صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۰۴

از عصبانیت تا جنگ

1ـ تردیدی به خود راه نخواهیم داد
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با اعلام این خبر که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، گفت: اگر بخواهیم در ابتدا درباره روابط سوریه و ایران صحبت کنیم، باید بگوییم که هم‌پیمانی دو کشور طی 40 سال گذشته و در وضعیت گوناگونی که در خاورمیانه به وجود آمده، همچنان ثابت بوده است. بنابراین هیچ دلیلی برای طرح گذرا بودن یا نبودن آن وجود ندارد. اما عنصر جدیدی که در جنگ سوریه به این روابط دوجانبه وارد شد، روس‌ها بودند که در نتیجه آن یک هم‌پیمانی سه‌جانبه به وجود آمد. ما از همان اول از ایرانی‌ها و روس‌ها خواستیم در سوریه حضور یابند؛ زیرا به کمک این کشورها نیاز داشتیم و ایران به درخواست ما پاسخ مثبت داد. وی همچنین درباره صحبت‌هایی که پیرامون ایجاد پایگاه نظامی ایران در سوریه می‌شود، با بیان اینکه ایران تا کنون هیچ درخواستی در این زمینه نداشته است، گفت: از آنجا که ایران، مانند روسیه، یک کشور هم‌پیمان سوریه است، هیچ مانعی بر سر وجود چنین پایگا‌ه‌هایی وجود ندارد.

2ـ سعودی‌ها عصبانی هستند
اعلام توافق اولیه سیاسی دو ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» و «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) به رهبری «هادی العامری» طی روزهای اخیر برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان و عبور تقریبی از یکی دیگر از موانع تشکیل دولت جدید، با واکنش‌های منفی متعددی در محافل سیاسی و رسانه‌ای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همراه شده است. روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن نیز دیگر رسانه‌ای است که صدر را به تسلیم شدن در برابر طرح ایران متهم کرده و طی گزارشی ادعا می‌کند، این تحول همزمان با تحرکات ایران در عراق صورت گرفت. در سطح شبکه‌های اجتماعی نیز کاربر معروف سعودی که با نام «مستشار الامیر محمد بن نایف» (مشاور شاهزاده محمد بن نایف) در توئیتر فعالیت می‌کند، با اعتراف به شکست دیگر سیاست خارجه عربستان در عراق، ادعا می‌کند: نخست‌وزیر ایرانی دیگری در عراق حکومت خواهد کرد و عربستان را تهدید می‌کند.

3ـ می‌دانیم نقص‌هایی وجود دارد
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت و این بانک، اظهار داشت: تصمیم دولت درباره بازار ارز که در فروردین ماه اجرایی شد، اقدام سنجیده‌ای تلقی می‌شود؛ چرا که حداقل سبب شد با خروج آمریکا از برجام، بازار ارز با شوک جدیدی روبه‌رو نشود و به نوعی مصونیت نسبی ایجاد کرد. ولی‌الله سیف ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولیدی این اطمینان را دارند که مواد اولیه خود را می‌توانند با دلار 4 هزار و 200 تومانی تأمین کنند؛ البته تصمیمات ارزی دولت در آینده کامل‌تر و پخته‌تر می‌شود. وی تصریح کرد: اینکه مطرح می‌شود برخی‌ها با دلار 4 هزار و 200 تومانی درصدد افزایش واردات هستند، تا بتوانند کالاهای وارداتی را با قیمتی گران‌تر بفروشند، موضوعی است که بانک مرکزی در جریان آن است و اقدامات لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

4ـ تشدید جنگ تجاری آمریکا علیه چین
در حالی که رسانه‌های غربی از احتمال شروع جنگ تجاری آمریکا با چین با فرمان دونالد ترامپ خبر می‌دهند، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد در صورت اقدام آمریکا برای آسیب زدن به منافع تجاری و اقتصادی چین، پکن به سرعت به اقدام واشنگتن پاسخ مقتضی خواهد داد. این در حالی است که «بلومبرگ» به نقل از منابع خود در کاخ سفید خبر می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا درصدد اعمال تعرفه اضافی بر کالاهای چینی و شروع جنگ با این کشور است. قرار است بر ۱۳۰۰ قلم کالای تکنولوژیک چینی، در گمرکات آمریکا، تعرفه بالاتری اعمال ‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات