صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۳۸

از مذاکره عبث تا سفری عبث‌تر

1ـ باید رفتار منطقه‌ای خود را منطقی کنیم!
روزنامه شرق در یک مطلب تأمل‌برانگیز نوشت: «با عبور از بحران هسته‌ای و دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی، بار دیگر صف طولانی رهبران و مقامات ارشد کشورها برای سفر به تهران و آمادگی شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان برای حضور در بازار کشورمان ایجاد شد؛ روندی که تا چرخش در سیاست خارجی آمریکا پس از جلوس ترامپ در کاخ سفید ادامه داشت. روش منطقی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این قدرت بزرگ جهان را منزوی کرد و اروپا مهم‌ترین متحدش را مقابل آن قرار داد، هرچند تلاش اروپای متحد آمریکا نیز برای مقابله با این واقعیت و دفاع از توافق هسته‌ای تا جایی است که قاره سبز امنیت و اقتصاد خود را در تعارض با آن احساس نکند. اما تردیدی نیست در صورت رفتار منطقی ایران در سیاست خارجی به ‌ویژه در بحران‌های منطقه‌ای، اروپا با عزم و جدیت بیشتری روابط اقتصادی با ایران را با وجود مخالفت‌های آمریکا ادامه خواهد داد.»

2ـ مذاکره با ترامپ عبث و بیهوده است
«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در مجلس در واکنش به نامه جمعی از اصلاح‌طلبان به سران نظام و پیشنهاد مذاکره مستقیم با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای حل مشکل برجام، اظهار داشت: اصل مذاکره مربوط به زمانی است که نتیجه روشنی از آن محتمل باشد و به نوعی باعث تأمین منافع ملی کشور شود و از تضعیف کشور جلوگیری کند. وی افزود: ما با طرفی مواجه هستیم که به هیچ اصلی پایبند نیست و هیچ منافعی در تعامل با او قابل پیش‌بینی نخواهد بود. در چنین شرایطی به طور طبیعی، مذاکره فاقد هرگونه توجیه منطقی است. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: اکنون با اشخاصی در رأس نظام سیاسی آمریکا مواجه هستیم که قبل از هرگونه گفت‌وگو، بر مواضع غیرمنطقی و ظالمانه خود اصرار دارند و به هیچ یک از موازین بین‌المللی هم پایبند نیستند؛ طبیعتاً گفت‌وگو با چنین افرادی عبث و بیهوده است.

3ـ هم قدرت را می‌خواهند هم مسئولیت نمی‌پذیرند!
«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم و طرح این ادعا که حل مشکلات از دایره اختیارات آن خارج است، گفت: «هم می‌خواهند در درون قدرت باشند و هم می‌خواهند مسئولیت قدرت و مدیریت جامعه را نپذیرند. این پارادوکس جامعه ما است. حاضر نیستند از صحنه خارج شوند و بگویند که حداقل در این شرایط در حاشیه باشیم.» وی همچنین افزود: «در تیم دولت و شخص رئیس‌جمهور یک ضعف اساسی وجود دارد. این نظر شخصی من است. این رئیس‌‌جمهور و این کابینه را تیم تدبیرگر شرایط پیچیده نمی‌دانم و از همین رو رئیس‌‌جمهور باید طرحی نو دراندازد. معتقد هستم که این تیم نه از دانش و بصیرت لازم برای چنین شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم.»

4ـ سفر مقام آمریکایی به سئول و توکیو درباره تحریم‌ها علیه ایران
به گزارش خبرگزاری یونهاپ، «کریستوفر فورد» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه و امنیت بین‌الملل به سئول و توکیو سفر کرده تا با مقامات این کشورها درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در برنامه هسته‌ای‌ ایران صحبت کند. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا در حال کار کردن روی کشورهای سراسر جهان برای ایجاد یک تلاش بین‌المللی جدید با هدف مقابله با تهدیدات اشاعه و هسته‌ای ایران و همچنین حمایت این کشور از تروریسم، نظامی‌گری و ادامه و توسعه آزمایش موشک‌های بالستیک است. به نظر می‌رسد، تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان منافع هم‌پیمانان آمریکا را هم تهدید می‌کند؛ لذا مقامات آمریکایی در صدد اقناع و حمایت از آنان برای مقابله با ایران هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات