صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۴۶

از دست بسته آمریکا تا باج‌گیری از دولت

1ـ اذعان به همدستی اروپا و آمریکا
روزنامه دولتی «ایران» در گزارشی نوشت: «نکته قابل توجه این است که اگرچه آمریکا و اروپا در حوزه اقتصادی ممکن است جنگ تجاری داشته باشند؛ اما در خصوص موضوعات امنیتی و راهبردی با یکدیگر اتفاق نظر دارند. مضافاً اینکه در حوزه اقتصادی هم مقاومت و ایستادگی اروپایی‌ها در مقابل آمریکا در صورت افزایش فشار ناشی از تحریم‌های یکجانبه قابل تأمل است.» این روزنامه همچنین با تأکید بر هدف مشترک آمریکا و اروپا می‌نویسد: «اروپا معتقد است امکان توافق مکمل با ایران، زمانی فراهم می‌شود که توافق فعلی حفظ و اعتماد ایران حاصل شود؛ یعنی اول باید اعتماد ایران جذب شود و بعد درباره موضوعات دیگر گفت‌وگوها را شروع کرد.»

2ـ هشدارهای مرکل به ترامپ
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن ابراز تأسف از تصمیم غیرمنتظره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت نکردن از اعلامیه رسمی گروه «جی۷»، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا همچون کانادا علیه تعرفه‌های اِعمالی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم، تدابیر تلافی‌‌جویانه‌ای به مرحله اجرا می‌گذارد.» مرکل در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی «آ.ار.دی» (ARD) آلمان اظهار داشت: «خودداری [ترامپ از اعلام حمایت از اعلامیه رسمی] اقدامی تأمل‌برانگیز و البته تاحدودی ناراحت‌کننده بود.» صدراعظم آلمان تأکید کرد: «اروپا دیگر نمی‌تواند به این متحد خود (آمریکا) متکی باشد و خود باید سرنوشتش را در دست بگیرد.»

3ـ دست بسته ترامپ در برابر چین
«واشنگتن‌تایمز» گزارش داد: با اقدام آمریکا برای ترک برجام و بازگرداندن دوباره تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی به دلیل ترس از دست دادن دسترسی به بازارهای آمریکا، قراردادها با ایران را لغو کرده‌اند؛ اما چین این خلأ را پر کرده است. ترامپ تمایل ندارد شرکت‌های چینی را به طور مستقیم هدف قرار دهد؛ زیرا این اقدام می‌تواند بر مذاکرات تجاری با پکن تأثیر منفی بگذارد. به نوشته واشنگتن‌تایمز، به علت راهبرد دقیق پکن برای دور نگه داشتن دارایی‌های اقتصادی مهمش از تراکنش‌های عمومی بازارهای جهانی، تحریم‌های آمریکا به شرکت‌های چینی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

4ـ باج‌گیری نمایندگان فهرست امید از دولت!
«علی جنتی» وزیر ارشاد دولت یازدهم گفته است: «برخی وزرا با نمایندگان پرتوقع مجلس معامله می‌کنند و برای اینکه به دور از سؤال یا استیضاح بمانند، باج‌های سنگینی به نمایندگان مجلس می‌دهند و برخلاف سیاست‌های رئیس‌جمهور عمل می‌کنند. این موضوعات سبب شده است که دولت نتواند به وظیفه و رسالتی که بر دوش دارد، عمل کند و انتظارات رئیس‌جمهور از اعضای کابینه به طور کامل محقق نشود.» گفتنی است، پیش از این روزنامه شرق‌ در مطلبی نوشته بود که اعضای فهرست امید از وزرا برای پست معاونت و مدیر کلی وزارتخانه باج‌گیری می‌کنند!

5ـ گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکن
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، رؤسای‌جمهور روسیه و چین در توافق‌نامه مشترکی که امضا کردند، تصمیم گرفتند سهم مبادلات تجاری بین دو کشور با ارز ملی روبل‌ـ یوآن را افزایش دهند. این توافق‌نامه مواردی را مانند «تقویت بیشتر روابط روسیه و چین در بخش مالی، افزایش سهم ارز ملی در پرداخت‌های مربوط به مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و گسترش همکاری در زمینه‌هایی مانند ساختار پرداخت و بیمه» دربر می‌گیرد. همچنین، «پوتین» و «شی جین پینگ» توافق کردند که دو کشور حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات