صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۷۹

حرف روز/ باتلاق جدید آل‌سعود

بیشتر از سه سال از تجاوزی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن و مردم بی‌دفاع آن آغاز کرده، می‌گذرد و آنچه در این تجاوز نمود بیشتری دارد، جنایاتی است که آل‌سعود علیه مردم بی‌دفاع این کشور مرتکب شده است[...]
پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی
یادداشت: بیشتر از سه سال از تجاوزی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن و مردم بی‌دفاع آن آغاز کرده، می‌گذرد و آنچه در این تجاوز نمود بیشتری دارد، جنایاتی است که آل‌سعود علیه مردم بی‌دفاع این کشور مرتکب شده است. البته پیگیری روند تحولات یمن حاکی از ناکامی سعودی‌ها و اربابان غربی آنهاست که در رسیدن به اهداف خود در یمن داشته‌اند. به واسطه وجود همین ناکامی‌ها، شکست‌ها و ناامیدی‌ها است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با حمایت کشورهایی، همچون ایالات متحده آمریکا و فرانسه نبرد جدیدی را آغاز کرده‌اند که هدف آن کنترل شهر و بندر الحدیده است؛ نبردی که بدون شک هزینه‌هایی برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها خواهد داشت؛ اما به راستی و با وجود اطلاع از پیامدهای چنین نبردی، چرا رژیم سعودی و هم‌پیمانانش وارد این معرکه شدند؟
با توجه به ناکامی‌های عربستان و امارات در تجاوز چند ساله خود به یمن به نظر می‌رسد، این دو کشور به دنبال این هستند تا با رسیدن به یک پیروزی ظاهری، هم بر شکست‌های قبلی خود سرپوش بگذارند و هم اینکه بتوانند در مذاکراتی که در آینده برای صلح برگزار می‌شود، به نوعی از قدرت بیشتری برای تحمیل خواسته‌های خود برخوردار باشند. گرفتاری عربستان سعودی در باتلاق یمن، خسارت‌ها و تلفات سنگینی که در این مدت متحمل شده است، وجهه از دست رفته این کشور نزد افکار عمومی به دلیل جنایات آن علیه مردم یمن و... بخشی از دلایلی است که تمایل آل‌سعود برای رسیدن به یک پیروزی در الحدیده را توجیه می‌کند.
اما با وجود این بلندپروازی‌ها، روند تحولات در یمن نشان داد نیروهای مقاومت مردمی یمن در این جبهه نیز سرسختانه در برابر متجاوزان ایستادگی می‌کنند و آنها با وجود به ‌کارگیری مداوم نیروهای هوایی خود تاکنون در صحنه عملیات توفیقی در مقابل مبارزان یمنی نداشته‌اند.
پایان سخن اینکه تجاوز به یمن و نبرد در الحدیده با توجه به خسارت‌ها و تلفاتی که برای سعودی‌ها داشته است، بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که آیا هدف اصلی این تجاوز چیزی جز بلندپروازی‌ها و ماجراجویی‌های فردی همچون بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی است که صرفاً به دنبال تحقق اهداف شخصی و سیاسی خود در صحنه داخلی عربستان است؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات