صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۵۷

از قدرت بر باد رفته آمریکا تا میانجی‌گری عمان

1ـ انتظارات از برجام ساده‌انگارانه بود!
روزنامه آرمان در مطلبی به نقل از «محمود سریع‌القلم» نوشت: «همزمان با مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، فضایی در کشور ایجاد شد که می‌گفت اگر برجام شکل بگیرد، تحریم‌ها برداشته می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی فوراً شروع می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد. این تصور از برجام از ابتدا اشتباه بود. من متعجبم که چرا موضوع به جامعه دقیق منتقل نشد!... اگر کسی آمریکا را بشناسد می‌داند که در سیاست‌گذاری‌های دولت و حاکمیت آمریکا نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه، جایگاه یهودیان آمریکا بسیار تعیین‌کننده است و موضع آنها در 20 سال اخیر ثابت بوده است. آنها می‌گویند که آمریکا و ایران نمی‌توانند مسائل‌شان را در حوزه‌های هسته‌ای، اقتصادی و تاریخی مثل ۲۸ مرداد و گروگان‌گیری حل کنند، قبل از اینکه مسئله اسرائیل را حل کنند. ساده‌انگارانه بود که تصور می‌کردیم اگر در مسئله هسته‌ای با آمریکا توافق کنیم، آمریکایی‌ها اعم از خزانه‌داری، کاخ سفید و کنگره آمریکا دیدگاه‌شان را نسبت به ما تغییر می‌دهند و تحریم‌ها تخفیف پیدا می‌کند؛ این دیدگاه رمانتیک شاید ناشی از فقدان شناخت آمریکا بود.»

2ـ قدرت آمریکا مدت‌هاست که بر باد رفته است
«دن گلیزبروک» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با جملات طعنه‌آمیزی تحت عنوان «برای تدبیر توهم‌آلود ترامپ درباره نفت ایران ده‌ها سال دیر شده است!»، نوشت: «ترامپ دارد از تمام آنچه دارد برای به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند. با این حال، مشکل او این است که «تمام آنچه دارد» با «اندازه کافی» خیلی فاصله دارد، چون آن قدرتی که زمانی منحصراً در اختیار آمریکا بود، اکنون مدت‌هاست که بر باد رفته است.» وی با اشاره به احتمال اندک موفقیت‌آمیز بودن این تحریم‌ها می‌نویسد: تحریم‌های آمریکا تا پایان سال در بهترین حالت شاید بتواند به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز (حدود یک‌پنجم میزان صادرات فعلی این کشور) منجر شود. وی تأکید می‌کند: حتی تحریم‌های پیش از توافق هم صرفاً موفق به کاهش نیمی از صادرات نفت ایران در بازار شده بودند.

3ـ اردن هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است
یک مقام دولتی اردن در واکنش به اخبار منتشر شده درباره تلاش دولت آمریکا برای احیای طرح ناتوی عربی تحت عنوان «همکاری راهبردی خاورمیانه» (MESA) گفت: دولت اردن هنوز تصمیمی برای عضویت در این ائتلاف نگرفته است. به گزارش پایگاه اردنی «خبرنی»، این مقام دولتی اردن که نامش ذکر نشده، افزود: آمریکا به تعدادی از کشورهای منطقه از جمله اردن طرحی را ارائه کرده که درحال حاضر در دست بررسی است. وی گفت: ماهیت این طرح ایجاد یک سازوکار برای هماهنگی بیشتر میان آمریکا و برخی از کشورهای منطقه در زمینه مقابله با چالش‌های امنیتی، دفاعی و اقتصادی است. این منبع همچنین  تأکید کرد که امان در حال بررسی طرح است و تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

4ـ عمان بین ایران و آمریکا میانجی‌گری می‌کند
روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: سفر روز جمعه یوسف‌بن‌علوی وزیر خارجه عمان به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای میانجی‌گری این کشور و کاهش تنش میان ایران و آمریکا صورت گرفته است. این روزنامه افزوده سفر بن‌علوی به واشنگتن تأکیدی بر میانجی‌گری مسقط میان تهران و واشنگتن است؛ همانند آنچه در سال 2013 صورت گرفت و در نهایت به توافق هسته‌ای (برجام) در تابستان 2015 ختم شد. پیشتر حساب کاربری وزارت خارجه عمان در توئیتر اعلام کرده بود: متیس در دیدار یوسف‌بن‌علوی درباره مسائل امنیتی، منطقه‌ای و توسعه روابط میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات