خراسان رضوی >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۱۴

هزینه های تسلیم شدن در برابر امریکا

" اگر مسئولین کشور با هوش باشند دقیق باشند، مجرب باشند، پخته باشند، دل در گرو منافع ملت با همه وجود داشته باشند، گول لبخند را نمی خورند "
پایگاه بصیرت / موسی سلیمانی

در شرایط پسابرجام، خروج آمریکا از برجام و تحریم های مرحله به مرحله آمریکا و تعیین زمان های مرداد و آبان ماه برای شدت تحریم ها، دو نسخه پیش روی سیاسیون کشور برای مقابله با این تهدیدها در رسانه ها و گفتار ها مطرح می شود.
تجویز برخی در این میان تسلیم شدن است؛ علی خرم، کارشناس اصلاح‌طلب در اظهار نظری تأمل‌برانگیز درباره مذاکره با آمریکا بر سر موضوع موشکی می گوید:"اگر شش ماه پیش یا سه ماه پیش شروع می‌کردیم، بهتر از امروز بود. اگر امروز شروع کنیم، بهتر از ۱۳ آبان است." وی در ادامه گفته است: "اگر امروز نرویم مذاکره کنیم، چند ماه دیگر باید کامل امتیاز بدهیم، اگر امروز از موضع قدرت و استقلال مذاکره کنیم، بهتر است؛ ولی اگر آن روز برسد که قرار باشد جام زهر را بنوشیم، باید مجبور شویم همه امکانات را بدهیم." پرسش این است که با توجه به عقل معاش و بررسی هزینه و فایده در زندگی های روزمره، هزینه تسلیم شدن کمتر است یا هزینه مقاومت و ایستادگی. برخی بر این باورند که هزینه تسلیم شدن کم تر است، اما تجربه های متعدد در مذاکره با آمریکا و دشمن های لجوج و عنود، خلاف این ایده را ثابت می کند.
1- تجربه قرآنی، به صراحت تسلیم شدن را پر هزینه دانسته و هزینه تسلیم را بی هویتی و مسخ آرمان ها و اعتقادات می داند. در آیه 8 سوره توبه می خوانیم:"كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ و تَأبَى قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ." چگونه ممكن است عهد و پيمان آن ها را محترم شمرد در حالى كه اگر آن ها بر شما غالب شوند هيچ گاه نه مراعات خويشاوندى با شما را مى كنند و نه پيمان را؛ آن ها مى خواهند شما را با دهان خود راضى كنند، ولى دل هاى آن ها از اين موضوع ابا دارد و بيشتر آن ها فاسق اند.
در آیه 20سوره کهف نیز در ماجرای اصحاب کهف آمده است:" إِنَّهُمْ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِي مِلَّتِهِمْ وَلَنْ تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا" اگر (این مردم کافر) بر شما آگهی و ظفر یابند شما را یا سنگسار خواهند کرد یا به آیین خودشان برمی‌گردانند و در آن صورت دیگر روی رستگاری نخواهید دید.
بر اساس باور قرآنی تسلط دشمنان لجوج جز هزینه چیزی ندارد و این باور قرآنی انحصار به زمان خاصی ندارد بلکه قرآن کریم از تاریخ گذشته و حال این تجربه را برای درس آموزی نقل می کند که جریان کفر و استکبار در صورت تسلط جز به از بین بردن اندیشه حق به چیزی نمی اندیشد.
2- تجربه های تاریخی دشمنی آمریکا با ایران، کودتای 28 مرداد، حمایت از صدام در طول هشت سال دفاع مقدس، تحریم ایران از ابتدای انقلاب اسلامی، حمایت از براندازان نظام، حمایت از فتنه گران 88، حمایت از گروهک جندالشیطان، حمایت از منافقانی که 17 هزار ایرانی را شهید بلکه قتل عام کردند و ... حکایت از آن دارد که در طول تاریخ آمریکا در راستای منافع ضد بشری خودش اقدام کرده، گاهی در کنار حکومت دیکتاتورها مانند صدام و آل سعود ایستاده است و گاهی با شعار دموکراسی سبز شده است. در واقع، در این سیاست گذاری ها سود تسلیم شدن را دولت آمریکا می برد و هزینه آن را مردم ایران می پردازند. در حال حاضر نیز آمریکا دنبال کوچکترین روزنه برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بلکه مردم ایران است. نمونه بارز آن نوک پیکان تحریم هاست که بییشترین مشکل را از این تحریم ها مردم می بییند.
3- تجربه مذاکره: پیش از مذاکرات برجام، برخی داعیه مذاکره داشتند و می گفتند آمریکا پابیند اصول و قواعد بازی و مذاکره است. اما با خروج دولت فعلی آمریکا از برجام و نقض روح و جسم برجام توسط دولت قبلی بر همگان روشن شد که آمریکا طرف قابل اعتمادی برای مذاکره نیست. هدف آمریکا از مذاکره تسلیم محض ایران است. جای شگفتی است که به وضوح نقض عهد را برخی می بینند و در این دیدن نیازی به حافظه کوتاه مدت و بلند مدت نیست، با این وجود نسخه تسلیم شدن را تجویز می کنند. این گروه که دم از مذاکره مجدد می زنند، شاید مصداق "دیوانه " در گفته رییس جمهور محترم دکتر حسن روحانی باشند: "آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پیمان نبوده و اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی‌شناسیم، این معنایش این است که اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به آن اعتماد کند و این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن‌؛ مگر دیوانه شدند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، بی‌اعتنا هستید."
4- یک مسلمان از یک سو به جهت دیدگاه مثبت اندیشش، بنا را بر صحت و درستی می گذارد و بر همگان اعتماد می کند، اما از سوی دیگر بینش عمیق و بصیرت دقیقش او را به شناخت دوست و دشمن مجهز می کند و بدین روی، اصل اولیۀ اعتماد بر همگان را مقید می سازد. این الگوی رفتاری مسلمانان، روابط اجتماعی آن ها را تنظیم می کند و با تقویت ارتباط میان آن ها با دوستان مسلمان و غیر مسلمان، جلوی هر گونه سوء استفادۀ دشمن را در روابط بینابینی می گیرد. او بر دوستان اعتماد می کند و دشمنان را در سایۀ بی اعتمادی جای می دهد و در مورد آن ها بنا را بر بی اعتمادی و بی وفایی قرار می دهد. از آنجا که شکل گیری نظام اسلامی بر اساس عزت، هویت ایرانی اسلامی، اقتدار و پیشرفت است، بدیهی است که آمریکا با اصل هویت جمهوری اسلامی ایران مخالف است و هدف آمریکا از مذاکره جز لگدمال و بی هویت کردن نظام جمهوری اسلامی نیست. آیا مذاکره با دشمن لجوج و عنودی که هدفی جز از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد و هدفش را به صراحت تسلیم شدن ایران می داند، جز هزینه چیزی در پی خواهد داشت؟ "یک ملت بزرگ با این تجربه و مسئولین برگزیده چنین ملتی اگر فریب بخورند خیلی باید ساده لوح باشند، یا باید ساده لوح باشند، یا باید غرق در هوی و هوس باشند، دنبال زندگی راحت و خوش و همراه با عافیت باشند، بخواهند با دشمن بسازند و الا اگر مسئولین کشور با هوش باشند دقیق باشند، مجرب باشند، پخته باشند، دل در گرو منافع ملت با همه وجود داشته باشند، گول لبخند را نمی خورند "(بیانات مقام معظم رهبری در  12/8/1388)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات