صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 3 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بهترین راه مقابله با دشمن، همین حمایت از کالای ایرانی است. دشمنان فهمیده‌اند که در جنگ سختِ نظامی طَرفی نخواهند بست. بنده قبل از این هم در دوره‌ رئیس‌جمهور دیگر آمریکا گفتم که دوران بزن و دررو گذشته‌ است. بزنید، می‌خورید.(97/2/10) www.basirat.ir

▼ حرف روز
فدائیان سرسخت انقلاب
دشمنان انقلاب اسلامی به منزله مردمی‌ترین و ماندگارترین انقلاب تاریخ که همه اصول اولیه خود را پس از ۴۰ سال حفظ کرده است، پس از شکست در همه عرصه‌های نظامی، سیاسی و... حرکت جدیدی را به نام «تغییر رفتار انقلاب» شروع کرده است که اولین نشانه‌های اجرای این پروژه را می‌توان در شعار «تغییر» سران فتنه ۸۸ مشاهده کرد. بر اساس این، دشمن که توانایی لازم را در تقابل نظامی با جمهوری اسلامی ندارد، درصدد است از برخی مسئولان غیر انقلابی برای مقابله با انقلاب استفاده کند؛ آنها در برنامه خود به دنبال این پروژه هستند که مسئولان به ظاهر انقلابی را به منزله کاتالیزورهای انقلاب با لقب‌هایی چون آیت‌الله، حجت‌الاسلام، خانواده شهید و جانباز برجسته کرده و از ضعف ایمان آنها به خدا و انقلاب در راستای اعمال شیطانی خود استفاده کنند. دشمن بخش زیادی از تمرکز خود را در این مسیر گذاشته است؛ زیرا این افراد به دلیل لباس یا نسبتی که بین خود و انقلاب متصل می‌کنند، می‌‌توانند بیشترین ضربه را به انقلاب اسلامی بزنند.
چندی پیش نشریه «بلومبرگ» گزارشی تحت عنوان «فدائیان سرسخت انقلاب» منتشر کرد و نوشت: «همین‌طور که در خیابان‌های ناهموار و باریک شهر زاریا که در مناطق عمدتاً مسلمان‌نشین شمال نیجریه واقع شده، چرخ می‌زنیم، محمد (از ساکنان منطقه و شیفتگان انقلاب اسلامی) نشان‌مان می‌دهد که ایران چطور توانسته کیلومتر‌ها دورتر از خاورمیانه و فراتر از هرگونه محدودیتی که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مهار این کشور طراحی کرده، طرفدارانی سرسخت برای خود جذب کند. قدرت اسلامی توانسته فارغ از تحریم‌های اقتصادی که ایران را از بخش عمده بازار نفتی جدا کرده بود، گسترش یابد.»
این فرزندان مظلوم انقلاب در سراسر منطقه و جهان در یک نبرد واقعی بر سر آرمان‌های انقلاب با سه جبهه غرب، آل‌سعود و صهیونیسم می‌جنگند و خون می‌دهند؛ ولی هرگز تسلیم نمی‌شوند و از آن بدتر وزارت امور خارجه ما برای آنها بیانیه نمی‌دهد؛ این در حالی است که ولی امر مسلمین با ارسال پیام‌هایی دل‌های این حامیان انقلاب را قرص و محکم می‌کند. فدائیان سرسخت انقلاب در جهان کم نیستند و مردم عزیز نیز در صحنه‌های گوناگون نشان داده‌اند که با وجود ناملایمات همچنان پای آرمان‌ انقلاب و اسلام ایستاده‌اند.

▼ گزارش روز
تردید در توان اروپا
عباس عراقچی که معتقد است برجام اکنون در «آی‌سی‌یو» قرار دارد و این اروپایی‌ها هستند که سرنوشت پایان یافتن یا احیا‌ی آن را مشخص خواهند کرد، درباره روند تصمیمات و اقدامات اروپا برای حفظ برجام گفته است: «مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها برای تدوین بسته پیشنهادی راه‌حل حفظ برجام در جریان است و امیدواریم این بسته حداکثر طی ده روز آینده به ایران ارائه شود. آنچه الآن با اروپایی‌ها در حال انجام است، نه ناامیدکننده است و نه اینکه می‌توان به آن امیدوار بود؛ بلکه پیشنهادهایی وجود دارد و شاید به چارچوبی برای ادامه برجام برسیم، شاید هم نرسیم.» در این میان نکته قابل توجه این است که اگرچه همچنان نمی‌شود به اختلاف اروپا و آمریکا امید چندانی بست؛ اما شواهد و قراین نشان می‌دهد، اختلافات میان آنها جدی است. البته این اختلاف برخلاف آنچه در داخل و از سوی حامیان برجام و جریان‌های خاص تبلیغ می‌شود، بر سر ایران و برجام نیست؛ بلکه توافق جامع هسته‌ای میان تهران و کشورهای 1+5  تابعی از اختلاف اصلی میان آنها است که به دلیل سیاست‌های اقتصادی جدید آمریکا در دوران ترامپ برای بازگشت به اقتصاد درون‌زا و پایان باج‌دهی‌های اقتصادی به اروپا و دیگران وجود دارد. موضوعی که فرصتی را به وجود آورده است تا بتوانیم از این اختلاف سود برده و منافع خودمان را تأمین کنیم؛ اما در این باره یک پرسش جدی وجود دارد و آن، اینکه آیا اروپا توان ایستادگی در مقابل آمریکا و حرکت در مسیری خلاف نظر ایالات متحده را دارد؟ آیا اروپا می‌تواند در برابر ابزارهای آمریکا و ترامپ برای فشار بر شرکت‌های بزرگ اروپایی که عموماً از سیطره دولت‌ها خارج هستند و دولت‌ها در قاره سبز توانایی وادار کردن آنها به فعلی را ندارند و حتی این روند تا حدودی برعکس است و این شرکت‌ها هستند که رفتار دولت‌ها را تعیین می‌کنند، تاب آورده و برجام را حفظ کند؟

▼ اخبار ویژه
ما انقلابی نیستیم!
محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره نسبت اصلاح‌طلبان و امام خمینی(ره) در اظهار نظر جالب توجهی گفت: «جريان اصلاح‌طلب امروز عيناً ديدگاه‌هاي جريان خط امام و جريان چپ را ندارد، امام امور را نه از طريق اصلاحات، بلكه از طريق انقلاب قصد سامان دادن داشتند و اين بسيار موضوع مهمي است. امام(ره) به انقلاب معتقد بود و همواره بر اين موضع خود تأكيد داشت. برای نمونه مي‌توان تسخير لانه جاسوسي را مطرح كرد. در آن اتفاق امام(ره) نه تنها از دانشجويان حمايت، بلكه از اين اتفاق به عنوان انقلاب دوم ياد كرد؛ در حالي كه از نظر مواضع اصلاح‌طلبانه اين عمل صد درصد مخالف آرمان‌هاي جريان اصلاحات است. فرد انقلابي به مأموريت فعلي فكر مي‌كند. حضرت امام(ره) مي‌گفتند كه ما مأمور به تلاشيم نه نتيجه، در حالي كه يكي از مهم‌ترين محورهاي اصلاحات نتيجه حاصل از اصلاحات است كه به دست مي‌آيد. ما نبايد انقلابي‌گري را با اصلاحات يكسان‌سازي كنيم.»

 کشف دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی
رژیم غاصب صهیونیستی در ادامه نقض حاکمیت سرزمینی لبنان، یک دستگاه جاسوسی در ارتفاعات «کفرشوبا» واقع در جنوب لبنان کار گذاشته بود که این دستگاه را ارتش این کشور کشف و ضبط کرد. به گزارش وبگاه «العهد»، دستگاه مذکور شامل یک گیرنده هوایی و فرستنده محافظت شده بوده است. فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد، این دستگاه جاسوسی صهیونیستی پس از کشف، خنثی شده و یک کارشناس نظامی با همکاری نیروهای صلح سازمان ملل (یونیفل) اقدامات لازم را انجام داده است.

▼ اخبار
1ـ سؤال از رئیس‌جمهور جای تأمل دارد؟

حسینعلی امیری، معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس درباره واکنش دولت به چهارمین سؤال مطرح شده در مجلس از رئیس‌جمهور، گفت: سؤال اول، دوم و سوم که در مجلس مطرح شده بود، از سوی نمایندگان رئیس‌جمهور پاسخ داده شد و امضاهای آن از حد نصاب قانونی افتاد. وی ادامه داد: سؤال چهارم به کمیسیون اقتصادی مجلس تقدیم شده است؛ اینکه ظرف مدت بسیار کوتاهی چند سؤال از رئیس‌جمهور مطرح باشد که سؤال‌های مطرح شده نیز ارتباط مستقیم با وظایف رئیس‌جمهور به موجب قانون اساسی ندارد و در صلاحیت وزارتخانه‌های دیگر است، جای تأمل دارد. معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که باید وقت نمایندگان دولت و مجلس صرف حل معضلات و مشکلاتی باشد که کشور دارد، امروز کشور وارد یک شرایط جدیدی می‌شود و باید وقت‌مان را صرف مقابله با توطئه‌هایی کنیم که علیه نظام جمهوری اسلامی و کشور وجود دارد.

2ـ برای نجات برجام از توان دفاعی‌مان بگذریم!
روزنامه «بهار» در گزارشی با عنوان «موعد تصمیم نهایی» نوشت: «اگر نگاه درستی به وضعیت فعلی داشته باشیم و به جای اینکه مداوم کشورهای اروپایی را به نوعی متهم جلوه دهیم، با آنها وارد مذاکره و همکاری شویم، می‌توانیم از اجماع جهانی به نفع خودمان استفاده کنیم و تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم...، البته این نیازمند یک رویکرد جدید است؛ زیرا به طور قطع اروپایی‌ها در این بازی مانند ایران به دنبال منافع خود هستند. لذا سعی دارند امتیازاتی از ایران دریافت کنند که قاعدتاً مربوط به مسائل منطقه‌ای، موشکی و حقوق بشر است... لذا باید توجه داشته باشیم بازی دیپلماتیک بر پایه مبادله و امتیاز گرفتن بنا شده است و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اروپایی‌ها بدون هیچ امتیازی حاضر به حمایت از ایران شوند؛ بنابراین در صورتی جمهوری اسلامی برنده بازی خواهد بود که نگاه واقع‌بینانه‌تری به ماجرا داشته باشد.»

3ـ دستاوردهای دولت ترامپ!
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در همایش حزب جمهوریخواه و در جمع هوادارانش در ایالت نوادا با اشاره به جنگ تجاری واشنگتن با کشورهای گوناگون، گفت: «سال گذشته حدود 500 میلیارد دلار را در تجارت با چین از دست دادیم... (جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا) مرد خوبی است؛ ولی آمریکا نمی‌تواند تعرفه 275 درصدی روی واردات لبنیات را بپذیرد.» ترامپ با نام بردن از اقداماتی که در این مدت ریاست‌جمهوری‌اش انجام داده، خروج از توافق هسته‌ای با ایران را در کنار خروج از توافق اقلیمی پاریس و انتقال سفارتخانه به قدس، در فهرست دستاوردهایش قرار داد! وی با تشبیه کردن آمریکا به بانکی که هر کشوری می‌خواهد از آن سرقت کند، گفت: در یک سال گذشته، اتحادیه اروپا 151 میلیارد دلار را از دست این کشور خارج کرده است.

4ـ ائتلاف پارلمانی عراق برای تشکیل دولت جدید
سخنگوی جریان صدر در عراق با اشاره به اجرایی شدن توافق‌های قبلی فهرست سائرون با دیگر فهرست‌های انتخاباتی، اعلام کرد به ‌زودی ائتلاف پارلمانی بزرگ‌تری را برای تشکیل دولت اعلام خواهیم کرد. به گزارش السومریه‌نیوز، «جعفر الموسوی» در بیانیه‌ای اعلام کرد همه توافق‌های قبلیِ اعلام‌ شده معتبر و در حال اجرا هستند و «ائتلاف النصر و سائرون» تکمیل‌کننده این توافق‌ها است. الموسوی با اعلام اینکه فراکسیون بزرگ‌تر برای تشکیل دولت بعدی به‌ زودی اعلام خواهد شد، افزود: «در‌ها برای کسانی ‌که به اصلاحات اعتقاد دارند، باز است.» طبق این گزارش، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و مقتدی صدر، از ائتلاف دو فهرست النصر و سائرون خبر دادند و طی نشست خبری مشترک تصریح کردند، این ائتلاف «فراجناحی، فرقه‌ای و قومیتی است.»

▼ اخبار کوتاه
رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: این فراکسیون در حال تدوین طرحی برای اختصاص سهمیه ورود نمایندگان زن به مجلس است. پروانه سلحشوری اظهار داشت: رأی آوردن 17 زن در انتخابات مجلس دهم نشان داد، جامعه خواهان حضور بیشتر زنان در خانه ملت است؛ در حالی که با توجه به قانون انتخابات، ممکن است در یک دوره چند نماینده زن به مجلس راه پیدا کنند و در دوره‌ای دیگر هیچ نماینده زنی وارد نشود.
اسداللّه قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی طرح استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است طرح استیضاح وزیر نفت با موضوع کرسنت بررسی شود. وی با بیان اینکه این جلسه با حضور وزیر نفت برگزار می‌شود، افزود: قرار است اعضای کمیسیون در این جلسه اظهارات وزیر و نظرات 17 نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح را استماع و در این باره رأی‌گیری کنند.
روابط عمومی سازمان زندان‌ها اعلام کرد: زندانی حمید بقایی در حال گذراندن دوران محکومیت خود است و انتشار برخی اخبار سراسر کذب و دروغ از مصادیق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است. گفتنی است، در روزهای اخیر کانال رسمی محمود احمدی‌نژاد با انتشار مطلبی ادعا کرده بود: شرط رهایی حمید بقایی از زندان، عذرخواهی از رئیس قوه قضائیه اعلام شده است!
غیبت حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد و در آخرین جلسه نیز که روز گذشته به ریاست آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی برگزار شد، سران سه قوه حضور نداشتند.
محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان برای بازپس‌گیری اموال غیرقانونی و باد آورده تدوین شده است. وی افزود: در صورت تصویب این طرح اموال نامشروع مقامات به بیت‌المال بازگردانده می‌شود.
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت FATF تأکید کرد: بر اساس آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند، باید الحاق به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و کنوانسیون‌های مربوطه منتفی شود.
سیدکمال سجادی، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: بخش اقشاری جمنا فعال شده و در حال برنامه‌ریزی‌هایی است که اقشار گوناگون، از جمله کارمندان، کارگران و... را به نوعی ساماندهی کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات