صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنان تلاش دارند تا با جنگ روانی، ما از نقاط قوت و عناصر اقتدار ملی خود دست برداریم تا بیگانگان راحت‌تر بر کشور و ملت و سرنوشت آینده‌ ما مسلط شوند اما ملت ایران، در مقابل این حرکت ایستاده است.(1397/3/14) www.basirat.ir

▼ حرف روز
کاتالیزوری برای فشارهای بیرونی!
تعدادی از فعالان اصلاح‌طلب و اپوزیسیون خارج از کشور با نوشتن نامه‌ای خطاب به مسئولان عالی‌رتبه نظام، خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا و ترامپ شدند. آنها نوشتند، مذاکرات می‌تواند «با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی» باشد و در صورت هرگونه زیاده‌خواهی یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است. اسامی امضاکننده نامه نیز درخور توجه است. از ابوالفضل بازرگان برادرزاده رئیس دولت موقت تا جمیله کدیور اصلاح‌طلب اپوزیسیون و نماینده مجلس ششم، کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و سحرخیز محکوم امنیتی، احمد منتظری فرزند مرحوم منتظری و علیجانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب پناهنده به فرانسه برای نگارش این نامه کنار هم قرار گرفته‌اند.
این نامه بازتاب‌های گوناگونی در حوزه سیاسی و رسانه‌ای داخل و خارج داشت و خط جدیدی از گزارش و تحلیل را ایجاد کرد. ورای ورود به این بازتاب‌ها و دیدگاه‌های نویسندگان که تحلیل محتوای نظرات‌شان در جای خود واجد نکات مهمی است، عمق سادگی تحلیل راهبردی یا وقاحت این جماعت برای این نوشته مهم‌تر است و این تجربه بارها آزمون شدهِ تاریخی را به یاد می‌آورد که همواره زمینه‌سازی و همراهی عوامل وابسته یا مرعوب بوده که بستر استعمار شده است و حمایت آمریکا از برخی گروه‌های سیاسی داخلی ایران نیز برای همین بزنگاه‌هایی است که قصد عملیاتی کردن برنامه‌های خود علیه ملت ایران را دارد. امروز مقابله با توان دفاعی و ناامیدسازی اجتماعی با ابزار فشار سه‌گانه اقتصادی، روانی و عملی است که در دستور کار آمریکا و دشمنان انقلاب قرار گرفته است و مطالبه امثال این جماعت می‌تواند نقش ضلع سوم مثلث فشار بر ایران را در کنار تقسیم کار آمریکا‌ـ اروپایی به عنوان کاتالیزور یا تسهیل‌کننده مسیر فشارها و تحریم‌ها و تهدیدات بر داخل را ایفا کند. این نامه‌ بیان‌کننده پیوند «فشار از بیرون» با «همراهی از داخل» در راستای عملی شدن توطئه‌ جدید آمریکاست.
 از این منظر، نگارش این نامه در وضعیت حساس کنونی غلط راهبردی است که می‌تواند به دوقطبی‌سازی بسیار مضر «سازش‌ـ مقاومت» دامن بزند. این در حالی است که تجربه شکست برجام مانند آفتاب تابان پیش روی آنهاست و درخواست مذاکره مجدد با کشور و رئیس‌جمهوری که به هیچ توافقی پایبند نیست، کاری عبث است و موجب فرصت‌سوزی و جلوگیری از شکوفایی ظرفیت‌های درونی می‌شود.

▼ گزارش روز
راه پیروزی
محاصره شهر بندری «الحدیده» یمن و آوارگی پنج هزار خانواده تازه‌ترین جنایت امارات متحده عربی و ائتلاف سعودی است که با همراهی آمریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفته است. حدود یک ماه است که متجاوزان به کشور یمن با هدف اشغال بندر الحدیده‌ـ که تنها راه تنفس و ارتباط نیروهای مقاومت یمن با بیرون است‌ـ عملیات گسترده‌ای را شروع کردند. در ابتدا شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات توانستند از جنوب استان الحدیده و در امتداد ساحل با پوشش هوایی، تا نزدیکی الحدیده (فاصله 30 کیلومتری) پیشروی‌ کنند؛ اما مدت‌هاست که یمنی‌ها دیگر به آنها اجازه پیشرفت نداده و خسارت و تلفات بسیاری را بر متجاوزان تحمیل کردند. اما آنچه در این میان بار دیگر بیش از پیش خود را به نمایش گذاشته است، سکوت مدعیان حقوق بشر و حامیان پر مدعای صلح است، آنها که پیشتر شیوع بیماری وبا، بحران غذا، حمله به بیمارستان‌ها و مدارس را نادیده گرفتند، آنها که بر کشتار کودکان و زنان و مردان چشم بستند و گویا اصلاً کشوری به نام یمن و جنایتکاران سعودی در جهان وجود ندارد، طبیعی است که این بار هم سکوت کنند و صدای مظلومیت مردم یمن را نشنیده بگیرند، ولی سکوت این مدعیان نتیجه این تقابل نابرابر را رقم نخواهد زد، بلکه  نتیجه را ملت یمن رقم خواهد زد، ملتی که سال‌هاست در برابر تجاوز سعودی‌ها و هم‌پیمانان و حامیانش ایستاده و با اتکا به قدرت درون ضربات مهلکی را به دشمنانش وارد کرد، ملتی که در اوج جنگ و بحران در کشور خودش از آرمان فلسطین دست نمی‌کشد و مبارزه با مشکل اصلی منطقه غرب آسیا، یعنی رژیم غاصب صهیونیستی را فراموش نکرده و آن راه‌پیمایی عظیم و بی‌نظیر را در روز قدس رقم می‌زند تا بار دیگر این موضوع را به اثبات برساند که اراده یک ملت و مقاومت پولادین آنان است که سرنوشت‌شان را تعیین می‌کند، نه دلخوشی به دیگران و عدول از حقوق مسلم خود در برابر دشمنان.

▼ اخبار ویژه
«ری استارت» هم «زم» را مسخره کرد
مدیران دو کانال ضد انقلاب «آمدنیوز» و «ری استارت» که برنامه‌های مشترکی را برای براندازی دنبال می‌کنند، مدت‌هاست که با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند و در جهت تخریب یکدیگر قدم بر می‌دارند. در آخرین نمونه از این تخریب‌ها، کانال پستو نیوز، متعلق به ری استارت، به تمسخر روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز روی آورده است. ماجرا از این قرار است که زم در اظهاراتی خنده‌دار مدعی شد، نظام در راه‌پیمایی روز قدس به شرکت‌کنندگان کیک و ساندیس می‌دهد، البته امسال راه‌پیمایی روز قدس در ماه رمضان افتاده بود و چنین اتفاقی صورت نگرفت! این اظهارات احمقانه روح‌الله زم سبب شد تا کانال پستو نیوز با انتشار پستی بنویسد: کسی که 20 بار با پدرش در مراسم روز قدس شرکت کرده و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» گفته، هنوز نمی‌داند روز قدس در ماه رمضان است!

رمز زنده ماندن تلگرام
عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در کانال شخصی خود در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی درباره فیلتر پیام‌رسان‌ تلگرام نوشت: «وقتی تلگرام در ایران فیلتر شد، برخی به سرعت برای کمک به این پیام‌رسان دست‌ به کار شدند. وعده پیام‌رسان بومی به مردم داده شد؛ اما تلگرام طلایی را مانند دامی بر سر این وعده قرار دادند و به آن 200 سرور داده شد تا به این وسیله تلگرام را زنده نگه دارند.» خرم‌آبادی در ادامه مدعی شد، محل تأمین هزینه این سرورها از بیت‌المال بوده است.

▼ اخبار
1ـ ایران به میز مذاکره بر نمی‌گردد
«عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که در نشست جنگ سایبری در دانشگاه تل‌آویو صحبت می‌کرد، گفت: «نشست رهبر کره شمالی و ترامپ به این معنا نیست که ایران احتمالاً به میز مذاکره باز خواهد گشت.» او مدعی شد: «ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و به سمت بمب حرکت می‌کند.»(!) این مقام اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مدعی شد، از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران، احتمال وقوع درگیری نظامی میان تل‌آویو و تهران را افزایش می‌دهد؛ چرا که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به اقدام نظامی علیه ایران نخواهد بود و این کار به تل‌آویو محول می‌شود. گفتنی است، نشست امنیت و جنگ سایبری به مدت یک هفته در جریان است و در این مدت کارشناسان ارشد و مقامات کنونی و سابق رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره روش‌های انجام حملات سایبری و دفاع در برابر حملات سایبری احتمالی بحث می‌کنند.

2ـ نمی‌توان واقعیت را تغییر داد
غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در اظهاراتی عجیب مدعی شده است، دلواپسان با حرکت‌های خشن خود نگذاشتند برجام ثمر بدهد و باید این افراد را کنترل کرد. وی همچنین گفته است: پس از برجام ظرفیت بالقوه‌ بسیاری برای جلب و جذب سرمایه‌های بین‌المللی و اعتمادسازی در عرصه روابط بین‌المللی به‌ وجود آمده بود که متأسفانه با حرکت‌های خشن و غیر اصولی، این فرصت‌ها برای جامعه تبدیل به تهدید شد. شاید اگر برخوردهای خشن و غیراصولی مخالفان دولت در طول سال‌های گذشته صورت نمی‌پذیرفت، به طور قطع امروز در این شرایط نبودیم و وضع به مراتب بهتری داشتیم. گفتنی است، این بهانه‌تراشی‌ها در حالی است که ضعف عملکرد دولت و مجلس اصلاح‌طلب و اعتماد بی‌جا به آمریکا با وجود همه هشدارها پیش چشم مردم قرار دارد و با اظهاراتی از این دست نمی‌توان واقعیت را تغییر داد.

3ـ شناسایی یک باند جاسوسی سعودی در «الحدیده»
سرویس‌های امنیتی در استان «الحدیده» یمن موفق شدند یکی از خطرناک‌ترین باندهای جاسوسی ائتلاف سعودی را در منطقه «تهامه» پس از رصد دقیق آن، شناسایی کنند. بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه گفت: هدایت باند جاسوسی را شخصی به نام «عبدالله سطیح» متولد عربستان و یکی از فارغ‌التحصیلان مدارس تکفیری برعهده داشت. وی یکی از سرکرده‌های بزرگ سازمان‌های تکفیری فعال در راستای منافع آژانس‌های اطلاعاتی خارجی است و تجارب زیادی از طریق ارتباط با دیگر سرکرده‌های تکفیری در یمن و عربستان از جمله «اسامه بن لادن» کسب کرده است. این منبع افزود: طی مدت تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، «سطیح» خود را در خدمت این ائتلاف قرار داده و از ارسال اطلاعات تا سربازگیری برای جنگ در صفوف متجاوزان و اداره جوخه‌های ترور دریغ نکرده است. وی تاکنون تنها به مخابره اطلاعات اعتراف کرده است.

4ـ تهدید سفیر آمریکا در کانادا!
به نوشته وبگاه «سی‌تی‌وی نیوز»، نامه تهدیدآمیز آغشته به پودری سفید رنگ به محل اقامت سفیر آمریکا در اوتاوا ارسال شده است. این بسته افزون بر پودری سفید، حاوی نامه‌ای تهدید‌آمیز علیه سفیر و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. این نامه به سفیر آمریکا هشدار داده در صورتی که از سمتش کناره‌گیری نکند، ممکن است کشته شود. به نوشته این منبع خبری، «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا با انتشار پیامی در توئیتر از سفیر آمریکا حمایت کرد و گفت: «او کار ضروری و دشواری را انجام می‌دهد و کانادا به خدمات او احترام می‌گذارد.» گفتنی است، در هفته‌های اخیر تنش دیپلماتیک بین کانادا و آمریکا پس از اعمال تعرفه تجاری بر آلومینیوم و فولاد ساخت کانادا و حمله لفظی علیه «جاستین ترودو» نخست‌وزیر این کشور شدت یافته است.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد، دادستان زاهدان اظهار داشت: پیش از اینکه موضوع تجاوز به ۴۱ دختر و زن در شهرستان ایرانشهر در نماز جمعه اهل سنت مطرح شود، دادستانی به آن ورود کرده و بر اساس شکایتی که از قبل مطرح شده، دستور شناسایی و دستگیری متهمان صادر و یک متهم دستگیر شده است. وی در ادامه افزود: این موضوع تا این لحظه تکذیب می‌شود؛ زیرا تاکنون تنها سه شاکی خصوصی به دادسرا مراجعه کرده‌اند.
حجت‌الاسلام مجتبی ‌ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه تاکنون مذاکره با اروپایی‌ها برای ادامه حیات برجام به نتیجه ملموسی نرسیده است، اظهار داشت: اگر این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، قطعاً اولین اقدام توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. همچنین اگر اروپایی‌ها با آمریکا برای اعمال تحریم و فشار علیه کشورمان همگام شوند، ‌به یقین گام پس از خروج از پروتکل الحاقی، خروج از «NPT» خواهد بود.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب گفت: برخی مسئولانِ خسته، خستگی خود را به حساب مردم می‌گذارند؛ آقای روحانی با ترمیم کابینه باید فکری برای خستگی آنان بکند. دولت در برابر تهاجم تحریمی آمریکا چگونه می‌خواهد مقاومت کند؛ در حالی که جلسات مربوط به هماهنگی قوا در امر اقتصاد مقاومتی تعطیل است.
وبگاه نیروی دریایی آمریکا گزارش داده است، کشتی جنگی دوزیست (آبی‌ـ خاکی) «یواس‌اس ایوجیما» هفته جاری برای نخستین بار به عنوان کشتی پایگاه (کشتی جنگی آبی‌ـ خاکی یا ناو هواپیمابر) آمریکا در منطقه وارد آب‌های خلیج‌فارس شده است. مقامات نیروی دریایی آمریکا هیچ جزئیاتی از دلیل حضور ایوجیما به خلیج‌فارس ارائه نداده‌اند.
رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه «شرق» درباره‌ عملکرد رسانه‌ها در قبال پرهیز از گسترش ناامیدی و ایجاد توقعات بی‌جا گفت: اولاً خوب است به دستگاه‌ها توصیه شود که توقعات را زیاد نکنند که ما هم این توقعات را انتقال ندهیم. ثانیاً اگر شما قدری به عقب برگردید، شعارهایی را به یاد می‌آورید که توقع ایجاد کردند.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طی دو ماه گذشته حجم تقاضا برای ورود کالا به بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است که در این میان متأسفانه شاهد واردات کالاهای غیرضرور از جمله سطل زباله هستیم.
اندیشکده «شورای آتلانتیک» هشدار داد: بسیاری از مناطق ایران ممکن است به زودی غیر قابل سکونت شود؛ چرا که کشاورزی نادرست در حال نابودی زمین‌ها است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات