صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 27 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما خواهش می‌کنیم حرف‌های تبلیغاتی دشمن را که جنگ روانی او برای تضعیف روحیه ملت است، در مطبوعات و تریبون‌ها و رسانه‌ها تکرار نکنند.(1397/3/25) www.basirat.ir

▼ حرف روز
بالندگی انقلاب
یکی از مهم‌ترین فرازهای سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر دفاع از خصوصیت پایداری ملت ایران بود که فرمودند: «این ملّت، خسته نیست. آن کسانی که به‌‌تبع از تبلیغات دشمنان، ترویج می‌کنند که این ملّت خسته است، بی‌نشاط است، خودشان خسته‌اند، خودشان بی‌نشاطند! تعمیم می‌دهند، قیاس به نفس می‌کنند.»
در سال‌های گذشته، عوامل دشمن با برنامه‌های متعدد خود درصدد بوده‌اند روحیه ایستادگی و مقاومت را از ملت انقلابی ما بگیرند. آنها با تاکتیک‌های روانی متعدد اقتصادی و سیاسی همواره این مسیر را طی کرده‌اند تا انگیزه و امید را کاهش بدهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.
۱ـ برجسته کردن ضعف‌های اجتماعی کشور به منظور بیان این تئوری که کشور با فروپاشی اجتماعی مواجه است. این در حالی است که سرمایه‌های اجتماعی نظام در شکل‌های متفاوت همبستگی تردیدناپذیری دارند؛ از جمله در موضوعاتی مانند زلزله کرمانشاه و سیل کمک‌ها از قسمت‌های گوناگون ‌کشور بدون توجه به تفاوت‌های قومی و مذهبی.
۲ـ از دست رفتگی هویت؛ در حالی که مبتنی بر هنجارهای جامعه و ارزش‌های ملی و مذهبی حرکت‌های عظیمی، مانند برگزاری با کیفیت شب‌های احیا و لیالی قدر، برگزاری با شکوه روز قدس و... در کشور به وقوع می‌پیوندد.
۳ـ ایستادگی در مقابل دشمن؛ یکی دیگر از برنامه‌های دشمن، کاهش روحیه مقاومت در بین ملت‌ از طریق عوامل نفوذی، برنامه‌های فرهنگی و فشارهای اقتصادی بوده است. با وجود این نگاهی به جوانان آماده برای دفاع از حرم یا استقبال‌ از شهدا حاکی از این است که این تیر دشمن نیز به سنگ خورده و ایستادگی و مقاومت روند رویشی در کشور داشته است.
حال از مدعیان درخواست می‌شود اگر جمهوری اسلامی خسته است یا اینکه گفتمان آن مورد قبول جهانیان نیست، به این پرسش‌ها پاسخ دهند که چرا اجازه نمی‌دهید رسانه‌های ایرانی سخن جمهوری اسلامی را به جهان برسانند؟ اگر جمهوری اسلامی فاقد اثر شده است، چرا از نفوذ آن در غرب آسیا و آمریکای لاتین و حتی آفریقا نگران هستید؟ اگر نهادهای انقلابی کارآیی خود را از دست داده‌اند، چرا از روش و حیله‌ برای مقابله با آنها کمک می‌گیرید؟
واقعیت این است که دشمن با تهدید نظامی موفق نبوده است و اکنون با القای یأس و در موازات آن با اجرای پروژه نفوذ نیروهای وابسته دنبال تکمیل‌ چرخه تهدیدهای خود است؛ اما افزایش فشارها و توطئه‌ها در زمانی که انقلاب به بالندگی و پویایی خود رسیده، روز به روز بی‌اثرتر می‌شود.

▼ گزارش روز
القای یأس در اوج شادی!
دقیقه 94، ضربه ایستگاهی، اشتباه «عزیز بوهدوز» هافبک مراکشی، پیروزی ایران در اولین بازی مرحله گروهی، صدرنشین شدن در گروه مرگ جام جهانی 2018 و شادی بی‌حد و حصر همه ما از این اتفاق، جمعه 25 خرداد ماه 1397 را به یکی از روزهای خاص برای ایرانیان تبدیل کرد؛ خاطره‌ای بی‌نظیر که در حافظه تاریخی ایران برای همیشه خواهد ماند؛ اما در میان خوشحالی عمومی و جشن پیروزی ملی‌ـ ورزشی از برخی زبان‌ها و قلم‌ها نکاتی مطرح شد و بر زبان آمد که شاید نشانه‌ای از یک خودآزاری و تمایل به سیاهی و بدبینی و تحقیر ایرانیان در آن نمود داشت؛ نگاه‌هایی که در اوج شادی عمومی و وجد ملی ایرانیان که فارغ از همه نگاه‌های سیاسی و مذهبی و سلایق گوناگون در کنار یکدیگر و به یک دلیل مشترک شادمان هستند، بر خلاف واقع به مردم می‌گویند جز اشتباه حریف در ثانیه‌های پایانی هیچ موضوع دیگری وجود ندارد که شما را خوشحال کند و به گونه‌ای القا می‌کنند که انگار مردم ما در سیاهی مطلق هستند! جملاتی، چون فقط مردم ما با فوتبال می‌توانند خوشحال شوند، جز این شادمانی چه چیز دیگری داریم و... . این نگاه که مع‌الاسف از تریبون‌های رسمی و از سوی برخی از چهره‌ها در حال تکرار و بازتکرار است، درست در راستای هدف نهایی جبهه رسانه‌ای مقابل کشورمان است که ناامیدسازی مردم و به بن رساندن کشور را تقویت می‌کند.
البته ناگفته پیداست که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مشکلات، نارسایی‌ها، برخی ناکارآمدی‌ها و... در سطح کشور شود، بله وضعیت بد اقتصادی و... وجود دارد، اما حرف اصلی این است که چطور می‌توان ظرفیت‌های کشور را نادیده گرفت و بر پیشرفت‌های ایران در سال‌های اخیر چشم بست و در اوج شادی ملی و وحدت ملی به بهانه فوتبال، بی‌رحمانه این معنا را به جامعه منتقل کرد که ما هیچ دلیلی برای شاد بودن نداریم جز اشتباه مدافع مراکشی در آخرین توپ ارسالی بر روی دروازه حریف!

▼ اخبار ویژه                  
ضرورت مجازات شرکت‌های خارجی
متأسفانه، با اعلام خروج آمریکا از برجام شاهد خروج تعدادی از شرکت‌های خارجی از بازار ایران بودیم. این شرکت‌ها به طور عمده در فضای پس از برجام برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری وارد کشور شده بودند، اما حالا قصد دارند در ماه‌های آینده از ایران خارج شوند. اگر قرار باشد این شرکت‌ها بدون پرداخت غرامت و با خیال آسوده ایران را ترک کنند، ممکن است شوک روانی ناشی از خروج آنها بر اقتصاد کشور اثر بگذارد؛ از این رو لازم است نهادهای نظارتی پیش از خروج این شرکت‌ها وضعیت مالیاتی، بانکی و گمرکی این شرکت‌ها را دقیقاً بررسی کرده و در صورت لزوم برخوردهای قانونی لازم را هم با آنها انجام دهند.

بستر جنگ روانی دشمنان ایران
سیدمحمدعلی ابطحی، مسئول دفتر رئیس دولت اصلاحات در واکنش به اظهارات حسن روحانی در جمع اصحاب رسانه که گفته بود گرانی روی کاغذها و آمارها و جلسات ما وجود ندارد و این یک جنگ روانی است، گفت: مشکل فاصله بین اتاق رؤسای دولتی با واقعیت‌های گرانیِ بازار است که بار آن بر دوش مردم است. وی با اشاره به اینکه خیلی از وزرای سوپر محافظه‌کار دولت، عامل به وجود آمدن این فضای به قول رئیس‌جمهور روانی هستند، خطاب به حسن روحانی تصریح کرد: تو را به خدا زودتر تغییرشان دهید، دولت ساکت و محافظه‌کار شما بهترین بستر جنگ روانی یا اقتصادی رقبا یا دشمنان ایران است. ابطحی در پایان خاطرنشان کرد: میلیون‌ها ایرانی که‌ به شما رأی دادند و بزرگانی که از شما در انتخابات حمایت کردند، حال‌شان خوب نیست.

▼ اخبار
1ـ تردیدی به خود راه نخواهیم داد
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با اعلام این خبر که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، گفت: اگر بخواهیم در ابتدا درباره روابط سوریه و ایران صحبت کنیم، باید بگوییم که هم‌پیمانی دو کشور طی 40 سال گذشته و در وضعیت گوناگونی که در خاورمیانه به وجود آمده، همچنان ثابت بوده است. بنابراین هیچ دلیلی برای طرح گذرا بودن یا نبودن آن وجود ندارد. اما عنصر جدیدی که در جنگ سوریه به این روابط دوجانبه وارد شد، روس‌ها بودند که در نتیجه آن یک هم‌پیمانی سه‌جانبه به وجود آمد. ما از همان اول از ایرانی‌ها و روس‌ها خواستیم در سوریه حضور یابند؛ زیرا به کمک این کشورها نیاز داشتیم و ایران به درخواست ما پاسخ مثبت داد. وی همچنین درباره صحبت‌هایی که پیرامون ایجاد پایگاه نظامی ایران در سوریه می‌شود، با بیان اینکه ایران تا کنون هیچ درخواستی در این زمینه نداشته است، گفت: از آنجا که ایران، مانند روسیه، یک کشور هم‌پیمان سوریه است، هیچ مانعی بر سر وجود چنین پایگا‌ه‌هایی وجود ندارد.

2ـ سعودی‌ها عصبانی هستند
اعلام توافق اولیه سیاسی دو ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» و «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) به رهبری «هادی العامری» طی روزهای اخیر برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان و عبور تقریبی از یکی دیگر از موانع تشکیل دولت جدید، با واکنش‌های منفی متعددی در محافل سیاسی و رسانه‌ای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همراه شده است. روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن نیز دیگر رسانه‌ای است که صدر را به تسلیم شدن در برابر طرح ایران متهم کرده و طی گزارشی ادعا می‌کند، این تحول همزمان با تحرکات ایران در عراق صورت گرفت. در سطح شبکه‌های اجتماعی نیز کاربر معروف سعودی که با نام «مستشار الامیر محمد بن نایف» (مشاور شاهزاده محمد بن نایف) در توئیتر فعالیت می‌کند، با اعتراف به شکست دیگر سیاست خارجه عربستان در عراق، ادعا می‌کند: نخست‌وزیر ایرانی دیگری در عراق حکومت خواهد کرد و عربستان را تهدید می‌کند.

3ـ می‌دانیم نقص‌هایی وجود دارد
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت و این بانک، اظهار داشت: تصمیم دولت درباره بازار ارز که در فروردین ماه اجرایی شد، اقدام سنجیده‌ای تلقی می‌شود؛ چرا که حداقل سبب شد با خروج آمریکا از برجام، بازار ارز با شوک جدیدی روبه‌رو نشود و به نوعی مصونیت نسبی ایجاد کرد. ولی‌الله سیف ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولیدی این اطمینان را دارند که مواد اولیه خود را می‌توانند با دلار 4 هزار و 200 تومانی تأمین کنند؛ البته تصمیمات ارزی دولت در آینده کامل‌تر و پخته‌تر می‌شود. وی تصریح کرد: اینکه مطرح می‌شود برخی‌ها با دلار 4 هزار و 200 تومانی درصدد افزایش واردات هستند، تا بتوانند کالاهای وارداتی را با قیمتی گران‌تر بفروشند، موضوعی است که بانک مرکزی در جریان آن است و اقدامات لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

4ـ تشدید جنگ تجاری آمریکا علیه چین
در حالی که رسانه‌های غربی از احتمال شروع جنگ تجاری آمریکا با چین با فرمان دونالد ترامپ خبر می‌دهند، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد در صورت اقدام آمریکا برای آسیب زدن به منافع تجاری و اقتصادی چین، پکن به سرعت به اقدام واشنگتن پاسخ مقتضی خواهد داد. این در حالی است که «بلومبرگ» به نقل از منابع خود در کاخ سفید خبر می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا درصدد اعمال تعرفه اضافی بر کالاهای چینی و شروع جنگ با این کشور است. قرار است بر ۱۳۰۰ قلم کالای تکنولوژیک چینی، در گمرکات آمریکا، تعرفه بالاتری اعمال ‌شود.

▼ اخبار کوتاه
گوئلام فائوری، مدیر بخش غیر نظامی ایرباس به روزنامه آلمانی «هامبورگر آبند بلات» گفته است: «در حالی که ما هنوز در انتظار جزئیات تحریم‌های جدید هستیم، اما بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش‌های ایران را تحویل دهیم.» به نوشته این گزارش، ایرباس از تحریم‌های آمریکا متأثر می‌شود؛ زیرا در همه جت‌های این تولیدکننده اروپایی هواپیما، قطعات آمریکایی استفاده می‌شود. پیش از این شرکت آمریکایی بوئینگ نیز اعلام کرده بود هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.
روزنامه «استاندارد» و هفته‌نامه «پروفیل» در گزارش‌هایی اعلام کرده بودند، بین سال‌های 1999 تا 2006، سرویس فدرال اطلاعات آلمان موسوم به «بی‌ان‌دی» از حدود 2000 هدف در نهادهای سیاسی، سازمان‌های بین‌المللی، بانک‌ها، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان سلاح در اتریش جاسوسی می‌کرده است. در واکنش به این گزارش‌ها، سباستین کورتز، صدراعظم اتریش در نشستی خبری در حضور الکساندر ون‌در بِلِن، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد: «نباید چنین چیزی بین دولت‌های دوست وجود داشته باشد.»
ایلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ خبرنگاری درباره اجازه آنکارا به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در حمله احتمالی به ایران گفت: برای حمله به یک کشور، هرگز از پایگاه‌های ما استفاده نخواهد شد. همچنین، از زمان پیمان «قصر شیرین» (Şirin Kasir)، یعنی ۶۰۰ سال پیش تا کنون هیچ جنگی میان ایران و ترکیه روی نداده است. تصور قرار گرفتن در صف مقابل همسایه‌مان در یک جنگ احتمالی، محال بوده و امکان ندارد.
دولت آلمان اعلام کرد، دفتر ویژه‌ای ایجاد کرده است که هدف از آن دادن مشاوره به شرکت‌هایی است که از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی دارند. وزارت دارایی این کشور با اعلام این خبر گفت: شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درباره همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند. این وزارتخانه تأکید کرد، برلین همچنان به تعهدات خود درباره برجام پایبند خواهد بود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس از طرح سؤال از رئیس‌جمهور از جانب ۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد و یادآور شد: محوریت طرح سؤال از رئیس‌جمهور که به امضای ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده، افزایش بی‌سابقه قیمت سکه، خودرو و ارز است.
طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی قبول اشتباهات از سوی تیم اقتصادی دولت را تنها راه مدیریت گرانی‌های اخیر دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت باید قبول کند تصمیمات‌شان قابل تجدیدنظر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات