تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۴۷
واکاوی دستاوردهای نظامی اخیر انصارالله و پیامدهای آن

تغییر معادله جنگ یمن با پهپادهای صماد2 و 3

عربستان در برابر دستاوردهای اخیر نظامی انصارالله سعی دارد با معرفی کردن ناو های جنگی خود به عنوان نفت کش، زمینه را برای محکوم کردن انصارالله در عرصه جهانی فراهم کند. اما تصاویر و فیلم های منتشر شده نشان دهنده این است که انصارالله کشتی های جنگی را هدف قرارداده است. البته انصارالله تاکید کرده که قائل به برقراری امنیت تنگه باب المندب است اما اگر متجاوزان به تجاوز خود ادامه دهند تمامی بنادر، فرودگاه ها و کشتی های متجاوزان در تیررس موشک های انقلابیون یمن خواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

تغییر معادله جنگ یمن با پهپادهای صماد2 و 3ائتلاف سعودی در 38 ماه گذشته تمامی حربه های خود را برای شکست انقلابیون یمن به کار گرفته اما نتیجه ای جز شکست کسب نکرده است. در گام اخیر، این ائتلاف در الحدیده عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» را آغاز کرد که با وجود گذشت چند هفته از شروع آن، متجاوزان در 6 محور در محاصره قرار گرفته و بیش از 3000 تلفات انسانی داده اند. این در حالی است که انصارالله یمن به عنوان مهمترین و منسجم ترین گروه سیاسی- نظامی این کشور توانسته است مهمترین مناطق یمن را از متجاوزان پاکسازی کند. انصارالله به همراه دیگر گروه های انقلابی توانسته اند از 22 استان یمن بر 11 استان مسلط شوند. در واقع انصارالله در شرایط کنونی از 528 هزار کیلومتر مربع مساحت یمن بر 125 هزار کیلومتر مسلط است. البته باید توجه داشت که استان حضرموت با 193 هزار کیلومتر یعنی 36 درصد از مساحت یمن در اختیار گروه های تروریستی(داعش و القاعده) قرار دارد. حضرموت از مناطق كم‌جمعیت یمن است. استان المهره هم با 82 هزار کیلومتر مربع یک منطقه مستقل شده است و اخیرا(13 تیرماه 97) شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری اعلام کرد، فرماندار استان المهره در شرق یمن ضمن اشغالگر خواندن نیروهای سعودی و اماراتی خواستار خروج سریع این نیروها شد. علاوه بر این انصارالله یمن اخیرا دستاودهایی در عرصه نظامی داشته که می تواند به تغییر معادلات نبرد کمک کند.

1.دستاوردهای نظامی انصارالله یمن

1.1.سکوهای زیرزمینی پرتاب موشک: یگان موشکی یمن اخیرا برای نخستین بار از سکوهای زیرزمینی پرتاب موشک بالستیک رونمایی کرد. این سکوها زیر زمین بوده و از قابلیت استتار بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین ویژگی های دستاورد جدید انقلابیون یمن قابلیت استتار بالای سکوهای زیرزمینی پرتاب موشک است. در جنگ یمن این مسئله می تواند سرنوشت ساز باشد چرا که ائتلاف سعودی همواره با استفاده از جنگنده های پیشرفته خود ضمن رصد و شناسایی سکوهای پرتاب موشک یمن، آن ها را مورد هدف قرار می داد و به این علت قدرت دفاعی یمنی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. رونمایی از سکوهای جدید می تواند تحولی راهبردی در عرصه دفاعی یمن باشد.

1.2.پهپاد صماد2 و حمله به آرامکو: انقلابیون یمنی روز چهارشنبه 27 تیرماه برای نخستین بار با استفاده از پهپاد به آسمان ریاض نفوذ

نخستین پیام عملیات اخیر این است که حالا دیگر هیچ هدفی در هیچ کشوری از کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی، دور از دسترس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست. ارتش یمن در طی دو سال گذشته از پهپادهای جدیدی رونمایی کرده که اسامی برخی از آن‌ها «الهدهد»، «الهدهد یک»، «الرقیب»، «قاصف» و «راصد» اعلام شده است.
کرده و یکی از شرکت های پالایشگاه نفتی آرامکو را هدف قرارداد. یک منبع در یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یک پهپاد دور برد از نوع "صماد ۲"، پالایشگاه آرامکو در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد. این پهپاد برای انجام این ماموریت ویژه، مسافت بیش از 1000 کیلومتری را طی کرد. پهپاد صماد-2 مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی و از صدها رادارها و سیستم های رهگیری هوایی عبور کرد و به ریاض پایتخت عربستان رسید و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرد. شرکت آرامکو، شریان اصلی اقتصاد سعودی ها و بزرگترین شرکت جهانی نفتی است. علاوه بر این این عملیات مهم در حالی صورت گرفت که در شرایط فعلی در بندر الحدیده فشار زیادی از سوی نیروهای متجاوز به انقلابیون وارد شده اما با این حال نیروهای ائتلاف سعودی در 6 محور گرفتار شده اند. در واقع عملیات پهپادی اخیر پاسخ محکمی به تداوم عملیات الحدیده نیز بود. طبق اعلام وزارت دفاع یمن، نخستین پیام عملیات اخیر این است که حالا دیگر هیچ هدفی در هیچ کشوری از کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی، دور از دسترس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست. ارتش یمن در طی دو سال گذشته از پهپادهای جدیدی رونمایی کرده که اسامی برخی از آن‌ها «الهدهد»، «الهدهد یک»، «الرقیب»، «قاصف» و «راصد» اعلام شده است.

1.3.پهپاد صماد3 و حمله به ابوظبی: عصر پنجشنبه شبکه تلویزیونی المسیره در خبری فوری اعلام کرد، واحد پهپادی یمن با یک فروند پهپاد از نوع صماد 3، فرودگاه بین المللی ابوظبی را چند بار هدف قرار داد. شبکه المیادین از توقف پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه ابوظبی خبر داده است. شبکه الجزیره نیز اعلام کرد، به رغم این که مسئولان فرودگاه ابوظبی بر سیر طبیعی روند امور در این فرودگاه تاکید می‌کنند؛ اما واقعیت این گونه نیست. سرهنگ «عبدالله حسن الجفری»، ساعتی بعد از حملات پهپادی ارتش یمن به فرودگاه بین‌المللی «ابوظبی» امارات گفت که عملیات پهپادی امروز بعد از حملات موشکی به این فرودگاه، اولین عملیات در نوع خود است.

1.4.انهدام دو کشتی جنگی عربستان: روز چهارشنبه هفته گذشته دو کشتی جنگی عربستان مورد حمله موشکی انصارالله قرار گرفت. ارتش یمن و نیروهای انصارالله اعلام کردند، صبح چهارشنبه ناو "الدمام" را در سواحل غربی یمن هدف قرار گرفت. ناو الدمام از مدرن‌ترین ناوهای فعال در نیروی دریایی عربستان است و به این ترتیب نیروها انصار الله توانسته‌اند یکی از بهترین شناورهای سعودی‌ها را شکار کنند. از سوی دیگر، نیروی دریایی یمن در کمتر از ۲۴ ساعت توانست یک فروند کشتی دیگر ائتلاف سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار دهد. منبعی در نیروی دریایی یمن با اعلام این خبر گفت که کادر ناوچه عربستان بعد از اصابت «سلاح مناسب» نیروهای یمنی کشته شده است.

2.پیامدهای دستاودرهای نظامی اخیر انصارالله

2.1.ضربه ای محکم به سند چشم انداز2030 عربستان

حمله پهپادی انصارالله به آرامکو ضربه ای محکم به سند چشم انداز 2030 عربستان بود. این طرح که «چشم انداز 2030 سعودی» نام دارد بر خصوصی‌سازی، کاهش بیشتر یارانه‌ها، فروش بخشی از غول نفتی دولتی «آرامکو» و تشکیل صندوق ذخیره ارزی دو تریلیون دلاری متمرکز خواهد بود. گفته می‌شود، عربستان سعودی بر مبنای این طرح بزرگ‌ترین صندوق ذخیره ارزی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و بعد از عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت ملی نفت آرامکو به عموم، حجم ذخایر این صندوق به 2 هزار میلیارد دلار (دو تریلیون دلار) خواهد رسید. محمد بن سلمان در آوریل 2016 با ارائه این طرح تاکید کرد تیم اقتصادی‌اش به این نتیجه رسیده‌، اگر عربستان سیاست‌های اقتصادی خود را تغییر ندهد اوایل سال 2017 با ورشکستگی کامل مواجه می‌شود. در این راستا بن سلمان سعی دارد تا 5 درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو را به بخش خصوصی واگذار کند. این امر در صورتی محقق خواهد شد که امنیت پالایشگاه ها تامین باشد. حمله پهپادی اخیر انصارالله تیر خلاصی به امنیت پالایشگاه های عربستان بود.

2.2.تشدید چالش های اقتصادی امارات

اما عملیات مهم دیگر حمله انصارالله با پهپاد صماد 3 به فرودگاه ابوظبی است. در شرایط کنونی اقتصاد امارات با چالش های زیاد مواجه شده

یک کارشناس اقتصادی ساکن دبی در مقاله ای با عنوان «اقتصاد دبی مانند تکه یخی در صحرا ذوب می شود» در پایگاه تحلیلی «مدرن دیپلماسی»، به چالش های پیش روی اقتصادی این امارت نشین پرداخت و اقتصاد دبی را درحال فروپاشی ارزیابی کرد. در این شرایط این حمله پهپادی به ابوظبی به معنای تشدید فضای ناامنی و به صورت طبیعی افزایش خروج سرمایه گذاران از شهرهای امارات خواهد بود.
و گزارش های زیادی از خروج سرمایه گذاران از پایتخت اقتصادی امارات یعنی دبی منتشر شده است. در همین ارتباط خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد، شاخص های اقتصادی و مالی نشان می دهد که دبی با بحران روز افزون خود در مسیر تبدیل شدن به شهر ارواح قرار دارد. در این گزارش تاکید شده است که دبی دوران دشواری را سپری می کند، قیمت املاک مسکونی نسبت به اواخر سال 2014 میلادی 15 درصد کاهش یافته و این کاهش همچنان ادامه دارد. بازار سهام نیز از آغاز سال جاری میلادی با ثبت بدترین عمکرد در منطقه، 15 درصد کاهش یافته است. روزنامه البناء لبنان نیز در گزارشی اعلام کرد، منابعی در حوزه خلیج فارس اعلام کردند که بحران عربستان با قطر با تحریک اماراتی ها آغاز شد، اماراتی ها به این دل بسته بودند که بعد از سیطره بر قطر یا رام کردن آن ، در مدیریت پرونده گاز قطر شراکت داشته باشند. این منابع تاکید کردند:« اما به جای اینکه بحران به ورشکستگی قطر منجر شود، نشانه های ورشکستگی، امارت دبی را در می نوردد و به جای اینکه شکاف در درون حکومت قطر ایجاد شود، این شکاف در بین حکام امارات آغاز شده است؛ به گونه ای که موارد شکاف و جدایی از خاندان حاکم در امارت های شارجه و فجیره مشاهده می شود.» ضاحی خلفان معاون پیشین رئیس پلیس امارات متحده عربی نیز در چند توییت نسبت به بحران اقتصادی در امارت نشین دبی هشدار داد. پیش تر یک کارشناس اقتصادی ساکن دبی در مقاله ای با عنوان «اقتصاد دبی مانند تکه یخی در صحرا ذوب می شود» در پایگاه تحلیلی «مدرن دیپلماسی»، به چالش های پیش روی اقتصادی این امارت نشین پرداخت و اقتصاد دبی را درحال فروپاشی ارزیابی کرد. در این شرایط این حمله پهپادی به ابوظبی به معنای تشدید فضای ناامنی و به صورت طبیعی افزایش خروج سرمایه گذاران از شهرهای امارات خواهد بود.

2.3.تغییر معادلات نبرد

ائتلاف متجاوز سعودی در 38 ماه گذشته غیر نظامیان زیادی را در یمن به شهادت رسانده و زیرساخت های این کشور را نابود کرده است.یک نهاد «مستقل آماری» یمن در این مورد گزارش داد که تعداد قربانیان غیرنظامی یمن در حملات 1000 روزه عربستان و ائتلاف همراهش به 35415 کشته و زخمی رسیده است.. بر اساس این آمار که مرکز حقوقی قانون و توسعه یمن آن را منتشر کرده، تعداد کشتهها به 13.603 نفر رسیده است. طبق آمار اعلام شده، 827 مدرسه و مؤسسه آموزشی، 118 واحد دانشگاهی، 30 مرکز رسانهای، 301 بیمارستان و مرکز بهداشت، 1684 مرکز دولتی، 174 نیروگاه برق، 524 منبع و شبکه آب رسانی، 387 شبکه ارتباطات و 106 تأسیسات ورزشی، 15 فرودگاه، 14 بندر، 2144 جاده و پل، 3378 وسیله نقلیه، 548 خوردوی حمل و نقل مواد غذایی، 251 تانکر سوخت، 593 بازار تجاری، 300 کارخانه، 337 پمپ بنزین، 692 انبار غذایی، 245 مرغداری و گاوداری تخریب شده يا آسیب دیدهاند. مرکز پژوهش و اطلاع­رساني اقتصادي يمن نیز اخيراً در گزارشي اعلام کرد: 8۵ درصد (يعني 23 ميليون يمني) از کل جمعيت 2۷ ميليوني يمن با فقر دست و پنجه نرم مي­کنند، اين رقم پيش از آغاز جنگ ۴۵ درصد بود. طبق گزارش شاخص­هاي اقتصادي يمن، در نيمه نخست سال 2۰۱۷، بالغ بر ۱۷ ميليون نفر از مردم يمن از نبود امنيت غذايي،2۰ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر نيازمند کمک­هاي فوري بشردوستانه و ۹ ميليون و 8۰۰ تن ديگر نيز در معرض خطر قحطي و مرگ ناشي از گرسنگي قرار داشته­اند. بر اساس اين گزارش، حدود 2 ميليون و 2۰۰ هزار کودک از سوء تغذيه حاد و ۴62 هزار تن ديگر از سوء تغذيه وخيم رنج مي­برند؛ تعداد زنان يمني داراي سوء تغذيه به يک ميليون و ۱۰۰ هزار نفر و شمار زنان بارداري که به دليل سوء تغذيه جانشان در خطر است، به 2 ميليون و 2۰۰ هزار نفر رسيده است.

در این شرایط وخیم که عامل آن حملات ائتلاف سعودی است انصارالله حق دفاع از خود را به رسمت شناخته و از موشک ها و پهپادهای جدید خود رونمایی کرده است. نکته جالب این است که عربستان سعی دارد دفاع مشروع انصارالله از سرزمین یمن را به عنوان یک تجاوز علیه خود معرفی کند در حالی که حقوق بین الملل این ادعای عربستان را رد می کند.

زمانی که تمامیت ارضی یک کشور مورد تعرض قرار بگیرد این حق برای کشور مورد تجاوز نیز وجود دارد که برای رفع حملات و دفاع از خود، تاسیسات و زیرساخت‌های دفاعی کشور متخاصم را هدف قرار دهد. یکی از حقوق بنیادی ملل مختلف که در منشور سازمان ملل متحد به عنوان یک اصل پذیرفته شده، حق تعیین سرنوشت است. این حقوق بر پایه نظریه حق حاکمیت مردم پذیرفته شده است. به موجب این حق، مردم می‌توانند آزادانه چگونگی اراده حاکمیت سیاسی جامعه خویش را تعیین کنند. ماده 51 منشور سازمان ملل متحد به حق ذاتی دفاع از خود یا همان دفاع مشروع تاکید کرده است. بنابراین، اگر تهدیدی از سوی کشوری عملی شود یا تجاوزی صورت گیرد، کشور مقابل حق دفاع از خویشتن را خواهد داشت. بنابراین حمله انصارالله به ابوظبی و کشتی های عربستان از لحاظ حقوقی کاملا مشروع است.

نتیجه

عربستان در برابر دستاوردهای اخیر نظامی انصارالله سعی دارد با معرفی کردن ناو های جنگی خود به عنوان نفت کش، زمینه را برای محکوم کردن انصارالله در عرصه جهانی فراهم کند. اما تصاویر و فیلم های منتشر شده نشان دهنده این است که انصارالله کشتی های جنگی را هدف قرارداده است. البته انصارالله تاکید کرده که قائل به برقراری امنیت تنگه باب المندب است اما اگر متجاوزان به تجاوز خود ادامه دهند تمامی بنادر، فرودگاه ها و کشتی های متجاوزان در تیررس موشک های انقلابیون یمن خواهد بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات