صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 21 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما قصد دخالت در کشورها را نداریم؛ حضور ما در منطقه به خواست دولت‌ها و ملت‌هاست و همه بدانند هر کمکی که شده با محاسبات بسیار منطقی انجام گرفته است.(97/1/1) www.basirat.ir

▼ حرف روز
بازگشت به اقتدار انقلابی!
دیروز نمایندگان مجلس به مسکوت ماندن لایحه بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (FATF) به‌ مدت دو ماه رأی دادند. این تصمیم اگرچه با رهیافت مقتدرانه نظام در پذیرش هر نوع زور و اجبار در قالب مفاد قانونی و حقوق بین‌الملل مغایرت داشت؛ اما اینکه براساس رأی نمایندگان، قرار شد بررسی FATF در مجلس تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها به‌ مدت دو ماه مسکوت بماند، تصمیم سیاسی عاقلانه و در مسیر اقتدار و جدی بودن در اخذ تضامین کافی ارزیابی می‌شود. به طور مسلم جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مخالفتی با شفافیت مالی، مبارزه با پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و جرایم مالی از این دست ندارد؛ ولی آنچه مردم را به FATF بی‌اعتماد و آن را به دامی با نیات شوم در مسیر ملت ایران تبدیل می‌کند، دو بحث مهم است؛ اول اینکه ایران باید تراکنش‌های مالی گروه‌های مقاومت را به آمریکایی‌ها تحویل بدهد؛ برای نمونه اگر حزب‌الله لبنان یا ایران با یک گروه‌ دیگر از جریان مقاومت رابطه مالی و بانکی دارد، این رابطه به بهانه شفافیت مالی و بانکی باید در اختیار آمریکا قرار بگیرد؛ بحث دوم نیز تعریف تروریسم است؛ در تعریف آنها از تروریسم حزب‌الله لبنان، جریان مقاومت و جریان‌های ضد آمریکایی، ضد صهیونیستی و گروه‌هایی که با داعش مبارزه می‌کنند، تروریست‌ هستند!
برخی از موافقان این لایحه از فراکسیون امید خوش‌بینانه می‌گویند که می‌شود با شرط‌گذاری و تفسیری که در لایحه اخیر نیز از سوی دولت ارائه شده بود، هر جا که به ضرر ایران بود، از اجرای آن سر باز زد یا خارج شد. این موضوع در حالی گفته می‌شود که با تجربه برجام مواجهیم که نه امضای جان کری و نه امضای دیگر اعضای کشورهای 1+5 و نه مهر تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه 2231 هیچ‌کدام نتوانست فرجام خوشی برای آن رقم بزند؛ اما در این میان اصرار هیئت‌رئیسه مجلس برای قرار گرفتن این لایحه در دستور کار مجلس ضمن یادآوری تصویب برجام در 20 دقیقه تأمل‌برانگیز است؛ این در حالی است که هنوز شورای عالی امنیت ملی درباره آن به جمع‌بندی نرسیده و آسیب‌های فراوانی برای کشور دارد. از این رو تلاش نمایندگان برای مسکوت گذاشتن این لایحه که از آن به عنوان برجام 2 یاد می‌شود، گامی در مسیر بازگشت به اقتدار انقلابی است.

▼ گزارش روز
موجودات حقیر!
«هیچ‌کس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم و این امر دقیقاً به مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر بود؛ در حالی که برخی افراد شعارهایی مانند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» را بیان می‌کردند... از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید، از سال ۸۲ تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور»؛ «فعالیت‌های هسته‌ای دست کم از سال ۸۲ به این سو خیلی شیره گلوسوزی برای مملکت نبوده است، نه از نظر پیشرفت علمی خیلی خبری بوده و نه از لحاظ اقتصادی و چه بسا با مطالبی که مطرح شد به ضرر ما بوده است... من معتقدم آنقدر که هسته‌ای به ما ضرر زده است جنگ نزده است»؛ «هیچ‌گونه رابطه منطقی بین ملی کردن صنعت نفت و بحث هسته‌ای وجود ندارد... اقدام به ملی کردن صنعت نفت در آن دوران یک اقدام تاریخی بود؛ ولی امروز با توجه به مسئله هسته‌ای مشکل بزرگ کشور ما برای جلب سرمایه‌های خارجی است.» و... مصداق همان جملاتی هستند که رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در 14 خرداد ماه از گویندگان آنها به «موجودات حقیر» و «موجودات بدی» یاد کردند که به صدای دشمن برای القای خواسته‌های آن در داخل کشور تبدیل شده‌اند، سخنان و خواسته‌هایی که هدف نهایی آن از بین بردن مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است! سخنانی که امروز هم درباره دیگر مؤلفه‌های قدرت کشور، از جمله مسئله موشکی مطرح می‌شود! اما در مقابل این سخنان و گویندگان آنان که عموماً عناوین دانشگاهی را یدک می‌کشند، چه باید کرد؟ برای مقابله با تزریق این تفکر در کشور و تکرار سخنان دشمن در داخل باید در دو سطح اقداماتی صورت گیرد؛ اول در روشنگری و بصیرت‌افزایی در سطح جامعه و افکار عمومی و تبیین زوایای پنهان این سخنان فریبنده و دوم جلوگیری از ایجاد خطای محاسباتی در دستگاه‌های تصمیم‌گیر و مسئولان کشور که نقصان در هر یک از دو سطح می‌تواند سرانجامی مانند آنچه درباره موضوع هسته‌ای و اعتماد به آمریکا رخ داد، به شکل سخت‌تر و تلخ‌تری تکرار کند.

▼ خبر ویژه
توافق اروپا و رژیم صهیونیستی درباره ایران!
به گزارش «عاروتص شوع»، بنیامین نتانیاهو گفت: «هفته گذشته من به اروپا سفر و با سه رهبر اصلی اروپا صحبت کردم؛ آنگلا مرکل، امانوئل مکرون و ترزا می.» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس ادامه داد: «تمرکز من روی تجاوزگری ایران در منطقه ما، آخرین تحولات در منطقه ما و مهم‌تر از هر چیز، تلاش‌های ایران برای حضور و استقرار نظامی در سوریه بود.» وی مدعی شد: «رهبران (این سه کشور اروپایی) با هدف اصلی تعیین شده از سوی من که ایجاد یک توافق بین‌المللی گسترده مبنی بر خروج ایران از کل و تمام سوریه بوده، توافق داشتند.» نتانیاهو افزود: «این هدف من از سفر (به اروپا) بود و تا حد زیادی به هدفم دست یافتم. اگرچه خروج ایران از سوریه، یک فرآیند طولانی‌مدت است؛ اما اعتقاد دارم که اگر ما هدف‌گذاری کنیم و بدانیم که مسیر حرکت‌مان به چه سمتی است، فرصت بیشتری برای رسیدن به اهداف‌مان خواهیم داشت.» این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ناظران اعلام کرده‌اند سفر اروپایی نتانیاهو برای وی دستاوردی به همراه نداشته است. یک خبرنگار امور سیاسی در تلویزیون اسرائیل در این‌ باره گفت: «اروپایی‌ها خواستار حرکت در مسیر ترامپ و نتانیاهو نیستند و نمی‌خواهند از توافق هسته‌ای خارج شوند و یا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند... در کل، نتانیاهو موفق به کسب حمایت سران اروپا نشد.»

▼ اخبار
1ـ اذعان به همدستی اروپا و آمریکا

روزنامه دولتی «ایران» در گزارشی نوشت: «نکته قابل توجه این است که اگرچه آمریکا و اروپا در حوزه اقتصادی ممکن است جنگ تجاری داشته باشند؛ اما در خصوص موضوعات امنیتی و راهبردی با یکدیگر اتفاق نظر دارند. مضافاً اینکه در حوزه اقتصادی هم مقاومت و ایستادگی اروپایی‌ها در مقابل آمریکا در صورت افزایش فشار ناشی از تحریم‌های یکجانبه قابل تأمل است.» این روزنامه همچنین با تأکید بر هدف مشترک آمریکا و اروپا می‌نویسد: «اروپا معتقد است امکان توافق مکمل با ایران، زمانی فراهم می‌شود که توافق فعلی حفظ و اعتماد ایران حاصل شود؛ یعنی اول باید اعتماد ایران جذب شود و بعد درباره موضوعات دیگر گفت‌وگوها را شروع کرد.»

2ـ هشدارهای مرکل به ترامپ
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن ابراز تأسف از تصمیم غیرمنتظره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت نکردن از اعلامیه رسمی گروه «جی۷»، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا همچون کانادا علیه تعرفه‌های اِعمالی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم، تدابیر تلافی‌‌جویانه‌ای به مرحله اجرا می‌گذارد.» مرکل در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی «آ.ار.دی» (ARD) آلمان اظهار داشت: «خودداری [ترامپ از اعلام حمایت از اعلامیه رسمی] اقدامی تأمل‌برانگیز و البته تاحدودی ناراحت‌کننده بود.» صدراعظم آلمان تأکید کرد: «اروپا دیگر نمی‌تواند به این متحد خود (آمریکا) متکی باشد و خود باید سرنوشتش را در دست بگیرد.»

3ـ دست بسته ترامپ در برابر چین
«واشنگتن‌تایمز» گزارش داد: با اقدام آمریکا برای ترک برجام و بازگرداندن دوباره تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی به دلیل ترس از دست دادن دسترسی به بازارهای آمریکا، قراردادها با ایران را لغو کرده‌اند؛ اما چین این خلأ را پر کرده است. ترامپ تمایل ندارد شرکت‌های چینی را به طور مستقیم هدف قرار دهد؛ زیرا این اقدام می‌تواند بر مذاکرات تجاری با پکن تأثیر منفی بگذارد. به نوشته واشنگتن‌تایمز، به علت راهبرد دقیق پکن برای دور نگه داشتن دارایی‌های اقتصادی مهمش از تراکنش‌های عمومی بازارهای جهانی، تحریم‌های آمریکا به شرکت‌های چینی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

4ـ باج‌گیری نمایندگان فهرست امید از دولت!
«علی جنتی» وزیر ارشاد دولت یازدهم گفته است: «برخی وزرا با نمایندگان پرتوقع مجلس معامله می‌کنند و برای اینکه به دور از سؤال یا استیضاح بمانند، باج‌های سنگینی به نمایندگان مجلس می‌دهند و برخلاف سیاست‌های رئیس‌جمهور عمل می‌کنند. این موضوعات سبب شده است که دولت نتواند به وظیفه و رسالتی که بر دوش دارد، عمل کند و انتظارات رئیس‌جمهور از اعضای کابینه به طور کامل محقق نشود.» گفتنی است، پیش از این روزنامه شرق‌ در مطلبی نوشته بود که اعضای فهرست امید از وزرا برای پست معاونت و مدیر کلی وزارتخانه باج‌گیری می‌کنند!

5ـ گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکن
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، رؤسای‌جمهور روسیه و چین در توافق‌نامه مشترکی که امضا کردند، تصمیم گرفتند سهم مبادلات تجاری بین دو کشور با ارز ملی روبل‌ـ یوآن را افزایش دهند. این توافق‌نامه مواردی را مانند «تقویت بیشتر روابط روسیه و چین در بخش مالی، افزایش سهم ارز ملی در پرداخت‌های مربوط به مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و گسترش همکاری در زمینه‌هایی مانند ساختار پرداخت و بیمه» دربر می‌گیرد. همچنین، «پوتین» و «شی جین پینگ» توافق کردند که دو کشور حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دهند.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با بیان اینکه برای حفظ روند رو به رشد اقتصاد کشور در وضعیت جدید پسا خروج، باید روی مزیت‌های نسبی اقتصاد داخلی خود تأکید کنیم، گفت: یکی از بخش‌هایی که مزیت نسبی مناسبی در آن وجود دارد، بخش کشاورزی است. با همین وضعیت آب و خاک می‌توانیم غذای مورد نیاز بیش از 300 میلیون نفر را تأمین کنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مدیریت آب و خاک با احیای مجدد جهاد سازندگی سابق یکی از ضروریات اقتصاد منهای برجام است.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره پرداخت فطریه به کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: وقتی مردم از ما سؤال می‌کنند که آیا فطریه‌مان را به کمیته امداد بدهیم، ما می‌گوییم بدهید؛ این به معنای آن است که این کمیته مورد اعتماد است. وی افزود: ما در منزل خودمان صندوق کمیته امدادی داریم و هر روز صبح تا مبلغی را در این صندوق نیندازیم، از منزل خارج نمی‌شویم و این نشان‌دهنده آن است که ما به این کمیته اعتماد داریم.
«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «شعار «اول آمریکا» (America First) در حقیقت به معنای آمریکای تنهاست. مشکل این است که یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند موجب موفقیت و تغییر ماهیت چالش‌هایی شود که ما در جهان با آنها مواجه هستیم. دونالد ترامپ در حال آزار دادن هم‌پیمانانی است که داریم و به آنها نیازمندیم. انجام اقدامات کودکانه یک رفتار است نه سیاست.»
«جرج سوروس» سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» ضمن انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، وی را مقصر آشفتگی‌های کنونی دانست و گفت: «هر آنچه می‌تواند اشتباه پیش برود، اشتباه پیش رفته است.» این سرمایه‌دار 87 ساله آمریکایی در ادامه رئیس‌جمهور آمریکا را به این موضوع متهم کرد که «تمایل دارد جهان را نابود کند.»
رئیس مجلس عراق آتش زدن انبارهای ویژه صندوق‌های رأی منطقه الرصافه را اقدامی عمدی و جنایتی برنامه‌ریزی شده توصیف کرد. «سلیم الجبوری» که به دنبال این حادثه خواهان برگزاری مجدد انتخابات شده است، اعلام کرد: هدف این اقدام پنهان نگاه داشتن تقلب در آرا و فریب مردم عراق و تغییر اراده و انتخاب آنان است.
شرکت انگلیسی «پرایس‌واتر هاوس‌ کوپرز» پیش‌بینی کرد، اقتصاد آمریکا تضعیف شده و تا 32 سال دیگر با دو پله سقوط به جایگاه سوم جهان افت پیدا می‌کند و چین و هند گوی سبقت را از آمریکا خواهند ربود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات