استراتژی و نقشه علیه ایران به پایان رسیده و اینک زمان عمل به آن است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات