صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک و احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند، تصویر دولت در چشم مردم باید کارآمد و تلاشگر باشد، مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند.(1397/4/24)

▼ حرف روز
دفاع شجاعانه سردار
تحلیل رفتار سیاسی سردار حاج‌قاسم سلیمانی، به‌ویژه دو موضع اخیر وی؛ یکی ارسال نامه‌ قدردانی به رئیس‌جمهور به دلیل مواضع انقلابی و دیگری، پاسخ انقلابی و دندان‌شکن به شاخ و شانه کشیدن‌های رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان، به خوبی نشان می‌دهد عزت و اقتدار ملی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سردار سلیمانی درباره‌ آن به‌ شدت دغدغه و حساسیت دارد.
زمانی که دشمنان خارجی به شکاف‌های درون‌حاکمیتی در کشور چشم‌ طمع دوخته و به موج‌سواری و سوءاستفاده از این شکاف‌ها امیدوار بودند و این مسئله زمینه‌ساز ناامیدی و بدبینی در میان بخشی از افکار عمومی شده بود، وی با نگارش نامه‌ تشکر به رئیس‌جمهور، هم به دشمنان گوشزد کرد که در این باره خیال‌بافی‌های باطل را کنار بگذارند و هم به مردم این پیام را داد که از این بابت نگران نباشند و بدانند مسئولان با پشتیبانی آنها در صف واحد در مقابل دشمنان می‌ایستند و به جنگ مشکلات می‌روند. در همین راستا، باید به پاسخ انقلابی سردار به یاوه‌گویی‌های اخیر آمریکایی‌ها نیز اشاره کرد که موجبات احساس افتخار و غرور ملی را در میان هموطنان فراهم آورد و به دشمن هشدار داد چنانچه غلطی از آنها سر بزند، ایران اسلامی پاسخ و بلکه پاسخ‌هایی پشیمان‌کننده به آنان خواهد داد. در واقع، به نظر می‌رسد حاج‌قاسم با موضع‌گیری‌های اخیر خود درصدد بود پیام عظمت ایران و ایرانیان را به جهانیان صادر کند. اگرچه نیروهای ضد انقلاب تلاش کردند این موضع‌گیری شجاعانه را به جنگ‌طلبی تعبیر کنند؛ اما در حقیقت موضع مثال‌زدنی سردار سلیمانی نه تنها جنگ‌طلبانه نبود؛ بلکه بهترین دفاع در برابر تهدیدات سردمداران شیطان بزرگ بود.
پاسخ سردار به تهدیدهای ترامپ اهمیت اساسی دارد؛ چرا که در کارنامه‌ وی و نیروی قدس سپاه، پرونده‌هایی ازجمله در عراق، سوریه و... وجود دارد که در آنها، بینی دشمن به خاک مالیده شده است؛ از این‌رو، دشمنان تهدید وی را تهدیدی معتبر و جدی تلقی می‌کنند و متوجه می‌شوند با ایران و ایرانی نباید با زبان تهدید، بلکه باید با زبان تکریم سخن گفت. به راستی او شخصیتی ملی و ماندگار و مایه‌ افتخار همه‌ هموطنان در داخل و خارج کشور است.

▼ گزارش روز
مشکل بزرگ‌تر
این بار از زبان معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست و معاون فعلی رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان می‌شود که «برخی تا آنجا که امکان داشت در داخل کشور علیه این توافق(برجام) فعالیت کردند و با شائبه‌سازی‌های منفی به تخریب این توافق پرداختند. در نهایت نیز ما از یک جریان صحیح بین‌المللی و دستاوردهایی که این توافق برای کشور داشت عقب ماندیم و نتوانستیم مطالبات خود را در این زمینه محقق کنیم. دولت پنهان در اغلب مناسبات سیاسی کشور به صورت غیر مستقیم دخالت می‌کند و این مسئله بر کسی پوشیده نیست. این وضعیت نیز نوعی موازی‌کاری در سیاست‌گذاری ایجاد کرده است.» درباره دولت پنهان و نیروهایی خارج از دولت پیشتر نیز افرادی چون تاج‌زاده، حجاریان و دیگران سخن گفته بودند! اما آنچه در این میان به طور ویژه جلب توجه می‌کند، فقدان «مسئولیت‌پذیری» است که می‌توان از آن به منزله یکی از اصلی‌ترین آسیب‌ها و نواقص در سطوح مدیریتی کشور یاد کرد. متأسفانه، کسانی که در کشور مسئولیت دارند؛ بودجه‌ کشور، اختیارات و قدرت در دست آنان است؛ به جای آنکه در قبال آنچه در اختیار آنها گذاشته شده و وعده‌هایی که برای جلب رأی مردم داده‌اند و... پاسخگو باشند، مدام به دنبال مقصرتراشی برای رفع مسئولیت از خود هستند! یک روز تحریم‌ها را بهانه می‌کنند، یک روز دولت‌های قبلی را مقصر جلوه می‌دهند، یک روز شعارهای مردم در خیابان را بهانه می‌کنند و یک روز دیگر از دولت پنهان و... سخن می‌گویند؛ بهانه‌جویی‌های بی‌پایان برای فرار از پاسخگویی! به صراحت می‌توان گفت اکنون بزرگ‌ترین معضل و اشکال در کشور، بودن قدرت و مسئولیت در دست جریانی است که همواره به دنبال توجیه ناکارآمدی خود با مطرح کردن عوامل بیرونی است که گاه اساساً وجود هم ندارد! نگرشی که برای غلبه بر مشکلات باید آن را اصلاح کرد.

▼ اخبار ویژه     
ناو جنگی عربستان هدف حمله قرار گرفته است!
«مجتهد» افشاگر معروف سعودی اعلام کرد، ولی‌عهد این کشور دروغ می‌گوید و کشتی هدف قرار گرفته در نزدیکی «باب‌المندب» یک ناو جنگی بوده است! در حالی که شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو در بیانیه‌ای ادعا کرد در خلال جنگ این کشور با یمن، دو نفتکش آن که هر یک حامل دو میلیون بشکه نفت بوده، هدف قرار گرفته است. «مجتهد» افزود: «بن سلمان (ولی‌عهد عربستان) نمی‌خواهد اعتراف کند که حوثی‌ها قدرت نابودی ناوهای جنگی‌اش را دارند؛ به همین دلیل ادعا می‌کند کشتی هدف گرفته شده یک نفت‌کش بوده است. احمق نمی‌تواند بفهمد که اعتراف به ناتوانی در حمایت از باب‌المندب پس از سه سال جنگ خطرناک‌تر از اعتراف به هدف قرار گرفته شدن یک کشتی جنگی است.»

بده بستان برای جلوگیری از استیضاح!
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه به دنبال طرح استیضاح وزیر اقتصاد تحرکات و فعالیت‌های وی افزایش یافت، گفت: به موازات فعالیت وزیر، دیپلماسی فعالی هم در مجلس راه افتاده و رایزنی گسترده‌ای با نمایندگانی که طرح را امضا کرده و حتی آنهایی که استیضاح را امضا نکرده‌اند به منظور دفاع از کرباسیان ایجاد شده است. حاجی‌دلیگانی با اشاره به فضای سنگین رایزنی‌ها، انتصاب‌های مشکوک و بده بستان‌های عجیب برای جلوگیری از استیضاح وزیر اقتصاد گفت: هرچه جلوتر می‌رویم به درستی استیضاح مذکور بیشتر پی می‌بریم. وی افزود: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس که اسم‌شان را نمی‌آورم به دنبال دریافت امتیاز در این وضعیت هستند.

▼ اخبار
1ـ برنامه آمریکا برای تشدید اختلاف در منطقه
یک رسانه انگلیسی به نقل از چهار منبع مدعی شده کاخ سفید در حال پیشبرد بی‌جار و جنجال طرحی است که هدف آن احیای طرحی برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی‌ـ امنیتی میان شش عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یکی از اهداف این طرح که در میان مقامات کاخ سفید و کشورهای عربی به «تشکیل ناتوی عربی» معروف شده، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. دولت ترامپ امیدوار است در نشستی که 12 تا 13 اکتبر (20 تا 21 مهر ماه) در واشنگتن برگزار می‌شود، رایزنی‌های بیشتری درباره تشکیل این ائتلاف صورت پذیرد. نام ائتلاف به طور موقت «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» (MESA) برگزیده شده است. گفتنی است، دولت ترامپ پس از خروج از برجام کارزار همه‌جانبه‌ای را برای فشار بر ایران آغاز کرده است. کاخ سفید گفته هدف از این فشارها مجاب کردن ایران به حضور پای میز مذاکره و توافقی جدید با این کشور است.

2ـ رهبری در نظام اسلامی به هیچ جریانی وابسته نیست
«پرویز سروری» نماینده اسبق مجلس که در زمان فتنه 88 مأموریت گفت‌وگو با رئیس دولت اصلاحات را داشت، گفته است: به طور کلی این تلقی اشتباهی است که رهبری نظام به یک جریان خاص تعلق دارد؛ رهبری در نظام اسلامی ما به هیچ جریانی وابسته نبوده و حتی در نگاهی درست‌تر رهبری نظام متعلق به مسلمین جهان است. وی افزوده است: نکته بعدی هم که باید در نظر داشته باشیم، این است که اگر هم قطع ارتباطی صورت گرفته باشد، این انقطاع از طرف خود آقایان و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته است. سروری تأکید کرده است: خاتمی کسی است که در جریان فتنه سال 88 بدترین عملکرد را از خودش نشان داد. در آن زمان که ملت ایران در حال پرداخت سنگین‌ترین هزینه‌ها بود، این افراد می‌توانستند با اظهارنظرهایی مبتنی بر واقعیت جلوی مشتعل شدن شعله فتنه را بگیرند، اما نه تنها این کار را نکردند؛ بلکه به فروزان‌تر شدن آتش فتنه کمک کردند.

3ـ نگرانی سناتور‌ها از دور خوردن تحریم‌ها
در ادامه تحرکات ضد ایرانی مقامات آمریکایی، 10 نفر از سناتور‌های جمهوریخواه کنگره این کشور در نامه‌ای به سفرای آلمان، فرانسه و انگلیس به اروپا درباره دور زدن یا تضعیف تحریم‌های ایران هشدار دادند. «تد کروز، مارکو روبیو و تام کاتن» از جمله 10 سناتورِ نویسنده این نامه هستند. همه این 10 قانونگذار آمریکایی، مخالف برجام و از چهره‌های به شدت ضد ایرانی کنگره این کشور محسوب می‌شوند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، در این نامه سناتورها اعلام کردند از هر گونه تلاش برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های آمریکا به طور خاص دچار رنج و اذیت خواهند شد. هشدار سناتورهای تندروی جمهوریخواه در حالی مطرح شده که اتحادیه اروپا در حال رایزنی‌های فشرده برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن و دادن برخی تضمین‌ها به ایران به منظور ادامه تعهد این کشور به این توافق است.

4ـ مشارکت در جنایت برای نجات اقتصاد!
روزنامه «گاردین» درباره تأمین تسلیحاتی عربستان از سوی بریتانیا می‌نویسد: «دولت متهم است به اینکه به صنایع نظامی اجازه داده است بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیت کنند. این وضعیت، روند توسعه را مختل کرده و بر آتش منازعات می‌افزاید.» این یادداشت می‌افزاید: «بررسی موشکافانه صادرات سلاح بریتانیا، اتهاماتی را متوجه دولت می‌کند در این مورد که تعمداً از رویه‌های فاسد تجاری حمایت می‌کند تا به اقتصاد خود کمک کند.» در بخشی دیگر از این مطلب آمده است: «خرابکاری‌هایی که با مدیریت بریتانیا در جهانِ در حال توسعه انجام می‌شود، آنقدر هست که دیگر به آینه نگاه کنیم و به جای دنیا، خودمان را اصلاح کنیم، چرا که اکنون تنها بخش نظامی دچار فساد نشده، بلکه یک دنیای تیره درون دولت انگلیس وجود دارد و اقداماتش را شکل می‌دهد.»

▼ اخبار کوتاه
دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به تهدید‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم علیه آنکارا در صورت آزاد نکردن کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی و توطئه‌چینی گفت: «واشنگتن از طریق تهدید به نتایج مدنظر خود در ماجرای کشیش دست نخواهد یافت.» مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تحمیل تحریم علیه آنکارا گفت: «هیچ کسی نمی‌تواند به ترکیه دستور بدهد و ما هیچ مسامحه‌ای در برابر تهدیدات نخواهیم داشت.»
پس از اینکه برخی از ارائه‌دهندگان بیمه کشتی هندی از بیمه محموله‌های نفتی ایران به علت روبه‌رو نشدن با تحریم‌های آمریکا سر باز زدند، ایران خود بیمه محموله‌های نفتی را ارائه می‌کند. اقدامی که به تهران کمک خواهد کرد به تأمین نفت دومین مشتری بزرگ خود ادامه دهد. شرکت ایندین اویل، بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی هند و بهارات پترولیوم، دومین شرکت پالایشگاهی دولتی هند، خرید نفت را از طریق نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران و بیمه شرکت‌های ایرانی آغاز کرده‌اند.
وزیر دفاع آمریکا گزارش رسانه‌های استرالیایی مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران را قصه‌ای خیالی توصیف کرد. وی گفت: «واقعاً نمی‌دانم اصحاب رسانه استرالیایی چنین اطلاعاتی را از کجا آورده‌اند. اطمینان دارم این موضوع چیزی نیست که در حال حاضر مد نظر باشد.» متیس پیش از این اعلام کرده بود ایالات متحده هیچ سیاستی مبنی بر تغییر یا سرنگونی نظام در ایران ندارد.
«تیری بولور» مدیر ارشد اجرایی رنو در جریان یک نشست تلفنی به تحلیلگران گفت: برای تبعیت از تحریم‌های آمریکا، احتمالاً فعالیت‌ها در ایران را متوقف می‌کنیم. وی افزود: ما به دنبال فرصت‌های جدید تجاری، به ویژه در آفریقا هستیم تا یک رشد قوی، از دست دادن فرصت‌ها در بازار ایران را برای ما جبران کند!
بررسی اسناد وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «رودی جولیانی»، وکیل شخصی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان تحلیف او در ژانویه 2017 دست‌کم پنج بار بدون سر و صدا با اعضای گروهک تروریستی منافقین دیدار کرده‌اند.
خسرو تاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد ارز حاصل از 460 قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) تحویل داده شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات