صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۶۶

آخرین تحولات خاورمیانه

نمایش ضدایرانی مضحک نتانیاهو این بار در کنفرانس امنیت سایبری

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه از تمام دولت‌های جهان خواست تا به ارتش امنیت سایبری بپیوندند.

وی که در جریان برگزاری همایش امنیت سایبری در دانشگاه تل آویو سخن می‌گفت، به تمام دولت های جهان هشدار داد که اگر در پیوستن به این نیرو تعلل کنند، حملات سایبری به زودی به تهدیدی علیه پروازهای هواپیماهای نظامی و غیرنظامی بدل خواهد شد.

به نقل از یورونیوز، نتانیاهو همچنین مقوله امنیت سایبری را دارای فرصت‌های کسب و کار قابل توجهی دانست و خبر داد که اسرائیل موفق شده تاکنون 20 درصد از سهم مجموع سرمایه گذاری‌های جهانی در این حوزه را به خود اختصاص دهد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که در دنیایی که به سرعت در حال پیشرفت است، خطوط هوایی مسافربری و نظامی همواره در معرض تهدیدهای روز افزون سایبری قرار خواهند داشت.

با وجود این که حمله‌های سایبری از طریق مرکزی واقع در شهر جنوبی بئر شبع به طور مدام توسط نیروهای امنتی سایبری اسرائیل رصد می‌شود، نتانیاهو تصریح کرد که این مرکز راه‌حل قابل اتکاء و نهایی برای آسودگی خاطر از تهدیدهای سایبری محسوب نمی‌شود.

بر این اساس او به تمامی دولت‌های جهان پیشنهاد کرد تا برای مقابله با تهدیدهای سایبری تروریست‌ها و خرابکاران که به زعم او آزمون پیش روی تمدن ما محسوب می‌شود، نیروهای دفاعی خود را با هم متحد کنند.

همزمان با این که سخنرانی نتانیاهو به این قسمت خود رسید، ناگهان چراغ‌های هشدار سالن سخنرانی شروع به روشن و خاموش شدن کرد و صدای دومی اعلام کرد که در پی حمله سایبری یک گروه ایرانی حساب بانکی تمام حضار در سالن مسدود شده و اطلاعات شخصی آنها با دشمنان آنها به اشتراک گذاشته شده است.

وی سپس گفت که صادرات سایبری اسرائیل در سال گذشته میلادی 3.8 میلیارد دلار بوده است.

واکنش نوری مالکی به حمله به حشد شعبی در سوریه

نوری مالکی، معاون رئیس جمهور و رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای مطبوعاتی اسرائیل را به دست داشتن در این حمله متهم کرده و گفت، این حمله در راستای تعدی‌هایی که علیه حشد شعبی در مرز‌های عراق و سوریه با هدف تحمیل معادلات جدید و احیای گروه تروریستی داعش صورت می‌گیرد، انجام شد.

نوری مالکی با بیان اینکه این حمله بر روحیه نیرو‌های حشد شعبی تاثیر نخواهد گذاشت، نسبت به تکرار چنین روش‌های احمقانه‌ای که به تنش‌های بسیار و خطرناکی در سطح منطقه می‌انجامد، هشدار داد.

آنطور که فعالان سوری اعلام کرده‌اند، در این حمله دست کم ۵۲ تن کشته شدند. حشد شعبی عراق نیز اعلام کرد که ۲۲ تن از نیروهایش در این حمله جان باختند.

پنتاگون این مساله را تکذیب کرده است که نیروی هوایی آمریکا یا ائتلاف بین المللی حملاتی به این منطقه داشته باشند. یک مسئول آمریکایی نیز در مصاحبه با سی. ان. ان گفته است که اسرائیل مسئول این حمله می‌باشد.

هشدار روسیه درباره آماده‌سازی سناریوی جدید شیمیایی علیه سوریه

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه درباره طرح حمله شیمیایی در سوریه با هدف ضربه زدن به دولت این کشور هشدار داد.

«ماریا زاخاروفا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «تدارکاتی با هدف تحریکات جدیدی برای انجام حملات شیمیایی در سوریه وجود دارد؛ می‌خواهند دمشق را دوباره متهم به [استفاده از سلاح شیمیایی] کنند».

او افزود: «بعد از دور جدید، انتظار داریم بار دیگر ادعاهایی در ارتباط با استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه غیر نظامیان از سوی مقامات سوریه مطرح شود».

به گزارش خبرگزرای «نووستی»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه این گونه اقدامات درخواستی بوده و هزینه آن نیز پرداخت شده است، تصریح کرد که « ما پیشاپیش درباره [احتمال وقوع این گونه حملات] را گوش‌زد می‌دهیم تا جلوی آن‌ها گرفته شود».

کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا طی یک سال گذشته، دمشق را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان خود در «خان شیخون» و «غوطه شرقی دمشق» متهم کرده و براساس این گونه ادعاهای واهی و اثبات نشده، پایگاه‌های هوایی و مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند.

وزارت دفاع روسیه یک هفته پیش از حادثه حمله شیمیایی مشکوک در غوطه شرقی که سه کشور آمریکا، فرانسه و آمریکا به دنبال آن مشترکا حملات محدودی علیه مواضع سوریه انجام دادند، درباره سناریو مخالفان سوری در رابطه با حملات شیمیایی هشدار داده بود.

مذاکرات کاری یکصد شرکت اروپایی با طرف های ایرانی در آینده نزدیک

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سفر خود به نروژ با خانم هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

صالحی در این ملاقات با تاکید بر اهمیت درک چندصدایی در جمهوری اسلامی ایران توافق برجام را موضوعی جدی در مباحث سیاسی کشور عنوان و بر رفع انتظارات از این توافق تاکید کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برای حفظ برجام نیازمند برآورده شدن انتظارات و نیازها و رفع عملی و دائمی تحریم‌های ظالمانه هستیم و امکان پایبندی به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحریم‌ها به هیچ عنوان مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وی افزود: اروپا تاکنون گامهای خوبی در جهت حفظ برجام برداشته، اما در شرایط کنونی می بایست بر نتایج عملی سیاستهای اعلامی از سوی اتحادیه اروپا تمرکز کرد.

خانم هلگا اشمید در پاسخ تاکید کرد: اروپا مصمم تر از همیشه درصدد حفظ برجام خواهد بود و با ایجاد مکانیسم های ویژه جهت رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.

اشمید به ابتکار گفتمان سیاسی صنایع که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکتهای کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است اشاره کرد و اظهار داشت که قرار است به زودی 100 شرکت وارد مذاکرات کاری با طرفهای ایرانی شوند و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند، انتظار می رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا بوجود آید.

وی همچنین درخصوص ساز و کارهای مالی و بانکی مورد نیاز نیز به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راه حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران خواند.

تلاش ارتش سوریه برای آزادسازی مناطق جنوب

ارتش سوریه طی ۳ روز اخیر مواضع عناصر مسلح در منطقهِ واقع در مرز‌های بین ۳ استان جنوبی را با آتش توپخانه‌ای و موشکی هدف قرار داده است که شدیدترین این حملات در ریف قنیطره صورت گرفت بدون این‌که نیرو‌های نخبهِ اعزام شده به منطقه دست به تحرکات نظامی بزنند.


ارتش سوریه همچنان به اعزام تجهیزاتش به جنوب کشور ادامه می‌دهد؛ جایی‌که احتمالاتی درباره اقدام سیاسی «آشتی‌جویانه» و اقدامات نظامی مطرح می‌شود. اقدام نظامی احتمالی، که حجم تجهیزات ارسالی ارتش، نشان از گستردگی آن می‌دهد، در چندین مرحله و محور انجام خواهد شد. این منطقه ممکن است یک جنگ نظامی را شاهد شود که بدون شک پیامد‌های خطیری خواهد داشت، ولی قدر مسلم آن است که نبرد سیاسی مرموز و پیچیده اکنون و هم‌زمان با مانع‌تراشی‌های صهیونیستی_ آمریکایی در مسیر تلاش‌های روسیه برای حل این بحران در اوج خود قرار دارد؛ تنش‌ها بین بازیگران بین‌المللی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. آیا کفه اقدام سیاسی «آشتی‌جویانه» اولویت پیدا می‌کند یا این‌که نبرد آغاز خواهد شد؟

ارتش سوریه طی ۳ روز اخیر مواضع گروه‌های مسلح در این منطقهِ واقع در مرز‌های بین ۳ استان جنوبی را با آتش توپخانه‌ای و موشکی هدف قرار داده است که شدیدترین این حملات در ریف قنیطره صورت گرفت بدون این‌که نیرو‌های نخبهِ اعزام شده به منطقه دست به تحرکات نظامی بزنند. هم‌زمان با تعامل سیاسی با پرونده این منطقه، واشنگتن نگرانی خود را نسبت به عملیات نظامی آتی ارتش سوریه اعلام کرده است افزون بر این، رسانه‌های دشمن صهیونیست از سفر «ولادیمر ایانوسکفی» فرمانده پلیس نظامی روسیه مستقر در منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه، به تل‌آویو خبر می‌دهند که با هدف انجام مذاکرات با افسران ارتش دشمن انجام شده است. تمامی این تحولات، صحنه جنوب سوریه، در سایه حتمی بودن تحرکات ارتش سوریه و سناریو‌های سیاسی احتمالی، مه‌آلود شده است.

یک منبع سیاسی سوری که ناظر بر اوضاع در جنوب سوریه است، در گفتگو با پایگاه خبری «العهد» لبنان، از احتمالاتی که ممکن است طی روز‌ها آتی این منطقه شاهد آن باشد سخن گفت. این منبع تأکید کرد «انجام عملیات نظامی گسترده، که منجر به وقوع درگیری‌های منطقه‌ای در مقیاس بزرگ می‌شود، به مصلحت هیچ‌یک از طرفین نیست. دشمن صهیونیستی کاملا از جدی بودن خطرات این وضعیت و پیامد‌های این مساله، که هرگز در چارچوب ارزیابی‌ها و محاسبات این رژیم نخواهد بود، آگاه است. از سوی دیگر، با توجه به این‌که دشمن اسرائیل به خوبی آگاه است بازپس‌گیری دو منطقه یعنی ادلب و درعا از سوی دولت سوریه آغاز واقعی برای پایان جنگ در سوریه خواهد بود؛ لذا توافق با هر سناریویی از سوی آمریکا و دشمن صهیونیستی به تاخیر می‌افتد.

منبع مذکور تصریح کرد موضوعی، که پرونده جنوب را پیچیده می‌کند ارتباط آن با پرونده حضور آمریکا در منطقه «التنف» است که تلاش می‌کند با گسیل کردن تروریست‌ها به این منطقه برای آغاز حملات به ارتش سوریه، دولت سوریه را تحت فشار قرار دهد با علم به این‌که ماندن در التنف به مصلحت آمریکایی‌ها نیست.

این منبع در ادامه افزود، انجام عملیات نظامی در جنوب سناریویی بسیار حتمی است و پیشتر در برخی مناطق سوریه اتفاق افتاده است، ولی چنین عملیاتی در جنوب، با توجه به تماس مستقیم با دشمن صهیونیست و نیز با اردن، تا حدودی متفاوت از سایر مناطق است؛ بنابراین صحنه این منطقه بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

روسیه، متحد سوریه، نقش میانجیگرانه ایفا می‌کند و وارد گفتگو‌های بسیار پیچیده با محور دشمنِ سوریه می‌شود. سفر رئیس پلیس نظامی روسیه در جنوب سوریه به اراضی اشغالی، طبق رسانه‌های دشمن صهیونیست، در چارچوب این رایزنی‌ها انجام می‌شود. زمانی‌که این میانجیگری به پایان برسد و روسیه از آن عقب‌نشینی کند آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه علیه گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی امری حتمی خواهد بود. ولی به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها تاکنون ادامه یافته است. به گفته منبع مذکور، روس‌ها مجدانه تلاش می‌کنند تا راه‌حلی مسالمت‌آمیز ایجاد کنند و به رغم این‌که منطقه جنوبی به روی تمامی احتمالات باز است می‌توان روی تلاش‌های روسیه به منظور جلوگیری از ایجاد پیچیدگی‌های جدید، که به اقدام نظامی منجر خواهد شد، حساب باز کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات