صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته‌ اروپایی ماند؛ بلکه باید کارهای لازم در داخل کشور را دنبال کرد. گسترش ارتباطات چندجانبه و توجه خاص به تشکل‌های منطقه‌ای ضروری است. سفرا و نمایندگان ایران در خارج باید به ظرفیت‌های کشور واقف باشند.(1397/4/30)

▼ حرف روز
هر کس سهم خودش را بیاورد!
اوضاع کشور مناسب نیست! حال اقتصاد کشور خراب است! رشته نظم و سامان بازارها از دست دولت و کسبه و بازاریان واقعی در رفته و سوداگران عنان اختیار و مدیریت آن را به دست گرفته‌اند! نظارت و پیگیری‌های سازمان‌های متولی بازرسی و داوری بازدارنده نیستند و ده‌ها خبر دیگر در کنار گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌هایی از طراحی‌های دشمنان بیرونی برای چالش‌آفرینی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی در کشورمان، ترجمان فضایی است که این روزها در جامعه ما موج می‌زند و اتمسفری از نگرانی، ناامیدی، هراس و نداشتن چشم‌انداز نسبت به آینده را القا و تصویر می‌‌کند.
ما‌ـ مردم ایران، رسانه‌ها و مسئولان‌ـ در این شرایط یا باید تسلیم این فضا بشویم یا مقابل آن بایستیم و این وضعیت را تغییر بدهیم! به طور مسلم و به هزاران دلیل، راه دوم راه عزت‌بخش ایران و ایرانی است؛ اما پرسش این است که چرا کسی برای تغییر اوضاع کاری نمی‌کند یا لااقل این گونه به نظر می‌رسد که اقدامات به نتیجه منتهی نمی‌شود یا اگر اقدامی صورت می‌گیرد، چرا رسانه‌های ما در تبیین نتایج آن برای مردم کم‌کار شده و عرصه در دست رسانه‌های «غیر» قرار گرفته و آنها موریانه‌وار در حال سایش ستون استوار سرمایه اجتماعی‌ـ اعتماد و اعتبار‌ـ نظام هستند؟!
این در حالی است که هم تجربه ما در طول چهل سال انقلاب و دفاع، هم دانش بی‌نظیر دانشمندان ما و هم باور و ایمان ما به ما می‌گویند که «ما می‌توانیم» و توان تغییر اوضاع را داریم، اما چند شرط دارد؛
شرط اول این است که تسلیم این فضای ترسیم و تصویر شده نشویم. در این راستا، صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور کشورمان برای پرده‌برداری از چهره نفاق، خدعه و عهدشکن آمریکایی‌ها و ضرورت ایستادگی تا آخر برای به شکست کشاندن آمریکا برای ملت ایران امیدبخش و برای دشمنان یأس‌آور بود.
شرط دوم، تغییر رویکرد و نگاه ما به مسائل و سیاست‌ها است. نکته کلیدی در فضای پر از مسئله امروز که امکان مهمی هم از بیرون برای حل آن متصور نیستیم، طبعاً حل مسائل با نگاه به داخل است.
شرط سوم، عزم و اراده ملی برای عبور از این شرایط با پرداختن به تولید و مصرف ایرانی است. بیایید در هر کار و موقعیتی که هستیم، سهم خودمان را پای کار کشور بیاوریم. خدا هم سهم خودش را می‌آورد. «إِن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم(محمد: ۷)

▼ گزارش روز
علیه ملت‌های منطقه
«تفرقه بینداز و حکومت کن!» سیاست قدیمی استعمار پیر است که حالا نوچه‌ها و دست‌نشانده‌های منطقه‌ای و کشورهای بند انگشتی با پشتوانه آمریکایی‌ها همچنان به دنبال اجرای آن در منطقه با هدف برهم زدن روابط دوستانه و استراتژیک ملت‌های منطقه و به زعم خود چند پاره کردن محور مقاومت هستند که همه رؤیاهای منطقه‌ای آنان را در سال‌های اخیر بر باد داده است! برای بازشناسی و مشاهده اجرای این سیاست از سوی آنها نمونه‌های فراوانی وجود دارد؛ اما در این میان یک نمونه اخیر آن این زنگ هشدار را برای همه ملت‌های منطقه به صدا درآورده که نباید اجازه اجرای چنین سناریوهایی به دشمنان ملت‌های منطقه داده شود.
اگر دو اعتراض و اتفاقی که در هفته اخیر روی داد، کنار یکدیگر بگذاریم، متوجه می‌شویم ماجرا از چه قرار است؛ ابتدا رسانه‌های دروغ‌پرداز و وابسته به سرویس‌های امنیتی سعودی و صهیونیستی در منطقه با ادعای اینکه پروژه طرح آبرسانی غدیر 2 برای انتقال آب به کشور عراق است، مدعی شدند در حالی که شهرهای جنوبی ایران درگیر مشکل آب هستند، دولت ایران در حال صادرات آب است. این فضاسازی و بازنشر اخبار پیرامون طرح انتقال آب به کویت در سال‌های دور که در حد یک حرف بود، موجب عصبانیت مردم شد و مسئله آب در منطقه بهانه‌ای شد تا اعتراضات مردمی را به خشونت بکشانند و آنها را به درگیری و اتفاقات خون‌بار تبدیل کنند که البته این توطئه‌ با هوشیاری مردم، اطلاع‌رسانی بموقع و تلاش بی‌وقفه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای کامل کردن طرح آبرسانی خنثی شد؛ در سوی دیگر ماجرا در کشور عراق نیز همین سناریو تکرار شد، آنها که پیش از این مدعی شدند دولت ایران همه امکانات و حق مردمش را به کشور عراق و مردم این کشور می‌فرستد، این بار به عراقی‌ها گفتند که دولت‌مردان شما، سرمایه‌های کشورتان را به ایران می‌دهند و در مقابل نیز ایران با قطع جریان صادرات برق و حمایت از شبه‌نظامیان و... در حال غارت و تخریب کشور شماست! سیاست شیطانی که بی‌شک مانند تلاش گذشته دشمنان ملت‌های منطقه ابتر خواهد ماند.

▼ خبر ویژه            
راه‌اندازی شبکه فارسی با نفت سعودی!
پس از انتشار خبر قرارداد رژیم سعودی با رسانه انگلیسی «ایندیپندنت» برای راه‌اندازی چهار وبگاه خبری آنلاین به زبان‌های گوناگون که یکی از آنها فارسی خواهد بود، مشخص شده است مدیریت و هدایت این بخش خبری فارسی به عهده یک شرکت بزرگ‌ انتشاراتی در خاورمیانه به نام «اِس آر اِم جی» گروه تحقیق و بازاریابی سعودی خواهد بود. آل‌سعود که با حضور بن سلمان قصد دارد نقش بیشتری در منطقه و در تقابل با ایران ایفا کند، این بار دلارهای نفتی خود را در اختیار یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های انگلستان قرار داده است تا بتواند در فضای رسانه علیه ایران به فعالیت بپردازد. بی‌بی‌سی فارسی از این حرکت انگلیسی‌‌ـ سعودی با تیتر «غول رسانه‌ای سعودی، به دنبال جذب مخاطبان فارسی‌زبان!» یاد کرده و نوشته است: «ایندیپندنت فارسی انعکاس جنگ‌های سیاسی همسایه‌ها در خاورمیانه خواهد بود، به زبان رسانه.» این همکاری صمیمانه انگلستان و آل‌سعود افزون بر اینکه نشان از دشمنی آنها با ملت بزرگ ایران دارد، نمایانگر روابط عمیق و پشت پرده روباه پیر با سعودی‌ها است. پیش از این نیز رسانه‌هایی، همچون بی‌بی‌سی با انعکاس اخبار جهت‌دار علیه جمهوری اسلامی ایران و سکوت کامل در مورد جنایات آل‌سعود، گوشه‌هایی از این ارتباط تنگاتنگ را فاش کرده بودند.

▼ اخبار
1ـ ایران یا آمریکا کدام یک دچار تحریم نفتی می‌شوند؟
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: در نتیجه جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن و تصمیم ترامپ مبنی بر وضع تعرفه‌های هنگفت برای واردات از چین، چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند به جای آنکه خودشان را با آمریکا درگیر کنند، راه ساده‌تری را برگزینند. «شان‌دونگ دونگ‌مینگ» یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های خصوصی نفت در چین به تازگی خبر داد، از این پس به جای واردات نفت از آمریکا، از نفت ایران استفاده خواهد کرد. در حالی که آمار رسمی دولت چین نشان می‌دهد، متوسط واردات نفت این کشور از ایران طی سه ‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸، حدود ۶۵۵ هزار بشکه در روز بوده است که بیش از یک‌چهارم از صادرات ایران را شامل می‌شود، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طی سه ماهه انتهای سال ۲۰۱۸، شرکت‌های «پتروشیمی هنگلی» و «ژجیانگ رونگ‌شنگ» هر یک با اضافه کردن ظرفیت پالایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز و شرکت ملی نفت چین و ساینوپک با افزودن ظرفیت پالایش به ترتیب ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، موجب افزایش نیاز چین به واردات نفت شوند که احتمالاً تمام این نیاز از طریق ایران تأمین شود.

2ـ ملت ایران تهدیدها را به‌ فرصت تبدیل می‌کنند
سردار جعفری، فرمانده کل سپاه با اشاره به ‌تلاش‌ها و هزینه‌های منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، غربی‌ها و صهیونیست‌ها برای توسعه ناامنی در کشور، گفت: دشمنان به ‌ویژه در ماه‌های اخیر، هزینه‌های بسیاری کردند و امیدهای زیادی داشتند، اما شاهدیم که نتوانستند کاری از پیش ببرند و امروز کشور ما امنیت و آرامش دارد. وی با بیان اینکه نجابت، بصیرت، ایمان و علاقه مردم به‌ انقلاب اسلامی فرصت هر گونه ایجاد ناامنی در کشور را از دشمنان سلب می‌کند، تصریح کرد: دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی از پیروزی انقلاب تاکنون علیه انقلاب اسلامی توطئه کرده‌اند و هر چه در توان داشته‌اند برای ایجاد ناامنی و اختلاف در جامعه به ‌کار بسته‌اند. فرمانده‌ کل سپاه با افزودن این مطلب که دشمنان نمی‌توانند در برابر این حرکت عظیم ملت ایران ساکت بمانند، گفت: از همین رو، آنها هر کاری برای فشار آوردن بر ملت ایران انجام می‌دهند، اما تجربه ثابت کرده است ملت ایران، تهدیدها را به ‌فرصت تبدیل می‌کنند.

3ـ دل‌شان برای ایران نسوخته است
بهمن فرمان‌آرا، کارگردان تئاتر و سینما با اشاره به تحرکات برخی گروه‌های خارج‌نشین در قبال ایران، گفته است: تحلیل‌های شبکه‌ها و گروه‌های خارج‌نشین کاملاً خنده‌دار و مزخرف است و از سمت گشاد تلسکوپ دارند به مسائل نگاه می‌کنند. افرادی که خارج از کشور تحت هر عنوانی مسائل داخل کشور را تحلیل می‌کنند و برای آن نسخه می‌پیچند، دل‌شان برای کشور نسوخته و حتی از مردم طلبکار هستند. واقعیت این است که آنها فقط دلتنگ قدم زدن در کنار دریای خزر یا سفر به شیراز یا رفتن به خلیج‌فارس هستند و مردم نیز به آنها توجه نمی‌کنند. فرمان‌آرا تصریح کرده است: شاید برخی برای لجبازی با وضع موجود شعارهایی بدهند که خوشامد فردی مثل رضا پهلوی باشد؛ اما واقعیت این است که او هرگز نمی‌تواند به تهران بازگردد و در کاخ نیاوران پای بگذارد؛ زیرا پدرش که از خودِ او بزرگ‌تر بود، نتوانست خودش را حفظ کند.

4ـ فرار تروریست‌ها به سرزمین‌های اشغالی
فرماندهان گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه با چراغ سبز صهیونیست‌ها، وارد سرزمین‌های اشغالی فلسطین شدند. رسانه‌های سوری اعلام کردند، «معاذ نصار» فرمانده تیپ سواران جولان، «احمد النحس» از فرماندهان گردان‌های سیف الشام، «علاء الحلقی» فرمانده جیش الابابیل و «ابو راتب نصار» از دیگر فرماندهان تیپ سواران جولان از جنوب سوریه به سرزمین‌های اشغالی فلسطین گریخته‌اند. گفتنی است، ارتش و نیروهای مسلح سوریه در ادامه پیشروی‌های خود بر تعداد زیادی شهرک و روستا در استان‌های قنیطره و درعا در جنوب سوریه مسلط شدند و با تنگ شدن عرصه بر تروریست‌ها در این مناطق آنها چاره‌ای جز فرار ندارند.

▼ اخبار کوتاه
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ خبر غیبت ١١‌هزار سپرده‌گذار مؤسسه ثامن‌الحجج را داده و گفته است: «از ٢٥‌ هزار و ٩٠٠ نفر سپرده‌گذار مؤسسات مالی که بیش از ٢٠٠‌ میلیون تومان سپرده داشته‌اند، ١٥‌ هزار نفر به بانک‌های عامل مراجعه کرده‌اند که از تعداد ١٥‌ هزار نفر، پرونده‌ حدود ٨ ‌هزار نفر ارائه شده و ٧‌ هزار نفر سپرده خود را دریافت کرده‌اند. یک نکته قابل تأمل و تعجب‌برانگیز این است که ١١‌ هزار سپرده‌گذار اصلاً مراجعه‌ای به بانک‌های عامل نداشته‌اند و درخواستی برای دریافت سپرده خود ارائه نکرده‌اند.»
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در اقدامی بی‌سابقه آشکارا از گروه تروریستی منافقین حمایت و یکی از مطالب منتشر شده از سوی این گروه را بازنشر کرد. پیش از این مقامات دولت آمریکا، با علم به نفرت مردم ایران از منافقین، تلاش می‌کردند به صورت علنی روابط خود با این گروهک را اعلام نکنند؛ اما در دولت جدید آمریکا حضور افرادی، مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «رودی جولیانی» وکیل رئیس‌جمهور آمریکا موجب شده است منافقین روابط نزدیک‌تری با کاخ سفید داشته باشند.
جنبش مقاومت اسلامی(حماس) با صدور بیانیه‌ای همه اقشار ملت فلسطین را به دفاع از مسجدالاقصی و مقابله قاطعانه با حملات نژادپرستانه و افراط‌گرایانه شهرک‌نشینان صهیونیست فراخواند. در این بیانیه آمده است: حمله گروه زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن در راستای جنگ دینی سازمان‌یافته و هدفمند دولت تندروی صهیونیستی و آمریکا علیه ملت فلسطین و مقدسات آن صورت می‌گیرد که موجودیت و هویت فلسطینی و اسلامی را نشانه رفته است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر موضعش درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 را تغییر داد و این بار آن را «یک فریب بزرگ» خواند. ترامپ در یک پیام توئیتری، در این باره نوشت: «اگر رئیس‌جمهور اوباما قبل از انتخابات درباره روسیه می‌دانست؛ چرا درباره آن کاری انجام نداد؟ چرا موضوع را به ستاد ما اطلاع نداد؟ چون همه اینها یک فریب بزرگ است؛ او تصورش این بود که هیلاری [کلینتون] حقه‌باز در انتخابات برنده می‌شود.»
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» با انتقاد از جریان‌هایی که با فاصله گرفتن از دولت و انتقادات خود از حسن روحانی تلاش دارند خود را جدا از دولت دوازدهم نشان دهند، این اقدام را بی‌فایده دانست و در مطلبی نوشت: «چه اصلاح‌طلبان بخواهند و چه نخواهند، عملکرد دولت روحانی به پای آنها نوشته خواهد شد.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات