صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 30 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): باید با متخلفان مسائل اخیر سکه و ارز در هر سطحی که هستند برخورد شود. در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به طور شفاف اطلاع‌رسانی شود.(24/4/97)
 
▼ حرف روز
چرایی برخورد با اخلال‌گران بازار ارز
ضرورت برخورد قاطع با مفسدان و محتکران یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز جامعه است که در هر جمع و محفلی مطرح می‌شود. در ضرورت برخورد با این مسئله جای هیچ شک و تردیدی نیست؛ بلکه موضوعی مهم و اساسی است که در اینجا تلاش می‌شود اهمیت آن واکاوی شود. توضیح آنکه با بالاتر رفتن ناگهانی قیمت ارز در ماه‌های اخیر، کشور با پدیده‌ای به نام «شوک ارزی» یا «دلاریزه شدن اقتصاد» مواجه شد. این پدیده اگرچه پیامدهای نامطلوبی بر زندگی و معیشت عموم مردم، به ویژه قشرهای پایین جامعه دارد؛ اما در یک نگاه کلان می‌تواند سبب جهش اقتصادی کشور نیز بشود؛ زیرا موجب تقویت صادرات و در نتیجه، رونق تولید داخلی می‌شود.
 به عبارتی، در شوک ارزی شاهد دو پدیده‌ متعارض هستیم؛ جهش اقتصاد کشور و فشار بر قشرهای ضعیف و کم‌درآمد. بنابراین، در این وضعیت، دولت باید به گونه‌ای عمل کند که در عین محافظت از معیشت مردم، از مزایای این پدیده بهره‌برداری کند؛ اما پرسش این است که این گزاره چگونه قابلیت عملیاتی شدن دارد؟ یک راه‌ حل ساده جلوگیری از افزایش فشار بر مردم است، اما چگونه؟ این‌گونه که با تخصیص ارز با نرخ پایین به واردکنندگان، به منزله آنی‌ترین اقدام، مانع از اثرپذیری زندگی عامه‌ مردم از نوسانات نرخ ارز شده و در نقطه‌ مقابل، بر افزایش و تقویت صادرات تمرکز شود. در همین راستا، دولت باید بکوشد از هر اقدامی که سبب خروج غیرضرور ارز از کشور می‌شود، از جمله سفرهای غیر ضرور به خارج، واردات کالاهای غیر ضروری یا آنهایی که در داخل توان تولیدشان وجود دارد، قاچاق و... جلوگیری کند تا چرخه‌ تأمین و هزینه‌‌کرد ارز کشور را متعادل کند. بر اساس این، اقدام دولت در تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان، راه‌ حل خوبی برای مدیریت نوسانات بازار بود که به دلیل اقدامات برخی زالوصفتان عقیم ماند. از این‌ رو، کسانی که با سوءاستفاده از ارزهای دولتی برای واردات کالا یا احتکار کالاها و مواردی از این دست، سبب افزایش قیمت‌ها، فشار بر مردم، افزایش نارضایتی و ناامیدی در جامعه شده‌اند، باید در اسرع وقت به مردم معرفی شده و محاکمه شوند. برخورد با این افراد، مصداقی از تلاش پیگیر مسئولان در رسیدگی به مشکلات مردم بوده و طبیعتاً با خرسندی و پشتیبانی مردمی نیز مواجه خواهد شد.

▼ گزارش روز
رویکرد نگران‌کننده
«بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت بازرسی کردند!» تیتر شوکه‌کننده‌ای که با انتشار بیانیه اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در رسانه‌ها منتشر شد! دانشجویان معترض خبر دادند بازرسان آژانس در زمانی که دانشجویان و استادان در دانشگاه حضور نداشته‌اند، وارد دانشگاه شده و حتی بدون اجازه اتاق استادان را تفتیش کرده‌اند! اما این نامه اعتراض‌آمیز و نگران‌کننده پایان ماجرا نبود و کمی بعدتر اعتراض از دانشگاه‌های دیگر نیز به گوش رسید و مشخص شد بازرسان به دانشگاه‌های شهید بهشتی، امیرکبیر و شریف نیز رفته‌اند. با انتشار این اخبار وزیر علوم مجبور به موضع‌گیری شد، منصور غلامی خبر بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تکذیب کرد و گفت: «از زمان حضور من در وزارتخانه بازرسی وجود نداشته است!» به موازات این اظهارات برخی از رسانه‌ها نیز مدعی شدند، نامه‌ای با سربرگ وزارت ارشاد به رسانه‌ها ارسال و اعلام شده است، اجازه انتشار اخبار مربوط به بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه‌ها را ندارند! اگرچه پس از افزایش اعتراضات و معترض شدن استادان دانشگاه‌های کشور در کنار دانشجویان، سرانجام وزیر علوم اصل ماجرا را تأیید کرد و گفت: «این بازرسی‌ها بدون هماهنگی با وزارت علوم بوده و بحث مربوط به تصمیمات شورای عالی امنیت ملی بوده است.» اما نکته مهم و حائز اهمیت ماجرای تکذیب اولیه و دستور به پنهان‌سازیِ خبری با این درجه از اهمیت از سوی دولت است! بازرسان آژانس برخلاف خطوط قرمز تعریف شده از سوی جمهوری اسلامی، وارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور شده‌اند و شاهد آن هستیم که به جای ممانعت و برخورد با آنها، از موضع قدرت، برخی به دنبال همراهی با آنها و پنهان‌سازی مسئله از مردم هستند؛ موضوعی که می‌تواند نشانه‌ وجود رویکرد نگران‌کننده‌ای باشد؛ رویکردی که براساس آن هیچ ضمانتی وجود ندارد که فردا روزی این همراهی‌ها درباره مراکز نظامی و... نیز تکرار نشود!

▼ اخبار ویژه     
راه‌اندازی چهار وبگاه خبری از سوی سعودی‌ها!
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» برای راه‌اندازی چهار وبگاه خبری به زبان‌های عربی، ترکی، فارسی و اردو قراردادی را با یک شرکت رسانه‌ای در عربستان امضا و اعلام کرده است، قرار است با یک شرکت رسانه‌ای عربستانی که دستگاه تبلیغاتی آل‌سعود محسوب می‌شود برای راه‌اندازی این وبگاه‌ها همکاری کند. مطالب این پایگاه‌های اینترنتی را خبرنگاران میدانی شرکت عربستانی در انگلیس، پاکستان، ترکیه و آمریکا تهیه می‌کنند. برخی از اخبار هم قرار است ترجمه محتواهایی باشند که در روزنامه ایندیپندنت به چاپ می‌رسند. این شرکت که «گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات» نام دارد، بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود و مدیریت برخی از رسانه‌های حامی رژیم آل‌سعود را در اختیار دارد. در حال حاضر، این شرکت مالکیت 15 روزنامه، هفته‌نامه، ماه‌نامه و مجله اعم از الشرق‌الاوسط، عرب‌نیوز، المجله، اردونیوز، الرجل و الاقتصادیه را در اختیار دارد.

روس‌ها احتمالاً از ترامپ آتو دارند!
«جیمز کلاپر» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا درباره دلیل رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا در برابر رئیس‌جمهور روسیه گفت: «من بعد از رفتارهای ترامپ در هلسینکی هر چه بیشتر به این نتیجه‌ می‌رسم که شاید روس‌ها از او آتویی داشته باشند. من فکر می‌کنم رفتار او واقعاً قابل ‌باور نبود.» رسانه‌های آمریکا هم با منتشر کردن متن بخش‌های گوناگون سخنان ترامپ در نشست خبری با رئیس‌جمهور روسیه، در جست‌وجوی تبیین دلایل رفتارهای فروتنانه ترامپ در برابر پوتین‌ـ کاری او که معمولاً در برابر متحدان آمریکا انجام نمی‌دهد‌‌ـ برآمده‌اند.

▼ اخبار
1ـ پیش از نام‌ها، سیاست‌ها باید تغییر کند
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «طرز فکر اقتصادی را تغییر دهید» به قلم «حسین راغفر» نوشت: به تازگی آقای روحانی برای اعمال تغییر و ایجاد ترمیم‌هایی در کابینه خود به جمع‌بندی رسیده‌ و فهرستی از افراد را برای این تغییرات در دست بررسی دارد. پرسش اینجاست که در وضعیت فعلی کشور این تغییرات در کابینه، به ویژه تیم اقتصادی دولت تا چه اندازه به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد؟ در این میان بهتر است مشخص شود، آیا سیاست‌های اتخاذ شده اقتصادی در راستای اقتصاد آزاد پاسخ مشکلات اقتصادی کشور را داده است یا خیر؟ اگر پاسخ داده است، پس چرا وضعیت اقتصادی کشور به شکل کنونی درآمده و بازارها به هم ریخته شده است؟... بهتر است تغییر رویکردی در نگاه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که تا سیاست‌های اقتصادی اصلاح نشود، تغییر افراد اعم از وزرا و مدیران ارشد به تنهایی نمی‌تواند کمکی به توسعه اقتصادی و برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور کند.

2ـ تیترهای متناقض رسانه‌های اصلاح‌طلب
روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پس از گذشت چند ماه از خروج آمریکا از برجام اکنون از درخواست مذاکره رئیس‌جمهور این کشور از روحانی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید ترامپ هشت بار درخواست مذاکره با رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را کرده است؛ از این رو باید اذعان داشت که سکوت و پنهان‌کاری دولت نسبت به این مسئله مهم بیانگر عدم شفافیت دولت روحانی است... عدم پاسخگویی به یک کشور حتی اگر ترامپ در رأس آن قرار گرفته باشد، باز هم قابل قبول به نظر نمی‌رسد...» گفتنی است، پس از خروج ترامپ از برجام رسانه‌های اصلاح‌طلب ترامپ را یک دیوانه و مزاحمی معرفی می‌کردند که خروجش به نفع کشورمان است و تیتر «مزاحم رفت» را زدند؛ اما حالا به دولت خرده می‌گیرند که چرا درخواست ترامپِ دیوانه و مزاحم را برای مذاکره رد کرده است!

3ـ افزایش فروش اسلحه از سوی آمریکا
رئیس آژانس همکاری امنیتی‌ـ دفاعی آمریکا می‌گوید تنها در شش ‌ماهه اول سال 2018 میلادی، میزان فروش اسلحه واشنگتن به دیگر کشورها، بیش از کل میزان فروش سلاح این کشور در سال گذشته میلادی بوده است. به نوشته «نیوزویک»، «چارلز هوپر» در گفت‌وگو با «دیفنس‌نیوز» اعلام کرد، میزان فروش سلاح ایالات متحده در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، 46/9 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که در کل سال 2017، این کشور  41/9 میلیارد دلار سلاح فروخته بود. بر اساس گزارش نیوزویک، ترامپ در حال فشار وارد آوردن بر صنایع نظامی آمریکا برای فروش سلاح بیشتر با هدف رشد اقتصادی آمریکاست. آمریکا همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان است و روسیه پس از این کشور در جایگاه دوم قرار دارد. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از جمله عربستان سعودی در زمره خریداران عمده تسلیحات آمریکایی قرار دارند.

4ـ حملات گسترده هوایی صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها
در پی حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به چندین مرکز دیده‌بانی مقاومت فلسطین در شرق الشجاعیه، شرق شهر رفح و شمال نوار غزه، پنج شهروند فلسطینی به‌ شهادت رسیدند و چند نفر نیز زخمی شدند. با توجه به اینکه توپخانه رژیم صهیونیستی به طور مستقیم مرکز دیده‌بانی مقاومت را هدف قرار داده، اجساد شهدای این حمله تکه تکه شده است. گفتنی است، این حمله رژیم صهیونیستی هنگام ورود شهروندان فلسطینی به منطقه برای مشارکت در راه‌پیمایی بازگشت صورت گرفته است. بنا بر اعلام رسانه‌های صهیونیستی نیز، یک نظامی این رژیم هدف تک‌تیراندازهای فلسطینی در جنوب نوار غزه قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات به هلاکت رسید.

▼ اخبار کوتاه
دونالد ترامپ در واکنش به اعتراضات در زمینه شیوه برخوردش در دیدار با ولادیمیر پوتین، در حساب توئیتری خود نوشت: «من به این علت که با رئیس‌جمهور پوتین خیلی خوب برخورد کردم، به شدت مورد انتقاد رسانه‌های جعلی قرار گرفته‌ام. در روزگار قدیم آنها چنین کاری را دیپلماسی می‌خواندند. اگر من با لحن تند و شرورانه سخن می‌گفتم، به خاطر برخورد خیلی تند مورد انتقاد قرار می‌گرفتم. آیا به یاد می‌آورید زمانی را که اینها گفتند من با رئیس کیم (رهبر کره شمالی) خیلی تند برخورد کردم؟»
محمود واعظی درباره به‌کارگیری نخبگان در بدنه دولت و ترمیم کابینه گفت: آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ای از همه وزرا و اعضای کابینه خواست ارتباط خود را با اعضای هیئت علمی،‌ دانشگاهیان، صاحب‌نظران و نخبگان کشور از گذشته بیشتر کنند و از آنان نظر بخواهند. وی ادامه داد: آقای روحانی به اعضای دولت توصیه کردند جلسات جانبی با نخبگان جامعه داشته باشند و اتاق فکری را با حضور آنان تشکیل دهند.
براساس نظرسنجی انجام شده، بیشتر مردم چین با توجه به جنگ تجاری که آمریکا علیه این کشور آغاز کرده، آماده‌اند خرید کالاهای آمریکایی را تحریم کنند. چنانکه با همگرایی که درباره کره جنوبی صورت پذیرفت، مردم چین با صرف‌نظر کردن از سفر به این کشور، ۷ میلیارد دلار به اقتصاد کره جنوبی آسیب وارد کردند و فروش خودروهای کره‌ای نیز در بازار چین به شدت کاهش یافت.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) را به ترور تهدید کرد. «اویخای ادرعی» گفت: «هیچ یک از افرادی که در تروریسم نقش دارند، از مصونیت برخوردار نیستند. السنوار به عنوان فردی که تجربه برخورد با اسرائیل را داشته، باید بداند ریسمان بالاخره یک روزی پاره خواهد شد.»
محمدجواد آذری‌جهرمی درباره علت فعال بودن تلگرام طلایی‌ اظهار داشت: شما کاری با «تلگرام طلایی، نرم‌افزارهای مربوطه و دعواهای سیاسی» نداشته باشید. وی در پاسخ به اینکه آیا تلگرام رفع فیلتر می‌شود، گفت: موضوع را از مسئولان مربوطه پرسش کنید و پاسخ بگیرید؛ رفع فیلتر در حوزه فعالیت بنده نیست.
طبق گزارش «واشنگتن فری‌بیکن»، اعضای اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) که از زمان آغاز به کار دولت دونالد ترامپ نقش مهمی در مواضع ضد ایرانی آمریکا داشته،‌ از چندی پیش تلاش‌های خود را روی تحریم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات