صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۴۳

از تشدید اختلاف تا مشارکت در جنایت

1ـ برنامه آمریکا برای تشدید اختلاف در منطقه
یک رسانه انگلیسی به نقل از چهار منبع مدعی شده کاخ سفید در حال پیشبرد بی‌جار و جنجال طرحی است که هدف آن احیای طرحی برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی‌ـ امنیتی میان شش عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یکی از اهداف این طرح که در میان مقامات کاخ سفید و کشورهای عربی به «تشکیل ناتوی عربی» معروف شده، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. دولت ترامپ امیدوار است در نشستی که 12 تا 13 اکتبر (20 تا 21 مهر ماه) در واشنگتن برگزار می‌شود، رایزنی‌های بیشتری درباره تشکیل این ائتلاف صورت پذیرد. نام ائتلاف به طور موقت «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» (MESA) برگزیده شده است. گفتنی است، دولت ترامپ پس از خروج از برجام کارزار همه‌جانبه‌ای را برای فشار بر ایران آغاز کرده است. کاخ سفید گفته هدف از این فشارها مجاب کردن ایران به حضور پای میز مذاکره و توافقی جدید با این کشور است.

2ـ رهبری در نظام اسلامی به هیچ جریانی وابسته نیست
«پرویز سروری» نماینده اسبق مجلس که در زمان فتنه 88 مأموریت گفت‌وگو با رئیس دولت اصلاحات را داشت، گفته است: به طور کلی این تلقی اشتباهی است که رهبری نظام به یک جریان خاص تعلق دارد؛ رهبری در نظام اسلامی ما به هیچ جریانی وابسته نبوده و حتی در نگاهی درست‌تر رهبری نظام متعلق به مسلمین جهان است. وی افزوده است: نکته بعدی هم که باید در نظر داشته باشیم، این است که اگر هم قطع ارتباطی صورت گرفته باشد، این انقطاع از طرف خود آقایان و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته است. سروری تأکید کرده است: خاتمی کسی است که در جریان فتنه سال 88 بدترین عملکرد را از خودش نشان داد. در آن زمان که ملت ایران در حال پرداخت سنگین‌ترین هزینه‌ها بود، این افراد می‌توانستند با اظهارنظرهایی مبتنی بر واقعیت جلوی مشتعل شدن شعله فتنه را بگیرند، اما نه تنها این کار را نکردند؛ بلکه به فروزان‌تر شدن آتش فتنه کمک کردند.

3ـ نگرانی سناتور‌ها از دور خوردن تحریم‌ها
در ادامه تحرکات ضد ایرانی مقامات آمریکایی، 10 نفر از سناتور‌های جمهوریخواه کنگره این کشور در نامه‌ای به سفرای آلمان، فرانسه و انگلیس به اروپا درباره دور زدن یا تضعیف تحریم‌های ایران هشدار دادند. «تد کروز، مارکو روبیو و تام کاتن» از جمله 10 سناتورِ نویسنده این نامه هستند. همه این 10 قانونگذار آمریکایی، مخالف برجام و از چهره‌های به شدت ضد ایرانی کنگره این کشور محسوب می‌شوند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، در این نامه سناتورها اعلام کردند از هر گونه تلاش برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های آمریکا به طور خاص دچار رنج و اذیت خواهند شد. هشدار سناتورهای تندروی جمهوریخواه در حالی مطرح شده که اتحادیه اروپا در حال رایزنی‌های فشرده برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن و دادن برخی تضمین‌ها به ایران به منظور ادامه تعهد این کشور به این توافق است.

4ـ مشارکت در جنایت برای نجات اقتصاد!
روزنامه «گاردین» درباره تأمین تسلیحاتی عربستان از سوی بریتانیا می‌نویسد: «دولت متهم است به اینکه به صنایع نظامی اجازه داده است بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیت کنند. این وضعیت، روند توسعه را مختل کرده و بر آتش منازعات می‌افزاید.» این یادداشت می‌افزاید: «بررسی موشکافانه صادرات سلاح بریتانیا، اتهاماتی را متوجه دولت می‌کند در این مورد که تعمداً از رویه‌های فاسد تجاری حمایت می‌کند تا به اقتصاد خود کمک کند.» در بخشی دیگر از این مطلب آمده است: «خرابکاری‌هایی که با مدیریت بریتانیا در جهانِ در حال توسعه انجام می‌شود، آنقدر هست که دیگر به آینه نگاه کنیم و به جای دنیا، خودمان را اصلاح کنیم، چرا که اکنون تنها بخش نظامی دچار فساد نشده، بلکه یک دنیای تیره درون دولت انگلیس وجود دارد و اقداماتش را شکل می‌دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات