تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۷۷
اندیشکده واشنگتن در مقاله ای اعلام کرد

مشکلات ایران بسیار ناچیز تر از قبرس،یونان،پرتغال و ایسلند است

در این مقاله نقاط قوت ایران در جنگ اقتصادی نیز بیان می‌گردد و به دولتمردان آمریکایی یادآوری می‌کند ؛ ایران در دورزدن تحریم‌های امریکا و نوسانات درآمد‌های نفتی خود تجربه فراوانی دارد و وقتی مسیرهای قبلی نقل و انتقالات مالی بسته می‌شود مسیر‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌گردد. واشنگتن باید از تکنیک عملیات روانی استفاده کرده و اثر تحریم‌های جدید را بسیار مخرب جلوه دهد.
پایگاه بصیرت / مترجم عمار احمدی
ضعف و ناکارآمدی در حوزه اقتصادی، دشمنان انقلاب را برآن داشته است تا جنگ ارزی را علیه جمهوری اسلامی ایران با ابعاد تازه‌ای آغاز کنند. با گذشت زمان هر روز جنگ اقتصادی علیه ایران ابعاد جدیدتری به خود می گیرد.
اندیشکده واشنگتندر مقاله‌ای  با عنوان"آسیب پذیری های اقتصاد ایران در رویارویی با تحریم های آمریکا"  ابعاد جدیدی از جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران را رونمایی کرده است. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است در بخش اول دولتمردان امریکایی را به شناسایی نقاط ضعف ایران در حوزه اقتصاد فرا می خواند و بیان می‌کند:«مهم ترین نقطه ضعف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران سیستم متزلزل  بانکداری می‌باشد.این سیستم از سوء مدیریت،کاهش دارایی‌ها و فقدان شفافیت رنج می‌برد و این فقدان شفافیت اعتراضات عمومی را به دنبال داشته است.»
در این مقاله نقاط قوت ایران در جنگ اقتصادی نیز بیان می‌گردد و به دولتمردان آمریکایی یادآوری می‌کند ؛ ایران در دورزدن تحریم‌های امریکا و نوسانات درآمد‌های نفتی خود تجربه فراوانی دارد و وقتی مسیرهای قبلی نقل و انتقالات مالی بسته می‌شود مسیر‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌گردد. واشنگتن باید از تکنیک عملیات روانی استفاده کرده و اثر تحریم‌های جدید را بسیار مخرب جلوه دهد.
از نگاه این مقاله دو عامل دیگری که می‌تواند اثر تحریم‌ها را مخرب تر کند، یکی ایجاد ترس و وحشت در بین سازمان‌های مالی و تجاری بین‌المللی از ایجاد بحران اقتصادی غیر قابل پیش بینی در ایران می‌باشد، همان طور که توتال بازار ایران را ترک کرد باید بنگاه‎های دیگر نیز بازار ایران را ترک کنند. عامل دیگر و مهم‌ترین ضعف ایران،  یعنی سیستم نقل و انتقالات مالی می‌باشد.
در این مقاله به صراحت ذکر می‌گردد:«تیم دولت و حسن روحانی قادر به حل مشکلات اقتصادی ایران نمی‌باشند. مشکلات بانکی ایران قابل حل می‌باشد. این مشکلات در مقایسه با مشکلات برخی از کشور‌های اروپایی از قبیل قبرس،یونان،پرتغال و ایسلند بسیار ناچیز می‌باشد. تیم حسن روحانی قادر به حل این مشکلات نیست و حتی در بعضی موارد بیشتر از تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه وارد کرده است و نشانه‌هایی از بهبود در آینده نیز مشاهده نمی‌شود.مشکلات بانکی ایران به مراتب بیشتر از مشکل صادارت نفت ایران می‌باشد»
در قسمت دوم این مقاله از واژه  تحریم‌های هوشمند‌تر استفاده می‌شود و بیان می‌کند شاید تحریم‌‌های جدید سخت تر نباشد اما هوشمند‌تر هستند. دولت آمریکا در تاریخ 15 مرداد و 13 آبان 1397 برای تحریم‌های خاص شاید نقشه راه و اصول اضافی را صادر کند. تعدادی از تصمیمات معلق سیاسی شاید از این  نقشه راه پشتیبانی کنند.
در بخش انرژی و فروش نفت، مقاله سیاستگذاران آمریکایی را به تمرکز بیشتر بروی درآمد‌ها فروش حاصل از انرژی و نفت تا فروش آن فرامی‌خواند: «حتی اگر سیاستگذاران گام‌های بزرگی را برای کاهش فروش نفت ایران بردارند، اما اولویت اول آن‌ها باید این باشد تا درآمد‌های حاصل از فروش نفت ایران را بلوکه کنند.»
در بخش دوم این مقاله از ابزار‌های تبادل پیام بین بانک‌های بین‌المللی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران صحبت می‌شود:«ابزار دیگری که در ماه آبان دوباره به ایران به عنوان تحریم اعمال می‌شود، تحریم‎‌های مربوط به استفاده از خدمات پیغام‌دهی مالی خاص بین‌المللی می‌باشدکه به بانک مرکزی ایران و بانک‌های تعیین شده دیگر اعمال می‌گردد. در صدر این سیستم‌ها سوئیفت قرار دارد که دسترسی ایران به این سیستم قطع خواهد شد اما قطع دسترسی این سیستم اساساً کافی و لازم نیست تا دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی را کاهش دهیم. بعد از برجام هم دسترسی مجدد بانک‌های ایرانی به این سیستم برقرار شد اما با این وجود، اغلب بانک‌ها از شروع مجدد فعالیت با سیستم بانکی ایرانی حتی پس از برقراری سوئیفت امتناع کردند. بین سال‌های 2006 تا 2012 استفاده ایران از سوئیفت به کمتر از 30 درصد کاهش یافت و در حال حاضر تنها 40 درصد می‌باشد.
بعد از خروج آمریکا از برجام ، اکثر بانک هایی که با ایران مجدد ارتباط برقرار کرده بودند، بیان کردند که فعالیت ‌های تجاری خود با ایران را کاهش خواهند داد حتی بانک های کوچکتر مانند اوبر اتریش که تحت تاثیر کمی از سیستم مالی امریکا قرار دارند نیز از ایران خارج شده‌اند. بدون شک، دسترسی به سوئیفت ، تبادلات ارزی خارجی و معاملات بین‌المللی را آسانتر می‌کند اما موسسات مالی راه‌های دیگری برای تبادل پیام دارند و به همین جهت می‌تواند عدم دسترسی ایران به سیستم سوئیفت آثار محدودی داشته باشد. »
در انتهای این مقاله نویسنده از دولتمردان امریکایی می‌خواهد راه‌های فرار ایران از تحریم‌ها را حتما مورد توجه قرار دهند:« در رویارویی فشار جدید تحریم‌ها، ایران به قطع یقین به دنبال فرصت‌هایی برای فرار از این تحریم‌ها می‌باشد، در طول بیشتر از سی سال اخیر، موسسات دولتی و خصوصی ایران، ابزارهای پیچیده دور زدن تحریم‌ها یک جانبه و چند جانبه را توسعه داده‌ند و حتی در زمان کاهش تحریم‌ها نیز از این ابزار و شبکه‌های خود استفاده کرده‌اند.
در حال حاضر، مدخل‌های سنتی ایران برای دور زدن تحریم شاید کارایی کمتری داشته باشد.  به عملیات مشترک توسط رگلاتور‌های اماراتی و وزارت خزانه دارای آمریکا در ماه گذشته توجه کنید که شبکه نیروی قدس سپاه که با استفاده از صرافی‌های امارات برای گروه‌های شبه نظامی منطقه دلار تهیه می‌کرد را متلاشی کردند. »
با توجه به مطالب بالا،  غرب جنگ اقتصادی کاملا هوشمندانه‌ای را علیه  جمهوری اسلامی ایران کلید زده است و تعبیر بسیار زیبا مقام معظم رهبری که وزرات خزانه‌داری آمریکا را به اتاق جنگ علیه ایران تشبیه کرده است، تعبیر بسیار زیبا و به جا می‌باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات