صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 31 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بهترین راه مقابله با دشمن، همین حمایت از کالای ایرانی است. دشمنان فهمیده‌اند که در جنگ سختِ نظامی طَرفی نخواهند بست. بنده قبل از این هم در دوره‌ رئیس‌جمهور دیگر آمریکا گفتم که دوران بزن و دررو گذشته‌ است. بزنید، می‌خورید.(97/2/10)

▼ حرف روز
رفتار مسئولانه نیاز امروز
«از قربانی کردن هم نباید ترسید، اگر دولت نمی‌تواند این راه را بیاید، لزومی ندارد که با او غرق شویم و تا آخر با او برویم.»
جمله فوق نظر آقای علوی‌تبار، یکی از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب است که درباره نفع و ضرر حمایت از دولت سخن به میان آورده است. اگر چه ممکن است گفته شود این نظر در جبهه حامیان روحانی جذابیت ندارد یا حامیان این نظریه اندکند، اما قراین متعددی وجود دارد که عبور از روحانی را برای اصلاح‌طلبان توجیه‌پذیر می‌کند. در بخشی از جریان اصولگرا نیز ممکن است چنین تحلیلی درباره دولت حسن روحانی وجود داشته باشد. اما نکته مهم و تأمل‌برانگیز این است که با توجه به اوضاع جنگ اقتصادی دشمن که می‌کوشد ملت و دولت را درگیر کند، نیازمند رفتار مسئولانه در قبال دولت هستیم. دولت نیز ممکن است برآورد درستی از وضعیت فعلی کشور و توطئه‌های دشمن نداشته باشد، یا دچار خطای محاسباتی و انتقال پالس‌های اشتباه به جامعه و دشمنان شود، اما اگر رفتار مسئولانه و منطبق بر حفظ و حراست از آرمان‌های امام و رهبر عزیز انقلاب مد نظر قرار گیرد، در چنین حالتی صرف‌نظر از انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف بخش‌هایی از دولت، باید به دنبال حفظ انسجام و روحیه‌بخشی به عموم مردم و مسئولان باشیم.
واقعیت این است که امروز مجموعه‌ای از خونریزترین، منافق‌ترین و ضدانسان‌ترین افراد از نتانیاهو تا داعشی‌ها با حقد و کینه دست به دست هم داده‌اند تا به هر طریقی ثبات و امنیت کشورمان را خدشه‌دار کنند. در این راستا، عده‌ای به دنبال این هستند که دولت را به وضعیتی برسانند که چاره‌ای جز کوتاه آمدن و اظهار خضوع در مقابل آمریکا نداشته باشد و به همین دلیل حاضر به فعال کردن ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات نیستند؛ از این رو لازم است نیروهای انقلابی بصیر همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ضمن اینکه ظرفیت‌های استفاده نشده یا کم استفاده شده در کشور را فعال می‌کنند، خود در تبیین جنگ روانی دشمن و مقابله با آن هوشیارانه عمل کنند، کما اینکه اکنون دیده می‌شود برخی از این نیروها در کف میدان در مناطق مختلف فعال شده‌اند؛ اما این کافی نیست، بلکه همه باید به میدان بیایند و برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن نقش ایفا کنند.

▼ گزارش روز
انتقام سخت
اعداد دروغ می‌گویند! 11 نفر از پاسداران مرزی به منظور مقابله با عناصر ضد انقلاب در مریوان به شهادت رسیدند. اما نه فقط آن 11 مرزبان عزیز آغشته به خون خود که یک ملت برای حراست از سانتیمتر به سانتیمتر خاک ایران در برابر دشمنان ایستاده‌اند و از مرزهای این آب و خاک دفاع می‌کنند. یک ملت در برابر دشمنان ایران اسلامی سینه سپر کرده‌اند و هر متجاوزی را سخت پشیمان می‌کنند.
کلمات همه حقیقت را بیان نمی‌کنند! چرا که نه تنها خانواده‌های شهید قانع کرم‌ویسه، شهید فرزاد رحیمی، شهید ابراهیم حضرتی، شهید عبدالرحمن خالدی، شهید ایرج رحیمی‌نیا، شهید آرام فیضی، شهید شادمان مرادی، شهید برهان معین‌پور، شهید طالب محمودی، شهید پاسدار وظیفه آرش رضایی داغدار شدند؛ بلکه یک ملت اولیای دم این شهیدان عزیز هستند و انتقام این اقدام کور را به سخت‌ترین شکل ممکن از ضد انقلاب خواهند گرفت، چنانکه قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) در بیانیه‌ای اعلام کرد، اشرار و تروریست‌های ضد انقلاب و وابسته به استکبار جهانی، آنان که هیچ‌گونه پایگاهی نزد ملت ایران به ویژه مردم فهیم و انقلابی کردستان ندارند، با حمله به پاسگاه مرزی این قرارگاه، در روستای دری منطقه مریوان در استان کردستان و انفجار زاغه مهمات، برخی از رزمندگان اسلام را به شهادت رساندند، در انتظار انتقام سخت و مهلک رزمندگان شجاع و فداکار اسلام نسبت به این جنایت باشند.
البته این اتفاق تلخ همه حقیقت درباره وحدت و یکپارچگی ایرانیان را نشان می‌دهد؛ وقتی  بدانید، هشت نفر از این شهیدان عزیز که جانانه در برابر دشمن ایستاده‌اند، از قوم عزیز کرد و هموطنان اهل تسنن‌مان بودند و سه نفر دیگر که در برابر دشمنان ملت ایران ایستادند و به شهادت رسیدند، از شیعیان بودند؛ تصویری روشن و دقیق از وحدت و همدلی و یکپارچگی یک ملت.

▼ اخبار ویژه
برنامه ویژه برای ایجاد آشوب در ایران
خبرگزاری «رویترز» از فعال شدن طرحی در دولت آمریکا خبر داد که هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌ شده درباره جمهوری اسلامی به منظور ایجاد ناآرامی در ایران است. این کارزار قرار است با ارائه اطلاعاتی که «بعضاً اغراق ‌شده‌ هستند یا با آنچه پیشتر به صورت رسمی اعلام شده تناقض دارند»، از مسئولان جمهوری اسلامی تصویری تیره و سیاه ترسیم کند. رویترز می‌نویسد: «مقام‌های مطلع آمریکایی می‌گویند دولت ترامپ موجی تهاجمی از سخنرانی‌ها و پیام‌های آنلاین را آغاز کرده که هدف آن ایجاد ناآرامی و کمک به فشار به ایران برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای و توقف حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی است.» بنا بر این گزارش، این کارزار که با حمایت «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا شکل گرفته، همزمان با تلاش واشنگتن برای احیای تحریم‌ها و تشدید فشار اقتصادی به ایران پیش می‌رود.

قانونی که تصویب آن خوشایند بعضی‌ها نیست!
در صورت تصویب قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» که پس از کش و قوس‌های فراوان، قرار است مجلس شورای اسلامی آن را در این هفته بررسی کند، از حضور بسیاری از مدیران فعلی در دستگاه‌های گوناگون جلوگیری خواهد شد. در صورت تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، حدود ۱۲۰۰ مدیر دولتی، ۷۵ سفیر و ۱۰۰ شهردار قادر به حضور در پست‌های مدیریتی خود نخواهند بود؛ از این رو صاحب‌منصبان، تصویب چنین قانونی را در مقطع فعلی به ضرر خود دانسته و آن را به صلاح نمی‌دانند.
 
▼ اخبار
1ـ مگر دولت چقدر وقت دارد؟

«غلامحسین کرباسچی» گفت: یکی از مشکلات ما در حال حاضر همین عدم تصمیم‌گیری‌هاست. الآن چند وقت است که موضوع ‌ترمیم کابینه مطرح است و به نوعی جامعه و کابینه در حالت صبر و انتظار قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که اعضای کابینه هم که مطمئن نیستند حضورشان تداوم دارد یا نه، در حالت برزخی قرار می‌گیرند و به طور قطع در کیفیت کار خودشان و حتی معاونان‌شان هم تأثیرگذار خواهد بود... احساس می‌شود برخی وزرا و مدیران ارشد در تصمیم‌گیری‌های خود به هر دلیلی دچار تردید و اضطراب هستند. رئیس‌جمهوری اگر می‌خواهد تغییر و تحولی بدهد یا استعفای یک وزیری را قبول کند و سرپرست انتخاب کند، باید سریع‌تر تصمیم بگیرد. ما نمی‌توانیم از وزیری که نمی‌داند هست یا نیست و دائماً با حالت تردید و اضطراب روبه‌رو است، توقع کار داشته باشیم... مگر این دولت چقدر وقت دارد؟ نصف عمر دولت دوم هم تمام شد. این حالت صبر و انتظار یعنی چه؟

2ـ پیروی از ترامپ عربستان را متضرر کرده است
نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» در مقاله‌ای پیامدهای اقتصادی پیروی از دستورات نفتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صنعت نفت عربستان را بررسی کرد و نوشت: عربستان در تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت نفت، در ماه ژوئن رکورد تولید سه سال گذشته خود را شکست و با تولید 10/8 میلیون بشکه نفت در روز، تلاش می‌کند خلأ ناشی از حذف احتمالی ایران از بازار نفت را پر کند؛ اما چند منبع مطلع که در روزهای اخیر با مقامات دولتی عربستان در تماس بوده‌اند، شنیده‌اند ریاض از باز شدن زودهنگام شیر تولید نفت ناخرسند است و این اقدام به کاهش قیمت نفت و متضرر شدن عربستان منجر شده است؛ چرا که عربستان خیلی زود به سمت اجرایی کردن قول‌های اوپکی خود رفت. این تولید مازاد سبب کاهش بیشتر قیمت می‌شود و دورنمای نبرد تجاری آمریکا و چین که می‌تواند به کاهش خرید منجر شود، پتک سنگین‌تری بر سر قیمت‌ها کوبید.

3ـ بسته پیشنهادی اروپا بدون هیچ‌گونه تضمین
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره بسته پیشنهادی برجام از سوی اروپا گفت: ایران تاکنون بسته پیشنهادی اروپا را نپذیرفته است؛ چرا که اروپایی‌ها در این بسته صرفاً فرضیات و کلیاتی را عنوان کرده‌اند که از قبل هم گفته بودند. وی با بیان اینکه در بسته پیشنهادی اروپا هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد، گفت: آنان در این بسته بدون هیچ‎گونه تضمینی، فقط کلیاتی را مطرح کردند؛ از جمله اینکه از فروش نفت ایران حمایت می‌کنند. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید بر اساس توان‌شان به ما تضمین عملی دهند، تصریح کرد: برای نمونه اگر آنان موافق خرید نفت از ایران هستند، باید تضمین دهند که بانک‌های خود را به این اقدام وادار می‌کنند و نباید مشکلی برای چرخش پول در اقتصاد ایران ایجاد شود.

4ـ توقف خرید نفت از ایران به مصرف‌کنندگان ژاپنی آسیب می‌زند
خبرگزاری «کیودو» ژاپن اعلام کرد: در صورتی که این کشور از تحریم‌های آمریکا پیروی و واردات نفت از ایران را متوقف کند، قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان ژاپنی افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش این رسانه، در ژاپن که با کمبود منابع طبیعی روبه‌روست، توقف واردات نفت از ایران به معنای افزایش قیمت بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش هزینه خرید نفت خواهد بود. طبق اعلام اداره منابع ملی و انرژی ژاپن، قیمت بنزین در ژاپن در هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه سال و نیم گذشته رسید. گفتنی است، قیمت نفت وارداتی از ایران در مقایسه با دیگر کشورها، نسبتاً مناسب‌تر است و حدود ۵ درصد از مجموع واردات نفت ژاپن، به خرید نفت از ایران اختصاص دارد.

▼ اخبار کوتاه
یک منبع در وزارت خارجه سوریه طی اظهاراتی گفت: جمهوری عربی سوریه قانون جدید پارلمان رژیم اشغالگر (کنست) را که به نژادپرستی این رژیم بیشتر دامن می‌زند، محکوم می‌کند. این قانون نژادپرستانه، ظالمانه‌تر از نظام آپارتاید منحل‌شده در آفریقای جنوبی است. گفتنی است، پارلمان رژیم صهیونیستی، قانون مناقشه‌برانگیز «کشور‌ـ ملت یهود» که به نام «کشور یهود» نیز شهرت دارد، تصویب کرده است که بر اساس آن  همه سرزمین فلسطین کشوری فقط برای صهیونیست‌ها است و فلسطینیان از تمام حقوق شهروندی و انسانی محروم می‌شوند.
مارشال بیلینگسلی، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تأمین مالی تروریسم پس از دیدار با مقامات ترکیه گفت: قطعاً آمریکا درباره تلاش برای تجارت با ایران به‌ واسطه طلا بسیار نگران خواهد شد. ما خرید مقادیر زیاد طلا از سوی ترکیه را رصد می‌کنیم. گفتنی است، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ایران را همسایه‌ای مهم در روابط اقتصادی و تجاری و همچنین عرصه واردات انرژی توصیف کرد. این در حالی است که بیلینگسلی مدعی شد شاید ایران همسایه ترکیه باشد؛ اما دوست یا متحد این کشور نیست!
حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ۹۰ نماینده‌ای که استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کردند، بر عزم خود مصمم هستند. برای انصراف از استیضاح افراد زیادی نیز سراغ بنده آمدند و مواردی مانند این را مطرح کردند که در این شرایط که وزیر همشهری شماست کوتاه بیایید، اما بنده به هیچ عنوان چنین مباحثی را قبول نکردم. اگر نماینده‌ای امضای خود برای استیضاح هر وزیری را پس بگیرد، باید به ملت درباره دلایل امضا کردن و پس گرفتن آن توضیح دهد.
اسدالله قره‌‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیشنهاد دو نرخی شدن قیمت بنزین نه تحت ‌عنوان لایحه از ناحیه دولت و نه از سوی نمایندگان مجلس به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این زمینه اعلام کرد، هنوز چنین تصمیمی را نگرفته‌ و چنین پیشنهادی را اعلام نکرده‌ است.
نخست‌وزیر لبنان از تلاش مسکو برای تدوین طرح مشترکی به منظور بازگشت آوارگان سوری، به ویژه از لبنان و اردن به سوریه و تشکیل کارگروهی ویژه در این زمینه استقبال کرد. سعد حریری از طریق جرج شعبان، مشاور خود به طرف روسی اعلام کرد روی این اقدام روسیه حساب باز می‌کند که می‌تواند آغاز راهی برای حل بحران آوارگان در لبنان باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات